Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:07

Marije, spierpijn zou kunnen maar ik vind dat de meeste paarden na een korte pauze de eerste dag weer even wat minder zijn. dus waarschijnlijk is het morgen alweer beter.

vandaag les gehad. wilde aan de rundowns en stops werken maar dat ging niet goed. dus trainer er weer op. ik vertrouw hem daar gewoon nog niet genoeg en geef dan mijn spanning door aan hem en dat is niet goed.
dus besloten dat de trainer voorlopig de stops even doet en ik niet meer, tot ik hem verder meer vertrouw en hij meer bevestigd is erin.

legde de druk ook wel op mijzelf omdat ik over 3 weken een 2 daagse clinic heb bij top reining ruiter uit Duitsland. vind het dan zonde een sessie aan de stops te gebruiken als ik hem niet echt durf te rijden daarop. dus besloten ook dat ik het nu even laat, en mijn trainer (die ook meedoet aan die clinic) mijn paardje rijd in de sessies van de stops.
even de druk eraf voor mij. wil hem niet verprutsen, dat is te zonde.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 06:47

Carmuh, ohoh verkeerde bak ... Gelukkig heb je nog fijn kunnen rijden en mooie punten behaald..hoeveel mogen er door naar de regio ?

Quarter, doe je erg goed, als je er zelf niet volledig achter sta om het zelf te doen en je instructeur het wil doen prima toch :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:50

Ja we gaan het zien idd, hoe Elmo van de week weer loopt.

Wel echt supergrappig. Ik weet zo niks van western, dat ik het heel interessant vind om je verhaal te lezen, en me toch probeer voor te stellen waar je mee bezig bent. Stops kan ik een beeld bij vormen, maar wat zijn rundowns?

Wel leuk om die hoek ook belicht te hebben in dit topic!
En goed plan om dit met je trainer te bespreken en nog even aan hem(?) over te laten tot je meer vertrouwen hebt!

Ojee, Carmen, zat de ringmeester te slapen dat je in de verkeerde bak zat? Wel keurige punten hoor!

Ulysses lekker aan het springen geweest. Fijn Hum het goed oppakt.
Moet trouwens altijd evrn gniffelen bij de naam Hummer hier in t topic. Bij mij op stal is er ook een Hummer en wel de kleinste shetlander die we op stal hebben :D
Is dus altijd even schakelen van de ene naar de andere Hummer.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:09

dankje marije,
de rundown is de weg naar de stop toe zeg maar. je komt op de lange lijn en het is de bedoeling, dat ze rustig opbouwen en dus iedere galopsprong net wat sneller worden, liefst mooi met hoofd laag, en op topsnelheid zijn op het moment dat je de stop vraagt.
worden ze langzamer op het eind (wat vaak gebeurd omdat het einde van de bak in zich komt) krijg je geen goede stop. is de timing van het vragen van de stop niet goed, is de stop niet goed (en lig je er soms bijna naast haha), bouwen ze de rundown niet mooi gestaag op maar exploderen (dus te plotseling ineens naar teveel snelheid) heb je geen mooie rundown en dat kost punten, plus dat het je stop zelf meestal ook niet ten goede komt omdat het paard niet 100% onder controle is.

Wat nu bij mij en mijn jonkie gebeurd, is dat hij voor mijn gevoel te vroeg snelheid wil maken terwijl ik dat nog niet vraag en hem dan krampachtig ga tegenhouden waardoor ik meer spanning bij hem opbouw (ipv hem rustig terug te pakken en te corrigeren).
dat zit echt even bij mij, beetje bang dus :p

ik zal zo wel een filmpje plaatsen van een rundown met stop van mij met een ander paard, dan zie je een beetje wat ik bedoel qua opbouw. bij dat paard ben ik totaal niet bang voor de snelheid en controle, maar die rijd ik ook al een hele tijd langer en vertrouw hem dus meer.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:22

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:54

Wat goed van je wedstrijd Carmuh, nette punten! Weet je al of je door bent?
Gaaf filmpje Quarter, lijkt me ook best wel moeilijk om zo'n stop aan te leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:28

quarterH schreef:
hier een filmpje dus van mij met een ander paard, 2 rundowns met stop en een set spins.
duurt nog even voor mijn jonkie en ik zo gaan stoppen :p

https://www.youtube.com/watch?v=tCMsbHj6nb4&edit=vd

Kan me idd voorstellen dat je daarvoor veel vertrouwen in elkaar moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:42

