koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:35

verwend meisje man !! bah kan ik echt niet tegen...!!
en hoe jij het omschrijft vind ik het geen rijden meer!..

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:38

Hey

Wat walgelijk is dat kind zeg!
Dat noem ik dus echt GEEN paardenliefhebber!

Maargoed.
Ik vind dezelfde redenen als jij dat je dan ook een goede ruiter bent

Koudbloeden zijn indd wat rustiger in de omgang en dat verloopt met inrijden en dat soort dingen heel wat soepeler dan een hete arabier.
Het is indd wat moeilijker om deze paarden ver in de sport te rijden omdat ze nogal sterk zijn in de mond en enorm ondeugend kunnen zijn. Maar als je deze paarden op de juiste manier rijdt, lijkt het mij geen probleem. Ook hebben koudbloeden hun lichaam niet helemaal mee omdat ze wat grof gebouwd zijn.

Een volbloed is veel heter dan koudbloeden. Dat kan dan ook wel eens problemen opleveren bij nieuwe dingen zoals naar andere omgeving, inrijden en zadelmak maken. Maar deze paarden hebben wel een mooi slanke bouw dus die zijn makkelijker hoger te rijden in de sport.

Dus koudbloeden en warmbloeden zijn geheel anders, maar je hebt aan alle 2 je handen vol

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:07

Stravero schreef:
.... mijn vriendin reed eerst een fries en die was ook L1 gestart en toen had een jury op haar coupon geschreven:

ZADEL HEM AF EN SPAN HEM IN!!!

nou de bom die barstte en wij naar de jury waar dit op sloeg, jaa het is gewoon een karreknol zei hij, en hij reed weg!

Ik geloof je niet! Scan dat protocol maar in en laat maar zien, of heeft ze hem naar de KNHS gezonden? wie was die jury?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:13

Elena schreef:
Koudbloeden zijn indd wat rustiger in de omgang en dat verloopt met inrijden en dat soort dingen heel wat soepeler dan een hete arabier.
Het is indd wat moeilijker om deze paarden ver in de sport te rijden omdat ze nogal sterk zijn in de mond en enorm ondeugend kunnen zijn. Maar als je deze paarden op de juiste manier rijdt, lijkt het mij geen probleem. Ook hebben koudbloeden hun lichaam niet helemaal mee omdat ze wat grof gebouwd zijn.

Een volbloed is veel heter dan koudbloeden. Dat kan dan ook wel eens problemen opleveren bij nieuwe dingen zoals naar andere omgeving, inrijden en zadelmak maken. Maar deze paarden hebben wel een mooi slanke bouw dus die zijn makkelijker hoger te rijden in de sport.

Ik nodig je bij deze uit om mijn Feempie eens uit te proberen, een Fries die het zeker niet onder doet voor een Arabier. Sterker nog, ik heb met haar meer moeilijkheden gehad dan met alle andere KWPN'ers etc. die ik heb gereden.

Een hele domme fout die mensen maken is dat ze bij een koudbloed meteen aan een of ander koelbloedig diertje denken die alles best vind en alles zo over zich heen laat komen. Ik heb inmiddels al meerdere malen mogen ervaren dat dit absoluut niet het geval is.

Wat ik me ook afvraag als ik zo jouw reactie lees: In welk opzicht is bijvoorbeeld en Fries minder voordelig gebouwd voor de sport dan een KWPN'er???

Helaas een vage foito (verkeerde instelling van de camera, zal vandaag eens mooie, scherpe foto's maken ) maar hier een foto van Lyke:

Afbeelding
Wat is 'ongunstig' aan haar bouw of beweging?

Citaat:
Ik geloof je niet! Scan dat protocol maar in en laat maar zien, of heeft ze hem naar de KNHS gezonden? wie was die jury?

