Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 06:16

Pharmahorse, horseflex en ook kruiden(miden) vanaf de baroen. Hier staat de oudste momenteel op duivelsklauw wat afgewisseld wordt met kurkuma. Ik heb nu glucosamine MSM liggende voor komende maanden. Wil dat combineren met kurkuma en hoop op goed resultaat zonder duivelsklauw. Dit omdat duivelsklauw best aanslag kan zijn op de maag heb ik begrepen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:49

https://youtu.be/6ZMxH75aAzQ?si=qBfsBQXfOOH8gT7l

Zelf over de 80 km weg hier gegaan. Willen we wat langere stukken gaan mennen dan ontkomen we niet aan dorp en stukjes doorgaande weg. Goed om dus ook regelmatig even te oefenen. Weer erg trots op hem! Deze weg is druk maar overig verkeer heeft veel mogelijkheden om in te halen dus kan prima

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:50

Zo hee, wat braaf!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:16

Wat stoer! Zeker ook met die bus. Mag je met de wagen niet over het fietspad? Of is dat te smal? Ik zou het best eng vinden zo over de weg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:44

oji schreef:
Wat stoer! Zeker ook met die bus. Mag je met de wagen niet over het fietspad? Of is dat te smal? Ik zou het best eng vinden zo over de weg.

Officieel mag je nooit met paard over het fietspad. Je bent altijd bestuurder ook aan de hand. Echter de politie zal je lopend en onder het zadel niet vlot bekeuren op het fietspad. Aangespannen zal al ander verhaal zijn. Enkelspan is nog wel te doen qua passerende mede weggebruikers. Ons 2span zou er niet op passen haha.
Het is wel zo als er iets gebeurd tussen jou als paarden bestuurder en medeweggebruiker op het fietspad jij de sjaak bent. Je mag daar namelijk wettelijk gezien niet zijn...
Vandaar dat wij erg veel waarde hechten aan verkeersmak. Vrachtwagens zijn totaal geen probleem maar lijnbus was z'n eerste ervaring denk ik. Echter dus ook echt geen probleem. Enkel tractoren blijft nog spannend voor hem. Hoewel ook dat al super goed gaat hoor! We vergeten nogal eens dat hij 5 is haha

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:31

Wauw wat stoer Dierenfan! Gaaf zeg

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:41

Ik heb even jullie hulp nodig. Ellie wordt heel narrig als ik haar buik aanraak (buiksingels sluiten van de deken, even kriebelen onder haar buik) Gister probeerde ze mij te bijten.

Ze heeft natuurlijk genoeg meegemaakt en bij de controle op de kliniek laatst had ze overduidelijk veel stress. Ik zit te twijfelen of ik toch even voor 2 weken omeprazole zal vragen aan de DA of dat ik eerst ga kijken of een supplement of evt Gastro+ gaat helpen.
Wat denken jullie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:48

Als er echt een maagzweer zit helpt een supplement niet zo veel. Omeprazole is dan beter maar dat wordt meestal niet voorgeschreven zonder onderzoek. Maar dat wil je het paard ook nu niet aandoen.
Ik zou het even vragen bij de DA. Misschien willen ze in haar geval wel voorschrijven zonder onderzoek.
Waar reageert ze precies? Rond haar hele buik of bepaalde plekken. Was ze op de revalidatie misschien ook al narrig bij aanraking? Is ze hengstig of wordt ze dat? Goed om even uit te vragen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:24

Oh ik krijg zo omeprazole van Den Ham, dat is het probleem niet. Ze weten dat ik dat niet zomaar vraag en ze hebben Ellie de afgelopen tijd vaak genoeg meegemaakt ;-) Het is alleen wel weer een kostenpost :+ als ze het niet nodig heeft. Een scopie ga ik haar inderdaad zeker niet aandoen nu.

Ze reageert voornl onder haar buik en lage zijkant van haar buik. Hengstigheid is moeilijk aan haar te merken, maar dat is wel een goede; nog niet aan gedacht! Nee op de revalidatiestal was ze daar niet geirriteerd. Maar haar bijt actie van gisteren was wel duidelijk; ze vond het echt niet fijn. Maar dat kan ook heel goed hengstigheid zijn. Ga ik zo even op letten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:42

Kans dat je een "echte" merrie hebt :D :D :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:16

Nou laat de narrigheid maar. Afgelopen donderdag dacht ik al een licht ‘knikje’ te zien. Vandaag loopt ze echt helemaal niet goed. Dat wordt morgen de kliniek weer bellen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:22

Koekie73 schreef:
Nou laat de narrigheid maar. Afgelopen donderdag dacht ik al een licht ‘knikje’ te zien. Vandaag loopt ze echt helemaal niet goed. Dat wordt morgen de kliniek weer bellen

O nee....

