verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:59

Ja ik hoef het zelf niet te zien en weet hoe het in zn werk gaat maar ja ik eet ook gewoon mn vleesje en mn frikandelletje.
Mijn paarden doe ik zelf niet naar de slacht.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:02

ieder zn keus! Lachen

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:54

Als ik daar voor dat slachthuis stond zou ik al in huilen uit barsten.. Ik kan dus echt niet tegen dit soort dingen he.. Dat is ook de reden waarom ik vegetarisch ben geworden.. En dat gaat niet alleen over paarden, ik vind het gewoon zo vreselijk oneervol..

Als ik in het bestuur van die school zat had ik die excursie dus mooi niet laten doorgaan! Wat een excursie zeg.. Bij excursie's op onze school moet ik denken aan Xanten (Romeins dorp) aan Nemo, Amsterdam of aan de schaatsbaan..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:07

Ik heb ook wel eens gezien hoe een paard geslacht werd. Eerlijk gezegd wordt ik er niet koud of warm van. Bloos

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:45

Garmana schreef:
pluizebol schreef:
Ik heb me een tijd geleden nadat ik hier een topic daarover voorbij zag komen serieus afgevraagd wat ik zou doen als ik toch voor die keuze zou komen te staan. Niet elk paard sterft als een oud paard vredig is zijn slaap dus die keuze zal zeer zeker wel eens komen.
Ik heb toen zeer veel zeer tevreden verhalen gehoord over die slachterij in Nijkerk. Dat ze er netjes mee omgaan en ook goed met de emotie's en gevoelens van de eigenaar omgaan.
Ik denk dat ik dus voor het schieten zal kiezen ipv een injectie. Die van mij heeft een giga hekel aan de dierenarts, heeft het gelijk in de gaten en behandelen is altijd een hele opgave. Met een verdoving waar je U tegen zegt gaat meneertje nog haast niet plat weet ik uit ervaring.
Die van mij zal zeker tegen de spuit vechten dus als ik de keuze heb ga ik voor schieten.

IN Nijkerk kan je kiezen of je er bij wil blijven of niet er word daar niet mee gerotzooit`!!

Huh? Dat zeg ik toch ook niet?? Ik heb juist verhalen van zeer tevreden ''klanten'' gelezen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:00

Nog even terugkomend op het shetje van m'n kennis.... Als alles was verrekend zouden m'n kennissen nog 10 gulden moeten bijleggen Haha! Haha!
Dat vond dhr. van Veen niet nodig want t was al triest zat.
Dus nee, slachters maken geen! winst op die kleintjes. Dus kan me voorstellen dat je ze dan ook liever niet doet.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:21

Horsii_mine schreef:
Als ik daar voor dat slachthuis stond zou ik al in huilen uit barsten.. Ik kan dus echt niet tegen dit soort dingen he.. Dat is ook de reden waarom ik vegetarisch ben geworden.. En dat gaat niet alleen over paarden, ik vind het gewoon zo vreselijk oneervol..

Als ik in het bestuur van die school zat had ik die excursie dus mooi niet laten doorgaan! Wat een excursie zeg.. Bij excursie's op onze school moet ik denken aan Xanten (Romeins dorp) aan Nemo, Amsterdam of aan de schaatsbaan..

haha dat kan ik me voorstellen maar ik zit denk ik niet op hetzelfde niveau als jij. Ik zit op het MBO en jij denk ik niet.. Daar hadden wij ook andere excursies. Dit is een onderdeel van mijn school..

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:23

Needje schreef:
Nog even terugkomend op het shetje van m'n kennis.... Als alles was verrekend zouden m'n kennissen nog 10 gulden moeten bijleggen Haha! Haha!
Dat vond dhr. van Veen niet nodig want t was al triest zat.
Dus nee, slachters maken geen! winst op die kleintjes. Dus kan me voorstellen dat je ze dan ook liever niet doet.

