Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dosi

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:46

Wat maakt een combi uit..... als je er lol in hebt dan is het toch helemaal prima. Hoewel ik het er wel mee eens ben dat als je wedstrijden rijd het dan misschien niet zo mooi is en sommige jurieleden je er wel op "afrekenen". Ik rij ook af en toe op onze pony van 1,17 en ik ben zelf 1,57, de combi is niet mooi, maar heb er zelf erg veel lol in...... (en ik rij geen wedstrijden)

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:48

Yamcha schreef:
Mijn stelregel is dat jouw lengte ongeveer gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard of pony... 10 cm meer of minder mag, maar geen 30 of zelfs 40 cm verschil! Bij kinderen tot 12 jaar vind ik dat het verschil iets groter mag zijn, maar ook daar een maximum van 20 cm...

Eh, dat zou betekenen dat ik een paard van 1m80 zou moeten hebben en sorry, zo een wil ik nog niet cadeau krijgen. Het idee hoe groter hoe sterker klopt niet.
De kracht neemt niet evenredig toe met maat en gewicht. Een hele grote kan daardoor een kleiner percentage van zijn eigen gewicht dragen dan een kleinere, plus dat er een maximum zit aan de belasting van kraakbeen.
En die is voor een kleintje het zelfde als voor een grote, waarbij de grote het nadeel van zijn eigen grotere gewicht nog heeft.
Zo eenvoudig ligt het dus allemaal niet.
En dan komt er ook nog de bouw bij.
Een korte gespierde rug kan meer aan dan een lange slappe en dat verklaart dat menig IJslandertje meer gewicht aan kan dan sommige 40cm grotere KWPNers en ook wat stevige, niet te lang gebouwde Arabieren kunnen soms verbazend veel gewicht aan tot op hoge leeftijd en zonder problemen, dank zij hun kleiner aantal rug/lendewervels.
18 jaar lang heb ik met mijn lijf van 1m80 op een Arab van 1m53 gereden en hij is zonder beenslijtage of rugklachten op 22jarige leeftijd gestorven aan een hersenbloeding.
De DA heeft hem op 15jarige leeftijd gerontgend om een set referentie foto's te hebben van hoe gezonde benen er uit zien.
En als ik dan naar veel benen van paarden maat XXL kijk........
Jullie mogen het mooier vinden, op een grote, ieder zijn meug, maar schade aan een paard door rijden is niet alleen maat gerelateerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:50

Nee maar als je TE groot bent breng je dus wel degelijks chade toe dat is eigenlijk wat ik en meerdere zeggen

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:00

In de ogen van veel mensen in dit topic was ik veel te groot voir dir dier, dat er toch nooit schade van heeft ondervonden.
Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken.
Een die te klein is (in de ogen van door warmbloed beinvloed hippisch nederland) maar sterk loopt minder gauw schade op dan een grote slappe en ga je die berijden, dan krijg je veel minder tot geen commentaar, want het plaatje klopt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:11

idje schreef:
In de ogen van veel mensen in dit topic was ik veel te groot voir dir dier, dat er toch nooit schade van heeft ondervonden.
Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken.
Een die te klein is (in de ogen van door warmbloed beinvloed hippisch nederland) maar sterk loopt minder gauw schade op dan een grote slappe en ga je die berijden, dan krijg je veel minder tot geen commentaar, want het plaatje klopt.

wat je zegt van het commentaar dat je krijgt als het plaatje niet klopt is waar. maar er is een verschil tussen te groot voor het paard, en te groot voor het plaatje. wij leggen hier beide uit. verder is het verschil in bouw erg belangrijk, een sterker gebouwd paard zal meer kunnen hebben, maar dat weegt ook meer. dus overal is de één vijfde van het optimale gewicht regel van toepassing. voordeel van grotere paarden is dat je makkelijker evenwicht kunt houden, van de schade hoe dan ook tot een minimum beperkt. hoe verder je uitsteekt, hoe meer je hindert.
wel zijn er paarden die eigenlijk helemaal niet bereden zouden moeten worden, door hun bouw oid. maar bij het inrijden wordt daar meestal weinig rekening mee gehouden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:13

