Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:50

Ooo niet pijn gedaan :oo
En leukkkk wedstrijd met knappe zwarte.

Is pas 7 oktober hoor. O:)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:26

Oktober, mooi seizoen voor wedstrijden. Geen dazen en hitte en geen vorst. Ik wil dan zz licht gaan starten.... Als ik durf.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:32

Jaaaaa doen. Gaan we allemaal lekker starten. :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:35

Zou voor mij wel goed zijn denk ik, zo'n stimulerende stok achter de deur want anders stel ik maar uit en uit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:39

Mijn roze wolkje heeft een gat, draf ging vandaag niet zo fijn. Weer strakker, stresseriger. Nagedacht hoe dat kwam, had hem denk ik te weinig aan de hulpen. Waar hij in galop wel weer erg fijn was, eerste 5 wissels om de 3 gesprongen. :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:48

Zondag weer eens een dvdtje van Carl Hester zitten bekijken en dat was weer inspirerend. Daar kwam ook het beginnetje van de passage aan de beurt. Hij was alleen maar bezig met ontspanning in het lichaam, willen zakken in de hals en leren dat ze moeten "bounce". Dus dat heb ik gedaan. Ze bleef mooi ontspannen terwijl ze toch van achteren bleef aanvullen, maar ze bouncte wel veel minder spectaculair dan die van hem. Eerlijk gezegd zag je het amper maar ik voelde het wel. Dus tja, dan moet ik dus van goed lichaamsgebruik maar zuinig bouncen naar nog steeds goed lichaamsgebruik en spektakel. Gaat me dat ooit lukken me zo´n eenvoudig paard en nog eenvoudigere ruiter? Van iemand op de grond erbij wordt ze super heet en boos. En zelf eerst op de grond aanleren, dat heb ik nog nooit gedaan dus is maar de vraag of dat zin heeft.
En zelf met een zweepje bovenop haar kroep tikken, dat kan ik nooit zonder dat ik haar in de mond stoor. Ik begrijp niet hoe mensen dat doen.
Maar goed, het rijden gaat steeds beter. Ik leer met de week bij. Super leuk is dat! Vanmorgen zat ik er al om 7:15 uur op. Is wel een beetje vroeg maar wel heel fijn. Goede temp en de bak nog voor de helft in de schaduw.

Ik vind het wel heel jammer dat de cursus van Rien een beetje plat ligt. Er gebeurt naar mijn smaak best wel weinig. Module 4 is behoorlijk leeg en er komt ook niets bij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:43

Mee eens, had er ook wel meer van verwacht. Zeker als je verder bent, heb je eigenlijk niets meer aan.

Bij Zorro is die ontspanning ook het belangrijkste, van daaruit steeds wat meer vragen.

Zadel Eli is weer aangepast, maar heb er hard hoofd in. :(

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:44

Alles boven het Z2 is nieuw voor mij. Dingen als de galoppirouettes, wissel series, zig-zag galop appuyementen, doen ik en mijn paard allemaal voor de eerste keer. Ik realiseer me keer op keer hoeveel fouten ik maak tijdens dit leerproces en vind het heel jammer dat dat soort fouten niet besproken worden in de cursus zodat ik er van te voren al op attent was gemaakt. Want het zijn standaard fouten. Fouten vooral ook in het er pas gaandeweg achter komen welk voorwerk je allemaal kan doen voordat je de oefening aan elkaar plakt.
Toen dacht ik, we kunnen elkaar hier natuurlijk ook in helpen. Niet dat we alles maar voor waar van elkaar aan moeten nemen want we kunnen het natuurlijk makkelijk fout hebben, maar er kan misschien over nagedacht en gepraat worden hier.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:10

Vragen kun je altijd stellen hoor! Voor mij was het vanaf Z1 volledig nieuw en ook voor paard.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:50

