[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 00:17

Es_ther schreef:
Art, als hij alleen door jou gereden kan worden, wat gebeurt er dan als jij een keer een poos niet kan rijden? Heeft ie dan vakantie?

Tuurlijk vindt een paard het anders als er een ander op zit. Die van mij is dood braaf, maar reageert er ook op.
Denk dat je het iets meer los moet laten en het een kans moet geven.

Verder zijn er ook goede tips gegeven over ruiterfitheid. Heeft mij enorm geholpen destijds!

Ik wil alleen niet riskeren dat de andere ruiter eraf valt en zich blesseerd of limo zich blesseerd want hij rent dan tegen de muur op zoals die met mij ook deed als die wegvluchtte.
Heb er een filmpje van waarbij hij na wegvluchten tijdens dat ik afstap gewoon tegen bakwand rent met de borst. Daarna kon ik wel gewoon weer opstappen en opnieuw afstappen.

Maar om onder een ander ontspannen te lopen moet die persoon hem vaker rijden dan 2x in de week. Zodat limo er beter en sneller aan went. Die mogelijkheid is er helaas gewoon niet voorlopig Ivm drukke bezetting van de bak.

Nou mijn zus heeft veel meer paarden doorgereden inclusief nu nog regelmatig vragen of ze kan zadelmak maken. (wat ze niet meer doet nadat een paard met haar achterover geklapt is met steigeren, dus heeft ze denk ik nu wel meer angst)
Rijdt ook veel langer dan mij en volgde lessen bij de gevorderden. Ikzelf zit eigenlijk op half gevorderde volgens 2 instructeurs die me hebben zien rijden.
Maar zelf zie ik me eerder tussen beginner en half gevorderde in.

Tevens zei mijn zus dat haar merrie andere ruiters uittest. Heb haar merrie 2x gereden waarbij ze maar eenmaal eens een bok gaf maar verder braaf deed wat ik vroeg. Dus die merrie is gewoon geen uittester. Busted haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:21

Als je iemand betaald dan hoef je je geen gedachten te maken over ‚wat als er iets gebeurd‘, dat is zijn/haar beroep.

Ik heb een ruin gehad die nogal eng deed en ik zag het niet zitten om die zelf in te rijden. Heb hem met een eerlijk verhaal weggebracht en die persoon brak haar sleutelbeen. Heel rot, maar ik heb een eerlijke waarschuwing gegeven en genoeg geld neergelegd voor hun diensten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 00:25

Sizzle schreef:
Als je iemand betaald dan hoef je je geen gedachten te maken over ‚wat als er iets gebeurd‘, dat is zijn/haar beroep.

Ik heb een ruin gehad die nogal eng deed en ik zag het niet zitten om die zelf in te rijden. Heb hem met een eerlijk verhaal weggebracht en die persoon brak haar sleutelbeen. Heel rot, maar ik heb een eerlijke waarschuwing gegeven en genoeg geld neergelegd voor hun diensten.

Ja klopt wel natuurlijk.
Maar ik ben zelf erg onderdanig naar andere mensen (tenzij je me echt kwaad maakt of in een hoek drijft).
En als iemand iets overkomt ookal is het niet eens mijn fout voel ik me zeer snel schuldig. Dat kan zo erg zijn dat ik weken later nog uit die mens zijn buurt blijf omdat ik niet voor de voeten wil lopen.

Mungbean

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:29

Dan moet je ook aan jezelf werken.
Ik snap heus wel dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is maar je bent alleen maar excuses aan het geven waarom alles niet kan.
De andere optie is om te accepteren dat de opleiding op deze manier ontzettend lang gaat duren en het niet aan je paard ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 00:34

Sizzle schreef:
Dan moet je ook aan jezelf werken.
Ik snap heus wel dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is maar je bent alleen maar excuses aan het geven waarom alles niet kan.
De andere optie is om te accepteren dat de opleiding op deze manier ontzettend lang gaat duren en het niet aan je paard ligt.

Ik zeg niet dat het niet kan.
Ik ga trainster het voorstellen heb ik toch ook getypt. Omdat zij ook een paard had of gehad heeft dat exact als limo reageert.

Vind alleen soms jammer dat ze niet zelf een keer voorstelde om limo eens aan te voelen bijvoorbeeld. Als limo bij haar dan ook niet doet wat we verwachten weet ze waaraan we moeten werken bij limo. En waaraan we moeten werken bij mij.
Zo zie ik het goed, toch ?

