Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

Re: Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:48

Ik denk dat ik hier ook bij pas Knipoog is er nog plaats??

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:56

LietJ_RobJ schreef:
Ik pas helemaal in dit hokje! Ja
ik sluit me aan bij de Logicals Ja

Hahaha, jij ook hier Robin? Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:45

Eindelijk een hokje Sigaar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:01

Ben het wel met Bar eens, ik pas ook wel in dit hokje.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:39

Meld me ook aan. haha

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:26

wieuw, gaat hard hier Haha!

Een aantal mensen hebben de clou inmiddels ontdekt zie ik Knipoog Het gaat dus niet om de hokjesgeest, maar om op een normale, logische manier met je paard omgaan, zonder blind te staren op een bepaalde stroming Lachen En HOE je dat doet, is afhankelijk van je eigen inzichten, je doelen en je principes, zolang je paard maar niet lijdt onder je doelen en principes!

Zoals ik in mijn beginpost al zei: Als jouw paard lijdt onder een te dikke wintervacht, je echt merkt dat hij er last van heeft en je rijd bijvoorbeeld wedstrijden, dan is het imo niet meer dan logisch om hem te scheren. Maar waarom scheren als je paard redelijk in de vacht blijft, en/of je merkt dat hij er geen last van heeft? kwestie van keuzes, welzijn van het paard, natuurlijk leefgedrag etc etc. Er zijn geen stelregels, gewoon een kwestie van gezond verstand en we mogen aannemen dat een ieder toch wel een flinke dosis daarvan meegekregen heeft Knipoog

Zolang je - nogmaals - open staat voor kritiek, discussies en tips van anderen ben je op de goede weg!

En "Logical" is dus inderdaad bedoeld als grappige knipoog naar alle stromingen die in de paardenwereld lopen, om aan te geven dat je als mens geen stroming nodig hebt, als je maar logisch nadenkt en je verstand blijft gebruiken. Kies je eigen weg daarin.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:02

Ik kan me hier eerlijk gezegd ook goed in terugvinden Ja.

I'm in! Pling

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:05

Mooi gezegd weer barmat, het voorbeeld hierboven b.v. ik heb nu een paard wat ik niet hoef te scheren, maar mijn vorige paard moest echt geschoren worden, precies om de reden die jij hier aangeeft. Kijken en blijven kijken, en niet alleen in je eigen kringetje.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:07

Ik meld me ook! Knipoog

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:15

Heb een hekel aan hokjesgedoe, maar als je dan toch in een bepaald hokje zou moeten passen... lijkt dit me het best passende hokje voor mij Haha!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:12

Deze vind ik wel goed. Vork
Ik rij bitloos soms, maar ook wel met bit. En de paarden worden natuurlijk bekapt, maar als ze hoefijzers nodig zouden hebben voor een correctie zouden ze die krijgen. Ze staan 's zomers dag en nacht buiten en in de winter alleen overdag en met heel slecht weer staan ze binnen. Ze krijgen ook gewoon muesli. Ik zie mijn paardjes niet ongelukkig worden omdat ze niet op een natural of normal manier worden behandeld. Inderdaad, gewoon doen wat het fijnste is voor je paard!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

Barmat schreef:
wieuw, gaat hard hier Haha!

Een aantal mensen hebben de clou inmiddels ontdekt zie ik Knipoog Het gaat dus niet om de hokjesgeest, maar om op een normale, logische manier met je paard omgaan, zonder blind te staren op een bepaalde stroming Lachen En HOE je dat doet, is afhankelijk van je eigen inzichten, je doelen en je principes, zolang je paard maar niet lijdt onder je doelen en principes!

Zoals ik in mijn beginpost al zei: Als jouw paard lijdt onder een te dikke wintervacht, je echt merkt dat hij er last van heeft en je rijd bijvoorbeeld wedstrijden, dan is het imo niet meer dan logisch om hem te scheren. Maar waarom scheren als je paard redelijk in de vacht blijft, en/of je merkt dat hij er geen last van heeft? kwestie van keuzes, welzijn van het paard, natuurlijk leefgedrag etc etc. Er zijn geen stelregels, gewoon een kwestie van gezond verstand en we mogen aannemen dat een ieder toch wel een flinke dosis daarvan meegekregen heeft Knipoog

Zolang je - nogmaals - open staat voor kritiek, discussies en tips van anderen ben je op de goede weg!

En "Logical" is dus inderdaad bedoeld als grappige knipoog naar alle stromingen die in de paardenwereld lopen, om aan te geven dat je als mens geen stroming nodig hebt, als je maar logisch nadenkt en je verstand blijft gebruiken. Kies je eigen weg daarin.

neemt niet weg dat de andere stromingen ook logisch nadenken en hun verstand gebruiken Ja

ik denk, maar weet het niet zeker hoor, dat naturals zich iets meer aan het paard aanpassen en de andere 2 stromingen deels en helemaal het paard naar de wensen van de eigenaren verzorgen, onderhouden en rijden. Ja

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:26

Pellie schreef:
ik denk, maar weet het niet zeker hoor, dat naturals zich iets meer aan het paard aanpassen en de andere 2 stromingen deels en helemaal het paard naar de wensen van de eigenaren verzorgen, onderhouden en rijden. Ja

Ik vraag me af of dat wel zo is..