Galoppirouettes: Eerst moet de galop natuurlijk op z’n best zijn. En dat begint al bij de overgang. Als die goed is, begint de galop ook goed. Is hij matig, dan heb ik werk te doen in het eerste galopstuk. Hoeveel zo’n goede overgang bepalend is voor de galopkwaliteit, heb ik me nooit gerealiseerd. Anders had ik daar veel meer aandacht aan besteed.
Bij het aanleren van de pirouettes er naar streven alles te kunnen bewerken: positie voorhand, positie achterhand, tempo etc. Dit probeer ik te bereiken door rijdend op de ongeveer 10 meter volte ( in het begin wat groter ) meer en minder de achterhand naar binnen, afgewisseld met meer en minder de schouder naar binnen, de volte in contra stelling rijden, pasje(s) pirouettes afwisselen met pasje(s) rechtuit te rijden.
Fout die bij mij ontstond was dat ze teveel terug in tempo kwam en dus achter mijn been kwam. Als ik dat voel dan rij ik haar wat rechter en meer eruit waardoor ze haar tempo weer oppakken kan. Verder leunde ze in de linker pirouettes soms teveel op haar linker kant waardoor ze ook haar buiging verloor. Ik los dat op door haar met mijn linker teugel weer terug op 4 benen te zetten, de schouder als het ware weer rechtop te zetten. Ook kan ik dan stiekem de kwaliteit van de galop wat verloren hebben, dus daar moet ik ook attent op zijn. Dat de bovenlijn echt een mooie aangespannen boog maakt. ( Als ik appuyeer, maakt niet uit of het draf of galop is, en ik verlies die aangespannen bovenlijn die mooi in mijn hand eindigt, dan lukt het appuyement ook veel slechter. Dus een beetje uit elkaar resulteert in dat er van alles uit het kader wat je probeert te maken, ontsnapt. De buiging is niet optimaal, de expressie verdwijnt ( niet dat ik die veel heb hahaha ), loopt niet meer mooi met haar gewicht verdeeld over 4 benen, waarmee ik links t.o.v. rechts bedoel, etc. )
Als ze zelf de boel overneemt en te snel wil draaien, dan kan je ook bij elke pas naar buiten de volte kijken en als het ware naar dat wat je daar ziet, toe willen springen. Rien zei in een seminar: “rij naar de kantine, rij naar de tribune, rij naar de uitgang etc.”. Dat helpt het paard ook meer naar buiten te denken en niet te klein te willen draaien. Maar je kan het dus ook daadwerkelijk doen door steeds tussendoor een pasje de pirouette uit te rijden.
Dit is wat ik zo even bedenken kan wat ik de afgelopen maanden geleerd heb. Hopelijk klopt het een beetje. Als iemand nog aanvulling heeft zou dat leuk zijn. Dan maken we er een zo compleet mogelijk plaatje van. En als iemand het met dingen ervan niet eens is, dan zou het ook fijn zijn als hij/zij dat hier deelt. Dat geeft weer stof tot nadenken.

Misschien wil jij, Mirjam, ook jouw opgedane inzichten delen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:26

Wow zo uitgebreid en duidelijk kan ik het niet omschrijven hoor. :oo

Met galop controleer in ook dmv SB en travers op de lange zijde of ik achterhand en voorhand kan plaatsen. Goed terug kunnen schakelen en weer rustig eruit is ook belangrijk om de pirouette te kunnen draaien.
Bij inzet pirouette, terug rijden, verlies je daar al sprong rustig rechtuit en niet gaan draaien. Komt hij mooi terug vanuit een lichte schoudervoor richting travers gaan denken. Hou het in het begin groot, kwaliteit is belangrijker dan heel klein springen. Let erop dat paard in evenwicht blijft, anders er rustig weer voorwaarts uit.
Leuke test is 1 sprong pirouette en weer eruit. Kijken of paard niet direct om probeert te draaien maar het echt op de hulpen doet.
Je kunt ook eens vsnuit galop appuyement doordraaien naar de pirouette.

Galopwissels is bij mij erg belangrijk dat ik niet te veel nadenk. Gewoon rustig diagonaal oprijden. Recht stellen, controleren of tempo van mij is en of hij in evenwicht is. Zo ja, wissel vragen. Daarbij niet hals buigen oid, netjes recht houden en enkel been en gewichtshulp geven.
Bij serie de controle houden. Gaat hij te veel meedenken paar keer diagonaal rijden zonder wissels tot dat hij weer rustig blijft.

Bij terug verzamelen. Heb ik hem wel genoeg aan been? Zo niet, eerst dat verbeteren. Zo ja, rustig wat terug zetten. Goed opletten dat hij erin blijft zakken en niet strak word. De grens bewaken wanneer het hem te veel word en dan iets leuks gaan doen.

