Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:38

Ik ken een echt paardenmens, hij moet niks hebben van andere vleessoorten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:39

mltex schreef:
Ik ken een echt paardenmens, hij moet niks hebben van andere vleessoorten

huh? volgens mij begrijp je het niet, of probeer je leuk te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:48

secricible schreef:
@Mindim: het staat nog in de planning, maar heb er nu even geen tijd voor Knipoog
Mijn reactie was dan ook vooral gericht op de openingspost van TS, die een vergelijking zet tussen mensen die een bepaalde band hebben met paarden, die niet aan te leren is en mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben.(en die toch behoorlijk vergeleken worden met mensen die dure kleding, vele dekens enz. enz. hebben).
Vandaar dat ook ik die vergelijking inzet.
Ik begrijp dat het niet gaat om de dekjes e.d., maar gewoon om mensen die echt verstand hebben van het paard, iets wat ik helaas nog nooit van dichtbij heb meegemaakt, tot zover ken ik geen echte paardenmensen.

Toch vind ik dat er in de openingspost nogal negatief aangekeken wordt tegen de mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben. En daar is mijn reactie vooral op gericht. Dat vind ik jammer, omdat de "mensen met paarden" een beetje op 1 hoop gegooid worden.
Paardenmensen hebben een aangeleerde "afwijking" (positief in deze zin) en kunnen een paard lezen, zoals je het mooi zegt. Mensen met paarden zijn mensen die een paard kopen, dure spulletjes er omheen hangen en zelf dure kleding aan doen en verder geen verstand hebben van paarden.

Wat ik met mijn post probeer duidelijk te maken is dat er een verschrikkelijk groot grijs gebied tussenin zit, waar wellicht de meeste bokkers ook onder vallen: mensen die geen paardenmensen zijn, maar desalniettemin hun hart en hersenen op de goede plaats hebben. Deze mensen zijn in mijn ogen ook mensen met paarden, maar het is jammer dat in de beginpost de mensen met paarden naar mijn idee te negatief afgeschilderd worden. Dat is alles wat ik probeer te zeggen Lachen

Bijna iedereen is een mens met paard. Het heeft namelijk niets met verstand van paarden te maken. mensen met paarden zijn ook niet perse, mensen die dure spullen om hun paard hangen en zelf in dure kledij lopen.

Ik neem even mezelf, mens met paard. Ik heb geen dure spullen voor mijn paard, ik ga heen in mijn spijkerbroek en een oude trui. Het welzijn van mijn paard gaat me zeer aan het hart, zowel mentaal als lichamelijk. Hoefsmid en DA worden op tijd geroepen. Maar heb wel redelijk verstand van paarden, missschien niet in hengstenkeuze of wat ook, maar heb wel verstand van mijn eigen dieren.
Toch blijf ik een mens met paard, omdat ik me er voor in moet zetten en veel heb moeten kijken naar hoe mijn dieren zijn en daardoor weet hoe het met ze gaat. Bij een paardenmens komt dat stukje natuurlijk.
Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Dat grijze gebied bestaat niet, we zijn eigenlijk allemaal mens met paard, de een met luxe en de andere met wat minder, de een met verstand en de andere zonder, maar er zijn er maar een paar met dat hele speciale.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:32

En ook die hele speciale zijn ooit als mens met paard begonnen!!! Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:17

Precies Eilander, maar toen ze in de wieg al begonnen en nog nauwelijks iets geleerd hadden dacht iedereen al: goh, die flikt het wel erg gemakkelijk Knipoog .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:22

Mindim schreef:
secricible schreef:
@Mindim: het staat nog in de planning, maar heb er nu even geen tijd voor Knipoog
Mijn reactie was dan ook vooral gericht op de openingspost van TS, die een vergelijking zet tussen mensen die een bepaalde band hebben met paarden, die niet aan te leren is en mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben.(en die toch behoorlijk vergeleken worden met mensen die dure kleding, vele dekens enz. enz. hebben).
Vandaar dat ook ik die vergelijking inzet.
Ik begrijp dat het niet gaat om de dekjes e.d., maar gewoon om mensen die echt verstand hebben van het paard, iets wat ik helaas nog nooit van dichtbij heb meegemaakt, tot zover ken ik geen echte paardenmensen.