In principe ga ik van het "natural" idee uit in de verzorging van mijn paard, maar ik pas ook "traditionele" dingen toe, omdat dat gewoon beter werkt bij haar.

Mijn paard (22 jr) staat in een uitloopstal of in de wei, met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Toen ik haar nog reed was dat bitloos en boomloos en ze wordt niet geschoren.
Maar ze loopt wel op ijzers (achter ivm Spat, voor ivm heel extreme gevoeligheid zonder ijzers). Daar is goed over nagedacht en ik heb het ook zonder geprobeerd.
In de winter krijgt ze een winterdeken op, ivm haar ziekte/lage weerstand en omdat blijkt dat ze zo minder last heeft van stijfheid.
Ze wordt iedere 6 tot 8 weken ontwormt, ook vanwege haar ziekte/weerstand. Ze heeft sneller een worminfectie dan gezonde paarden.

Naar mijn idee is dat gewoon logisch nadenken. Ik ga haar niet koste wat het kost op een natural manier houden en toch die ijzers en deken eraf halen, maar kijk (en voel) gewoon goed.

Ondanks dat het dus niet helemaal "natural" is wat ik met mijn paard doe, is in elke beslissing die ik neem haar welzijn voor mij het belangrijkste.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:46

natuurlijk, de uitzonderingen daargelaten Ja

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:32

Eindelijk mijn "hokje" gevonden waar ik me wel in kan vinden.
Ik rijdt soms bitloos, maar ook met bit. Mijn paard is beslagen omdat ze in onze bak dat nodig heeft. Ze staat zoveel mogelijk op de wei en afgelopen zomer de hele zomer 24/7. Maar als het echt te bar weer is of de wei te hard bevroren en te hobbelig of met plaksneeuw (wannneer hebben we dat in Nederland?? Knipoog )dan komt ze niet op de wei.
Probeer zo consequent mogelijk met haar om te gaan en niet te verwennen. Probeer zoveer mogelijk rekening te houden met de aard van het beestje. Ze wordt niet geschoren, maar heeft wel een deken op.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:07

Ik ben al jaren van de gulden middneweg, en niet alleen wat paarden aangaat.
Ik ben ook voor mening veranderingen. het schijnt dat als je in nl een mening hebt je die niet meer kunt veranderen?! pff.

Ik hou van `Natural` maar meld niet op elk forum dat mensen die met bit rijden dierenmishandelaars zijn. Ik scheer mijn tinker niet, hoe dik zijn vacht ook is en hoe bezweet hij ook raakt. Maar ik laat hem dan wel rollen en doe een deken op als hij bezweet in de trailer gaat.
( ik ben vooral te lui om met al die dekens in de weer te gaan hihi)

Het lijkt alsof iedereen de Gulden Middenweg vind, ook de western en dressuur lijkt aan kruisbestuiving te doen, steeds meer tegenwoordig.

En aj het gaat om onze gedeelde liefde voor het paard/pony. maar waar passie is zijn ook gedreven uitingen van die passie Knipoog

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:35

Mag ik me ook nog melden? Haha!
Ik rijd wel eens zonder zadel en met halster, paard staat in een uitloopje, niet beslagen (wel voor zomerseizoen) en word vanaf volgende winter steevast geschoren.

Denk idd ook dat ongeveer 75% van de ruiters dit 'soort' is. Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:38

Mooi geschreven Barmat! Helemaal gelijk heb je Ja OK dan!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:45

Meld me ook!!

Mijn paard gaat bitloos en (sinds kort) ijzerloos door het leven, krijgt bijna geen krachtvoer heeft geen deken en staat zomers 24/7 buiten en 's winters overdag. Maar.......zou hij het niet redden zonder ijzers komt er weer een ijzer onder, heeft ie het krachtvoer nodig, tja, makkelijk geven, dus waarom niet. Heeft ie het echt koud zonder zijn jas, waarom geen deken. Idd gewoon logisch nadenken!!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:49

Ik heb een hokje gevonden! Go jij! Go jij!
Maar ik neig wel naar natural trouwens.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:26

ja ook ik heb mijn hokje gevonden:)

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:41

Je bedoelingen zijn okay alleen je vind ik dat je het wat magertjes omschrijft.

- Iemand die zijn sportpaard van ijzers voorziet maar zijn binnen in de bak hobbel knolletje dat alleen op het zand komt, gewoon lekker blootvoets laat lopen als er geen ijzers nodig zijn (scheelt weer geld);

Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Je zet een paard op ijzers omdat dat nodig is, niet omdat het en sportpaard is.