Inderdaad

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:46

Ook vind ik dat je gewoon voorzichtig moet zijn! Sommige paarden lopen met zwaar werk zonder problemen tot hun 30ste en andere met minder zwaar werk tot hun 10-15 jaar.
Wanneer je je paard te zwaar belast is de kans groter dat hij schade krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:50

Dosi schreef:
Wat maakt een combi uit..... als je er lol in hebt dan is het toch helemaal prima. Hoewel ik het er wel mee eens ben dat als je wedstrijden rijd het dan misschien niet zo mooi is en sommige jurieleden je er wel op "afrekenen". Ik rij ook af en toe op onze pony van 1,17 en ik ben zelf 1,57, de combi is niet mooi, maar heb er zelf erg veel lol in...... (en ik rij geen wedstrijden)

sorry hoor,maar "ik heb er zelf erg veel lol in" is nogal egoistisch.
Ik vind het goed dat ze op wedstrijden daar naar kijken.... Het moet harmonie uitstralen en dat doe je niet wannneer je te groot bent, dat is een hinderlijk gezicht

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:08

Toch klopt die 20% regel niet.
Een pony van laten we zeggen 300 kilo zou dus 60 kilo moeten kunnen dragen.
Dus een van 600 120 kilo. En dat redt die laatste meestal niet.
Maar gewicht neemt kwadratisch toe en kracht lineair.
Dat wil zeggen dat een paard wat 2 maal zo zwaar is minder dan anderhalf keer zo sterk wordt, dus dat zijn eigen gewicht een veel groter effect heeft dan bij een kleinere, lichtere.
Dat heeft zeker zijn invloed op zijn draagvermogen.
Dat een lange ruiter t.o.v. zijn paard zijn paard makkelijker uit evenwicht brengt is ook niet helemaal waar. Een goed ruiter laat zijn zwaartepunt zo veel mogelijk in 1 lijn vallen met dat van zijn paard, zoals een motor rijder dat ook moet doen om niet te vallen.
Een kleine ruiter op een groot paard die dat niet doet, zal zijn paard veel meer hinderen dan een lange die dat wel doet op een kleintje.
Te groot is voor een belangrijk deel een kwestie van cultuur en mode.
Nog niet zo heel lang geleden werd als de ideale lengte/hoogte verhouding gezien dat je eigen schouderhoogte overeen moest komen met die van je paard. Maar dat was voor dat groot een mode artikel werd en centimeters geld op begonnen te brengen.
Sindsdien is te groot een nogal rekbaar en snel voorkomend begrip geworden.
Uitwas daar van is dat je ponyruitertjes ziet op pony's die ze zelf niet eens kunnen borstelen, leiden, laat staan zadelen omdat ze veel te groot zijn voor die kinderen.
Daarmee ontneem je die kinderen een hoop lol van zelf kunnen tuttelen en spelen, waardoor ze handiger en uiteindelijk betere ruiters en paardenmensen worden.
Persoonlijk vind ik een kleine ruiter op een grote minstens net zo lelijk en 'hinderlijk om te zien' maar dat wordt wel geaccepteerd in wedstrijdkringen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:04

Citaat:
Dat een lange ruiter t.o.v. zijn paard zijn paard makkelijker uit evenwicht brengt is ook niet helemaal waar. Een goed ruiter laat zijn zwaartepunt zo veel mogelijk in 1 lijn vallen met dat van zijn paard, zoals een motor rijder dat ook moet doen om niet te vallen.
Een kleine ruiter op een groot paard die dat niet doet, zal zijn paard veel meer hinderen dan een lange die dat wel doet op een kleintje.

Die laatste regel is appels met peren vergelijken Hamer

Over die moter is ook een stomme vergelijking. De moterrijden moet zelf z'n balans zoeken. Bij een ruiter en paard, zoekt het paard de balans. Wanneer de ruiter aan 1 kant gaat hangen, zorgt het paard vaak dat hij eronder blijft. Hij krijgt immers het gewicht aan 1 kant van z'n lichaam, wat niet prettig is.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:05

Ik vind het werkelijk geen gezicht, maar wat maak het uit? Zolang jij je er prettig bij voelt en paard en ruiter het beide naar hun zin hebben; dan moet je lekker door blijven rijden. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:09

Citaat:
Toch klopt die 20% regel niet.

