Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:28

of je bent dan gewoon realistisch

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:30

runningkawa schreef:

Nou jah, er zit genoeg geld van buiten in de paardensport..........er moet dan dus ook meer dan genoeg verdient kunnen worden in de paardensport!

Maarja iedereen wil erop zitten.......en dan is het geld alleen weggelegd voor de beste! haha

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:35

runningkawa schreef:

Dat kan je natuurlijk alleen over je zelf beoordelen. Maar als je uit realisme je maar voor 95% inzet, moet je jezelf niet zielig vinden als je het tegen iemand die zich wel voor 100% inzet aflegt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:39

Ik denk zo maar dat degenen die zich kapot werken in een reguliere baan om hun simpel peerd te houden, vervoer te betalen en lessen in de hoop ooit naar de ZZGP te gaan zich harder inzetten dan sommige mensen die alles van pappie en mammie krijgen, hun paarden door de week door hun instructeur laten rijden en in het weekend op concours gaan om prijzen weg te snaaien. Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar die mensen zijn er helaas wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:41

Om eerlijk te zijn denk ik dat ook Urielle

Wie zegt als je realistisch bent je je niet inzet?

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:42

Karl 66, daar ben ik het niet mee eens. Ik denk als ik naar bijv. Deurne zou gaan dat ik er dan helemaal niet zou komen.
Ik vind dat dat niet in het rijtje van factoren thuishoort.
Ik heb les van een ex junior en zij raadt mij zeker af om naar deurne te gaan. Zij rijdt nu nationaal mee en rijdt super.

Tevens rijd ik wel eens een paard voor iemand ( zij werkt voor anky, eigenaresse van EHS communications, groombemiddeling).
Zij raade mij ook af om een opleiding in de paarden te gaan doen als je iets wil bereiken. Volgens haar heb je daar geen opleiding voor nodig.
En tevens zei een Deurne afgestudeerd iemand ( EPTM) dat als je goed genoeg was je er toch wel kwam, ook zonder Deurne.
Zij doet nu de PABO erbij.
Ik vind dat dus geen argument.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 02-03-06 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:43

Urielle schreef:
hun paarden door de week door hun instructeur laten rijden

Dat gebeurt vrijwel nooit, tenminste niemand die echt hoog rijdt (minimaal ZZGP) laat iemand anders op de rug van zijn paard! Ja om uit te stappen ofzo, maar niet intensief trainen! Dat doe ik ook niet! mijn instructeur komt niet op mijn paard, hij moet het uitleggen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:53

Laat ik zeggen dat ik zulke mensen wel ken, die het zo aanpakken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:57

Karl66 schreef:
Frans, het ging mij meer om het idee erachter, in de paarden kan je geen geld verdienen, dus daarom ga ik een andere opleiding doen. Dat geeft in mijn ogen niet echt het idee dat iemand er volledig voor wil gaan.

Of juist wel!

Ik was mij er al vroeg van bewust dat je 'in de paarden' geen geld verdient. Dus heb je geen geld om een goed paard te kunnen kopen en te onderhouden. Dus ben je dan afhankelijk van de paarden die je ter beschikking krijgt. En als het goed gaat met zo'n paard kan hij ook weer verkocht worden en moet je weer opnieuw beginnen.

In mijn ogen ga je er juist volledig voor door dingen te doen (werk) waar je hart niet ligt, maar waardoor het wel mogelijk is (financieel) goed mee te kunnen komen.

Ook ik kom niet uit een rijk bedeeld gezin. Mijn vader had geen sjoege van paarden. Natuurlijk wou ik als puber niets liever dan de hele dag met paarden bezig zijn. Dat zou ik nog steeds wel willen. Ik heb er echter voor gekozen door te leren waardoor ik nu een goede baan heb. Ik kan het mijzelf nu permitteren 32 uur te werken waardoor ik meer tijd heb om te trainen. Ik kan mij nu twee paarden, een trailer, wedstrijden en goede instructie permitteren. Ik doe werk waar mijn hart niet ligt, maar daardoor kan ik wel de dingen doen waar mijn hart wel ligt! Ik hoef mij geen zorgen te maken dat mijn paard verkocht zal worden als hij goed presteert. Dat bepaal ik nog altijd zelf!

