Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien1991

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:12

Lianka schreef:
Ik praat ook vaak tegen me paard. Snap niet waarom het slecht zou zijn.

Als er een "enge" wagen aankomt en ik praat niet en loop gewoon kijkt ze er ook ernstig naar..
dus vind niet dat het wat uitmaakt. Meestal als ik dan nog praat is ze rustiger als dat ik gewoon door zou lopen
zeg maar.

Ja inderdaad. Vroeger ging mn verzorgpony er nog wel eens vandoor, en toen vond ik dat nog eng. Dus als ik Ho riep hielp dat niet echt, ook al probeerde ik wel met een rustige stem te praten.

Zelf praat ik op stal wel eens tegen de pony, als ik erop zit eigenlijk alleen 'braaf', en soms met het uitstappen. En tegenwoordig als ze er vandoor gaat (in de bak dan) ben ik niet meer bang want ze doet het bijna altijd om onder het werk vandaan te komen, dus nu roep ik weer 'ho'.

Interessant topic trouwns!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:18

ik praat ook tegen mijn paard, bv als hij iets eng vind dan beloon ik hem zodra hij het obstakel voorbij is en zeg ik ook altijd braaf.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:20

Glóblesi vertel ik gewoon dingen, waarom? Geen idee!
het komt gewoon vanzelf...
Ik zie hem als een vriend...denk ik.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:22

jillie1994 schreef:

ik praat ook tegen mijn paard over 'gewone" dingen.
ook als ik "verdrietig" ben dan is mijn paard mijn ideale uitlaatklep. ze horen je aan maar hebben geen oordeel over je, heerlijk

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:42

pimmela schreef:
jillie1994 schreef:

ik praat ook tegen mijn paard over 'gewone" dingen.
ook als ik "verdrietig" ben dan is mijn paard mijn ideale uitlaatklep. ze horen je aan maar hebben geen oordeel over je, heerlijk

Inderdaad.
Als ik even moet uit moet huilen bij iemand, is hij die iemand.
Als er iets gebeurd is, vertel ik het hem.
En ook vertel ik hem altijd wat we die dag gaan doen.
Onder het rijden beloon ik hem zoiezo, en ik straf hem niet...hij word dat angstig en gespannen...
Dus als het niet lukt, blijf ik altijd lekker met hem praten, en probeer het gewoon nog een keer.
Onder het wandelen ook, als ik dan iets zie, zeg ik vanzelf: 'oohh kerel moet je dat daar eens zien!' en wijs ik er na, en dat gaat gewoon vanzelf.
Soms is het dan ook nog dat hij gaat kijken, alsof hij het echt begrijpt.
Het is heel vreemd, maar toch de waarheid...

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:35

Ja ik praat echt wel tegen m'n paard Bloos
En ik merk ook dat het helpt als ze ergens niet door,overheen of langs wilt!

Bijvoorbeeld , Een periode wilde ze niet door een tunneltje door waar ze al zo'n 10 jaar onderdoor loopt! Nouja , een beetje aanstellerig gedrag dus. Eerst probeerde ik het op te lossen door boos te worden. Dat hielp niet. Uiteindelijk ging ze er alleen doorheen als ik haar bij elke stap gewoon niet normaal beloonde. Dan zitten fietsers je echt aan te kijken van 'Die is geeeeek' Clown . Zo van ; Goedzo meissie , dat is een brave meid he! Braaf hoooorr , en dan aaien en klopjes geven dan gaat ze wel Tong uitsteken

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:40

Haha, ja ik praat ook erg veel tegen m'n paarden.. Zo liet ik ze laatst los vanuit de wei naar stal lopen en loopt Novél weer eens de verkeerde stal in. Dus: "Novél, dombo, je kunt toch tellen.."?! Tja, hij weet dondersgoed in welke stal die hoort, maar tellen kan die niet..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:46

Ik praat ook wel vaak tegen m'n pony. Maar meestal niet als er mensen in de buurt zijn. Haha!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:12

mijn paard is regelmatig zijn aandacht kwijt, tijdens rijden maar ook met poetsen....als ik blijf pratengebeurd dit minder snel...ook is ie heel gevoelig voor beloning..dan groeit ie 2 cm, gaan de oortjes erop en trots dattie is!

ik ben van mening dat praten echt wel helpt...het maakt mij iig rustiger, wat ik weer uitstraal op het paard...