Knipoog dat is zo dr zit vergeleken een kwpn'er geen genoeg vlees op!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:25

ehhhh mijn ijslander, echt niks niet mager bracht uiteindelijk 26,80 op, voor het geld hoef je het niet te doen dus.

ik hoefde het ook niet te hebben, en gezegd dat hij maar een mooi bloemetje voor zijn vrouw moest kopen.

sas

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:27

Horsii_mine schreef:

het is maar wat voor opleiding je doet.
wij moesten kerken bezoeken op de PABO. was toch een knappe jongen bij de moskee, oeeeeh Knipoog iedereen had alleen nog maar ook voor zijn.. eeh.. billen Haha!

ikzelf vind het wel verhelderend om te lezen. ik vind dat die man respectvol te werk gaat. natuurlijk is het heel luguber. ik vind het vreselijk en ik zou het ook niet kunnen zien, want dan blijf ik het voor me zien.
maar het geeft wel inzicht in het werk.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:28

sassefras schreef:
ehhhh mijn ijslander, echt niks niet mager bracht uiteindelijk 26,80 op, voor het geld hoef je het niet te doen dus.

ik hoefde het ook niet te hebben, en gezegd dat hij maar een mooi bloemetje voor zijn vrouw moest kopen.

sas

zo dat moet je wel kunne ja Lachen wel aardig van je Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:30

Ik vind dat je het heel erg goed omschreven hebt. To the point, en geen gedramatiseer.
Ben blij dat ik niet zulke excursies hoef (communicatie studie Knipoog, maar als het wel moest voor een opleiding, was ik wel mee gegaan. Mag ik vragen wat voor opleiding je op het MBO doet?

De slager in je verhaal klinkt ook als een goede slager, die z'n vak verstaat en respect heeft door dieren. Petje af hoor, dat je heen bent gegaan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:34

Ik denk persoonlijk dat er zo'n negatieve lading over de slachter hangt door de misselijkmakende transport verhalen. Een paard hoeft van mij ook niet op transport naar Italië, samen met nog een hele bups paarden met gebroken benen, uitgestoken ogen, uitgedroogd en uitgehongerd.

Maar ik zie niet in waarom een paard niet gewoon naar een net slachthuis kan gaan. Die in Nijkerk heb ik ook alleen maar nette verhalen over gehoord en daar zullen mijn paarden ook eindigen (tenzij ze de trailerrit niet meer aankunnen). Mijn oude pony is net over de grens in België geslacht, ben ik overigens niet bij geweest, maar heb ik wel een prima gevoel bij (gehad).

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:28

Ik zelf zou niet weten wat ik moet kiezen voor mijn paard over beide manieren heb ik een positieven en negatieven gedachten. Bijvoorbeeld over een spuitje, vind ik het fijner omdat het dier niet de dood kan ruiken, maar ik vind het een nare gedachten om te bedenken dat een paard ertegen kan vechten! En stel je laat het paard thuis inslapen, dan moet die altijd worden op gehaald door een vrachtwagen, dan word jouw lieve paardje met een grote happer in de vrachtwagen gegooid! Is dat dan wat je wilt?
En met de slager vind ik het naar dat de dieren de dood kunnen ruiken! Maar het is wel meteen gebeurd, en ze worden ter plekke verwerkt, dus niet dat ze met een happer nog in de vrachtwagen worden gegooid.
Ik zou het dus een moeilijke keus vinden. Het ligt denk ik ook aan de situatie wat je paard heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:31

Quellian schreef:
Ik denk persoonlijk dat er zo'n negatieve lading over de slachter hangt door de misselijkmakende transport verhalen. Een paard hoeft van mij ook niet op transport naar Italië, samen met nog een hele bups paarden met gebroken benen, uitgestoken ogen, uitgedroogd en uitgehongerd.

Maar ik zie niet in waarom een paard niet gewoon naar een net slachthuis kan gaan. Die in Nijkerk heb ik ook alleen maar nette verhalen over gehoord en daar zullen mijn paarden ook eindigen (tenzij ze de trailerrit niet meer aankunnen). Mijn oude pony is net over de grens in België geslacht, ben ik overigens niet bij geweest, maar heb ik wel een prima gevoel bij (gehad).