Toch vind ik dat er in de openingspost nogal negatief aangekeken wordt tegen de mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben. En daar is mijn reactie vooral op gericht. Dat vind ik jammer, omdat de "mensen met paarden" een beetje op 1 hoop gegooid worden.
Paardenmensen hebben een aangeleerde "afwijking" (positief in deze zin) en kunnen een paard lezen, zoals je het mooi zegt. Mensen met paarden zijn mensen die een paard kopen, dure spulletjes er omheen hangen en zelf dure kleding aan doen en verder geen verstand hebben van paarden.

Wat ik met mijn post probeer duidelijk te maken is dat er een verschrikkelijk groot grijs gebied tussenin zit, waar wellicht de meeste bokkers ook onder vallen: mensen die geen paardenmensen zijn, maar desalniettemin hun hart en hersenen op de goede plaats hebben. Deze mensen zijn in mijn ogen ook mensen met paarden, maar het is jammer dat in de beginpost de mensen met paarden naar mijn idee te negatief afgeschilderd worden. Dat is alles wat ik probeer te zeggen Lachen

Bijna iedereen is een mens met paard. Het heeft namelijk niets met verstand van paarden te maken. mensen met paarden zijn ook niet perse, mensen die dure spullen om hun paard hangen en zelf in dure kledij lopen.

Ik neem even mezelf, mens met paard. Ik heb geen dure spullen voor mijn paard, ik ga heen in mijn spijkerbroek en een oude trui. Het welzijn van mijn paard gaat me zeer aan het hart, zowel mentaal als lichamelijk. Hoefsmid en DA worden op tijd geroepen. Maar heb wel redelijk verstand van paarden, missschien niet in hengstenkeuze of wat ook, maar heb wel verstand van mijn eigen dieren.
Toch blijf ik een mens met paard, omdat ik me er voor in moet zetten en veel heb moeten kijken naar hoe mijn dieren zijn en daardoor weet hoe het met ze gaat. Bij een paardenmens komt dat stukje natuurlijk.
Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Dat grijze gebied bestaat niet, we zijn eigenlijk allemaal mens met paard, de een met luxe en de andere met wat minder, de een met verstand en de andere zonder, maar er zijn er maar een paar met dat hele speciale.

Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens, maar druk ik of jij het verkeerd uit.
Ik bedoel dus idd dat er genoeg mensen met paarden zijn die niet in setjes e.d. lopen en genoeg paardenmensen die het wel doen.
Bij de TS vond ik het bericht erg zwart wit, en dat is waar ik een opmerking over maakte Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 01:10

eilander schreef:

Niet mee eens. Er zijn mensen die die speciale gave hebben, dat speciale "iets" dat niet te leren valt. Die donderen ineens van "mens zonder paard" naar "paardenmens", zonder de fase te moeten doorlopen van "mens met paard"...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:49

Cassidy schreef:
eilander schreef:

Niet mee eens. Er zijn mensen die die speciale gave hebben, dat speciale "iets" dat niet te leren valt. Die donderen ineens van "mens zonder paard" naar "paardenmens", zonder de fase te moeten doorlopen van "mens met paard"...

Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn die een gave hebben om met beesten in dit geval paarden overweg te kunnen.
Net zoals er mensen zijn die een gave hebben met honden ,schaatsen ,huishouden.....
Maar dat neemt niet weg dat die mensen ook hun leerperiode gehad hebben voordat bleek dat ze hier erg handig mee waren.
Aangeboren of niet zijn we allemaal bij het begin begonnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:21

Maar dat is nu net het verschil - in mijn ogen dan - tussen paardenmens en mens met paard. Op het moment dat je echt grote dingen moet gaan leren, ben je mens met paard. Hoe kundig je ook kunt worden, hoe goed je ook bent. Echte paardenmensen zijn er maar heel, echt heel weinig. De rest is mens met paard. Is een dreun voor hun ego, maar zo zie ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:26

Dat ben ik helemaal met je eens
Dat is ook mijn opvatting van en paardenmens.
Natuurlijk steken die wel dingen op door de tijd, maar de basis en belangrijkste dingen dus eigenlijk doen die vanzelf goed Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:14

Oké, net gehoord dat ik blaak van het zelfvertrouwen, dus mijn stelling van de dag:

Ík ben een paardenmens

Tong uitsteken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:23

Ik vind dat de uitdrukking paardemens behoorlijk geromantiseerd wordt!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:59

Leg uit wat daar romantisch aan is?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:32

Kennelijk willen een heleboel mensen als paardemens gezien worden!!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:39

Of je een paardenmens bent of een mens met paard heeft niets met uiterlijk vertoon te maken. Mensen met paarden en dure outfits en setjes kunnen echte paardenmensen zijn.
In mijn ogen zijn paardenmensen mensen met verstand van paarden, mensen met jarenlange ervaring, met gevoel voor het paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:06

Gezien willen worden? Volgens mij ben je het gewoon of je bent het niet. Zit niet zoveel tussen .

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:13

Heb nu verzorgpony's waar anders mee omgegaan word. Ik heb echt ontzettend veel geleerd. Luister eens naar je paard. Ga eens wat meer in op de natuur van je paard. Had afgelopen zaterdag nog zoiets. Ze ( de eigenaresse van mijn vzpaarden)had 3 meiden op bezoek met wie ze een middagje vrijheidsdressuur ging oefenen met hun eigen paard. 1 paard wou totaal niet opletten en had zijn gedachte bij totaal andere dingen. Ze besloot maar om hem even los te werken. Niks om aan of op alleen een touw in je handen. Het paard reageerde op haar lichaamstaal en draafde stapte en gallopeerde op haar commando's terwijl het nog nooit eerder losgewerkt was. Dat vond ik geweldig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:25

silfie35 schreef:
Heb nu verzorgpony's waar anders mee omgegaan word. Ik heb echt ontzettend veel geleerd. Luister eens naar je paard. Ga eens wat meer in op de natuur van je paard. Had afgelopen zaterdag nog zoiets. Ze ( de eigenaresse van mijn vzpaarden)had 3 meiden op bezoek met wie ze een middagje vrijheidsdressuur ging oefenen met hun eigen paard. 1 paard wou totaal niet opletten en had zijn gedachte bij totaal andere dingen. Ze besloot maar om hem even los te werken. Niks om aan of op alleen een touw in je handen. Het paard reageerde op haar lichaamstaal en draafde stapte en gallopeerde op haar commando's terwijl het nog nooit eerder losgewerkt was. Dat vond ik geweldig!

Maar dat is iets dat je kunt leren. Wat je niet kunt leren is dat speciale gevoel, noem het intuitie, noem het paranormaal begaafdheid, gecombineerd met het instinct hoe je met paarden om moet gaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:29

Ik zie het ook bij mij op stal gebeuren...

Er is echt een duidelijk verschil tussen paardenmense/meisjes en mensen met een paard.

Zo staat er een meisje met haar arabier.. Beestje was spierbevangen van de winter... Mar 3 maanden moest er weer volop getraint worden om hem zijn spieren terug te krijgen en zodat er weer wedstrijden gereden konden worden.. Tjah dan ben je naar mijn mening een mens met een paard.