Niet helemaal, maar het is een aardige richtlijn. Hoeveel mensen van 120 kg gaan paardrijden?

Citaat:
Daarmee ontneem je die kinderen een hoop lol van zelf kunnen tuttelen en spelen, waardoor ze handiger en uiteindelijk betere ruiters en paardenmensen worden.

Dit ben ik ook niet met je eens. Het draait allemaal om rijden, maar de verzorging is net zo belangrijk.
Respect voor je paard/pony. Wanneer je te groot bent, ga je er niet meer op rijden....

Citaat:
Persoonlijk vind ik een kleine ruiter op een grote minstens net zo lelijk en 'hinderlijk om te zien' maar dat wordt wel geaccepteerd in wedstrijdkringen

simpel, omdat dat het paard niet hindert. Mooi is anders, dat ben ik met je eens.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:32

Wanneer ben je te groot hé?! Te groot kan niet, zwaar voor een paard wel. Maar dat is ook niet aan te geven in gewichten. Daar oordeel ik over op gevoel en gezond verstand. Mate van conditie van paard en niveau van de ruiter speelt hier ook in mee.

Een wat forsere of lange ruiter kan prima met de bewegingen mee gaan van een paard zodat deze zodoende geen last ondervindt van het misschien grote gewicht van de ruiter. Een lichte ruiter kan ook juist weer, ondanks dat zijn gewicht geen problemen geeft, extra het paard dwars zitten door niet mee te gaan met de bewegingen..

Nogmaals maar eens mijn eerdere post neerzetten.. Wat is te groot, hebben we het nu over ´is niet mooi´ of over ´is te zwaar´..?

Stelregels dat je als je zoveel cm langer bent dan je paard ben je te groot/ zwaar slaan wat mij betreft echt de plank mis! Dat je het niet mooi vind en meer anders ziet is persoonlijk en een mening, dat kan maar heeft niets te maken met hinderen van je pony of paard en zielig en not done..

En wanneer is iemand dan te zwaar? Een getrainde shet kan met gemak tientallen kilo´s dragen, een ongetrainde maar grotere pony kan al moeite hebben met minder.

Verder kan een groot en zwaarder iemand soms beter meegaan met de bewegingen van zijn of haar pony dan andere kleinere ruiters bv. Waarom zou dan een wat zwaardere ruiter niet meer op de pony mogen rijden omdat het zielig is en de lichtere ruiter wel zonder ´zielig, want je gewicht hindert het paard´-idee door mogen terugvallen in het zadel vanwege evenwichtsverlies?

Ik denk dat uitspraken wat dit betreft per combinatie specifiek zijn en er geen algehele stelregel is.. En degene die een link leggen tussen lengte en uberhaupt je paard daarmee al meer hinderen.. Lees bovenstaande nog eens, zodra ruiter goed met zijn eigen lengte overweg kan hoeft dit niets geen nadeel te zijn..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:40

Citaat:
Verder kan een groot en zwaarder iemand soms beter meegaan met de bewegingen van zijn of haar pony dan andere kleinere ruiters bv. Waarom zou dan een wat zwaardere ruiter niet meer op de pony mogen rijden omdat het zielig is en de lichtere ruiter wel zonder ´zielig, want je gewicht hindert het paard´-idee door mogen terugvallen in het zadel vanwege evenwichtsverlies?

Wanneer ik in m'n rugzak iets kleins heb zitten wat steeds bonkt bij het rennen kan ik dat toch langer volhouden dan een groot zwaar ding. De spierppijn is aanzienlijk groter bij meer gewicht .Ook de belasting als zodanig zal mijn rug daar zeker eerder slijtage van ondervinden....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:14

Superwoman, over het zwaartepunt van ruiter en paard zijn door mensen met hippisch gezag hele boeken geschreven.
En dat is een rijkundig aspect wat enorm onderschat wordt.Wat jij nu net daarover aanhaalt is precies een voorbeeld van je paard hinderen en daardoor verkeerd belasten. Evenzo je rugzakverhaal. Dat kun je dus gezien onze totaal andere bouw en de plaats van belasting dus ECHT niet vergelijken.
Het kinderen met te grote pony's verhaal heb je kennelijk niet goed begrepen.
Door kindere de mogelijkheid te ontnemen zelf voor hun dieren te (helpen) zorgen, versterk je juist het idee dat alles om het rijden draait i.p.v. verzorging en vriendschap, respect zo je wilt voor het dier.

