Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:55

k ik vind duidelijk een verschil zitten in natural en natural.... Als je natural ziet als paarden in de natuur, tsja... dan klopt er natuurlijk geen drol van( staan niet in een met hekken afgesloten wei, wordt niet op gereden etc) maar je kan het ook zien als zoveel mogelijk de natuur nabootsen, met kleine dingen kun je daar al erg veel mee( 24-7 weidegang, geen overbodige voeding etc)

Maar buiten bovenstaande vind ik het vervelend dat het bijan wel een strijd lijkt om wie het meeste geld betaald en dat het duurste dan ook het beste is.
Ik ben heel eerlijk: Als ik exact dezelfde faciliteiten kan krijgen voor de helft van wat ik nu betaal: GRAAG!
Waarom zou ik dan meer blijven betalen? Om te kunnen zeggen dat ik zo-veel geld betaal? Neuh, laat maar....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:48

even terugkomend op het 24/7 weidegang geven van paarden.
Uiteraard zou in een ideale wereld iedereen zijn of haar paard dit wel willen bieden, MAAR wel eens bij nagedacht dat het onmogelijk is om alle paarden in Nederland dit te kunnen bieden..hier is Nederland te klein voor! Knipoog

meningen worden gevormd aan de hand van ervaringen die opgedaan worden door de mensen. En dat is nou het mooie van de mensheid, iedereen vormt dus zijn of haar mening en omdat niet iedereen het zelfde is, en niet iedereen alles op dezelfde manier interpreteert. Net als het lezen van de bijbel, die kun je dus op 100 en 1 verschillende manieren lezen/ interpreteren. En kijk eens wat het gevolg is: veel oorlog en mensen tonen geen respect naar elkaar, en alleen om het feit dat ze niet dezelfde mening delen..dit geldt in mijn ogen ook in de paardenwereld!
Leef en laten leven, laten we gelukkig zijn dat we onze eigen ervaringen kunnen opdoen en onze eigen mening kunnen vormen, deze veranderen in de loop der jaren nog al....in de paarden wereld raak je immers nooit uitgeleerd! Pling

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:05

bij ons op stal zijn er heel veel van het nature, ik heb me daar prima in aangepast de paarden staan dag en nacht buiten in een kudde van 15 paarden+ 4 veulens, er is een grote schuilstal waar ze lekker naar binnen kunnen en hooi kunnen eten, er liggen een paar likstenen en voor de rest wordt er niet bij gevoerd..
gras+hooi+liksteen, en in de winter mais, maar dat willen de meeste niet hebben omdat het vol zit met zuiker en niks toevoegt aan het paard.
verder doe ik aan natuurlijk bekappen.
voor de rest niks ik rij gewoon met bit, en volg gewoon les.

maar we hebben wel een binnenbak+buitenbak+kanine met kachel,wc, een wasplaats, en je mag altijd komen ook op zondag.

afgespeend tot 2jarige: 85 euro p.m
2jarige tot 3 jarige 110 euro p.m
3jarige en ouder 135 euro p.m
Laatst bijgewerkt door daphneM op 16-11-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:07

wat houd dat natuurlijk bekappen toch in staan jullie dan in de struiken of ze ???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:11

Midasje schreef:
wat houd dat natuurlijk bekappen toch in staan jullie dan in de struiken of ze ???

wat natuurlijk bekappen inhoudt zijn diverse topics over, en ook als je even de google gebruikt wordt het je snel duidelijk. Dit is niet het topic om daar verder op in te gaan..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:11

Knipoog

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:12

Ik vind dat je zo opzich gelijk hebt maar:
Dat je met een boomloos zadel gaat rijden om het natuurlijk te houden, en het beter is voor je paard dat vind je toch niet erg.
en dat je je paardje niet scheert, en hem swinters zonder deken op de stal/wei zet misschien wel maar er zijn toch mensen die er anders over denken, trek je daar niks van aan want dat is hun keus, dat moet je leren respecteren.
Over natuurlijk bekappen, het liefst laat ik zo ook bekappen, niet omdat het goedkoper is maar uit onderzoek blijkt dat het gewoon beter is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:13

Midasje schreef:

Natuurlijk bekappen = bekappen zodat de hoeven eruit zien zoals ze er in de natuur uit zouden zien, bij paarden die de hele dag rondlopen over verschillende ondergronden met puur natuurlijk slijtage. Bij sommige paarden houdt dat in dat er wat verandert moet worden, bij mijn paarden houdt het puur controle in, omdat ze inderdaad op verschillende ondergronden lopen en en hoeven dus zelf de goede vorm en lengte behouden. Bij onze paarden worden alleen af en toe kleine oneffenheden weggevijld, om te zorgen dat er geen brokkels en scheurtjes ontstaan.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:15

