het "wist je datjes" topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Re: het "wist je datjes" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:34

Joyceee schreef:
Wist je dat het heel goed is om af en toe aan de staart van je paard te gaan hangen? En voordat iedereen begint te brullen dat dat diernmishandeling is, zal ik het even uitleggen.
Ten eerste is het bewezen door dierenbewegings/fysiotherapeuten dat het goed is voor de ruggenwervels (die vaak nog wel eens over elkaar willen gaan staan) en de stand van de bekken.
Mijn verzorgpaard (die ik ook nog maar een maandje doe, maargoed) heeft onwijze last van z'n hele lichaam gehad. Er zijn foto's laten maken, en bleek dat zijn bekken helemaal scheef stond. Hij is naar een kraker geweest, en hij heeft nu speciale oefeningen, waaronder na het rijden aan zijn staart te trekken. Dat wordt nu een tijdje bij hem gedaan, en de stand van z'n bekken is echt veel beter geworden!
(Voor de bijdehandjes die gaan zeggen dat ik nu zelf ook over 'mijn eigen' paard praat: dat was als ondersteuning van mijn wistjedat )

Staarthangen trouwens neit bij een paard doen die trapt, of die je niet vertrouwd. Ook geen hele harde ruk ineens geven, of maar aan een paar haartjes trekken. Gewoon goed stevig de hele staart vastpakken en rustig naar achteren trekken.

idd! Dat doe ik ook regelmatig! Heel geleidelijk aan en je ziet echt dat de ruggewervels worden "gestrecht". Wat ook goed is, ook van een prof. iemand gehoord: Met de vuist over de hals "boksen" onder de manekam, natuurlijk niet té hard En de manen vastnemen en heen en weer "trekken" schijnt ook goed te zijn... En de benen strechten kan je ook.. Vooraan is het simpel, gewoon opheffen, strekken en ff blijven vasthouden. en zo terug rustig op de grond zetten, maar wel gestrekt op de grond zetten. Achterbenen naar voor halen, de hoef moet bijna op de grond naar voor gehaald zijn. Niet alleen met de tippen maar met heel de hoef. Dat zijn wat masseer/stretchtips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:17

Ik vandaag een veearts heb geassiteerd bij een keizersnee van een koe en ik ondanks de 'bloedfonteintjes' , het bloedbad, de baarmoeder die ik met een tang omhoog moest houden zodat de VA kon hechten, ik toch ben blijven staan? Zonder om te vallen of wat dan ook ?
De VA vond het al knap en zei; Je hebt de eerste test doorstaan!

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:25

Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:

60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

(gevonden op de website http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/weetjes.htm

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:41

ik weet er geen! Maar iedereen moet lekker doorgaan met posten, want het is echt super

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:43

Die van Linda1984 is leuk.. Dat wist ik niet

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:54

Wist je dat je tijdens het rijden ongeveer een krat bier in je handen moet hebben?
Zoveel spanning moet er ongeveer opstaan. Niet trekken, maar zeker ook niet te los...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:08

Miriano schreef:
Wist je dat je tijdens het rijden ongeveer een krat bier in je handen moet hebben?
Zoveel spanning moet er ongeveer opstaan. Niet trekken, maar zeker ook niet te los...

Hier ben ik het niet mee eens.
Een krat bier weegt behoorlijk wat, als ik dat met rijden in m'n handen heb dan hangt het paard en loopt niet op eigen benen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:24

Zo heb ik het geleerd..
het paard moet niet hangen, maar die spanning moet je er zelf bij doen, zeg maar..

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:32

wist je dat een stangbit minder scherp inwerkt dan een gebroken bit *Info maar via pb denk ik zo... heb er een verklaring voor namenlijk *

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:40

Ik heb een pb gestuurd
Maar ik dacht idd ook zoiets..

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:45

het klopt ook gewoon.. beetje logish nadenken over de inwerking van bitten..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:45

ik snap het!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:43

hoihoi

wist je dat rollen in het zand voor paarden goed is zo houden ze hun vet.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:05

dit snap ik niet.. hoezo houden ze zo hun vet? bedoel je het vet in hun huid?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:48

`vet in de huid ja

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:18

Wist je dat: Ik altijd zelf zadelzeep maak, je hebt nodig oude huishoudzeep (zo'n blok zeep), een beetje melk, een eetlepel zonnebloemolie. Je schaaft eerst de zeep en doet dit in een pannetje, daarna doe je de rest er ook bij en laat je het even koken. Wel goed roeren want anders brand het aan. Je kunt het in een blik (van de appelstroop ofzo) of stenen potje doen ( of in een tupperwarebakje ). Ik heb het uit een oude paardenencyclopedie uit 1980.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:13

love_mickey schreef:
Wist je dat: Ik altijd zelf zadelzeep maak, je hebt nodig oude huishoudzeep (zo'n blok zeep), een beetje melk, een eetlepel zonnebloemolie. Je schaaft eerst de zeep en doet dit in een pannetje, daarna doe je de rest er ook bij en laat je het even koken. Wel goed roeren want anders brand het aan. Je kunt het in een blik (van de appelstroop ofzo) of stenen potje doen ( of in een tupperwarebakje ). Ik heb het uit een oude paardenencyclopedie uit 1980.