Ik doe het gewoon liever met spuitje, heb er beter gevoel mee.
En ook tal van goede ervaringen, en dat lijkt voor mijn pony het beste.
Maar met een ander paard zou ik mischien anders van mening zijn.
Verder heb ik niets tegen het slachthuis

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:03

Citaat:
Ik denk persoonlijk dat er zo'n negatieve lading over de slachter hangt door de misselijkmakende transport verhalen. Een paard hoeft van mij ook niet op transport naar Italië, samen met nog een hele bups paarden met gebroken benen, uitgestoken ogen, uitgedroogd en uitgehongerd

Dat kan er ook wel mee te maken hebben.
Heb wel eens mensen gehoord die van een soort mening waren: "Wat? Jij gaat je paard toch niet slachten Huilen Besef je wel hoe het in een slachthuis aan toe gaat!!!! Kijk eens op deze link *klink* "

En dan sturen ze naar iedereen een link door naar de lugubere praktijken in slachthuizen van Amerika. Ja, dat ziet er inderdaad walgelijk uit. Maar als je weet dat ze in heel Amerika slechts 2 (!) slachthuizen hebben, en er ik weet niet hoeveel duizenden per jaar moeten afgemaakt worden, dan zal de boel dan een stuk erger uitzien dan een slachthuisje in Nederland/België met een vriendelijke slachter die zijn tijd steekt in het welzijn van het paard.

Iig kan je het gewoon niet tegenhouden dat paarden geslacht moeten worden. Als is het nu om ziekte, geld, vlees, karakter, overschot... en dan ben ik blij dat er hier tenminste mensen zijn die het werk op zich willen nemen, dan dat ze op transport naar Italië moeten gaan. Dat is maar te erg voor woorden...

jillxnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:05

mijn mening over slachten is: Niks!!!Ik vind het domme raare mensen die hun paard laten slachten! Waarom??? Waarom geen spuitje, Ik vind dat als je je paard slacht dat je geen respect voor hem/haar toont. Niemadn verdient dat!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:06

Lips are sealed lees nou eerst eens gewoon verder voordat je begint te roepen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:09

Lielle, uit ervaring weet ik dat dat voor dit onderwerp ontzettend moeilijk voor sommigen is Haha! Haha! .

Mijn paard gaat als het kan ook naar de slacht.
Maar het is mijn allerbeste maatje.
En ik heb voor niemand meer respect dan voor haar.
En ik vindt dat ze een einde met de kogel verdient heeft na haar jarenlange trouwe werk en gezelschap.

Gek hé Tong uitsteken .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:10

volgens mij hebben we dezelfde ervaring Haha!

En ik heb mijn maatje ook naar de slacht gebracht vorig jaar Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-01-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:15

jillxnena schreef:
mijn mening over slachten is: Niks!!!Ik vind het domme raare mensen die hun paard laten slachten! Waarom??? Waarom geen spuitje, Ik vind dat als je je paard slacht dat je geen respect voor hem/haar toont. Niemadn verdient dat!

het spijt me zeer maar misschien moet je de beweegredenen eerst eens lezen voordat je dit neerplant.
lees mijn verhaal eens in mijn profiel misschien dat je het dan wat beter snapt.
ik vind niet dat je dat zomaar kunt zeggen iedereen heeft het beste met zijn dier voor op wat voor reden dan ook als je het daar niet mee eens bent prima maar dat hoef je niet zo te melden.
ik verdoen geen respect omdat ik mijn paard heb laten slachten?
en die vent die er voor heeft gezorgd dat ze geen verzorging kreeg toen ze klein was dan ?
als hij naar har had omgekeken was ze nooit ziek geworden.....
zal ik je eens wat vertellen mijn dierenarts gaf mij het advies om haar te laten slachten niet voor het geld maar omdat het sneller gaat ze zijn nog nieteens binnen of ze zijn al weg ja ik heb er spijt van dat ik haar heb moeten laten gaan en nee ik zou nooit weer deze keuze willen maken maar soms moet je je en dan doe je wat je dunkt dat het beste is.

zo dat is eruit......
laten we het verder ontopic houden.
als je bij je mening blijft prima maar hou je dan een beetje in wil je?

gr gemma

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:40

Toen ik 8 was reed ik op een manege en daar stond een heel lief oud paard (Blanche). Paard was van de staleigenaresse en met pensioen. Op een gegeven moment heeft dat paard z'n been gebroken in de wei... Ze hebben haar naar stal gehaald en zelf een kogel gegeven.