_angela_ schreef:
Midasje schreef:

wat natuurlijk bekappen inhoudt zijn diverse topics over, en ook als je even de google gebruikt wordt het je snel duidelijk. Dit is niet het topic om daar verder op in te gaan..

nou nou was maar een lolletje hoor.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:16

Gowlan schreef:
Ik vind dat je zo opzich gelijk hebt maar:
Dat je met een boomloos zadel gaat rijden om het natuurlijk te houden, en het beter is voor je paard dat vind je toch niet erg.
en dat je je paardje niet scheert, en hem swinters zonder deken op de stal/wei zet misschien wel maar er zijn toch mensen die er anders over denken, trek je daar niks van aan want dat is hun keus, dat moet je leren respecteren.
Over natuurlijk bekappen, het liefst laat ik zo ook bekappen, niet omdat het goedkoper is maar uit onderzoek blijkt dat het gewoon beter is.

Niet scheren vind ik ook zoiets. Zeker als je zoals ik koudbloeden hebt die uit gebieden komen waar het veeeel kouder is in de winter dan in NL. Als ik onze ijslander niet scheer, staat ie de hele winter te zweten in de paddock (als ie niet aan het werk is). Het druipt gewoon langs zijn benen. Dat kan dan wel natural zijn, maar natural moet je ook wel weer aanpassen aan de leefomgeving van het paard. Wij scheren net zoveel, dat ze nog wel zonder deken buiten kunnen staan de hele winter, maar dat hij niet meer zo zweet als ie stilstaat...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:17

Sim0ne schreef:
Midasje schreef:

Natuurlijk bekappen = bekappen zodat de hoeven eruit zien zoals ze er in de natuur uit zouden zien, bij paarden die de hele dag rondlopen over verschillende ondergronden met puur natuurlijk slijtage. Bij sommige paarden houdt dat in dat er wat verandert moet worden, bij mijn paarden houdt het puur controle in, omdat ze inderdaad op verschillende ondergronden lopen en en hoeven dus zelf de goede vorm en lengte behouden. Bij onze paarden worden alleen af en toe kleine oneffenheden weggevijld, om te zorgen dat er geen brokkels en scheurtjes ontstaan.

De hoeven van mijn paarden zijn dus denk ik zo natuurlijk want de hoefsmid hoeft maa 1 x in de 3 maanden te komen en niet omdat het te duur is ( ben geen naturals Clown )

Maar omdat ze mooi zelf slijten idd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:18

Mooi zo, want een goede hoefsmid bekapt de hoeven net zo als een natuurlijk bekapper.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:24

ja daar ben ik het helemaal mee eens ik het voorgaande doorlees.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:28

sherif schreef:
Uiteraard zou in een ideale wereld iedereen zijn of haar paard dit wel willen bieden, MAAR wel eens bij nagedacht dat het onmogelijk is om alle paarden in Nederland dit te kunnen bieden..hier is Nederland te klein voor! Knipoog

Klopt, maar wanneer ik geen plek zou vinden waar mijn dieren voldoende ( imo min. 16-18 uur per dag, liefst 24-7) de wei op mogen, dan zou ik gveen paarden houden. Zo simpel is het. Als 'iedereen' zo zou denken en blijkt dat er niet genoeg plek is, zal er minder gefokt moeten worden.

Ik zie het dus zo: Als het niet mogelijk is mijn dier zo te houden, dan geen paard.

Jij noemt de omgedraaide wereld: Omdat het niet mogelijk is alle paarden zo te houden, dan maar op stal.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:35

_rosita_ schreef:
sherif schreef:

Klopt, maar wanneer ik geen plek zou vinden waar mijn dieren voldoende ( imo min. 16-18 uur per dag, liefst 24-7) de wei op mogen, dan zou ik gveen paarden houden. Zo simpel is het. Als 'iedereen' zo zou denken en blijkt dat er niet genoeg plek is, zal er minder gefokt moeten worden.

Ik zie het dus zo: Als het niet mogelijk is mijn dier zo te houden, dan geen paard.

Jij noemt de omgedraaide wereld: Omdat het niet mogelijk is alle paarden zo te houden, dan maar op stal.

even voor de goede orde, onze paarden komen elke dag buiten (inclusief onze hengst),onze hengst staat de hele middag buiten en onze merrie staat van 08.00-17.00 buiten! Ik vind het erg makkelijk gezegt wanneer je beweerd dat wanneer je je paard niet 16-18 uur per dag buiten kan laten lopen je geen paarden zou hebben. Ik had dit ook het liefts gewenst voor mijn paarden maar jammer en helaas zit dat er niet in...en geloof me onze paarden zijn erg happy!! Je uitspraak komt voor mij over, dat mensen die dit hun paarden niet kunnen bieden geen paard waard zijn Dromen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:39

_rosita_ schreef:
sherif schreef:

Het betekend niet als jij iets vindt waar andere zich niet in kunnen vinden dat die andere dan gelijk in de omgedraaide wereld leven.
Mijn paarden staan als het goed weer is buiten en anders lekker met z'n 3tjes en de geit op stal.

