Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Juco

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:06

Daarom hoop ik hier dat het voor mij wat duidelijker wordt en dathet een respectvolle maar toch kritische discussie/gesprek kan zijn.
Ik vind het namelijk helemaal niet slecht om over dingen na te denken en de argumenten van andere te horen.

Zo'n gesprek/discussie is alleen leuk als iedereen naar elkaar luisterd en respectvol met elkaar omgaat. Dat is met mijn stalgenoten helaas niet mogelijk... (dus hoop ik het hier te vinden )

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:13

Ben ik met je eens. Het is mijn gewoonte om me eerste ergens in te verdiepen en dan een mening te vormen. In plaats van wat je hier vaak ziet, aannemen van een mening en dan die beperkte materie uitdiepen.
Verschil in aanpak.

Ben er klaar mee, veel succes nog .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:39

Fronton schreef:
ja, gewoon even aandachtig lezen, verdiep je er eens in.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:07

KiWiKo schreef:
Ik denk Jovarna dat dit komt omdat de voorkant van de hoef misschien helemaal niet uitzet??? Er zitten geen weke delen in de voorkant van de hoef

onderzoek heeft uitgewezen dat de hoef overal evenveel uitzet

tenminste uit hoort te zetten, de meeste hoeven doen dat niet OMDAT er een ijzer aan zit...

onbeslagen natuurlijke hoeven zetten overal evenveel uit!

Plus dat door de ijzers de verzenen te weinig slijten en de meeste paarden te hoog op hun hielen komen te staan! M.a.g. dat het hoefbeen dus niet meer evenwijdig aan de grond loopt en de druk op het hoefbeen zich niet meer verdeeld. Plus nog het hele verhaal van verminderde doorbloeding en verdoving van de hoef door het gebruik van ijzers.

Ik ga niet alles uitleggen hier, in de boeken van strasser en op de site van paardnatuurlijk staat het allemaal goed uitgelegd. Voor wie meer diepgang wil moet de boeken van strasser lezen.

Ik als NBer heb ook de boeken van Van Nassau gelezen! Hij gaat niet zo diep in op de mechanische werking van de hoef, maar wat hij schrijft ben ik wel met hem eens, tot het stuk waarin hij allerlei hoefproblemen oplost met een ijzer.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:37

Arabesk, het hoefbeen kan niet èn evenwijdig aan de zool èn evenwijdig aan de hoefwand lopen. Daarom denk ik persoonlijk dat het hoefbeen niet parallel aan de grond kan lopen en dus snap ik dat streven niet helemaal?? De druk op het hoefbeen is juist wel correct als de steunsels daar hun ondersteuning houden, daar zijn ze voor.
Misschien niet het idee van Strasser, maar misschien heeft die het wel mis?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:07

Ik vind strasser helemaal eng

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:43

Dus Naturals :
- Halen hun info uit 1 bron
(Esther:En waar halen de 'naturals' hun informatie vandaan? In mijn beleving komt die informatie van de hoefnatuurlijk site. )
- Zijn over enthousiast ( Cer: Verder is idd toch de houding van sommige 'naturals' (ik blijf t een enge term vinden, wat een hokjesgeest zeg) tegen alles wat anders is, een beetje te fanatiek.)
- Zijn vooral commercieel bezig (Juco:Het is in mijn opinie te commercieel.)
-Zijn betweters, na een korte cursus weten ze alles al (Xox nav. een bericht van iemand waarin word gezegt dat een vriendin na een cursus dingen beter weet: Ja die mensen denken echt dat ze het dan weten)