En die 20% regel klopt gewoon echt niet. Daar blijf ij bij. Gewoon omdat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat de spierkracht niet evenredig toeneemt met het gewicht.
Menig groot paard is mindergeschikt als gewichtsdrager dan kleinere, compactere types.
Maar denk nu niet dat ik een voorstander ben van lange slierten op Shetten o.i.d.
Ik ben alleen van mening dat te groot tegenwoordig wel erg snel geroepen wordt en dat er tergelijkertijd makkelijk voorbijgegaan wordt aan de problemen die de in de mode zijnde grote paarden met zich meedragen.
Een naar modeinzichten passende combinatie is bepaald geen garantie tegen overbelasting netzomin als een zgn niet passende combinatie overbelasting wel garandeert.

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:27

in duitsland rijden wij elk jaar op van die kleine ijslanders en shetlanders
en die zijn het gewooon van dagelijks mensen te dragen
wel moet het gewicht overeen komen
het mag niet overbelastend zijn voor de dieren

ook vind ik dat een paard geen auto is
je koopt hem en als je hem niet mooi meer vind
hij werkt niet meer
of in dit geval je wordt te groot (vooral kinderen)

is het niet is van ik verkoop hem even
soms vraag ik me dan af of je een band met je paard hebt gehad
ik zou het in ieder geval niet kunnen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:51

Tja Hinge, dat is nu eenmaal handel en heeft hier weer helemaal niets mee te maken Knipoog
Ik kan me voorstellen dat mensen soms ook juist zo´n paardje weer pelzier kunnen doen door deze in de verkoop te doen. Ponytjes kunnen ook erg veel lol beleven aan bereden worden, als de huidige ruiter te groot wordt dan is het toch super als er weer een nieuw baasje wordt gezocht die ook weer van zo´n beestje kan leren en het beestje nog steeds met plezier bereden wordt.. (maar volgens mij is dit offtopic Knipoog )

Citaat:
Wanneer ik in m'n rugzak iets kleins heb zitten wat steeds bonkt bij het rennen kan ik dat toch langer volhouden dan een groot zwaar ding. De spierppijn is aanzienlijk groter bij meer gewicht .Ook de belasting als zodanig zal mijn rug daar zeker eerder slijtage van ondervinden....

Getrainde mensen kunnen ook tientallen kilo´s op hun rug meedragen, mits ze er maar op getraind zijn en de bepakking juist ingepakt en dus niet klappert/ drukt of in de rug prikt.. (volgens mij lopen militairen de nijmeegse vierdaagse met minimaal 50 kg bepakking, maar dat kan ik mis hebben). Een ongetraind persoon kan dat niet aan (sowieso de nijmeegse misschien al niet) maar een getraind iemand lukt dat wel.

En aan de hand van je voorbeeld, liever een wat zwaarder iets in me rugzak die ik goed aangesnoerd en stil op me rug heb hangen wat mijn beweging volgt, dan een lichter iets dat alle kanten op deint en mijn evenwicht verstoort.

En begrijp me niet verkeerd hoor, natuurlijk is er een max aan het gewicht wat paarden kunnne dragen. Je kunt ze niet onbeperkt bepakken en bezakken. Maar dat is dus naar mijn idee dus echt afhankelijk van meerdere factoren dan gewicht en lengte van paard of ruiter..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:07

