Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:21

alsof een paard dat op normale leefdtijd beleerd wordt niet succesvol kan zijn... ahum..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:23

Wat is volgens jou normaal, Igor?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:24

Ik weet niet wat er slechter is:

Een jaarling alvast laten WENNEN (!) aan het gevoel van een zadel op zijn rug en een bitje in zijn mond,
of een paard/pony drie jaar op een wei laten staan en er niets mee doen..

Zolang je niet elke dag een uur lang een zadel op zijn/haar rug gooit en een hoofdstel met een bit erin omdoet,
Why not?

Als je er niet op gaat zitten of rare dingen doet waardoor zo'n jaarling een hekel krijgt aan het zadel/hoofdstel, vind ik het geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:25

Gelukkig maar dat er zoiets bestaat als een tussenweg! Haha!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:44

Idd. Maar ik krijg soms het idee dat er maar één juiste weg is, bewandel je die niet, dan ben je fout bezig...

CindyUniek schreef:
Vie schreef:
CindyUniek, niet enkel dat, wat kost een paard waarvan je weet dat je hem voor de verkoop hebt/gaat verkopen aan geld als je hem nog een jaar langer bij houdt? Lachen Mocht ik een paard voor de verkoop hebben, zou ik persoonlijk ook niet langer wachten dan nodig.
(Hoewel ik nu ook niet langer wacht dan nodig, want ik doe dus ook vanalles met mijn jaarling-ponybeest. )

ja dus als ik een 2 jarige heb die verkocht moet worden rijd ik m vast een beetje aan want dan kan die dat maar vast want dan brengt ie meer op Clown

nee ik zie niet in waarom het allemaal zo vroeg mogelijk moet gebeuren....
Ho even... Dit ging niet over inrijden. Heb ik ook hélemaal niet gezegd. Lachen Als je mijn berichten goed leest zie je dat ik er zelf ook echt niet op ga zitten voor ze drie zijn.

Jana_en_Ik schreef:
Daarom hang ik mijn baby alvast een zware boekentas op zijn rug zo eens per week voor een minuutje... dan kan ie alvast aan het gewicht wennen voor als ie straks naar de middelbare school moet Gestoord Dat mijn kind zelfs op die leeftijd nog niet volgroeid en sterk genoeg is om met zulke last te zeulen is bijzaak...
Paard en mens zijn natuurlijk helemaal hetzelfde. Ja Wat een vergelijkingen toch steeds... Ik kan best begrijpen dat meningen verschillen en ik heb respect voor ieders mening, maar kom aub niet met zo 'n slappe argumenten af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:53

Ik ga er ook niet op voor ze drie zijn, aanspannen is een heel andere belasting.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:15

VivaLaVida schreef:

Precies. En ik zal ook niet zeggen tegen mensen die het anders doen dan ik: joh, leg er eens een zadel op nu hij een jaar is, is beter voor 'm. Nee hoor, als je dat niet wil, prima. Maar als ik het wel doe, hoef ik daar ook geen commentaar op te hebben.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:20

ik heb wel een dekensingeltje omgehad maar dat ding zat niet strak en was vooral om te kijken wat ze deed verder heeft ze er nog nooit iets mee gedaan omdat ik het onzin vindt..
zadeltje heb ze op gehad van de bak naar de stal.. dus 2 minuutjes stappen omdat ik haa mee had en het zadle en hoofdstel bla bla dus niet aangesingeld niks gewoon mee nemen..
oergens maakt ze nergens wat van en ik al zinds haar 10e maand bij mij en heeft nooit iet moeten doen behalve voor het karretje..

krijg van diverse ervare menners te horen je moet haar er gewoon voor zetten joh 2 en half is vroeg zat.
ik ben van mening dat het nooit goed kan zijn .. ook even te reageren op de zaak van de boekentas op een baby.. waarom al laten oefenen met zwaar werk..

gewoon lichte dingen en gekke dingen zolang je pony er plezier in heeft kan geen kwaad Lachen
verder vindt ik ook een corigerende tik niet goed bij zo eenn jong dier als ie bijv zn voetje niet geeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:24

N.B. Een tweejarige aanspannen voor een lichtlopende wagen gedurende een kwartiertje valt niet onder de categorie zwaar werk, evenmin als een enter voor de grap even van een zadel voorzien.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:27

ik wil best geloven dat het geen kwaad kan Lachen.
maar gezien de groei van mijn pony.. en zei wel 2 en half is. zie ik haar dus niet zo.

in mijn ogen is ze echt nog te jongen Lachen dus vindt een kleine 10 minuten in de week meer dan genoeg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:30

Diablo schreef:
VivaLaVida schreef:

Precies. En ik zal ook niet zeggen tegen mensen die het anders doen dan ik: joh, leg er eens een zadel op nu hij een jaar is, is beter voor 'm. Nee hoor, als je dat niet wil, prima. Maar als ik het wel doe, hoef ik daar ook geen commentaar op te hebben.