(Zoiets? :') )

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:32

Wauw, gaaf dit! Heb ik echt wat aan!
En wie zei er iets over niet uitgebreid en duidelijk?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:41

Mooi :o

Appuyeren, schoudervoor zetten. Eerst controleren of hij niet door binnenbeen heen dendert. Stelling OK? Is hij er mooi ingezakt? Dan pas doorzetten naar appuyeren. Hierin blijven deze voorwaarden van belang. Valt een van deze voorwaarden weg, terug schoudervoor tot het weer goed is.
Zo kun je dus in het begin best een hele AC-lijn aan het kloten zijn ondat paard lief door been heen valt oid. :Y)

Keertwending. Eigenlijk zelfde als pirouette maar dan in stap...

Wat hebben we nog meer? :')

Edit: belangrijkste van alles is misschien nog wel de vraag; Voel ik het? Ben je bezig met voelen of meg stompzinnig oefeningen rijden? Met voelen kom je verder, train je jezelf en je paard.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:35

Wat ook een leuke oefening is: 1 sprong pirouette, paar passen appuyeren, 1 sprong pirouette, paar passen appuyeren, enz. Worden ze erg sterk van en veel controle moet je daar hebben.

Of keertwending om de achterhand in stap, aan galopperen in de keertwending naar de galop pirouette en weer terug naar stap in de keertwending. Ook veel kracht werk en controle.

Controle is het aller aller belangrijkste hierin, je moet elke pas, elke stap, elke sprong volledige kunnen controleren. Dan pas ben je echt doelbewust aan het trainen en niet doelloos rondjes aan het rond rijden of zelfs meeliften.

Zo zijn er nog veel meer van deze oefeningen. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:54

1e oefening kan ik wel mee gaan pakken.
2e is nog stapje te ver, hij moet eerst nog meer gaan ontspannen in de keertwending. :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:01

Wat is dit toch een heerlijk topic :+: Heel leerzaam zo.

Ik krijg alleen alweer de kriebels van het denken aan keertwendingen. :') Ik kan ze gewoon echt niet rijden, verkeerd aangeleerd en daarna paarden gereden die gehandicapt waren en dus niet volgens normale manier keertwending liepen. Maar ik vind het zo boeiend om te lezen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:43

Hihi galoppirouettes en keertwendingen :P en ik was zo blij dat die van mij van de week nagevelijk bleef bij het proberen van een middendraf.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:47

Tellen van wissels in series; ik doe dat 1,2,3,4- 2,2,3,4 - 3,2,3,4 zodat ik de tel niet kwijt raak. Doet iedereen dat?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:14

Ha dus zo! Ik had al geen idee hoe ik straks 9 wissels om de 2 bij moest houden. Kijk 3 of 5 wissels onthou ik nog wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:23

Ik heb het nooit gereden op wedstrijd, maar wel in trainingen en op paarden van anderen en daar deed ik idd 1,2,3 2,2,3 enzovoorts.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:04

Lanoca schreef:
Tellen van wissels in series; ik doe dat 1,2,3,4- 2,2,3,4 - 3,2,3,4 zodat ik de tel niet kwijt raak. Doet iedereen dat?

Ja, alleen eners en tweeers niet. Eners gewoon 1,2,3 tot 15. Tweeers tel ik 1, 1, 2, 2, 3, 3, enz tot 9.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:07

1,2 2,2 3,2 4,2 etc

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:44

Ja, ik gaf even een voorbeeld waar het duidelijk uit blijkt wat ik bedoelde. Maar dat is dus vrijwel overal bekent terwijl het mij nooit op een les is verteld. De twee’s doe ik zoals Promisse in principe maar die twee wordt ook wel eens “en” of “change”. ”Wissel” is te lang. }>

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:21

Haha @annetje ik heb hetzelfde hoor! Ben al blij als ze op mijn been 1 pasje opzij wil ipv terug gaat duwen met dr kont. Keertwendingen en pirouttes is ongeveer 200 stappen te ver haha. Maar wel leuk om te lezen dat ook iedereen op veel hoger niveau nog zoveel kan leren van elkaar. Zo zie je maar dat je nooit bent uitgeleerd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:36

Zolang je geen Grand Prix met 100% rijdt ben je nooit uit geleerd. :D