Niet helemaal het zelfde maar ooit vroeg een jurylid mij wat ik in hemelsnaam met een springgefokt paard (Indoctro x Concorde x Zeoliet) in 'zijn' dressuurring deed

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:18

te veel knieheffing in de draf, achterbeen wordt naar de staart ipv naar voren opgetild. Overigens zul je zo ook veel foto's van KWPN-ers zien (Raimaer kan dit ook aardig), maar dat valt me op deze foto wel meteen op.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:32

Lielle schreef:
te veel knieheffing in de draf, achterbeen wordt naar de staart ipv naar voren opgetild. Overigens zul je zo ook veel foto's van KWPN-ers zien (Raimaer kan dit ook aardig), maar dat valt me op deze foto wel meteen op.

Tis natuurlijk wel een moment opname , je kunt zo zien dat haar beweging nog lang niet af is en ze haar achterbeen nog naar voren moet brengen, wat ze overigens perfect doet, ze draagt zichzelf geweldig, helemaal voor een 3-jarige. Dat ze haat knieen zo kan heffen in de draf valt juist te wijten aan haar goede achterhand gebruik, ze krijgt zo voor meer ruimte wat spectaculaire bewegingen van het voorbeen op kan leveren. Ik vind dat het bij het gros van de KWPNérs hier aan schort, ik zie veel (vooral nog jonge dressuurpaarden, daar moet ik eerlijk in zijn) KWPN'ers (dressuur) die hun achterbenen er maar achteraan laten bungelen. Misschien een reden dat er nog nooit een dressuurpaard met enkel dressuurbloed in zich gefokt is (dat in de top loopt), maar er altijd springbloed bij in zit? Ik weet dat dressuurruiters het liever niet horen, maar ik heb liever een paard dat stuwt dan een paard dat niks met de achterhand doet!

Nee, dames en heren, ook de KWPN'ers zijn niet heilig....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:37

Tja, je vraagt wat ik eraan zie op de foto en dat antwoord heb je gekregen.

Een stuwend paard wil ik absoluut niet hebben, en overigens ben ik toch vooral springruiter. Een springpaard moet ook op het achterbeen zichzelf afduwen omhoog en niet naar voren.

Ik vind overigens je statement dat geen enkele dressuurtopper zonder springbloed bestaat wel erg generaliserend.

En die laatste opmerking is nu precies wat ik bedoelde een paar berichten hiervoor.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:48

Ik vroeg Ela
Lielle schreef:
Tja, je vraagt wat ik eraan zie op de foto en dat antwoord heb je gekregen.

Een stuwend paard wil ik absoluut niet hebben, en overigens ben ik toch vooral springruiter. Een springpaard moet ook op het achterbeen zichzelf afduwen omhogg en niet naar voren.

Ik vind overigens je statement dat geen enkele dressuurtopper zonder springbloed bestaat wel erg generaliserend.

En die laatste opmerking is nu precies wat ik bedoelde een paar berichten hiervoor.

Ik vroeg jou niks hoor ik vroeg Elena wat

Ik vind trouwens die opmerking van mij echt niet generaliserend, want noem eens een paard in de dressuurtop wat geen mengsel is van dressuur- en springbloed?

Ik zeg ook niet dat ik een stuwend paard wil hebben, maar liever eentje die stuwt dan eentje die niks doet. Ik ben de afgelopen jaren veel KWPN-shows afgelopen en ik kan niet zeggen dat ik het achterhand gebruik spectaculair vind, uiteraard valt dit ook ergens te wijten aan de manier waarop de paarden vandaag de dag gereden worden.

Maar niemand heeft mij nog verteld waarom een Fries minder geschikt is voor de dressuur dan een KWPN'er. Het zijn twee verschillende paarden, dat ben ik met iedereen eens, maar dat wil niet zeggen dat een Fries minder geschikt is, alleen omdat hij anders loopt!? Als men eerder had gezien dat een Fries voortreffelijk onder het zadel kon lopen hadden we misschien deze discussie helemaal niet omdat de Fries dan mee had gedraait op topniveau.

