Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mltex schreef:Ik ken een echt paardenmens, hij moet niks hebben van andere vleessoorten
secricible schreef:@Mindim: het staat nog in de planning, maar heb er nu even geen tijd voor
Mijn reactie was dan ook vooral gericht op de openingspost van TS, die een vergelijking zet tussen mensen die een bepaalde band hebben met paarden, die niet aan te leren is en mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben.(en die toch behoorlijk vergeleken worden met mensen die dure kleding, vele dekens enz. enz. hebben).
Vandaar dat ook ik die vergelijking inzet.
Ik begrijp dat het niet gaat om de dekjes e.d., maar gewoon om mensen die echt verstand hebben van het paard, iets wat ik helaas nog nooit van dichtbij heb meegemaakt, tot zover ken ik geen echte paardenmensen.
Toch vind ik dat er in de openingspost nogal negatief aangekeken wordt tegen de mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben. En daar is mijn reactie vooral op gericht. Dat vind ik jammer, omdat de "mensen met paarden" een beetje op 1 hoop gegooid worden.
Paardenmensen hebben een aangeleerde "afwijking" (positief in deze zin) en kunnen een paard lezen, zoals je het mooi zegt. Mensen met paarden zijn mensen die een paard kopen, dure spulletjes er omheen hangen en zelf dure kleding aan doen en verder geen verstand hebben van paarden.
Wat ik met mijn post probeer duidelijk te maken is dat er een verschrikkelijk groot grijs gebied tussenin zit, waar wellicht de meeste bokkers ook onder vallen: mensen die geen paardenmensen zijn, maar desalniettemin hun hart en hersenen op de goede plaats hebben. Deze mensen zijn in mijn ogen ook mensen met paarden, maar het is jammer dat in de beginpost de mensen met paarden naar mijn idee te negatief afgeschilderd worden. Dat is alles wat ik probeer te zeggen
Mindim schreef:secricible schreef:@Mindim: het staat nog in de planning, maar heb er nu even geen tijd voor
Mijn reactie was dan ook vooral gericht op de openingspost van TS, die een vergelijking zet tussen mensen die een bepaalde band hebben met paarden, die niet aan te leren is en mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben.(en die toch behoorlijk vergeleken worden met mensen die dure kleding, vele dekens enz. enz. hebben).
Vandaar dat ook ik die vergelijking inzet.
Ik begrijp dat het niet gaat om de dekjes e.d., maar gewoon om mensen die echt verstand hebben van het paard, iets wat ik helaas nog nooit van dichtbij heb meegemaakt, tot zover ken ik geen echte paardenmensen.
Toch vind ik dat er in de openingspost nogal negatief aangekeken wordt tegen de mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben. En daar is mijn reactie vooral op gericht. Dat vind ik jammer, omdat de "mensen met paarden" een beetje op 1 hoop gegooid worden.
Paardenmensen hebben een aangeleerde "afwijking" (positief in deze zin) en kunnen een paard lezen, zoals je het mooi zegt. Mensen met paarden zijn mensen die een paard kopen, dure spulletjes er omheen hangen en zelf dure kleding aan doen en verder geen verstand hebben van paarden.
Wat ik met mijn post probeer duidelijk te maken is dat er een verschrikkelijk groot grijs gebied tussenin zit, waar wellicht de meeste bokkers ook onder vallen: mensen die geen paardenmensen zijn, maar desalniettemin hun hart en hersenen op de goede plaats hebben. Deze mensen zijn in mijn ogen ook mensen met paarden, maar het is jammer dat in de beginpost de mensen met paarden naar mijn idee te negatief afgeschilderd worden. Dat is alles wat ik probeer te zeggen
Bijna iedereen is een mens met paard. Het heeft namelijk niets met verstand van paarden te maken. mensen met paarden zijn ook niet perse, mensen die dure spullen om hun paard hangen en zelf in dure kledij lopen.
Ik neem even mezelf, mens met paard. Ik heb geen dure spullen voor mijn paard, ik ga heen in mijn spijkerbroek en een oude trui. Het welzijn van mijn paard gaat me zeer aan het hart, zowel mentaal als lichamelijk. Hoefsmid en DA worden op tijd geroepen. Maar heb wel redelijk verstand van paarden, missschien niet in hengstenkeuze of wat ook, maar heb wel verstand van mijn eigen dieren.
Toch blijf ik een mens met paard, omdat ik me er voor in moet zetten en veel heb moeten kijken naar hoe mijn dieren zijn en daardoor weet hoe het met ze gaat. Bij een paardenmens komt dat stukje natuurlijk.
Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Dat grijze gebied bestaat niet, we zijn eigenlijk allemaal mens met paard, de een met luxe en de andere met wat minder, de een met verstand en de andere zonder, maar er zijn er maar een paar met dat hele speciale.
eilander schreef:En ook die hele speciale zijn ooit als mens met paard begonnen!!!
Cassidy schreef:eilander schreef:En ook die hele speciale zijn ooit als mens met paard begonnen!!!
Niet mee eens. Er zijn mensen die die speciale gave hebben, dat speciale "iets" dat niet te leren valt. Die donderen ineens van "mens zonder paard" naar "paardenmens", zonder de fase te moeten doorlopen van "mens met paard"...
silfie35 schreef:Heb nu verzorgpony's waar anders mee omgegaan word. Ik heb echt ontzettend veel geleerd. Luister eens naar je paard. Ga eens wat meer in op de natuur van je paard. Had afgelopen zaterdag nog zoiets. Ze ( de eigenaresse van mijn vzpaarden)had 3 meiden op bezoek met wie ze een middagje vrijheidsdressuur ging oefenen met hun eigen paard. 1 paard wou totaal niet opletten en had zijn gedachte bij totaal andere dingen. Ze besloot maar om hem even los te werken. Niks om aan of op alleen een touw in je handen. Het paard reageerde op haar lichaamstaal en draafde stapte en gallopeerde op haar commando's terwijl het nog nooit eerder losgewerkt was. Dat vond ik geweldig!
Cassidy schreef:Wat je niet kunt leren is dat speciale gevoel, noem het intuitie, noem het paranormaal begaafdheid, gecombineerd met het instinct hoe je met paarden om moet gaan.
Cassidy schreef:@ Peelie: ik bespeur hier dat jij jezelf een paardenmens vindt ipv mens met paard, alleen omdat jij niet wedstrijdgericht bezig bent, en dingen anders aanpakt? Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Of je loopt te tutten met je paard, of haar uitgebreid de hemel inprijst door je stem te gebruiken, of andere methodes hebt om je paard te laten zien dat je blij bent met hem, is geen indicatie van " mens met paard" versus " paardenmens" .
eilander schreef:noemen jullie nou eens namen waarvan je vind dat hij of zij een paardemens is!!!