Maar jullie zeggen niks over het idee dat jij als te grote ruiter toch je paard sneller hindert, omdat een goede houding vele malen moeilijker is.
Voorbeeld: Ik heb ook op een c-pony gereden, daar was ik wat te groot voor. Daardoor kon ik mijn benen niet goed aansluiten en ik ging voorover zitten. Ik ben een keer na het rijden op die c-pony 1x op een d-pony gaan zitten. En wat gebeurde er? Mijn benen sloten netjes aan en ik zat ineens wel helemaal goed rechtop. En zo hinder je die pony ook, omdat correct zitten gewoon ontzettend moeilijk is en voor iemand van 1.65m op een shet van 1 mtr misschien zelfs wel onmogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:12

merrieveulen schreef:
idje schreef:

wat je zegt van het commentaar dat je krijgt als het plaatje niet klopt is waar. maar er is een verschil tussen te groot voor het paard, en te groot voor het plaatje. wij leggen hier beide uit. verder is het verschil in bouw erg belangrijk, een sterker gebouwd paard zal meer kunnen hebben, maar dat weegt ook meer. dus overal is de één vijfde van het optimale gewicht regel van toepassing. voordeel van grotere paarden is dat je makkelijker evenwicht kunt houden, van de schade hoe dan ook tot een minimum beperkt. hoe verder je uitsteekt, hoe meer je hindert.
wel zijn er paarden die eigenlijk helemaal niet bereden zouden moeten worden, door hun bouw oid. maar bij het inrijden wordt daar meestal weinig rekening mee gehouden.

Ben het hier helemaal mee eens....

RooszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:17

Als de pony er lol in heeft vind ik het gewoon kunnen!
Ik rijd ook op 2 shets en ik ben ook een beetje groot voor hun. Zolang zij er lol in hebben( ze rijden met de oortjes naar voren *LOL* rijd ik gewoon door! De ene vind ik mezelf nu écht te groot voor dus daar rijd ik nu zo min mogelijk op. De eigenaresse vind nl dat het nog wel kan... Ik heb het idee dat ze een beetje gaat slingeren Tong uitsteken Ik wandel gewoon met haar door de bak, ook leuk Lachen En met een buitenrit gaat ze wel mee, maar aan de hand, vindt ze héérlijk Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:19

Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:23

als het nog in orde is van gewicht en je hindert de pony niet (met bv je slungelbenen Haha! ) vind ik het in orde. is mss wel niet zo mooi maar als pony en ruiter er plezier in hebben is het toch ok Lachen

RooszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:26

karoliena schreef:

Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken? Vork Clown Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:30

Citaat:
En dat is een rijkundig aspect wat enorm onderschat wordt.Wat jij nu net daarover aanhaalt is precies een voorbeeld van je paard hinderen en daardoor verkeerd belasten

Ik geloof nou eenmaal niet in allemaal anky's. Ik heb ook genoeg gezien om mij heen, waardoor ik zo ben gaan denken.
Wanneer ik een te groot meisje zie op een shet is de kans dat ze goede begeleiding krijgt nihill, dus weg rijkundig aspect.
Ik denk dat waar jij het over hebt eerder uitzonderingen zijn, dan de regel.

Citaat:
Superwoman, over het zwaartepunt van ruiter en paard zijn door mensen met hippisch gezag hele boeken geschreven.

Ik weet donders goed wat de bedoeling is, maar zeker jonge ruiters moeten dat nog leren. Hoe vaak zie je ze niet zelf omdraaien dat de pony wel volgt. Al die spelletjes zijn geen probeem als ze qua lengte en gewicht netjes op de pony passen...

Citaat:
En die 20% regel klopt gewoon echt niet. Daar blijf ij bij. Gewoon omdat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat de spierkracht niet evenredig toeneemt met het gewicht.

Je moet ook kijken naar het paard en de ruiter zelf! Hij is niet waterdicht en dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Het is een richtlijn.
Laatst op het shettenforum was er een meisje te lang voor haar shet, maar doordat ze zó licht was, was dat écht geen probleem.
Veelal zie je dat ze door hun lengte ook op het verkeerde deel van de rug zitten door of een te grote kont of doordat de beugels te kort zijn. Het aansporen gebeurd vaak met de hak, waardoor ze hun benen in de lies gooien van de shet of pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:32

icehorses schreef:
karoliena schreef:

Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken? Vork Clown Verward

Dat ze het leuk vind, dat kan goed, maar oren naar voren is niet het bewijs.

Dat het te zwaar is voor de pony geef je aan met dat hij begint te slingeren. Dát is een aanwijzing!