Ik heb voor mijzelf kansen gecreeerd en ja, er zijn altijd mensen die het nog beter voor elkaar hebben (ik kan bijv. nooit binnen trainen, en les niet wekelijks, dat is dan weer net even te duur) Maar ik grijp mijn kansen en zie wel waar het schip strand.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:59

jasmijn78, dat vind ik goed aangepakt!
Ik had er ook meer zo'n idee achter.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:51

tjah, het is maar hoe je bekijkt qua opleiding in de paarden blabla...veel mensen raden mij af om naar Deurne te gaan-> lijkt me ook niets aan daar niet van haha. maar ik heb wel bijna mijn paardenhouderij management afgrond, in mijn geval heeft dat er niet veel mee te maken gehad dat ik net een baan aangeboden gekregen heb om te rijden voor een handelsstal-> die ik trouwens ook aangenomen heb. maar zo'n opleiding kan je wel helpen op te vallen als je bijv. geen paard hebt oid. maar bij mij heeft het weinig uitgemaakt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:13

jasmijn78 schreef:
Karl66 schreef:
Frans, het ging mij meer om het idee erachter, in de paarden kan je geen geld verdienen, dus daarom ga ik een andere opleiding doen. Dat geeft in mijn ogen niet echt het idee dat iemand er volledig voor wil gaan.

Of juist wel!

Ik was mij er al vroeg van bewust dat je 'in de paarden' geen geld verdient. Dus heb je geen geld om een goed paard te kunnen kopen en te onderhouden. Dus ben je dan afhankelijk van de paarden die je ter beschikking krijgt. En als het goed gaat met zo'n paard kan hij ook weer verkocht worden en moet je weer opnieuw beginnen.

In mijn ogen ga je er juist volledig voor door dingen te doen (werk) waar je hart niet ligt, maar waardoor het wel mogelijk is (financieel) goed mee te kunnen komen.

Ook ik kom niet uit een rijk bedeeld gezin. Mijn vader had geen sjoege van paarden. Natuurlijk wou ik als puber niets liever dan de hele dag met paarden bezig zijn. Dat zou ik nog steeds wel willen. Ik heb er echter voor gekozen door te leren waardoor ik nu een goede baan heb. Ik kan het mijzelf nu permitteren 32 uur te werken waardoor ik meer tijd heb om te trainen. Ik kan mij nu twee paarden, een trailer, wedstrijden en goede instructie permitteren. Ik doe werk waar mijn hart niet ligt, maar daardoor kan ik wel de dingen doen waar mijn hart wel ligt! Ik hoef mij geen zorgen te maken dat mijn paard verkocht zal worden als hij goed presteert. Dat bepaal ik nog altijd zelf!

Ik heb voor mijzelf kansen gecreeerd en ja, er zijn altijd mensen die het nog beter voor elkaar hebben (ik kan bijv. nooit binnen trainen, en les niet wekelijks, dat is dan weer net even te duur) Maar ik grijp mijn kansen en zie wel waar het schip strand.

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken, de kans dat je op jouw manier de OS wint of op z'n minst GP gaat rijden is niet zo groot.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:28

Ik reageerde gewoon op deze quote:

CocoChanel schreef:
Ja, dat is een mogelijkeheid.
Hoe ben je daar gekomen, op die handelstal?
Ik zou er alles voor opgeven, maar dan moet je ook de paarden in, en dat raad iedereen me af die nu in de paarden zit, die ik ken.
Ik weet het gewoon allemaal niet.
Ik moet na dit jaar een school kiezen waar ik naartoe wil.
Ik wilde voor horse & health in deurne gaan omdat ik de paardensport wat laag vond in niveau en de masterclass bijv. is voor mij niet mogelijk.
Ze raadde het mij ook af ( masterclass-afgesturdeerd iemand).

Maar mijn doel is gewoon niet haalbaar en daarom wordt het fanatieke minder. Ik leef( de) voor de dressuur, deed en dacht niets anders.
Deed nóóit iets met vrienden en vriendinnen, stond op met dressuur en ging ermee naar bed. Veel lessen, trainen e.d. ( nu Z1 bij pony's).
Maar de tegenstanders zijn zo goed ( gkk dekhengst e.d. internationale starters). Daar kom ik gewoon niet boven uit met mijn normale pony.
Dit is frustrerend. Snappen jullie mij?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:29

En dat zal het voor 99% van de ruiters niet zijn, de OS te halen. Maar dat maakthet nog niet oneerlijk, tenzij alles in het leven je oneerlijk lijkt.( Calimero)
Ik blijf erbij, de meeste ruiters zullen met hun neus op de feiten worden gedrukt als ze gaan starten. Maar dat komt omdat ze het niveau van wedstrijden( ook in de B) te laag inschatten.