En laat ik daar ook nog eens bij zeggen dat een Fries een van de oudste rijpaarden ter wereld is, erg geliefd in de tijd van de Romeinen bijvoorbeeld. Niet dat zij er piaffe en dat soort kunstjes mee uit gingen halen, maar de Friezen waren toen al geliefd om hun kracht en werkwillige karakter!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:51

Mexx schreef:
Afbeelding

Vind voor de grap is een foto van een KWPN'er die zo loopt

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:54

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:56

Adil18 schreef:
Ik vroeg jou niks hoor ik vroeg Elena wat

Je vroeg iets in zijn algemeenheid
[/quote]

Citaat:
Ik vind trouwens die opmerking van mij echt niet generaliserend, want noem eens een paard in de dressuurtop wat geen mengsel is van dressuur- en springbloed?

Ik zal eens wat zoekwerk doen voor je Wel dan graag een beschrijving wat je dressuur- of springbloed noemt.

Citaat:
Ik zeg ook niet dat ik een stuwend paard wil hebben, maar liever eentje die stuwt dan eentje die niks doet.

Ik niet. Dan krijg ik er een die vlak blijft springen en alles eraf loopt En in de dressuur voor de grond in loopt. Een achterhand die niets doet kan nl niet, dan sleurt zijn kont over de grond

Citaat:
Maar niemand heeft mij nog verteld waarom een Fries minder geschikt is voor de dressuur dan een KWPN'er. Het zijn twee verschillende paarden, dat ben ik met iedereen eens, maar dat wil niet zeggen dat een Fries minder geschikt is, alleen omdat hij anders loopt!? Als men eerder had gezien dateen Fries voortreffelijk onder het zadel kon lopen hadden we misschien deze discussie helemaal niet omdat de Fries dan mee had gedraait op topniveau.

Omdat bv voor de meeste Friezen geldt dat ze moeite hebben met het gedragen galopperen, iets wat in de hogere dressuur toch echt een vereiste is.

Citaat:
En laat ik daar ook nog eens bij zeggen dat een Fries een van de oudste rijpaarden ter wereld is, er geliefd in de tijd van de Romeinen bijvoorbeeld. Niet dat zij er piaffe en dat soort kunstjes mee uit gingen halen, maar de Friezen waren toen al geliefd om hun kracht en werkwillige karakter!

Daar heb je mij niet over gehoord. Als fervent springer zal ik minder snel bij Friezen (en andere rassen als Fjorden, Tinkers etc) uitkomen, maar ik kan ze zeer waarderen.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:57

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:58

hahahaha zij moet eens de haflinger en het trekpaard lezen van deze maand. Dan heeft zij een mooi rank pard die m2 kan maar een belgisch trekpaard uit dat blad rijd ook M2. Dusse kom maar op met dat mooie paardje van haar. Aleen als je met koudbloedpaard wedstrijd rijd heb je kans op minder punten omdat ook juryleden het niet mooi vinden. het meisje uit het artikel zei ook hoeveel moeite haar het koste om de m2 te bereiken omdat ze voor het uiterlijk minder punten kreeg omdat ze een trekpaard bereed. nou groot gelijk heeft de schrijfster van dit topic, ben het helemaal met haar eens

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:00

Verosjaak schreef:
hahahaha zij moet eens de haflinger en het trekpaard lezen van deze maand. Dan heeft zij een mooi rank pard die m2 kan maar een belgisch trekpaard uit dat blad rijd ook M2. Dusse kom maar op met dat mooie paardje van haar. Aleen als je met koudbloedpaard wedstrijd rijd heb je kans op minder punten omdat ook juryleden het niet mooi vinden. het meisje uit het artikel zei ook hoeveel moeite haar het koste om de m2 te bereiken omdat ze voor het uiterlijk minder punten kreeg omdat ze een trekpaard bereed. nou groot gelijk heeft de schrijfster van dit topic, ben het helemaal met haar eens

heb je het nou tegen mij?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:03

@ Lielle: Ik zal dan ook maar meteen opbiechten dat ik een Fries of een Tinkers of Haflinger etc. ook niet geschikt vind voor de springsport, simpelweg omdat hun techniek daarvoor ondermaats is.

Tuigpaarden stuwen ook, heb er nog nooit eentje zichzelf voor de grond in zien lopen

Ik ben het met je eens dat een Fries van nature uit wat meer moeite zal hebben met een gedragen galop, maar dat valt natuurlijk aan te leren. Ik denk dat als je een KWPN op de wei gooit ook hij het liefst lekker lang (wat wij een uit elkaar gevallen paard noemen) door de wei galoppeerd, ze zullen zich in elk geval nooit zo verzamelen als onder het zadel.