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:36

Ik praat eigenlijk vanzelf tegen ze. 's Morgens een vrolijk 'Goeimorgen' en tijdens het rijden stembeloningen als ze een moeilijke oefening goed doen.
Het paard merkt aan je stem of je boos/bang/verdrietig/onzeker/blij/etc. bent. Dus bij iets engs gebruik ik zeker mijn stem. Maar ik kan me goed voorstellen dat het niet zo goed is. Ik denk eerlijk gezegd dat het verschilt per paard. Heb je een rustig paard dat zich weinig van jouw bui aantrekt, dan maakt het weinig uit.
Heb er voor de rest weinig ervaring mee, dus meer kan ik er niet over zeggen. Vork

Groetjes,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:39

ik praat altijd!! het stelt je paard gerust en je krijgt een betere band met hem. ze horen echt wel aan je manier van praten of er 'gevaar' zou zijn, en sommige paarden hinniken ook als hun kilotje biks eraan komt, o wat eng, eten!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:42

Ik klets wat af hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Als we lekker door het bos rijden, hele verhalen. Maar als er wat
engs aan komt altijd een klopje op de hals als ik dat niet doe is het opeens wel eng. Nagelbijten / Gniffelen

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:56

arankapony schreef:
Ik praat ook wel vaak tegen m'n pony. Maar meestal niet als er mensen in de buurt zijn. Haha!

Haha, nee dan kijken ze je meestal aan alsof je gek bent.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:35

hihi ik praat ook altijd met paarden, maakt niet uit welke, met je stem kun je geruststellen, duidelijk maken dat je t ergens niet mee eens bent etc etc.
niet praten is volgens mij slechter, als ie iets goed doet wil je hem dat alleen met snoepies vertellen, das fouter volgens mij. als jij je voer weggeeft aan je paard staat hij hoger in rang.

vooral bij een jong paard moet je lekker veel tegen teuten. ze kunnen soms wel stapelmesjogge van me worden hihi

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:20

als je paard je goed genoeg kent, en je stem kent en hij vertrouwd jou.
dan verminderd je stem zeker onrust naar mijn idee Clown

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:04

mijn paard hinnekt altijd als hij me hoort/ziet aankomen. als ik dan ook nog eens zijn naam noem krijg ik nog een extra gehinnik te horen, helemaal geweldig.
ik ben en blijf van mening dat het juis goed is om met je paard te praten., ivm vertrouwen enz.

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:38

Ik klets heel wat af tegen de paarden.... Ook onder het zadel ,als er iets engs is dan helpt het soms zeker om je paard gerust te stellen dmv je stm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:42

Ik praat ook altijd tegen paarden Lachen
Ik denk wel dat de beginpost klopt (dat paarden geluid zien als communicatie etc) maar dat paarden van jongs af aan zo gewend zijn dat er tegen ze gepraat wordt dat ze aanleren dat wij met praten niks bedoelen. (Of juist wel iets bedoelen als we een stemcomando geven)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:27

Ja hoor. Ja
Geen hele verhalen maar praat wel tegen der Huilen van het lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:56

Ja, ik praat zeker wel tegen mijn paard.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:58

Ik klets mijn paard zowat de oren van zijn hoofd, ik heb altijd wel wat te melden. Eigenlijk is het gewoon niet nuttig, maar je krijgt tenminste geen commentaar terug, alleen een knuffel Haha!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:48

ik praat altijd tegen mijn paard. als we iets gaan doen vertel ik het en het werkt ook echt om langs enge dingen te komen! als ik boos word gaat ze achteruit als ik rustig praat en beloon bij elke stap dan gaat ze wel.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:57

Ik praat eigenlijk altijd tegen mijn paarden. Ja ze verstaan het niet maar vind het gewoon leuk. En ze herkenen wel mijn stem als ik aankom en dan staan ze me aan te kijken. Zo herkend mijn pony ook het geluid van mijn auto als ik aan kom of mijn vader dan komt hij altijd hinnekend naar het hek. Er er komen en gaan de hele dag auto waar hij staat en hij doet het alleen bij mij of me vader. Vind het grappig. Zo zie je dus dat ik daardoor een goede band met hem heb.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:00

Tijdens de verzorging zeg ik onbewust was. Zou ook niet echt wat wat maar ligt een beetje in de trend van "hoi Punk" tegen Juntos en "tuttebel" tegen Ramoon. Verder dat het mooi weer is, of ze trek hebben, dat ze lekker onder de modder zitten en dus heerlijk gerold hebben.
Tijdens het rijden zeg ik weinig als het niet lekker loopt. Dan keer ik een beetje in mezelf. Gaat het wel goed dan beloon ik met de stem of zeg "kom op" als ik merk dat vooral Ramoon ergens voor terug komt. Maar ik denk ook dat ik zelf ontspannender ben als ik meer praat en dat dan de paarden ook lekkerder lopen. Ja, kwestie van Kip en Ei.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:02

Ik klets ook wat af hoor Ja Ze herkennen me aan mijn stem als ik ze roep en het maakt ze rustig.