Uiteraard vond ik dat sielugh toen, maar ik zou ervoor tekenen nu ik eigen paarden heb!

En naar de slachter gaat mij heel niet om het geld dat je ervoor krijgt (dat is te verwaarlozen), het heeft niets te maken met geen respect hebben, niet van ze houden of iets anders negatiefs in die richting.

JUIST omdat ik zoveel van ze hou en JUIST omdat ik zoveel respect voor ze heb, krijgen ze van mij het recht op een snelle en pijnloze dood waar ze niet tegen kunnen vechten.

jillxnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:57

luna1 schreef:
jillxnena schreef:

het spijt me zeer maar misschien moet je de beweegredenen eerst eens lezen voordat je dit neerplant.
lees mijn verhaal eens in mijn profiel misschien dat je het dan wat beter snapt.
ik vind niet dat je dat zomaar kunt zeggen iedereen heeft het beste met zijn dier voor op wat voor reden dan ook als je het daar niet mee eens bent prima maar dat hoef je niet zo te melden.
ik verdoen geen respect omdat ik mijn paard heb laten slachten?
en die vent die er voor heeft gezorgd dat ze geen verzorging kreeg toen ze klein was dan ?
als hij naar har had omgekeken was ze nooit ziek geworden.....
zal ik je eens wat vertellen mijn dierenarts gaf mij het advies om haar te laten slachten niet voor het geld maar omdat het sneller gaat ze zijn nog nieteens binnen of ze zijn al weg ja ik heb er spijt van dat ik haar heb moeten laten gaan en nee ik zou nooit weer deze keuze willen maken maar soms moet je je en dan doe je wat je dunkt dat het beste is.

zo dat is eruit......
laten we het verder ontopic houden.
als je bij je mening blijft prima maar hou je dan een beetje in wil je?

gr gemma

Is goed, Sorry,, maar ik kan daar zo kwaad om worden.. Bloos Maarjaa iedern zijn eigen mening;)
Groetjes,
Jil

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:06

En wij worden kwaad van mensen die niet goed lezen en kwetsende dingen roepen Lachen . Er zijn er hier een heleboel mensen die hun beste maatje, juist uit RESPECT, naar de slacht hebben gebracht omdat ze het een waardig en vooral pijnloos einde vonden, en als er dan iemand als een kip zonder kop gaat gillen dat mensen die hun paard laten afmaken geen hart voor hun dieren hebben, dan kan je die personen daarmee enorm op de tenen trappen.

Ik zou ook kunnen roepen: Als je eens niet egoïstisch wilt zijn en niet voor je eigen goede gevoel wilt handelen maar in belang van je paard, dan breng je hem naar de slacht!!!!! Want daar gaat het snel en pijnlijs. Stel dat je hem laat inslapen en hij gaat vechten tegen het spuitje, je bent toch een absolute beul als je dat je paard riskeert aan te doen!!!!!!!!

Maar ik zeg, 'zou kunnen', want het slaat uiteraard nergens op. En ik kan me heel erg goed voorstellen dat als ik dit nu letterlijk zou zeggen, ik de hele resem 'liever inslapen dan slacht'-mensen achter me aan krijg gestormd. En terrecht overigens, want met zulke uitspraken kwets je een heleboel mensen zwaar onterrecht Lachen .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:06

luna1 schreef:

Dit lees ik nu pas Clown

Ik heb mijn DA toendertijd ook om advies gevraagd en hij zei (ik zal citeren): 'meiske, als je echt van je pony houdt, dan breng je hem naar de slacht'. Dat was voor mij genoeg reden!

Ik heb dit al eens eerder naarvoren gebracht op bokt als er weer een dicussie slachten/inslapen was, maar ik werd altijd voor gek versleten. Onmogelijk dat mijn DA dat had gezegd...