Maar doe maar eens wat zoekwerk, ik ben heel benieuwd of je wat vind
Toi toi toi

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:06

Adil18 schreef:
@ Lielle: Ik zal dan ook maar meteen opbiechten dat ik een Fries of een Tinkers of Haflinger etc. ook niet geschikt vind voor de springsport, simpelweg omdat hun techniek daarvoor ondermaats is.

Kijk, dan zijn we het daar al iig over eens

Citaat:
Tuigpaarden stuwen ook, heb er nog nooit eentje zichzelf voor de grond in zien lopen

Tuigpaarden dragen, kijk maar eens naar dat achterbeen.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat een Fries van nature uit wat meer moeite zal hebben met een gedragen galop, maar dat valt natuurlijk aan te leren. Ik denk dat als je een KWPN op de wei gooit ook hij het liefst lekker lang (wat wij een uit elkaar gevallen paard noemen) door de wei galoppeerd, ze zullen zich in elk geval nooit zo verzamelen als onder het zadel.

Hiermee geef je meteen aan wat ik bedoel. Van nature zal de gemiddelde Fries minder gedragen galopperen dan de gemiddelde KWPN-er, en voor de echte top zullen ze dat toch wel moeten kunnen. Mijn Raimaer zal ook nooit een topdressuurpaard worden, met springen daarentegen

Citaat:
Maar doe maar eens wat zoekwerk, ik ben heel benieuwd of je wat vind
Toi toi toi

Ik had nog wat gevraagd

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:12

Oh ja!!!! Een springpaard noem ik een paard dat op springgebied presteerd en dat in meerdere generaties voor zich presterende (groot)ouders heeft in de springsport. Zelfde geld voor dressuur.

En ja, natuurlijk zijn er ook springpaarden met dressuurbloed, maar probeer eerst maar een dressuurpaard zonder springbloed te vinden

Ik denk dat je trouwens eerder succes zult hebben als je naar de Duitse dressuurlijnen gaat kijken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:21

Adil mag ik vragen wat je dan zo goed vind aan die foto van Adel?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:26

Charos schreef:
Coby van Baalen heeft toch zelf ook een Fries en sinds kort een Haflinger op stal staan?

Een Fries is geen koudbloed

Mexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:28

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:29

Urielle schreef:

Een sterk dragend en actief achterbeen. Zie hoe hij ondertreed en hij zich draagt. Maak de beweging in je hoofd eens af en blijf naar deze foto kijken, hij zal krachtig en diep ondertreden. Dit kun je ook zien als je naar zijn voorbeen kijkt, zie hoe zijn voorbeen een enorme spelingsruimte heeft doordat hij zich achter zo sterk draagt. Dit maakt dat hij kan doen wat hij op de foto doet. Als je kijkt naar de foto van Salinero zie je dat Salinero dit veel minder doet. Voor de rest vind ik zijn hals goed opgericht, beter dat de hals van Salinero op de foto (niet dat ik nu Salinero neer wil sabelen, ik vind dit namelijk een fantastisch paard!)

De foto maakt dus over het algemeen een krachtige indruk, bonvendien denk ik dat dit paard ook nog eens over veel souplesse beschikt als ik de foto zo zie.
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-05-06 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:29

Urielle schreef:

idd, de haflinger van mijn vriendin( kitty1) kan ook de spaanse pas( beter nog dan op de foto)
Maar het wordt in geen enkele dressuurproef gevraagd...

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:31

amondi schreef:
Urielle schreef:

idd, de haflinger van mijn vriendin( kitty1) kan ook de spaanse pas( beter nog dan op de foto)

dat doet er niet toe, ik vraag me alleen af of een KWPN'er dit ook kan?

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:32

amondi schreef:
Urielle schreef:

Dit is geen spaanse pas

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:32

amondi schreef:
Urielle schreef:

Mag ik daar een foto van zien en zelf oordelen?