Aan mezelf werken is idd lastig bij bepaalde situaties. Inmiddels wel al aan't proberen het verleden los te laten en vooruit te kijken. (lukt best aardig)

Ohja iets wat ik graag ook wil trainen.
Aanraking op limo's lijf terwijl ik in het zadel zit. Dat die niet schrikt als ik hem bv op de bil aanraakt, of op de lendenen. Of achter mijn been etc.
Zondag geprobeerd wat die doet als ik hem net achter het zadel aanraakt, hij schoot even naar votre. Terwijl ik hem waarschuwde dat ik iets ging doen met mijn hand links want met die hand mag ik wel zijwaarts bewegen zonder dat die schrikt, dus zijn hoofd houdt hij ook altijd naar links gesteld. Ik aai hem op zijn kaak, en ga zo over de hals over het zadel naar de lendenen. Daar schrok hij toch serieus van. Gelukkig relativeert hij al sneller en blijft die na het naar voren springen gewoon staan.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:09

Mijn paard had het juist andersom. Bij mij kon ze echt heel idioot doen, maar kon er ook een onervaren iemand opzetten of mn nichtjes en kreng deed braaf haar rondje :+

Het is denk ik ook een kwestie van aanleren. Limo aanleren dat het biet eng is als er een ander op zijn rug zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:34

Art_Ificious schreef:
k_m schreef:
Maar dat is toch helemaal anders dan op een paard :+ je praat er wel erg omheen. Waarom laat je nu niet gewoon een keer iemand anders er op en neem je zelf zit les, op een paard, dat is helemaal anders dan overdag tijdens je werk. Alleen maar mooi dat je de spieren hebt nu ze nog goed gebruiken te paard.

Iemand anders erop...
Ja als die persoon om kan met een stressvol paard.
Limo raakt gespannen zodra een ander persoon hem bij het zadel benaderd of hem vasthoudt als ik wil opstappen. Mijn zus heeft er 1x op gezeten, limo schoot vrijwel onmiddellijk weg. Daarna is mijn zus er niet meer op geweest. (ze was thans niet gevallen) Ook niet nadat ik het eens voorgesteld had toen haar merrie op rust stond in december (dus pas geleden) Ivm peesblessure.
En haar merrie is zelf de makkelijkste niet (veel bokken, bit vastnemen, hulpen negeren, vooral in hengstigheid)

Mijn ma wou ook eens uitstappen, limo raakte al in stress toen ze de teugels tegoei nam en dit iets te veel met grote armbewegingen deed. Limo draaide zich een kwart snel om en mijn ma lag ernaast. Ik was blij dat ik limo met een halstertouw ook vast had, anders was die gaan rennen.

Trainster kan ik het wel vragen hoewel ze het zelf ook nooit voorstelde. Zelf zou ze wel een paard hebben of gehad hebben dat exact net als limo reageert bij spannende dingen.

Vraag is dus... Limo zal misschien zijn rondje lopen uiteindelijk, maar of die dan ontspannen loopt?
Met spanning ga ik ook niet kunnen zien hoe die nou moet lopen, want dan gebruikt limo zijn benen ook niet correct. (korte vluchtige pasjes)

Nog iets...
Vind het ook jammer dat ik van trainster geen galop mag doen.
Heb dat zondag toch gedaan. En meteen erna liep limo heerlijk ontspannen. Alsof die alle spanning dan heeft kunnen loslaten door de galop.
Trainster gaf zelf aan dat sommige juist gaan ontspannen als ze mogen draven of galop doen. Dus waarom toch niet meenemen in de lessen nu limo sterker is? En omdat hij 1 les moeilijk deed (vorige week maandag) mocht ik dus nog geen galop doen omdat limo onstabiel zou zijn. Moeilijk doen = onstabiel terwijl ze de les ervoor zelf zei dat we spoedig ook galop kunnen doen.

No offence naar jou maar ik gok dat er echt wel een hele hoop (veeeel) betere ruiters en amazones zijn dan jij. Dan ik. Dan iedereen die in dit topic reageert. Sommige zijn niet voor niets professioneel. Zij vallen niet zo snel als jij of ik.

Ik denk dat als een andere erop wil JIJ spanning aan hem overbrengt. Maar goed, je bent er nog steeds van dat je echt de enige bent die hem kunt rijden en longeren.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:07

Art_Ificious schreef:
Nou buikspieren heb ik zeker wel. Ik deed elke dag 15 push ups, 40 sit ups. En hief 40kg met gemak.