En zo kan ik wel even doorgaan.
Kijk als dit een Natural is ben ik ook tegen!
Dit topic hangt samen van vooroordelen, viavia verhalen, en een enkel figuur dat wel aan de bovenstaande eisen voldoet.
Van de mensen die ik heb gequote bedoel ik niets persoonlijks ofzo, maar gewoon een paar voorbeeldjes.
Hoe vaak word er hier 'hun' 'die mensen' 'jullie' gezegt?!
(en dan bedoel ik niet alleen normals die dat van naturals zeggen, ook andersom.)
Ik irriteer me dood aan dat gewijs!
Er staat op paardnatuurlijk.nl dat biks fastfood is.
Dus alle naturals staan daar achter, en geven hun paard niks?
Paardnatuurlijk zegt dat ijzers slecht zijn.
Dus iedereen die zichzelf ook maar een béétje natural vind zou zijn paard nimmer hoefijzers geven wanneer het paard een ernstig hoefprobleem heeft en speciaal beslag nodig heeft?
Dan zijn er hier wel mensen die zeggen dat naturals achter alles wat op paard- en hoefnatuurlijk zijn aanlopen, maar bij hoeveel 'normals' gaat NH verder dan alleen dat wat op die site staat?
Ik denk dat het probleem grotendeels ligt in wat je gewend bent, zoals merrieveulen mooi uitlegde.
Mijn paard staat niet op een manege of pensionstalling, en ik kom er ook vrijwel nooit.
Domweg omdat ik een hekel heb gekregen aan de mensen die alles opvolgen wat ze word gezegt.
En daarmee bedoel ik niet specifiek de normals ofzo, maar als voorbeeld, hoeveel kinderen word er in zo'n manegelesje nou geleerd dat schoppen en trekken heel normaal is?
Er zijn wel mensen die verder kijken, maar hoeveel blijven hun leven lang zo rijden>?
Doordat ik nooit op maneges enzo kom heb ik grotendeels mijn eigen stijl gemaakt, en dat is bvb bit en ijzerloos.
Ik ga ook niet alleen om met naturals, sterker nog ik ken er amper.
Ik deel mezelf wel een beetje in bij naturals, kijk mijn paard krijgt bvb wel krachtvoer, ze is drachtig en ik wil er verzekerd van zijn dat ze alle nodige dingen binnenkrijgt.
Maar zoals vorige zomer dan staat ze ook gewoon dag en nacht op het land met af en toe een handje brok na het rijden ofzo.
Nu staat ze 's nachts op stal.
Gewoon omdat ik geen schuilstal bij het land heb, binnenkort maken we een uitloopje naar het land en kan ze wel dag en nacht buiten.
Orchid heeft wel even een poosje met een deken rondgelopen, gewoon omdat ze veel te vroeg begon met verharen en ze dus haar halve vacht kwijt was toen het nog volop vroor.
Dus ik ben nu niet natural omdat ik mijn paard niet in de kou laat verrekken zoals het hoort, zonder deken? Want er zijn hier mensen die wel zo doen.
Op zomerdagen met heel veel vliegen gooi ik er ook een vliegendeken op, het is gewoon ondraaglijk al die vliegen.
Dus ik zal wel niet 100% natural zijn...
Dat vind ik zelf ook niet.
Ik doe het natural zover als dat dat mogelijk is. En dan bedoel ik, zover als dat het goed is voor mijn paard
En daar gaat het denk ik bij iedereen om, dus ajb geen gezeur van 'die naturals laten hun paard gewoon een beetje zonder deken in de kou rondlopen terwijl hij altijd met deken op stal heeft gestaan blabla..'

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:28

Edit: Hier gaat iets mis. probeer het nog eens
Laatst bijgewerkt door Xox op 28-03-06 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:31

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:
Ik denk Jovarna dat dit komt omdat de voorkant van de hoef misschien helemaal niet uitzet??? Er zitten geen weke delen in de voorkant van de hoef

onderzoek heeft uitgewezen dat de hoef overal evenveel uitzet

tenminste uit hoort te zetten, de meeste hoeven doen dat niet OMDAT er een ijzer aan zit...

onbeslagen natuurlijke hoeven zetten overal evenveel uit!

Plus dat door de ijzers de verzenen te weinig slijten en de meeste paarden te hoog op hun hielen komen te staan! M.a.g. dat het hoefbeen dus niet meer evenwijdig aan de grond loopt en de druk op het hoefbeen zich niet meer verdeeld. Plus nog het hele verhaal van verminderde doorbloeding en verdoving van de hoef door het gebruik van ijzers.

Ik ga niet alles uitleggen hier,
in de boeken van strasser en op de site van paardnatuurlijk staat het allemaal goed uitgelegd. Voor wie meer diepgang wil moet de boeken van strasser lezen.

Ik als NBer heb ook de boeken van Van Nassau gelezen! Hij gaat niet zo diep in op de mechanische werking van de hoef, maar wat hij schrijft ben ik wel met hem eens, tot het stuk waarin hij allerlei hoefproblemen oplost met een ijzer.