Weekendje weg geweest en even aan het bijlezen, haha.

moniek21 schreef:
Fijn dat ze nu weer los is, rustig aan weer opbouwen en weer lekker gaan rijden.
Nou schiet me iets te binnen, kan het zijn dat ze hyperflex.... Weet niet het volledige wordt ;)

Bedoel je hypermobiel?
Bij hypermobiele paarden is het overigens oppassen met (teveel) chiropractische osteopathische behandelingen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:15

Hoi allemaal,

Ik heb weer even een paar uurtjes zitten bijlezen ;). Gaat zo snel dit topic haha. In oktober heb ik Hade aan jullie voor gesteld. Ik heb haar in augustus gekocht en wou haar pas in het voorjaar zadelmak gaan maken; planning was rond april/mei. Echter is het allemaal heel anders gegaan. Ik ben gewoon begonnen met longeren, grondwerk en lange teugels etc. maar ze pakte het allemaal zo goed op en liet duidelijk zien dat ze het saai begon te vinden dat ik maar verder ben gegaan.

Eind november lag er voor het eerst een zadel op haar rug. Eerst even losgegooid dat ze de vrijheid had er mee te doen wat ze wou. Toen ze rustig was longeerlijntje eraan en super braaf.
Afbeelding

Begin december beugels los, ook geen reactie op wat harder doorlopen na. Nog een tweetal keer zo gelongeerd tot dat ze echt ontspande. Zadelmak check.

Onze volgende stap kon beginnen: ruitermak maken.
13 december: na het longeren voor het eerst gehangen bij stilstand. Geen enkele reactie. Ze was alleen maar gefocust op de snoepjes ;).

15 december voor het eerst gehangen en gestapt aan de hand. Wat was ze braaf, geen enkele reactie. https://www.facebook.com/nathalie.numans/videos/10207328851755975/?l=1258867675890973920

18 december voor het eerst erop gezeten en gestapt aan de hand. Dit vond ze wel een beetje gek maar alsnog erg braaf.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 1272845627

19 december nog een keertje gestapt aan de hand tot ze er bij ontspande.

21 december voor het eerst gedraafd onder de man.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 3984227825

23 december tweede keer gedraafd onder de man. Eerste keer in de grote binnenbak.

Ruitermak check.
Vanaf nu gingen we los en zijn we begonnen met de eerste knopjes: stuur/rem/stap/draf/galop.

We hebben een paar dagen kort achter elkaar gereden om het los rijden te bevestigen.
26 december: voor het eerst los in de kleine binnenbak.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 2531811603

27 december: tweede keer los in de kleine binnenbak.

28 december: derde keer los. Eerste keer in de grote binnenbak.
Dit was de eerste keer dat ik het idee had dat ze het even niet wist. Er reed een ander paard bij in voor het eerst en daar wou ze heel graag naar toe rennen. Na het opstijgen rende ze direct weg met haar hoofd tussen de voorbenen en een bolle rug. Ze bokte niet maar ik had geen stuur. Heb haar in de hoek "gezet" even laten focussen op mij en toen was het ook weer goed.

29 december al voor de vierde keer los. Nu in de grote buitenbak.
Sturen verder aanleren, overgangen halt- stap - draf. Zat er vaak nog geen tien minuten op. Als ze het goed deed was ze direct klaar.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 4196970578

Nu aantal dagen rust gegeven zodat ze het allemaal kon verwerken.

5 januari voor het eerst gegaloppeerd onder de man. Wat was ze braaf en wat was ik voorbereid op het ergste. Ze deed niets! Ze galoppeerde braaf aan op het commando en kwam ook net zo braaf weer terug op ho.

7 januari voor de tweede keer galop onder de man, ook weer braaf. En voor het eerst op het erf uitgestapt. https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 5774372228

12 januari voor de derde keer galop onder de man.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 6269113791

Tot nu toe is ze altijd nog gereden met een kaptoom en zonder bit. Hier heb ik bewust voor gekozen, zodat ze niet per ongeluk in de mond werd getrokken mocht ze iets raars doen of ik een beetje onhandig zou zijn.