Als je gaat handballen en je bent niet goed genoeg, stelt een coach je in het 4e recreantenteam op.
Als je gaat dressuurrijden is die begin controle er niet. Er is geen vereniging in nederland te vinden die zijn leden tegen houdt om te starten, ze gaan hun gang maar, vrijheid blijheid.

Dus ( wederom) een pleidooi om een recreatie competitie te starten op de gewone wedstrijden. Een soort FRNS proeven die dan niet aan maneges is verbonden. Zodat ook "eigenpaardenruiters" een kans krijgen om te starten onder elkaar zonder de dressuurkanonnen waar men zich dan aan stoort.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:36

Voor Cocochanel: Dat je het aflegt tegen GGK dekhengsten daar mag je best jaloers op zijn. En als P&P dan vrijkomt en coby vraagt een ander om hem te rijden( iemand die ze zelf goed kent) dan is dat gewoon logisch van Coby maar niet leuk voor de 10tallen anderen die die kans ook hadden willen hebben. En als een 10 jarige kleuter maar liefst 2 FEI-pony's van haar ouders krijgt zodat ze een plaatsje in een kader veiligstellen, moet je eens aan dat kind terug denken als je 30 bent. Dan ben je blij dat jouw ouders je niet zo hebben gepusht. Jij mag jezelf blijven, dat is goed genoeg voor je ouders, bij hun gaat het niet om jouw prestaties op de rug van een pony.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:50

Amondi schuif je dan het probleem niet gewoon op?
Als je zoiets wilt opzetten als een recreatiecompetitie wat is dan de criteria?
en ben je dan niet bezig om regels te creeren om te voorkomen dat de huidige kampioenen geen kampioen meer worden in jouw categorie?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:53

Ik denk gewoon aan het FRNS systeem, overstappen naar de reguliere L1 bij een bepaald resultaat in die competitie.

Dan weten de mensen ook hoe ze ervoor staan en begrijpen ze dat een kampioenschap maar voor weinigen is weggelgd. Dan voorkom je teleurstellingen en creëer je zelfkennis.( en minder geze*k achteraf over de slechte jurering, tenzij terecht natuurlijk)

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:56

Dat heeft toch helemaal geen zin Amondi?
De betere ruiter kom je toch niet tegen in de B.

Bovendien vind ik het onzin om een scheiding te maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:57

Heeft nou niemand ondertussen door dat topsport niets meer te maken heeft met sportief?? In geen enkele tak van sport, dus ook niet in de paardensport.

Als paardrijden op wedstrijden je hobby is, straal dat dan uit. Brede glimlach: ik ben lekker met mijn hobby bezig. Da's toch veel leuker dan met een verbeten bekkie te constateren wat een ander allemaal wel "cadeau krijgt".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:17

Karl66 schreef:
Dat ligt eraan wat je wilt bereiken, de kans dat je op jouw manier de OS wint of op z'n minst GP gaat rijden is niet zo groot

Ik ga voor het hoogst haalbare binnen mijn mogelijkheden. Of dat GP is zal de toekomst leren. Ik beschik nu in ieder geval wel over de mogelijkheden om bij de ZZGP te kunnen starten als ik straks mijn punten vol heb in de Z. En ik denk dat mijn mogelijkheden en nu beter voorstaan dan die van een hoofd strontschepper die op een handelsstal op 3-jarige paarden haar nek mag breken. Ik denk dan jij een baan in de paardensport iets te romantisch voorstelt.

Hoeveel meiden willen het verzorgen en rijden wel voor niets doen? Bij hoeveel handelstallen krijg jij denk je de mogelijkheid om te groeien tot een hoog niveau? Geld moet rollen! Denk jij dat jij paarden voor anderen uit mag brengen omdat ze je zo'n lieve jongen vinden? En daar nog (goed) voor betaald krijgt ook? Omdat ze je het zo gunnen? Dat het niet geeft als je een tijdje minder presteert omdat je het zelf ook nog moet leren? Dat ze voor jou dure instructie gaan regelen? Dat ze voor jou dat goed presterende paard aanhouden, terwijl ze er een smak geld voorkunnen krijgen? KEEP DREAMING!!!