Dus wat daar staat klopt allemaal en de meeste gediplomeerde smeden hebben het niet goed. dat strasser vindt ik werkelijk vreselijk. Hier is iemand op Bokt die heeft er een site overgemaakt. Zouden meer mensen moeten doen om mensen die ogen te openen.

Hoe zou jij dan die hoef / been problemen willen oplossen?Mensen met beperkingen krijgen ook anpassingen zoals steunzolen, speciale schoenen enz. zodat ze een menswaardig leven lijden waarom een pard dan niet als het mogelijk is.

Pellie

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:42

Jovarna schreef:
Juco schreef:
En wat doen NBers met een hoefzweer? Snijden ze die er zelf uit? En leren ze ook ziektes te onderkennen....

Ik kan niet voor honderden andere mensen praten, maar ik zelf ga niet zelf een zweer uitsnijden nee.

Nogmaals, mensen die hun paard natuurlijk (laten) bekappen is niet één 'soort volk' .

ik haal ze eruit met reiki

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:03

ik weet hoe je kunt veranderen in je aanblik tov paarden, door eigen ervaring. ik reed altijd gewoon met bit, en mijn paard ging 's winters op stal. (in de zomer soms ook 's nachts, maar dat was meer omdat hij anders alleen moest staan en daar niet tegen kon)
dit jaar heeft hij voor het eerst 's winters in de loopstal gestaan, en hij was meer buiten dan binnen. ook met ik me sinds een paar weken serieuzer bezig gaan houden met bitloos rijden. hierin was ik al geïnteresseerd, maar ik ben ermee doorgegaan na uitleg en het lezen van ervaringen van anderen. naar aanleiding daarvan heb ik ook een bepaald type hoofdstel gekocht.

ik hou me de afgelopen jaren steeds meer bezig met natuurlijk voeren, bitloos rijden, en natuurlijk huisvesten. ik ben er zelf in geïnteresseerd, en door de positieve verhalen erover ben ik het zelf gaan proberen. ik ben van een 'normal' veranderd in een 'kruising natural'. en ik ben er blij mee.

overigens geldt voor iedereen met paarden denk ik dat hun paarden het goed moeten hebben, en als het beter kan, al dan niet met een beetje (of veel) moeite. voor de één houdt dit in dat er een stal moet komen, en een deken. voor de ander houdt het in dat het paard meet op het land moet. het is helemaal afhankelijk van het soort paard, maar vooral van wat de eigenaar wil. veel mensen hebben zoiets van: 'ik laat me niet ompraten'. terwijl veel enthousiaste mensen zoals ik, die erg tevreden zijn met de ontwikkelingen, graag anderen er ook warm voor willen maken.
mij zal je nooit horen zeggen dat voor elk paard een bit slecht is, en dat ijzers nooit goed kunnen zijn, of dat dekens altijd onnodig zijn.

toevallig heb ik, als zijnde iemand die toch over het algemeen liever wintervachten ziet dan paarden onder dekens enzo, een pony met een heleboel luizen, die nu op aanraden van de DA geschoren moet worden, en dus een winterdeken op moet. ik kan er ook voor kiezen om haar zo'n 4 tot 6 keer te wassen, tot op de huid. mijn DA adviseert scheren, omdat ze er dan sneller vanaf is. hij kent mijn pony, en weet dat ze soms moeite heeft met uit de vacht komen enzo.

wie ben ik dan, om stug vol te houden dat het scheren, en dus de deken, niet nodig is? ik kijk gewoon wat het beste is voor mijn paarden (zowel lichamelijk, als geestelijk, ook erg belangrijk), en als blijkt dat mijn paard echt ijzers nodig heeft, krijgt hij die. als ze geschoren moeten worden, doen we dat. als ze 20/7 op stal moeten, wordt het geregeld. het gekke is, dat mensen hoog en laag springen dat hun paarden veel van deze dingen nodig hebben, terwijl het vaak gewoon niet zo is! dat dat niet voor 100% opgaat, weet ik ook wel. daarom veroordeel ik ook niemand.

als mijn pony straks geschoren is, krijg ik ook vast commentaar uit de buurt: 'ja hoor, wie gaat er nou een shet van 2,5 jaar scheren?? belachelijk!!'. vandaag vertelde ik het aan een buurman, hij zegt:'over een maandje is ze het haar wel kwijt hoor, gaat vanzelf!' die dacht dat ik hat wou doen om het ruien te 'helpen'. dus ik uitleggen, en toen was hij niet zo bijdehand meer (is een bijdehand mannetje, dat altijd met rijzweepjes loopt te zwaaien, heel irritant). ze veroordelen het, zonder de reden te weten. ik vind dat we daar rekening mee moeten houden.