Vanaf 14 januari doorrijden voor ibop mei.
Vanaf nu wordt ze gereden door een zeer ervaren ruiter bij ons op stal die haar doortraint voor de ibop in mei. We hadden afgesproken dat zij het zou overnemen zodra Hade stap, draf en galop onder het zadel braaf deed. Deze ruiter wilde graag met bit rijden, de tandarts is geweest en vanaf nu zit het bitje er in.

De eerste keer met het bit vond ze heel erg raar en ze was ook erg onrustig met het hoofd. Het sturen moest ze even opnieuw "leren". Deze ruiter rijdt haar nu tweemaal per week en ik longeer haar eenmaal per week bijgezet. Om de dag doen we dit. In het weekend is ze lekker vrij en gaan we wandelen of "spelen".

18 januari laatste filmpje.
https://www.facebook.com/nathalie.numan ... 1180301662

Ik merk nu sinds ze met bitje in rijdt dat ze daar heel erg mee bezig is (althans dat denk ik) want met de kaptoom was ze eigenlijk altijd heel erg voorwaarts. Sinds ze met het bitje gereden wordt is ze soms wat sneller moe/traag. Ook wel sommige dagen echt lekker voorwaarts blijft. Volgensmij is ze er heel erg in haar hoofd mee bezig ofzo wat haar veel energie kost. Ik heb haar nu iets in het voer omhoog gezet.

Ze krijgt nu tweemaal daags 3/4 muesli en 2 schep luzerne. Hiervoor tweemaal daags 1/2 muesli en 2 schep luzerne. Hoeveel voer krijgen jullie jonge paarden? En hebben jullie ook gemerkt dat ze op een gegeven moment snel moe werden?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:14

Leuk overzichtje hoor, kan alleen je filmpjes niet zien.. Fijn dat ze het zo goed oppakt en nu toch maar meedoen aan de ibop? ;) Mijn paard krijgt zo'n 2/2,5 kilo krachtvoer, naar mijn idee heeft een jong paard best wel wat nodig.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:25

Ulysses.....filmpjes zijn aan het uploaden :D
Moniek.... Geen idee hoeveel er doormogen, ze konden alleen vertellen dat de kampioenen door waren en verder dat de andere die door mogen een mailtje zouden krijgen vandaag of morgen. We wachten dus rustig af, uitslagen staan ook nog niet online dus weet eigenlijk ook niet precies hoeveelste we staan haha
QuarterH..... Fijne oplossing zo dat je trainer het even verder oppakt, vind het wel interessant om te lezen al die western dingen, gaaf filmpje ook!
Marije...ringmeester liep niet eens mee maar zei dat je achterin de baan in moest......moesten dus nog een bak verder hahah
Nummiee....wat fijn dat het zo goed gaat!!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:21

Nummie, wat goed dat je lekker met haar begonnen bent , op een gegeven moment geven ze wel aan dat ze er aan toe zijn.

Nou het was vandaag weer zover.. Hudson had weer een ijzer eraf :x echt pff hij heeft sinds oktober ijzers en heeft nu al 4 x een ijzer afgetrapt als het er geen 5 zijn ( hij heeft alleen voor een ijzer ) ik wordt er echt zo moe van. Alleen in januari zijn het er al 2 .. En ja ik weet het ik moet springschoenen om :o maar dat vergeet ik gewoon ( omdat ik dat nog nooit heb gemoeten ) .. Ga het mezelf wel aanleren hoor nu .. :j

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:58

moniek21 schreef:
Nummie, wat goed dat je lekker met haar begonnen bent , op een gegeven moment geven ze wel aan dat ze er aan toe zijn.

Nou het was vandaag weer zover.. Hudson had weer een ijzer eraf :x echt pff hij heeft sinds oktober ijzers en heeft nu al 4 x een ijzer afgetrapt als het er geen 5 zijn ( hij heeft alleen voor een ijzer ) ik wordt er echt zo moe van. Alleen in januari zijn het er al 2 .. En ja ik weet het ik moet springschoenen om :o maar dat vergeet ik gewoon ( omdat ik dat nog nooit heb gemoeten ) .. Ga het mezelf wel aanleren hoor nu .. :j

Dat is balen Monique..... de eerste maanden dat hum ijzers had voor heb ik ook echt springschoenen omgehad, inmiddels heb ik die niet meer nodig.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:00

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:52

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:25

nummie: leuk alles zo te lezen. je hebt er rustig de tijd voor genomen zo te lezen!
mbt voer: bij ons krijgen ze 3 keer per dag een schep musli (speciaal voor quarter gericht op reining) en ook 3 keer per dag Wafer (super spul!!) en daarnaast uiteraard onbeperkt hooi.