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:27

Ze loopt echt slecht :( Ik heb er buikpijn van en kan wel janken zo langzamerhand.
Ze wilde ook echt niet draven, dus ik vermoed dat ze pijn heeft. Maar even afwachten wat Sjoerd morgen zegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:45

Koekie73 schreef:
Ze loopt echt slecht :( Ik heb er buikpijn van en kan wel janken zo langzamerhand.
Ze wilde ook echt niet draven, dus ik vermoed dat ze pijn heeft. Maar even afwachten wat Sjoerd morgen zegt.

Ja oo... wat sneu vind ik dit.... -O-
Het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:57

He wat balen zeg koekie :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:19

Wat een ellende koekie...zo wil je je paard niet steeds zien. Sterkte en hopelijk valt het mee en is het vlot beter!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:56

Ahh balen weer! Hopelijk valt het mee...

Stip is inmiddels 1,5 week verder met zn wond. Het gaat goed, maar we zullen er nog wel ff zoet mee zijn.

Afgelopen week wilde hij mij het liefst naar de maan schoppen, maar de lieverd deed dat gelukkig niet. Hij stond heel hard van zich af te schoppen (naar achter) terwijl ik naast hem stond en een poging deed om het schoon te maken. Toen hij ook nog met zn hoofd naar mij toe begon te zwaaien (alsof hij zou gaan bijten) ben ik maar gestopt. Hij hield het gewoon niet meer...

Vandaag kon ik voor het eerst de wond goed schoonmaken en liet hij het toe.

Gelukkig is zn temperatuur goed en is hij flink aan het klieren, dus dat is een goed teken :+

Voor wie het interessant vindt, een foto van vandaag.
Spoiler:
Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:32

Koekie73 schreef:

:(

Oh nee wat super spannend en verdrietig zeg

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:34

Leedebee schreef:
Ahh balen weer! Hopelijk valt het mee...

Stip is inmiddels 1,5 week verder met zn wond. Het gaat goed, maar we zullen er nog wel ff zoet mee zijn.

Afgelopen week wilde hij mij het liefst naar de maan schoppen, maar de lieverd deed dat gelukkig niet. Hij stond heel hard van zich af te schoppen (naar achter) terwijl ik naast hem stond en een poging deed om het schoon te maken. Toen hij ook nog met zn hoofd naar mij toe begon te zwaaien (alsof hij zou gaan bijten) ben ik maar gestopt. Hij hield het gewoon niet meer...

Vandaag kon ik voor het eerst de wond goed schoonmaken en liet hij het toe.

Gelukkig is zn temperatuur goed en is hij flink aan het klieren, dus dat is een goed teken :+

Voor wie het interessant vindt, een foto van vandaag.
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Nare wond maar het lijkt er wel mooi uit te zien of niet?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:45

Oh, kak koekie. Wat vind ik dit sneu voor jullie.
Ik ga heel hard voor jullie duimen dat het iets onschuldigs is wat niets met de operatie en revalidatie van doen heeft. Pffftttt ik weet hoeveel buikpijn jij nu hebt. :knuffel:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:49

Ziet er wel mooi rustig uit Leedebee. Voor Owen had ik bij de dierenarts een handlaser gehuurd. Dat is een oppervlakkige laser, niet geschikt voor pezen maar prima geschikt voor wondgenezing. Koste helemaal niet de hele wereld maar kon daarmee dagelijks zelf 10 minuten per dag laseren voor een snellere wondgenezing.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:31

@Oji bedankt voor de tip!

@QueenBeeBee ja, naar mijn idee ziet er ook "goed" uit. Ik ben inmiddels ook wel wat gewend met hem. Toevallig liet ik vandaag nog de foto's van zijn vorige wond aan mn stalgenoot zien toen we het er over hadden dat zo'n wond vaak eerst groter wordt voordat het kleiner wordt. Nou daar is dit wond"je" niks bij :+

Volgens mij kwam ik in dit topic toen hij net een beetje genezen was.

Dat was ook een bizar, maar interessant proces:
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:02

Oehh die eerste foto

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:12

Ja, dat was niet fijn! Gelukkig heeft hij er alleen een kale plek aan overgehouden :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:59

Weet je al wat meer Koekie?