Hier wil ik gewoon even op inpikken, maar die oefeningen stellen niets voor. Buikspieren is ook helemaal niet gelijk aan een goeie core hebben! Een goeie core zijn verschillende spieren bij elkaar die goed stevig zijn, en die daarvoor zorgen dat je een lijf hebt dat goed in balans is. Het feit zoals jij aanhaalt dat je problemen hebt met je schouders, doet me vermoeden dat je helemaal geen goeie core hebt want die zou voor jou bepaalde compensaties kunnen maken. Ook 15 push ups kan goed zijn of kan slecht zijn. Als je je armen super breed zet, en vervolgens met je armen naar buiten push ups doet, train je maar een beperkt deel van je armen. Zet je echter je handen onder je schouders, en hou je je ellebogen tegen je lichaam en zorg je ervoor dat je in een plank blijft, dan ben je al veel meer aan het trainen.

Een kleine goeie workout van minder dan 10 minuten.
-Hollow body position hold (zoek misschien foto op internet, hierbij is het zeer belangrijk om niet door je schouders te hangen, maar je schouders actief te houden)
- plank op linker elleboog
- superman hold
- plank op rechter elleboog
- V ups
- russian twists
- plank op ellebogen
- plank step ups (van de elleboog naar de handen, van de handen naar elleboog. Je heup mag NIET meedraaien)
- wide plank (je handen zo ver mogelijk naar voren zetten, je kont niet in de lucht plaatsen)

40 seconden werk / 20 seconden rust

Persoonlijk zou ik zeggen zoek iemand die weg is met die oefeningen, want bij vele ga je sowieso fouten maken die je zelf niet gaat merken. Vooral bij plank is dat heup omhoog of doorzakken en bij de holds schouders niet actief. Spijtig genoeg woon je te ver van me om dit even droog te komen uitleggen :) Maar zoek wat foto's, en ga er mee aan de slag ;)!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:49

Idd. Met pushup en crunches etc train je de bewegingspieren in de buik. Die gebruik je niet met paardrijden. Die zitten je alleen maar in de weg want die veroorzaken spanning in je zit.
Bewegingspieren span je bewust aan. Die moet je dus loslaten tijdens het rijden.

Het gaat om de houdingspieren in buik en rug, die zorgen voor core stabilit. Houdingsspieren span je niet bewust aan, die zijn er gewoon en zorgen ervoor dat je core sterker wordt en je houding stabieler. Houdingspieren train je oa door die oefeningen die the-cat hierboven beschijft. Planken in allerlei variaties, balanceren op een balanceboard, balanceren op een fysioball.

TS sorry dat ik het zeg maar je hebt wel erge penny gedachtes. Je paard is geen staatsgevaarlijk dier. Sterker nog, voor een jonkie is ie kuikenmak. Bij een echt sensibel en gevaarlijk dier had iemand met jouw nog gebrek aan rijkunstig gevoel, spanning en gebrek aan balans echt al hele zware ongelukken hebben gemaakt. Laat dat idee eens los dat jij de enige bent, alleen omdat Limo net iets meer is gewend aan jou als aan je zus. Dat is geen referentiekader. Je lijkt zo bang om het uit handen te geven, maar het zou zo goed zijn voor Limo. Juist met zijn rug zou hij moeten leren om over de rug te gaan lopen. Jij kan hem dat niet leren want jij hebt zelf die ervaring en dat gevoel nog niet. En dat is niet een kwestie van een paar lessen, dat is een kwestie van jaren ervaring opbouwen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:03

Maar je paard moet ook wennen aan andere mensen. En zolang je dit uit de weg gaat, zal hij hier ook niet aan wennen.
Eerste paar keren zal hij misschien bang zijn omdat het vreemd is maar hoe meer je het doet, hoe meer hij het vertrouwen zal krijgen in anderen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 12:38

Jeetje jullie lezen echt niet he???
Zo frustrerend als jullie gewoon niet goed lezen. Moet ik dan echt alles meerdere keren herhalen?

Art_Ificious schreef:
Ik zeg niet dat het niet kan.
Ik ga trainster het voorstellen heb ik toch ook getypt. Omdat zij ook een paard had of gehad heeft dat exact als limo reageert.

Vind alleen soms jammer dat ze niet zelf een keer voorstelde om limo eens aan te voelen bijvoorbeeld. Als limo bij haar dan ook niet doet wat we verwachten weet ze waaraan we moeten werken bij limo. En waaraan we moeten werken bij mij.
Zo zie ik het goed, toch ?