En ze hebben het prima naar de zin hoor.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:45

Mijn verzorponys hebben de mogelijkheid om de hele dag + nacht buiten te staan, maar ze hebben een ruime inloopstal waar ze ook zo inkunnen. Ze worden niet geschoren, gewoonweg omdat we niet intensief gebruik maken van de dieren.. Ze gaan wel naar de hoefsmid, maar alleen om bijgevijld te worden etc.. de slijten zelf ook goed. Ze krijgen hooi + krachtvoer...

Maar ik snap wel dat het houden van de dieren op een weilandje goedkoop is, ze moeten natuurlijk wel gewoon goed verzorgd worden.. maar dat geld voor alle dieren. En een overdekt iets moet er natuurlijk zijn. Dat was mijn mening Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:14

sherif schreef:
Je uitspraak komt voor mij over, dat mensen die dit hun paarden niet kunnen bieden geen paard waard zijn Dromen

Nee hoor, ik heb het er niet over dat mensen die dit niet kunnen bieden geen paard waard zijn.... Heb ik ook nergens gemeld, dus lees ff beter.

Wat ik wél aangeef is dat ÍK er niet voor zou kiezen een paard aan te schaffen als ik hem niet voldoende weidegang kan bieden...Niets meer en niets minder

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:16

Midasje schreef:
Het betekend niet als jij iets vindt waar andere zich niet in kunnen vinden dat die andere dan gelijk in de omgedraaide wereld leven.
Mijn paarden staan als het goed weer is buiten en anders lekker met z'n 3tjes en de geit op stal.

Mooi zo, ik laat ze lekker 24 uur buiten staan, jij op stal met z'n 3tjes en de geit.... Prima, als jij hier tevreden mee bent, moet je het vooral zo doen Dromen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

_rosita_ schreef:
Midasje schreef:

Mooi zo, ik laat ze lekker 24 uur buiten staan, jij op stal met z'n 3tjes en de geit.... Prima, als jij hier tevreden mee bent, moet je het vooral zo doen Dromen

En nu reageer je dus weer zo dat jij het goed doet en een ander per definitie fout.
Kom een x langs zou ik zeggen, kun je met je eigen ogen zien dat ze er dus perfect bij staan.
En als het dus prachtig weer is staan ze dus ook gewoon s'nachts buiten he.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:40

Ik zou direct een ander goed tehuis voor mijn paard zoeken, als ik hem niet 24/7 buiten zou kunnen houden, ja Ja . Mijn paard hoort gewoon buiten Lachen . Ik heb mijn paard voor mijn eigen 'lol' gekocht misschien, maar ik vind dat ik hem alles moet bieden om hem zo gelukkig mogelijk te maken. Dat is hij mij meer dan waard. En dan heb ik het over MIJN EIGEN paard.

Zou hij net zo oud zijn als het paard van mijn vriendin, dan zou ik hem bijvoorbeeld (net als zij doet, zij heeft een 35-jarige) wel 's nachts binnen zetten.

Als ik geen plek had met 100% weidegang, dan had ik mijn paard niet eens gekocht. Ieder zal het op zijn/haar manier doen, maar het is voor mij een vereiste dat mijn paard zo kan leven. Gelukkig heb ik een hele fijne plek gevonden, waar hij de rest van zijn leven mag blijven, wat mij betreft.

Ik kan me best voorstellen dat je je paard op stal hebt 's nachts enzo, maar stallingen waar niet eens een weiland is, is bij mij echt onbespreekbaar. Vork

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:42

Midasje schreef:
En nu reageer je dus weer zo dat jij het goed doet en een ander per definitie fout.
Kom een x langs zou ik zeggen, kun je met je eigen ogen zien dat ze er dus perfect bij staan.
En als het dus prachtig weer is staan ze dus ook gewoon s'nachts buiten he.

Nogmaals voor MIJ zijn andere dingen schijnbaar belangrijker dan voor jou.
Ik wil niet zeggen dat ik het perfect doe, maar paarden op stal laten staan ( dan ga ik dus uit van een hele dag en nacht of zelfs langer)omdat het slecht weer is vind ik per definitie fout ja...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:44

Ik noem dat soort paarden altijd eh.... "barbiepaarden"...... Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:47

Nadya schreef:
Ik noem dat soort paarden altijd eh.... "barbiepaarden"...... Haha!

Meer barbie-eigenaren...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:47

Wat is dit nou voor een l*lkoek. mijn paarden komen dagelijks buiten.
Alleen als het erg slecht weer wordt en in de winter s'nachts gaan ze naar binnen.
Ik kan ook wel zeggen jullie gewoon laks zijn om de paarden gewoon in de wei te gooien en er niet meer naar om te kijken, scheelt toch weer stallen mesten he.