Nu mijn persoonlijke voorbeeld. Mijn paardje was kreupel. Die heb ik gewoon 2 weken rust gegeven... Iheb er nu pas weer 2 keer op gezeten zonder zadel. Omdat ik eerst wil dat het zadel nog een keer nagkeken word (maart ook al nageken) Daarbij komt morgen Eindelijk de hoefsmit (kon niet eerder komen) Daarbij merkte ik wel dat ze echt behoefte had aan aandacht.

Ze stond eerst in een wei waar ze het echt niet naar haar zin had... Naar mijn iedee moest ze e getroost worden. Ze wil nu ook weer heel erg graag voor mij werken Haha! En ze weet dat ik super trots ben op haar.

De araab krijgt nooit een complimentje als hij iets goed doet. nou wil ik niet zeggen dat ik Mara ook altijd complimenteer want ik weet da ze dan denk dat ze klaar is... Dus ze word na de les/rijden uitgebreid geprijst.

Zo zie ik toch een groot verschil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:32

@ Peelie: ik bespeur hier dat jij jezelf een paardenmens vindt ipv mens met paard, alleen omdat jij niet wedstrijdgericht bezig bent, en dingen anders aanpakt? Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Of je loopt te tutten met je paard, of haar uitgebreid de hemel inprijst door je stem te gebruiken, of andere methodes hebt om je paard te laten zien dat je blij bent met hem, is geen indicatie van " mens met paard" versus " paardenmens" .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:32

Cassidy schreef:
Wat je niet kunt leren is dat speciale gevoel, noem het intuitie, noem het paranormaal begaafdheid, gecombineerd met het instinct hoe je met paarden om moet gaan.

Dat is dat ongrijpbare waar je mee geboren wordt of niet Ja .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:41

Cassidy schreef:
@ Peelie: ik bespeur hier dat jij jezelf een paardenmens vindt ipv mens met paard, alleen omdat jij niet wedstrijdgericht bezig bent, en dingen anders aanpakt? Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Of je loopt te tutten met je paard, of haar uitgebreid de hemel inprijst door je stem te gebruiken, of andere methodes hebt om je paard te laten zien dat je blij bent met hem, is geen indicatie van " mens met paard" versus " paardenmens" .

Wie zecht dat ik niet wedstrijdgericht bezig ben? Want dan ben ik wel degenlijk...

Eigenlijk zou je het hele verhaal moeten kennen om te begrijpen wat ik bedoel...

En als ik heel eerlijk ben. Ja, ik vind mijzelf een paardenmens. Ik zou ook niet weten wat ik zonder paarden in mij leven zou moeten doen.

En je paard nooit prijzen... imo zecht dat dat je geen paardenmens bent maar een mens met een paard... (hiermee boedoel ik de gehele omgang met het paard)

Want zech nou zelf vind jij je paard rijden en weer opstal dumpen nou iemand een paarden mens of een mens met een paard... Ik een mens met een paard.. want er is meer dan alleen het paard rijden en weer op stal of op de wei dumpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:21

Hier nog iemand die leeft voor de paarden, lang genoeg zonder heeft gemoeten maar beslist niet zonder kan. En toch beschouw ik mezelf als mens met paard, omdat ik de paranormale gave niet beheers om met ieder wildvreemd paard zo in contact te treden dat ik precies weet hoe hij denkt, wat hij voelt, en of hij lekker gaat of niet.
Ik rijd western, recreatief maar wel op redelijk niveau, maar ben beslist niet wedstrijdgericht. De grootste beloning bij het rijden is niet de uitvoerige beloning met de stem, is niet dat klopje op de hals, de grootste beloning is het paard met rust laten op het moment dat hij dat doet wat je wilt. Dat is de grootste beloning, de comfort zone afbakenen, waarna het paard vanzelf kan beslissen of hij daar in blijven wil of niet.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:26

noemen jullie nou eens namen waarvan je vind dat hij of zij een paardemens is!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:14

eilander schreef:
noemen jullie nou eens namen waarvan je vind dat hij of zij een paardemens is!!!

ik ken er 1
jan voeten. Knipoog

naar mijn idee een geboren paardenman.