Ze heeft inmiddels mijn bericht gelezen waar ik het voorstel, maar heb nog geen antwoord.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:34

Wij lezen wel, en hoe ik het lees lijkt het of jij de enige bent die hem kan rijden. Bij je zus wordt ie gespannen, bij een ander als die m bij het zadel aanraakt.

Zo komt dat op mij over.

Heb je je verdiept in een flexchair? Die laten goed je vebeterpunten in je houding zien

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:39

Aan de andere kant zijn er zoveel mensen die geen vreemden of anderen op hun paard willen. Dat is helemaal prima toch.

Ts is dan misschien wat minder ervaren, maar ze heeft nu goede begeleiding en ze gaan de goeie kant op! Ze groeit zo samen met Limo, en ja dat gaat dan misschien iets minder snel dan ben een ruiter met meer ervaring, maar dat geeft toch ook helemaal niet?

Al denk ik zeker dat lessen op een ander paard je veel kan helpen. Je kunt zoveel leren van een goed paard, die jou dingen kan laten voelen.

Misschien dat je trainer nog wat meer balans wil voordat jullie de galop meepakken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 22:44

Zaterdag gaat lesgeefster erop :j

Vandaag ook weer gereden. Mijn ouders waren ook op visite op de manege (was heerlijk weer dus gaan ouders weer samen fietsen).
Mijn ma heeft me in de piste geholpen. En ze ging naast een hindernis staan die erg dicht op de hoefslag stond. Limo vond het erg spannend om dan langs die hindernis af te gaan zodra hij daar mijn ma zag staan.
Uiteindelijk omdat ik been bijgaf ging hij erlangs. Dit enkele keren herhaald. Mijn ma hield zich eerst stil als een standbeeld.
Nadat het enkele keren goed ging vroeg ik mijn ma gewoon te praten en gewoon te staan maw niet stilstaan alsof ze een beeld is. Ook weer eerst spannend maar moedig genoeg om toch erlangs te gaan.
Daarna buiten uit gestapt (op de rustigste straat langs fruitplantages) . Wel aan de hand. Ik wou eerst zien hoe hij reageerde want ben deze winter niet meer het erf af geweest met hem. En maar goed dat ik er niet op zat. Een kleine camionette passeerde ons. Ik zag die al afkomen en ging al in de berm staan. Maar geen snelheid minderen he ondanks mijn handgebaar. Ben dat zo moe dat automobilisten geen rekening houden met ruiters. Zeker wanneer duidelijk te zien is dat het paard erg gespannen is.
Limo sprong namelijk bijna weg, hij zakte lichtjes door de achterbenen zodra de camionette passeerde.
Ook schrok hij enkele keren van zijn eigen schaduw.

En mijn pa? Die kijkt toe vanaf de zijlijn :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:01

Is er geen rustig ervaren en verkeersmak paard op stal die mee kan wanneer je naar buiten gaat?
Daar trekken ze zich vaak wel aan op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 23:29

Cayenne schreef:
Is er geen rustig ervaren en verkeersmak paard op stal die mee kan wanneer je naar buiten gaat?
Daar trekken ze zich vaak wel aan op.

Ja die is er maar zoals eerder al eens vermeld ben ik vaker alleen op stal (stalbaas wel in de buurt maar aan het werken) en 2 paarden in mijn eentje begeleiden zie ik niet zitten. (2 handen nodig als limo besluit te hard te schrikken)
Ook vandaag eigenlijk niet aan gedacht anders hadden we idd een 2e paard kunnen meenemen aangezien mijn ma mee ging uitstappen.

ALs het weer beter blijft wil ik wel afspreken mrt stalgenoot om samen te gaan wandelen. Dit is 1 van de doelen die ik met limo heb. En haar pony is ook een rustige bij verkeer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 23:49

Nog klein vraagje.
Mijn ma heeft vandaag de hoeven uitgekrabd,met in mijn hoofd de gedachte: hoe meer mensen dat doen hoe beter limo het leert en braver blijft bij de smid.

Nou 3 gingen er vlot en netjes. Alleen je raad het vast al... Rechtsachter weer moeilijk doen zodra het voetje vastgehouden wordt. Limo tilt hem wel zelf op maar zodra de smid, mijn ma, zus of iemand anders het voetje vasthoudt zie je in de ogen angst en trekt die zijn voet los om daarbij naar voor te springen. Als ik het voetje overneemt is er echter niks aan de hand. Bij mij blijft hij hier ook echt rustig onder staan.