ik heb het ook gedaan, bij een bokker waarvan het paard zelden op het land komt. ik er flink tegenin, bleek ze toch een goede reden te hebben. ik heb mijn excuses gemaakt, en ik ga niet meer zomaar iemand veroordelen voor ik het fijne ervan ken.
mening geven doe ik uiteraard wel!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:49

@ Orchid: misschien meer quoten dan alleen die ene zin.

Ik ben er voorlopig weer wel klaar mee.

Veel plezier nog.

Arabesk

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:27

De Strasser Methode is genoemd naar de grondlegger van de methode, Dr. Hiltrud Strasser, een dierenarts uit Duitsland. Zij werd in het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw geconfronteerd met verzekeringscijfers waaruit bleek dat gedomesticeerde paarden een gemiddelde leeftijd bereiken van slechts 8 jaar, en dat maar 11% van de paarden een leeftijd van 14 jaar of ouder bereikt. Deze schokkende cijfers waren voor Dr. Strasser aanleiding om onderzoek te doen naar de oorzaken. Want onder natuurlijke om standigheden worden paarden wel 30 tot 40 jaar oud. Dus blijkbaar doen we iets niet goed.

De uitkomst van het onderzoek kennen we allemaal in (zeer) grote lijnen: te weinig beweging (opsluiting in stallen), verkeerd voedsel, hoefijzers, gebruik van dekens etc

Deze gewoonte (gebruik van ijzers) dateert uit de middeleeuwen. Rond 900 na Christus gingen de rijken in kastelen wonen. Ze wilden hun paarden dicht bij zich houden en bouwden stallen waarin de paarden werden opgesloten. En vanaf dat moment konden de paarden "ineens" de arbeid die de mens van hen verlangde niet meer aan. Hun hoeven bleken niet meer bestand tegen het afleggen van afstanden over verharde ondergrond. Dus toen ontstond de noodzaak tot het beschermen van de hoeven tegen overmatige slijtage.

Echter, voor die tijd bestond die noodzaak niet. Karel de Grote veroverde zijn rijk op onbeslagen paarden, en hele volksstammen zijn verhuisd zonder dat er sprake was van problemen met paardenvoeten. Dus blijkbaar is er een samenhang tussen het opstallen van paarden en het verzwakken van de hoeven.

Als je een paard opsluit in een stal gebeuren er twee dingen die invloed hebben op de hoeven. Ten eerste kan het dier onvoldoende bewegen. Daardoor worden de hoeven onvoldoende voorzien van bloed waardoor ze minder hard groeien. Ze ontvangen te weinig "voedsel" om de groei op peil te houden. Ten tweede staat het dier met z'n hoeven in z'n eigen uitwerpselen en urine. Met name urine bevat veel ammoniak. Ammoniak tast eiwit aan en hoeven bestaan voor een belangrijk deel uit eiwit. Hoeven worden dus zwak als gevolg van het min of meer voortdurende contact met ammoniak.
Wanneer een hoef beslagen wordt kan deze nauwelijks meer uitzetten op het moment dat het gewicht op het been komt. Immers, het ijzer wordt onder de hoef genageld waardoor deze gefixeerd wordt. Het hoefmechanisme wordt hierdoor ernstig beperkt met als gevolg een verminderde bloedcirculatie in het hele paard, en minder productie van hoefhoorn. En het hoefhoorn dat nog geproduceerd wordt is van mindere kwaliteit.

Het gevolg van de verminderde bloedcirculatie is dat het hart van het paard veel harder moet werken. Bij sportpaarden (vooral racepaarden) komt het met enige regelmatig voor dat een paard zomaar dood neer valt. Dit zou wel eens het gevolg kunnen zijn van het verminderde hoefmechanisme.

Wanneer de hoeven minder hard groeien betekent dit dat de eiwitten, die normaliter gebruikt zouden worden voor de productie van hoefhoorn, in de bloedbaan blijven. Aangezien het afvalstoffen zijn moeten ze toch uit die bloedbaan verwijderd worden en dat is de taak van o.a. de lever en nieren. Die moeten daardoor veel harder werken dan noodzakelijk en kunnen overbelast raken. En dat kan zich weer op allerlei andere manieren uiten, bijvoorbeeld door huidproblemen (eczeem).