Je wil geen commentaar op iets waarvan je weet dat het belachelijk is, maar je vindt het wel nodig om bij anderen te controleren hoe ze hun paard houden?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:48

Diablo schreef:
VivaLaVida schreef:

dit hele topic gaat over commentaar op een jaarling met zadel Clown

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:12

suleilitha schreef:

kan even neit op het woord komen maar we leren ze al wel om naast iemand mee te lopen enzo (damn wat is dat woord)
Op 3,5 beginnen we ze langzaam aan te beleren Knipoog

best laat vinden sommige maar we willen ze gewoon de tijd geven, en het heeft nog geen enkele invloed gehad op niveau Knipoog
en dan nog? waarom moet een paard altijd op niveau lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:29

Voor de een dient een paard om door het bos te hobbelen, voor een ander om een L proefje mee te rijden, weer een ander gaat voor minstens GP..Het is maar net waarvoor je er paarden op na houdt. Ik heb er eentje puur voor mezelf die in de sport loopt en dan nog een paar voor de handel. En voor paarden die voor de verkoop bedoeld zijn, is het nivo van africhting nu eenmaal prijsbepalend. Ik zou wel gek zijn als ik daar duizend euro zou laten liggen terwijl ik die er door er tijd en energie in te steken, er makkelijk bij kan pakken. Simpel toch, anders ben je een dief van je eigen beurs. Het leven is al duur genoeg, en paardrijden al helemaal dus waarom er niet een zakcent extra mee verdienen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:45

De sfeer wordt steeds gezelliger hier.
Kijk gewoon naar je jaarling, hoe is je band, hoeveel vertruowen en zin heeft het in gedoe? Als ze het best vinden die aandacht wordt er met af en toe wat doen toch niks verziekt?>..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:51

igor001 schreef:
suleilitha schreef:

kan even neit op het woord komen maar we leren ze al wel om naast iemand mee te lopen enzo (damn wat is dat woord)
Op 3,5 beginnen we ze langzaam aan te beleren Knipoog

best laat vinden sommige maar we willen ze gewoon de tijd geven, en het heeft nog geen enkele invloed gehad op niveau Knipoog
en dan nog? waarom moet een paard altijd op niveau lopen?

inprenting?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:56

Daarom moet je idd al de eerste dagen letterlijk vaak even bij je veulen kijken, vast houden, aan het mondje, staart, lichaam komen, leren met druk om te gaan; klinkt zielig maar het is zeker voor de blueprint van levensbelang, zodat het de mens normaal gaat vinden voor de rest van zijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:33

Is niks zieligs aan Detour, dat is juist heel goed. Ik heb ze zelfs wel opgetild!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:37

Lovely schreef:

Je wil geen commentaar op iets waarvan je weet dat het belachelijk is, maar je vindt het wel nodig om bij anderen te controleren hoe ze hun paard houden?[/quote]

Huh? Ik zeg helemaal niet dat het belachelijk is, ik vind het juist goed om dit soort dingen met een jaarling te doen. En waar zeg ik dat ik anderen wil controleren hoe ze hun paard houden? Ik zeg juist dat ik dat níet doe, lezen...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:40

Je zegt het wel, maar ondertussen wil je wel precies weten hoe mijn jaarling erbij staat. Doe dat dan ook niet Lachen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:16

Waar vraag ik dan hoe jouw jaarling er bij staat? Ik heb in dit topic alleen maar verteld hoe ik met mijn paarden omga en hoe mijn paarden daarop reageren. Naar jouw jaarling en hoe jij daarmee omgaat, heb ik niet gevraagd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:26

suleilitha schreef:
Is niks zieligs aan Detour, dat is juist heel goed. Ik heb ze zelfs wel opgetild!

ja dat is goed, dan vinden ze het later niet eng om opgetild te worden Nors opkijken
(Nee even serieus.. waarom optillen? Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:38

Inprenting. Zo krijgen ze respect voor mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:00

Ja Nagelbijten / Gniffelen dat zei ik net ja, dat dat inprenting heet Nagelbijten / Gniffelen
Maarre.. optillen? Clown
Apart.. Ik doe dr van alles mee maar optillen nog net niet Nagelbijten / Gniffelen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:10

Mijn toen jaarling had ook eens een zadel op, aangesingeld en al (niet strak, gewoon los) (voor verkoopfoto's van het zadel)
nou ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ze daar niiks aan overgehouden heeft Ja