Discussie: Lange of korte manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Re: Discussie: Lange of korte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:45

Ik ben voor de korte manen behalve bij Haflingers, Friezen & Shetlanders & Arabieren & Barokke paarden, daar vind ik lang mooier Lachen

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:59

Lang, vind korte manen echt lelijk! Vooral als ze dan ook nog zo recht getrokken zijn, bah! Gewoon natuurlijk!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:29

korte manen ik vind lange manen veel te veel werk dus heb ik ze laatst ook paardenkapper gespeeld en nu heet ze dus korte manen ik vind dat de nek er zo veel mooier uitkomt en veel minder onderhoud en zo

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:54

Recreatiepaard: Lang Sportpaard: Kort

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:53

Ik hou totaal niet van korte manen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:09

Ik hou persoonlijk meer van langere manen, maar vind kort erg sportief staan vaak. Al ligt het natuurlijk wel aan het ras en het soort manen Lachen

lievejasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:16

Korte manen vind ik het aller mooist alleen dan moet het wel met de hals zijn mee geknipt. en getrokken en het staat verzorgt.

langen manen vind ik mooi bij koudbloed maar niet bij een warm bloed het maakt de hals zo dun en onverzorgt

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:35

Citaat:
Recreatiepaard: Lang Sportpaard: Kort

Hier ben ik het wel mee eens. Het ligt gewoon erg aan het type paard. Moet wel zeggen dat ik korte manen iets handiger vind. Ik rijd een kruising tinker en soms raken mijn handen verstrikt in zijn manen. Maar dat kan je nog invlechten Knipoog In de winter wordt er weleens aan de eigenaresse gevraagd of het niet mooier is als z'n manen naar kort gaan omdat hij er geschoren echt als een sportpony uitziet. Maar zijn manen blijven Haha!

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:05

Ik vind bij sommige paarden lang mooi, en bij andere kort.
Soms zie je paarden met halflange manen, die zo dun zijn dat je er doorheen kan kijken. Dat vind ik niet mooi. En soms zie je paarden met mooie dikke manen, maar dan hartstikke kort, das ook niet mooi.
Dus eigenlijk: dikke manen moeten lekker lang groeien, en dunne manen moeten kort Haha!

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

Verschilt bij paard vind ik. De een is lang mooi, de ander kort. Zolang het maar niet kaarsrecht kort is, dat is echt lelijk!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:35

Mijn paard heeft zulke dikke manen dat ik meestal te lui ben om het echt goed bij te houden. Ze zijn wel mooi dik en een beetje golvend, als ze er teveel last van krijgt met bijv. zomerhitte dan velcht ik ze in of haal ik ze er af. Ik vind hele korte manen echt niet mooi, dan liever lang.

Toen ik mijn paard net had, ging ik een keer zijn staart bijknippen... daarna zag ze er uit als mislukt crosspaard Haha! oeps!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:38

Ik vind net getrokken korte manen wel sportief staan, maar het ligt toch echt aan het ras, de dikte van de manen en waarvoor hij 'gebruikt' wordt.
Lange manen vind ik zelf niet handig bij wedstrijden, tenzij je niet knot. Een rij knotjes bij een Fjord vind ik soms mooier staan dan een boog, maar het hangt echt van de nek af. Vork Lekker duidelijk.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:39

Gaat het er alleen maar om wat je mooi vind, niet om wat praktisch is voor het paard?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:46

Ik weet niet op welke manier lange of korte manen praktisch zijn voor een paard? Is het één beter dan het ander? (niet aanvallend, heb er eigenlijk nooit over het nut van manen nagedacht)

Het gaat mij er ook om wat praktisch is voor mij, qua onderhoud.

Lindy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:10

Ik vind lange manen altijd wel mooi!

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:48

het ligt er aan bij welk paard
waar ik echt totaly gek op ben zijn van die super lange dikke golvende manen Kwijl
maar bij een kwpn of een nrps vind ik handbreedte het beste staan.
Alle 2 mijn pony´s hebben iets langer dan handlengte en ik vind het ook altijd leuk om het lekker te borstellen, te wassen en ermee te tutellen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:58

lange manen vind ik mooier staan, mijn paard had ik liever met lange manen gezien maar toen ze nog manege knol was hebben ze het een keer gekortwiekt. 1 keer proberen te laten groeien maar het zag er niet uit! dus ze zijn kort

kort vind ik er verzorgd uitzien als het netjes is. behalve natuurlijk bij friezen haflingers enz..

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:00

Ligt er aan wat voor paard... Bij mn oude fjordje zeker kort, maar bij mijn andalusier langgg, hoe langer hoe beter!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:01

Kort als je kan knippen, wat ik dus niet kan, zoals sommige wel in mijn topic hebben gezien, lang houden als je niet kan knippen Clown

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:11

ligt aan het ras en de bouw van het paard. Persoonlijk met wedstrijden verzorgder en makkelijker. Maar heb zelf nu een Tinkjer waar we mee gaan starten en daar vind ik het zonde van.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:13

Wij hebben een hafje, en ik vind lange manen daar wel mooier bij.

Alleen is het wel een klittenzooi af en toe!

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:14

Bij de barokke rassen is lang mooi. Maar bij de rest vind ik ze kort veel mooier!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:55

Ik zelf vind het een beetje verschillen.. Mijn pony had in het begin hele korte manen (te kort). Heb ze lang laten groeien en dat stond ook wel heel leuk! Maar nu ik wat meer wedstrijdjes wil rijden (nogaltijd onderlinge) vind ik het makkelijker als ie korte manen heeft maar dan vallen zijn manen naar 2 kanten. Dus het ligt er soms ook een beetje aan hoe het staat vind ik Lachen
Ik heb ook nog 2 shetjes. De merrie van 8 heeft hele mooi lange manen en mijn andere merrie van 1 heeft ook al redelijk lange manen voor een jaarling Lachen
Maar shetjes met hele korte manen vind ik zelf ook weer niet mooi.

E ik vind ook dat je gewoon moet doen wat je het mooiste lijkt. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:05

hangt van het paard en de manen af vind ik. het ene paard is prachtig met lange manen terwijl de andere er oerlelijk mee kan staan.
In de zomer is het wel handig netjes kort , in de winter eigelijk ook. kort is netter te houden. Lang heb je weer meer werk. Hangt bij mij dus van veel dingen af:)