De kans dat je op hoog niveau komt met een slecht betaalde baan in de paarden, zonder voldoende eigen (financiele) middelen schat ik nihil. In ieder geval kleiner dan van degene die voor zichzelf de mogelijkheden heeft gecreerd aan paardensport te kunnen doen en daarbij niet afhankelijk is van anderen.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:53

amondi schreef:
Voor Cocochanel: Dat je het aflegt tegen GGK dekhengsten daar mag je best jaloers op zijn. En als P&P dan vrijkomt en coby vraagt een ander om hem te rijden( iemand die ze zelf goed kent) dan is dat gewoon logisch van Coby maar niet leuk voor de 10tallen anderen die die kans ook hadden willen hebben. En als een 10 jarige kleuter maar liefst 2 FEI-pony's van haar ouders krijgt zodat ze een plaatsje in een kader veiligstellen, moet je eens aan dat kind terug denken als je 30 bent. Dan ben je blij dat jouw ouders je niet zo hebben gepusht. Jij mag jezelf blijven, dat is goed genoeg voor je ouders, bij hun gaat het niet om jouw prestaties op de rug van een pony.

Wat ben ik het hier ongelooflijk mee eens.
Hebaltijd medelijden gehad met kinderen die geen kind mogen zijn en niet speels mogen omgaan met eenmisschien dan wel een gewone pony, maar wel een die hun vriendje en maatje is.
Ik weet eigenlijk niet of deprofessionalisering van de ponysport wel winst is.

Idineb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:22

dat heeft mijn vriendin niet die rijd nu fulltime op haar paard monaco maar die word ook best vaak 1e met dressuur en springen terwijl hij heel klungelig doet, en dat terwijl zij juist door geldproblemen hun paard misschien moeten verkopen.. ik ben het wel eens dat je veel conecties moet hebben om te winnen ensow maar bij haar is het of ze kan goed rijden( ze rijd al 10 jaar:) ) of de jury vind haar paard gewoon mooi maar ik hoop het 1e

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:23

amondi schreef:

Bij mij was het het tegenoversgestelde. Geen pony's als kind, maar ook bij andere sporten moest ik het zelf regelen.
Ik wilde graag nieuwe schaatsen, maar volgens m'n ouders waren de lage noren die ik had goed genoeg. Ik heb toen een jaar lang kranten rondgebracht om maar die 'Viking Special' te kunnen kopen. (toen 700 gulden). En toen ik ze eenmaal had was ik er enorm blij mee. Na 2 jaar kwam de klapschaats, maar pas 2 jaar later had ik het geld om een paar tweedehands klappers te kunnen kopen. Maar ik was er wel enorm blij mee.

Ik heb ook enorm moeten sparen voor een eigen paard. En die is er pas vorig jaar gekomen. Het is geen Z-paard, maar gewoon een leuk paard dat alles nog moet leren.

Ik denk dat je dingen meer kunt waarderen als je het niet zomaar krijgt. WAnt hoeveel kinderen stoppen er niet met de paarden als er vriendjes komen, ook al hebben ze zelf een eigen pony, les, enz? Als het je opgedrongen wordt is er een grote kans dat je stopt. En degenen die wel doorgaan hebben gewoon hun succes deels te danken aan de financiele middelen die het mogelijk gemaakt hebben om de sport te beoefenen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:32

Waratje schreef:
Heeft nou niemand ondertussen door dat topsport niets meer te maken heeft met sportief?? In geen enkele tak van sport, dus ook niet in de paardensport.

Als paardrijden op wedstrijden je hobby is, straal dat dan uit. Brede glimlach: ik ben lekker met mijn hobby bezig. Da's toch veel leuker dan met een verbeten bekkie te constateren wat een ander allemaal wel "cadeau krijgt".

100% mee eens !

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:00

Jasmijn, het is bij die stallen wel de bedoeling dat hun paarden als 7-jarige bij voorkeur als ZZ-L of ZZ-Z paard worden verkocht. Daarvoor moeten ze wel op wedstrijden uitgebracht worden. Zo krijg je wel de kans om jezelf in de kijker te rijden, wat je met je eigen gewone paard niet lukt.