Nu moeten de voetjes toch weer gekapt worden, en wil de smid toch iets vaker laten terugkomen, is nu 8 weken geleden maar vorige keer rechtsachter niet bekapt Ivm angst bij limo en smid wou geen paniek veroorzaken of wantrouwen en heeft dus niet blijven proberen.

Zou ik limo een kalmerende gel geven als de smid volgende keer komt? En dan na 5 of 6 weken weer laten terugkomen want rechtsachter blijft natuurlijk rotstraal houden omdat straal niet goed kan ontwikkelen doordat die de grond niet raakt, dan kan ik hoofsolution gebruiken, als straal zich niet kan ontwikkelen en zijn functie uitoefenen, heeft het geen zin.
Linksachter had rotstraal maar de straal is zich terug beter aant ontwikkelen omdat die wel steeds bekapt kan worden en dus netjes blijft.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:23

Waarom heb je een instructrice? Ik snap werkelijk waar niet dat als zei zegt je nog niet mag galopperen je dit buiten haar om wel doet. Zei helpt jouw weer op weg maar je trekt constant je eigen plan ( zonder succes) . Dat je nog niet mag galopperen zal vast zijn redenen hebben ( jouw zit of wat dan ook). Als jij bij mij had gelest en ik had dit gezien had ik je nooit meer geholpen. Zoek hulp maar dan voor jezelf, zowel in het rijden als excuses zoeken bij het paard, jouw paard is gewoon een braaf dier wat onzeker word door de mensen om hem heen, de jonge paarden hier was je allang mee verongelukt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 08:48

Heb je al eens geprobeerd dat been als eerste of als tweede op te laten tillen? Misschien is gewoon het geduld op als jullie bij rechtsachter zijn aanbeland. Maar voor een verder zo brave pony die elk ander been gewoon optilt, is dit niet normaal. Maar het kan ook gewoon aangeleerd gedrag zijn omdat ie er altijd mee weggekomen is en omdat jij al in je lichaamstaal en spanning anders wordt als de ander naar rechtsachter loopt. Misschien eens een ander vast laten houden en die niets vertellen over rechtsachter.

Maar ook dit is gewoon een probleem waar een trainer jou mee zou moeten helpen. Niet gaan aanlummelen met familie. Als het nl aangeleerd gedrag is of reactie op jou, dan versterk je het probleem nl alleen maar bij elke poging dat het weer niet gelukt is.

En als dat het allemaal niet is en een trainer jou hiermee ook niet kan helpen. Zijn die achterbenen al eens op de foto geweest? Kan ik me niet meer herinneren. Misschien zit er gewoon een probleem in dat been, of juist in linksachter of rechtsvoor dat ie pijn/geen balans heeft als id rechtsachter op moet tillen. Of in het bekken. Maar als slecht aangeleerd gedrag echt niet af te leren is, dan is het meestal een gevolg van pijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:44

Oji geeft goede tips, ik wilde idd ook adviseren om te beginnen met RA of het als tweede been te doen na een makkelijk been.
Kun je hem evt een klein hooinet aanbieden tijdens het bekappen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 09:55

Oji is idd een idee. Hebben we dan ook al eens geprobeerd, maar zodra we de volgorde aanpassen wil die zelfs linksachter niet geven.

Maar bij de smid was ik er laatste 2 keer zelf niet bij. Stalbaas hield hem dan vast.
En gisteren stond ik er een eind vanaf (om een hoekje) om te zien of het idd aan mijn aanwezigheid lag. Toen hij 2x terugtrok en naar voor sprong ben ik te hulp gekomen.

Achterbenen waren idd niet op foto geweest. Rug en voorbenen wel. Voorbenen was niks op aan te merken. Daarom vermoed ik zelf iets in de bekken, ook omdat hij deze verkeerd houdt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 12:33

Enige nadeel is dat het SI gewricht moeilijk in beeld te krijgen is. Dat wordt dan een heel stuk duurder dan enkele foto's maken ervan.

Maar die achterbenen wil ik wel echt op de foto. Toen ik dat enkele maanden terug aanhaalde werd het door een aantal van jullie juist afgewezen en moest ik de training ohz afwachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 13:19

Ik zou nog steeds gewoon je osteo meevragen, die kan het blijkbaar wel dus kan ze de dierenarts helpen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 13:56

Doet hij ook moeilijk met bekappen met een praam op?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:03

Ik wil je altijd nog komen helpen met die hoeven Marijke :) .