Neem je bij zo'n paard de ijzers af, dan is het dier meestal akkuut stokkreupel. Dat komt niet doordat het dier niet op z'n eigen voeten kan lopen maar doordat het gevoel in de voeten terug komt. Vergelijkbaar met iemand die bij -10 C zonder handschoenen naar buiten gaat. Als zij vervolgens in een warme kamer komt gaan haar handen "tintelen" en dat is pijnlijk. Dit is niets anders dan de zenuwen die aan de hersenen doorgeven dat er schade in de handen is. Er zijn, als gevolg van de kou, cellen afgestorven en die moeten worden afgevoerd via de bloedbaan.

DEKENS
Paarden hebben van nature een uitstekend thermoregulatiesysteem. De optimale temperatuur ligt voor hen tussen -10 C en 15 C. Als het kouder is kan het paard zichzelf warm houden door

een wintervacht,
z'n haren rechtop te zetten waardoor er een isolerend luchtlaagje ontstaat,
te bewegen,
te rillen.

Dit is een greep uit wat er aan info staat op www.paardenwerkplaats.nl
Neem de moeite om deze site eens te lezen (is weer eens wat anders dan www.paardnatuurlijk.nl)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:36

onder natuurlijke omstandigheden worden paarden 30 tot 40 jaar oud???????

DAAR wil ik wel es wat over lezen dan. En dan niet een inheemse bergpoownie, maar een hooggefokt paard... die loslaten in de natuur, en dan kijken hoe oud ie wordt...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:24

Het is toch zeldzaam, zoveel onzin en verdraaide realiteit op één computerscherm.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:40

Cer schreef:
onder natuurlijke omstandigheden worden paarden 30 tot 40 jaar oud???????

DAAR wil ik wel es wat over lezen dan. En dan niet een inheemse bergpoownie, maar een hooggefokt paard... die loslaten in de natuur, en dan kijken hoe oud ie wordt...

neem dan niet een paard dat al in de sport heeft gelopen, maar een paard dat alleen weidegang kent, een gewoon KWPN sportpaard ofzo...
30 tot 40 jaar vind ik ook wel erg veel. ze kunnen beter op de site zetten dat het mogelijk is, en niet ze 'zo en zo oud worden in natuurlijke omstandigheden' in de natuur worden er nl ook jonge veulens opgegeten, en noem maar op.

toch kan ik me in een deel van het verhaal zeker vinden.
Fronton, we weten hoe jij erover denkt. hiervoor zijn onderzoeken geweest, maar er staat ook van 'het zou kunnen dat', in wat voor vorm dan ook. ik zou jouw onderzoeken weleens willen zien, waarin je alles wat hier gezegd wordt weerlegt.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:14

Merrieveulen, ik weet niet op wat voor onderzoeken jij je mening baseert, maar als ik zo lees op paardnatuurlijk e.d. en zie wat daar onder 'onderzoek' vertaan wordt, dan is dat heel iets anders dan wat ik (en de hele wetenschappelijke wereld) daaronder versta. Maar paarden die dood neervallen door verminderd hoefmechanisme, dáár wil ik wel eens wat onderzoeksresultaten van zien, graag zelfs.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:23

Sorry hoor, ik kan me heel slecht voorstellen dat paarden eerder overlijden doordat ze een deken opkrijgen... verder staat er net iets te vaak 'zou kunnen' tussen....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:27

Fronton schreef:
Merrieveulen, ik weet niet op wat voor onderzoeken jij je mening baseert, maar als ik zo lees op paardnatuurlijk e.d. en zie wat daar onder 'onderzoek' vertaan wordt, dan is dat heel iets anders dan wat ik (en de hele wetenschappelijke wereld) daaronder versta. Maar paarden die dood neervallen door verminderd hoefmechanisme, dáár wil ik wel eens wat onderzoeksresultaten van zien, graag zelfs.

Ik heb net op eigen naam een aantal artikelen aangevraagd via de TU delft, over de effecten van ijzers!

