Joyceee schreef:Wist je dat het heel goed is om af en toe aan de staart van je paard te gaan hangen? En voordat iedereen begint te brullen dat dat diernmishandeling is, zal ik het even uitleggen.
Ten eerste is het bewezen door dierenbewegings/fysiotherapeuten dat het goed is voor de ruggenwervels (die vaak nog wel eens over elkaar willen gaan staan) en de stand van de bekken.
Mijn verzorgpaard (die ik ook nog maar een maandje doe, maargoed) heeft onwijze last van z'n hele lichaam gehad. Er zijn foto's laten maken, en bleek dat zijn bekken helemaal scheef stond. Hij is naar een kraker geweest, en hij heeft nu speciale oefeningen, waaronder na het rijden aan zijn staart te trekken. Dat wordt nu een tijdje bij hem gedaan, en de stand van z'n bekken is echt veel beter geworden!
(Voor de bijdehandjes die gaan zeggen dat ik nu zelf ook over 'mijn eigen' paard praat: dat was als ondersteuning van mijn wistjedat)
Staarthangen trouwens neit bij een paard doen die trapt, of die je niet vertrouwd. Ook geen hele harde ruk ineens geven, of maar aan een paar haartjes trekken. Gewoon goed stevig de hele staart vastpakken en rustig naar achteren trekken.
idd! Dat doe ik ook regelmatig! Heel geleidelijk aan en je ziet echt dat de ruggewervels worden "gestrecht". Wat ook goed is, ook van een prof. iemand gehoord: Met de vuist over de hals "boksen" onder de manekam, natuurlijk niet té hard
En de manen vastnemen en heen en weer "trekken" schijnt ook goed te zijn... En de benen strechten kan je ook.. Vooraan is het simpel, gewoon opheffen, strekken en ff blijven vasthouden. en zo terug rustig op de grond zetten, maar wel gestrekt op de grond zetten. Achterbenen naar voor halen, de hoef moet bijna op de grond naar voor gehaald zijn. Niet alleen met de tippen maar met heel de hoef. Dat zijn wat masseer/stretchtips.
)
?
). Ik heb het uit een oude paardenencyclopedie uit 1980.
?