whoo dit is handig ga ik ook eens proberen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:28

Wist je dat, wanneer je je dekens opbergt, en je doet er kranten tussen, de muizen geen interesse hebben? De inkt van de krant trekt namelijk ( als geur) in de deken.

en ik heb niet eens dekens.....

Lientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:26

Hahaa Leuke topic

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:37

Rocco1 schreef:
wist je dat: koud water goed is voor de bloedsomloop. dus na het rijden de benen tot onder de nkie met koud water afspoelen is goed voor zijn pezen (zo koelen ze goed af) en goed voor de bloedsomloop

Wist je ook dat dit alleen maar echt zin heeft als je het 10 minuten doet per been? Anders koel je namelijk alleen de buitenkant en helpt het te weinig tegen diepere te warme plekken en zwelling. Tenminste dat heb ik van de DA's uit mijn omgeving geleerd.

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:40

monsera schreef:
Rocco1 schreef:
wist je dat: koud water goed is voor de bloedsomloop. dus na het rijden de benen tot onder de nkie met koud water afspoelen is goed voor zijn pezen (zo koelen ze goed af) en goed voor de bloedsomloop

Wist je dat ik EERST een topic moet lezen VOORDAT ik reageer

Sorry!!!
Wist je dat je dit dan wel 10 minuten per been moet volhouden omdat het anders geen zin heeft ?

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:09

Wist je dat ik ook niet zo goed ben in quotjes? Maar dit dus even off topic

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:56

Joyceee schreef:
Paula schreef:
Ik heb nog een aanvulling; ze zien daar de weerspiegeling van de lucht in en denken daardoor dat ze eindeloos naar beneden zullen vallen in een plas, daarom willen ze er meestal niet doorheen.

Kom ik weer bijdehand doen in dit topic hoor, haha. Maar, hoe weet degene die dat 'uitgezocht' heeft nou wat een paard denkt? Ik bedoel, als je je er goed in verdiept zou je aan de lichaamstaal kunnen zien wat een paard wil/voelt/denkt, maar dat er nou ook een speciaal 'teken' is voor: 'oh help, door deze plas wil ik niet heen want ik denk dat ik daardoor eindeloos naar beneden zal vallen', lijkt me sterk
Sorry hoor, ik neem gewoon niet altijd alles aan wat mensen tegen me zeggen hihi.

Tsja, maar ze weten ook hoe een paard zijn omgeving ziet, en ik denk dat ze daaruit deze ''verklaring'' trekken.
Ze kunnen geen hoogte inschatten, dus als ze denken dat er ''niks'' is willen ze er niet doorheen.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:34

Trailerweetjes

1. wist je dat wanneer je een paard vervoert in een tweepaardstrailer, je hem dan aan de linkerkant moet zetten. Zou je het paard rechts zetten dan is de kans op omkiepen op rotondes of bij uitwijken over de berm erg groot!

2. Wist je dat een paard in een trailer zijn hoofd ook gebruikt om in evenwicht te blijven. dus zorg dat hij ruimte genoeg heeft om bewegingen van de trailer op te vangen!

3. Wist je dat je het paard niet meteen na aankomst uit de trailer moet halen? Laat hem een paar minuutjes staanAnders leert je paard dat stilstaan "uitstappen" betekent, en dat kan knap lastig worden als je een keer met pech komt te staan of in een stilstaande file terechtkomt.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:53

irisselada schreef:
Ja dat wist ik maar wist je dat je dan 4 dingen kan doen: ofwel
1) gewoon zo lang uitstappen dat hij droog is (wat met een dikke wintervacht onmogelijk is)
2) gewoon een deken aan doen altijd, zodat hij geen wintervacht krijgt en dus snel droog is
3) scheren en altijd deken op in de winter
4) gewoon alleen na het rijden deken op, met dikke wintervacht

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de gezondste oplossing nogaltijd is om een paard zo lang uit te stappen tot hij droog is. Alleen hebben veel mensen er gewoon geen tijd voor, wat vaak ook te begrijpen is. Ik heb het geluk dat mijn paardje z'n wintervacht helemaal niet zo dik is, al zal ik ooit waarschijnlijk ook wel eens aan de dekens gaan, door tijdsgebrek oid... Maar ik snap het wel dat mensen dekens gebruiken...

Wist je dat... mijn paard het echt niet vol zou houden om nog een uur te stappen na een training