Wetensch. artikelen die gaan over de negatieve effecten van ijzers bestaan wel degelijk, ga maar eens zoeken op www.scirus.com daar kan je alleen een korte samenvatting van zo'n artikel lezen. Van drie artikelen heb ik nu de volledige versie besteld.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:29

Ik denk dat je over alle onderwerpen positieve en negatieve artikelen kan vinden.
Neem maar zoiets simpels als koemelk.

Ik heb laatst bij een lezing gezeten van iemand die onderzoek had gedaan naar het bewegen van paardenhoeven met en zonder ijzer, en op basis daarvan een nieuw ijzer aan het ontwikkelen is..

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:33

ja omdat zij ook wel zagen dat de huidige ijzers slecht zijn. Dat artikel ken ik. Alleen lossen ze het jammer genoeg weer op met een welliswaar verbeterd ijzer op. Jammer dat ze niet zo ver nadenken dat ZONDER ijzers nog wel het beste is en ook andere levensomstandigheden!

Duidelijk is dat ook zij hebben gezien wat de negatieve effecten van ijzers zijn. Dat er iets mis is, moge duidelijk zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:38

Het was vnl ook voor paarden die toch niet zonder ijzer kunnen, en dan dus voor het beste van het slechtse (zo u wilt) kunnen kiezen..

Overigens.. 'slecht' was niet de bewoording die ze gebruikte...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:47

Ik ben voor blije paarden ... natuurlijk of niet! Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten met een inloopstal (maar zijn ook blij op stal als het slecht weer is) en ik denk dat iedereen dat zou willen als dat zou kunnen... maar sommigen hebben die mogelijkheid niet of kunnen ze niet voldoende in de gaten houden (die van mij staan thuis maar anders zou ik ze niet snachts los durven zetten). Mijn oude merrie leeft nog (ofwel wordt nog ouder) DANKZIJ hulpmiddelen. Ze staat op Easy Walker hoef"ijzers"... en als we het hebben over demping door uitzetten van de hoef.. zonder die "ijzers" kan ze niet rennen (heeft zware artrose) door de wei omdat het dreunen pijn doet... nu dus niet (en ze zijn gewoon vastgenageld). Verder heeft ze een heel dik dek op omdat ze zich niet zelf meer warm kan houden.. stond te beven als een rietje en was helemaal stijf en stram bij het minste buitje in de herfst. En ze heeft veel biks nodig naast hooi om op gewicht te blijven in de winter. Dus het hele verhaal van in de natuur worden paarden ouder.... jaja.. die worden niet verpest en versleten door crossende ruiters (bitloos of niet). Ik vind gewoon dat iedereen moet zorgen dat zn paard blij en slijt-en pijn- loos door het leven gaat. Bij de ene betekend dit easy walkers en bij de andere af en toe de hoeven bijvijlen.....
Ruiters moeten gewoon op hun zit en benen rijden en dan maakt bit of bitloos niet eens uit (zie andere topics... heel knap). De rijfouten liggen niet aan de optoming maar aan ruiters die hun paard in een krul willen laten lopen voor de vorm en het zicht. Het gaat om het aanvoelen van je paard en één met je paard worden... dan komt de échte verzameling en dat is heeeel moeilijk. Ik vind dat de hele tweekamperij eens moet stoppen en dat je niet anderen napraat (dus geen klakkeloze info overnemen van sites) maar gewoon kijkt van alle dingen die er zijn wat voor JOU en JE PAARD het meest fijn is... AMEN

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:15

Citaat:
Overigens.. 'slecht' was niet de bewoording die ze gebruikte...

Korte samenvatting van het onderzoek:

Bij bekappen, dus blootvoets, is aangetoond dat paarden een specifieke manier van landen en voetafwikkelen hebben. Bekappen leidt tot meer symmetrie in afwikkelen en verkort de landingsduur in voor- en achtervoeten.

Bij beslaan, dus met ijzers, werd in 8 weken tijd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven. Het aangrijpingspunt van de bodemreactiekracht verschuift als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren, in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon.
Paarden blijken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen; hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.

Er wordt niet letterlijk gesproken over "slecht", maar bovenstaand zegt toch wel genoeg.

Het onderzoek van Meike van Heel is hier te vinden:
http://www.evj.co.uk/archive/2004.htm
of rechtstreeks naar het pfd-bestand:
http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ ... 78_782.pdf

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:49

Wat is het aangrijpingspunt van bodemreactiekracht???