Vandaag helaas geen goede dag. Het begon allemaal goed.
Stappen wat grazen, ik reed inmiddels Lumorko. even tussendoor koffiedrinken. Toen er iemand van stal naar me toe kwam met de mededeling dat ze Amando zo druk vond. Ik dacht ach dat doet hij wel vaker vooral dus als ze gaan voeren. Opeens horen we een schreeuw en rende er iemand naar me toe. Amando is aan het rollen in zijn stal!
Ik vloog er naar toe. Hij zat weer helemaal onder het vlas en de uitdrukking in zijn ogen bevielen me absoluut niet. Ik heb hem meteen uit stal gehaald en ben gaan stappen. Hij liet winden en mestte 2 maal zelfs. Ik zag hem telkens naar zijn buik kijken en met een opgetrokken buik lopen. Je zag duidelijk dat hij krampen had.
Chris de veearts met spoed laten bellen. Deze was er binnen 40 minuten.
De stal eigenaresse is toevallig een weekendje weg. We hebben iemand kunnen bellen die met een trailer kon rijden voor het geval dat. Die was er ook binnen 10 minuten en ging gelijk de trailer aankoppelen.
lichamelijk onderzoek was opzich niets bijzonders wel voelde ze iets gezwollen darm. Deze was geirriteerd leek wel. Hij kreeg een pijnstiller en een darmverslapper geen sedatie dit natuurlijk om de darmwerking optimaal te houden. Linkerkant van de buik was goed peristaltiek te horen rechterkant ietsje minder.
We hebben hem geladen( wat weer heel goed ging!) en op advies staat hij nu ter observatie op de kliniek.
De veearts legde mij uit dat dit wel vaker voor kon komen als complicatie van de operatie. De dunne darm moet natuurlijk weer wennen aan de mest en dat kan nog wel eens gevoelig zijn voor een paard.
Vanavond zou hij nogmaals een keer opgevoeld worden om te kijken hoe en wat. Verder kunnen ze nu gewoon niets doen. We waren op de kliniek en de pijnstiller enzo had Amando zichtbaar goed gedaan( in tegenstelling tot 3 weken geleden). Hij had weer praatjes voor 10 en wilde weer eten. Dat wilde hij dus die tijd ervoor absoluut niet!
Hij mocht nu even niets natuurlijk.
Morgenochtend ga ik weer naar de kliniek. Ik ben wederom weer bekaf........
De schrik zit er weer behoorlijk in en de vermoeidheid en stress ook wel weer.