Carmuh: nou, ik heb dus eigenlijk nooit echt engels/dressuur gereden. dus ik vind het ook leuk eens te zien hoe jullie vorderingen gaan en wat we anders of juist hetzelfde doen.
bv het zadelmak/ruitermak maken gaat bij ons toch wel best anders.
ik ken dus ook al die letters niet op filmpje haha, wij gebruiken/hebben alleen X, die ken ik maar de rest echt niet haha!
proefje ziet er wel (voor zover ik kan beoordelen) netjes uit!

mbt de ijzers: mijn vorige paard verloor bij mijn vorige smid ook continu ijzers. en had vaak hoefzweertjes. veranderd van smid en geen problemen meer gehad.... misschien moet de smid hem iets langer laten zodat hij de ijzers minder snel aftrapt?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 06:31

Carmuh, ziet er netjes uit... Alleen let op je tempo, je gaat best hard ;) zo kan ze d'r passen niet mooi afmaken. Ik zat in de eerste proef te kijken " waar is dit ?" Hahaha 2e proef dacht ik " ohhh Assendelft " ( ja toch :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:06

Fijn Nummie dat die van jou het allemaal zo braaf doet. Dat was bij die van ons wel anders, maar ook helemaal goedgekomen gelukkig. Ben ik trouwens de enige die de filmpjes niet kan zien?

Carmuh, je hebt hem al fijn aan het lopen. Alhoewel het tempo best hard lijkt te gaan, vind ik hem achter nog niet hard genoeg aan het werk en dat heeft weer gevolgen voor de aanleuning :D Hals strekken gaat heel netjes. Tweede proef was wat minder (moest jij er wat harder aan werken) Dat zal het bekende kwartje zijn. Ik moest wel lachen in het begin toen je bijna aan de andere kant van de hekjes zat. Dat is ook zo'n bekende (voor mij :D :D )
Heb je trouwens sporen aan of zie ik dat verkeerd?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:39

Carmuh, dat zier er toch echt al heel keurig uit!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:19

Leuke filmpjes Carmuh!

Wat zonde van je ijzers Moniek,

Ik moet mij nog even inlezen in het western gebeuren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:49

Echt knap carmuh, ik ga mee met de opmerking dat het tempo wat hoog lag, maar beter te hoog dan te laag. En goed al nu al op concours, moet daar nog niet aan denken, as maandag voor het eerst naar de juf, weg met trailer, binnenbaan, spiegels, evt andere paarden. Wordt spannend.

Mijne had 1,5 week stilgestaan, maar pakte het zo weer op. Vandaag voor het eerst met dressuurzadel en een ander dier in de bak, wel zijn kleine grote vriend en daar keek hij niet van op.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voor de fotospam
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:13

Haribo gaat fijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:25

Lijkt me echt een fijn dier fokfanaat!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:22

Mooi paard is het toch fokfanaat!

Carlin, proficiat met de ptn, ga zo filmpjes kijken.

Bedankt om allemaal mee te denken. Weet op de moment nog niet zo goed hoe ik dit nu ga oplossen, maar ik heb mijn paard even opgemeten. (Werk zelf bij ruitersport, heb ook enkele jaren zadels gepast en kan dit dus zelf). Zoals gedacht komt mijn zadel te ver. Alleen had ik het nooit echt van zo dichtbij bekeken en gemeten. :\
Heb al contact opgenomen met leverancier van zadel wat zij denken. Gaan het voorleggen aan de personen die daar zadels ontwikkelen. Hoop dat ze me kunnen helpen. Want ze blijkt dus 8cm korter in de rug te zijn dan mijn andere paarden ;( zelfs een 16" is eigenlijk nog te lang.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:51

Moniek...klopt is in assendelft. Is inderdaad wat te hoog in tempo maar ben hier blij mee, voorgaande wedstrijden kwam ze teveel terug in tempo tijdens de proef voor mijn gevoel.

Babootje.... Ik rij inderdaad met sporen en zonder zweep. Tjaaa hekjes met een opening zijn nog een verleiding om eruit te willen gaan haha.

fokfanaat....Haribo is echt leuk!! Hij gaat steeds beter zo te zien!

Coberlina....jeetj dan is ze echt kort in de rug. Lastig probleem hoor..