Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Yamcha schreef:Mijn stelregel is dat jouw lengte ongeveer gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard of pony... 10 cm meer of minder mag, maar geen 30 of zelfs 40 cm verschil! Bij kinderen tot 12 jaar vind ik dat het verschil iets groter mag zijn, maar ook daar een maximum van 20 cm...

idje schreef:In de ogen van veel mensen in dit topic was ik veel te groot voir dir dier, dat er toch nooit schade van heeft ondervonden.
Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken.
Een die te klein is (in de ogen van door warmbloed beinvloed hippisch nederland) maar sterk loopt minder gauw schade op dan een grote slappe en ga je die berijden, dan krijg je veel minder tot geen commentaar, want het plaatje klopt.
Dosi schreef:Wat maakt een combi uit..... als je er lol in hebt dan is het toch helemaal prima. Hoewel ik het er wel mee eens ben dat als je wedstrijden rijd het dan misschien niet zo mooi is en sommige jurieleden je er wel op "afrekenen". Ik rij ook af en toe op onze pony van 1,17 en ik ben zelf 1,57, de combi is niet mooi, maar heb er zelf erg veel lol in...... (en ik rij geen wedstrijden)
Citaat:Dat een lange ruiter t.o.v. zijn paard zijn paard makkelijker uit evenwicht brengt is ook niet helemaal waar. Een goed ruiter laat zijn zwaartepunt zo veel mogelijk in 1 lijn vallen met dat van zijn paard, zoals een motor rijder dat ook moet doen om niet te vallen.
Een kleine ruiter op een groot paard die dat niet doet, zal zijn paard veel meer hinderen dan een lange die dat wel doet op een kleintje.
Citaat:Toch klopt die 20% regel niet.
Citaat:Daarmee ontneem je die kinderen een hoop lol van zelf kunnen tuttelen en spelen, waardoor ze handiger en uiteindelijk betere ruiters en paardenmensen worden.
Citaat:Persoonlijk vind ik een kleine ruiter op een grote minstens net zo lelijk en 'hinderlijk om te zien' maar dat wordt wel geaccepteerd in wedstrijdkringen
Citaat:Verder kan een groot en zwaarder iemand soms beter meegaan met de bewegingen van zijn of haar pony dan andere kleinere ruiters bv. Waarom zou dan een wat zwaardere ruiter niet meer op de pony mogen rijden omdat het zielig is en de lichtere ruiter wel zonder ´zielig, want je gewicht hindert het paard´-idee door mogen terugvallen in het zadel vanwege evenwichtsverlies?
)Citaat:Wanneer ik in m'n rugzak iets kleins heb zitten wat steeds bonkt bij het rennen kan ik dat toch langer volhouden dan een groot zwaar ding. De spierppijn is aanzienlijk groter bij meer gewicht .Ook de belasting als zodanig zal mijn rug daar zeker eerder slijtage van ondervinden....
merrieveulen schreef:idje schreef:In de ogen van veel mensen in dit topic was ik veel te groot voir dir dier, dat er toch nooit schade van heeft ondervonden.
Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken.
Een die te klein is (in de ogen van door warmbloed beinvloed hippisch nederland) maar sterk loopt minder gauw schade op dan een grote slappe en ga je die berijden, dan krijg je veel minder tot geen commentaar, want het plaatje klopt.
wat je zegt van het commentaar dat je krijgt als het plaatje niet klopt is waar. maar er is een verschil tussen te groot voor het paard, en te groot voor het plaatje. wij leggen hier beide uit. verder is het verschil in bouw erg belangrijk, een sterker gebouwd paard zal meer kunnen hebben, maar dat weegt ook meer. dus overal is de één vijfde van het optimale gewicht regel van toepassing. voordeel van grotere paarden is dat je makkelijker evenwicht kunt houden, van de schade hoe dan ook tot een minimum beperkt. hoe verder je uitsteekt, hoe meer je hindert.
wel zijn er paarden die eigenlijk helemaal niet bereden zouden moeten worden, door hun bouw oid. maar bij het inrijden wordt daar meestal weinig rekening mee gehouden.
rijd ik gewoon door! De ene vind ik mezelf nu écht te groot voor dus daar rijd ik nu zo min mogelijk op. De eigenaresse vind nl dat het nog wel kan... Ik heb het idee dat ze een beetje gaat slingeren
Ik wandel gewoon met haar door de bak, ook leuk
En met een buitenrit gaat ze wel mee, maar aan de hand, vindt ze héérlijk
) vind ik het in orde. is mss wel niet zo mooi maar als pony en ruiter er plezier in hebben is het toch ok
karoliena schreef:Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden
Citaat:En dat is een rijkundig aspect wat enorm onderschat wordt.Wat jij nu net daarover aanhaalt is precies een voorbeeld van je paard hinderen en daardoor verkeerd belasten
Citaat:Superwoman, over het zwaartepunt van ruiter en paard zijn door mensen met hippisch gezag hele boeken geschreven.
Citaat:En die 20% regel klopt gewoon echt niet. Daar blijf ij bij. Gewoon omdat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat de spierkracht niet evenredig toeneemt met het gewicht.
icehorses schreef:karoliena schreef:Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden
Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken?![]()
![]()