discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:22

Ik geef niemand schuld.
Ik vind het ook altijd jammer dat dit soort discussies zo om Anky centreren (okee, als je het over Sjef hebt, is het niet te vermijden) , want het is geen voor of tegen Anky gebeuren. Hoe kun je tegen Anky zijn?
Dank voor de uitleg van go en ho, maar dat is natuurlijk al een oud principe dus ken ik het uiteindelijk wel.
Dat er sprake is van vraag naar regelverandering is bekent maar ik ga nu echt niet als een gek zoeken naar dingen op schrift omdat men bewijzen wil zien daarvan. Er heeft trouwens al een regelverandering plaatsgevonden betreffende piaffe.
Ik zeg duidelijk dat de het spaak gaat in de kennis overdracht en spreek daar zorg over uit en vraag me af waar de oorzaak is. Ik zeg niet dat het de schuld van Anky of wie dan ook is. Maar de opkomst van LDR , en kopiëren van dingen van foto´s, zal in elk geval niet helpen.
Begrijp alsjeblieft dat ik niet aan deze discussie deelneem om iets of iemand af te kraken. Ik ben alleen kritisch en onderzoek en stel vragen, omdat je daar het meeste van leert.
Verder spreek ik ook wel meningen uit, maar ik verander ook wel van mening als mensen mijn kunnen overtuigen, hoor. Ik ben niet vast geroest in "zo moet het en niet anders". Ik geloof in ervaring en overgedragen kennis en onderzoeken en uitproberen.
En ik ben ook en beetje van eerst zien en dan geloven en wat ik tot nu toe zie en lees is weinig overtuigend in het voordeel van LDR. Voor mij persoonlijk...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:25

En, andersom geredeneerd, baseer jij je pro-LDR ideeën alleen op het zien uitvoeren daarvan door Anky?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:27

Ik kan niet meer toevoegen dus hier nog een aparte post, sorry.
Ik wil wel even toelichten waar de algemene weerstand tegen LDR vandaan komt. In beginsel verschilt het niet van welk type africhting dan ook. Paard wordt geconditioneert in ontspanning zoeken in bepaalde (al of niet schadelijke) houdingen en op de hulpen te reageren. Waar de publieke weestand komt, is dat waar je zonder teugels nog altijd "gewoon" dressuur kunt laten zien (ja, ook verzameling), zul je nooit zonder teugels tot een diepgaand paard komen. Daaruit wordt de conclusie getrokken dat het dus tegennatuurlijk is, en dus in zekere mate unfair. Daarbij in gedachten genomen HOE dat diepgaande helaas bij veel ruiters wordt afgedwongen, wat allesbehalve vriendelijk of rijtechnisch correct is. Aangesnoerde(!) neusriemen en wreed gebruik van de stang bv. Ik zeg niet dat dit in de methode hoort, ik zeg niet dat Anky het doet, ik zeg dat deze beelden de weerstand tegen de methode oproepen.
Verder is het vragen van ontspanning in een houding die moeilijk is vol te houden voor een paard, een beetje tegenstrijdig en als het langdurig (langer dan een rondje is al langdurig) uitgevoerd moet worden, zwaar (en in sommige ogen mishandeling).
Daarbij is er niets aantoonbaar positief, behalve dan dat het paard minder op kan spelen, maar dat is dus eerder gebrek aan rijkunst als je dat niet anders op kan lossen en nogmaals, ik geloof dat de betere ruiters daar dus wel zonder kunnen.
Tel daarbij het feit dat er gewoon maar weinig bekent is over hoe het dan wel werkt, gedaan zou moeten worden en wat er nu zo positief is, en zie daar het zwarte beeld van LDR.

A10

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:51

De dingen die je aanroept zoals een te strakke neusriem ed hebben niks te maken met het systeem LDR, maar met de onkunde van een desbetreffende ruiter.(en dat geldt dan ook voor zijn rijstijl of die nou LDR of Duits is: een goede ruiter is een goede ruiter welk systeem hij dan ook hanteert om zijn doel te bereiken. Of dat Duits, LDR of achterste voren is, zolang er over nagedacht is correct en respectvol getraind wordt is er mijns inziens niks mis mee.)

En de weerstand tegen LDR is mij niet opgevallen (op een paar boktdiscussies,een aantijging in Las Vegas, incomplete websites en een idioot artikel in de St Georg na. Over hoeveel mensen gaat het? 100, 200 geen idee,maar naar mijn idee loopt half paardrijdend Nederland nog weg met Anky, Edward en consorten)

En over niet natuurlijk gesproken:in principe hoor je niet op een paard te zitten, hem een karretje te laten trekken etc, dus paardrijden op zich is onnatuurlijk. (en je kunt eenpaard trainen LDR te lopen,net als dat je een paard kunt trainen jou op zijn rug te dragen, dat is in het begin ook een onnatuurlijke en moeilijke houding,vandaar dat je op een jong paard maar even rijdt.)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:07

Lusitana schreef:
. Ik zeg niet dat dit in de methode hoort, ik zeg niet dat Anky het doet, ik zeg dat deze beelden de weerstand tegen de methode oproepen.
.

Als er geen weerstand was, waren er geen discussies

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:16

Albertine_N schreef:
Weerstand...
Over hoeveel mensen gaat het? 100, 200 ?

Omgekeerd redenerend...hoeveel mensen halen er succes mee, 5-10?
Hoeveel mensen gebruiken het juist?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:31

Dat is niet omgekeerd redeneren,dat is je afvragen hoeveel succesvolle LDR-ruiters er zijn.(en daar weer het omgekeerde van is:hoeveel mensen hebben er geen succes met LDR of zijn onsuccesvolle LDR ruiters)

Omgekeerd zou zijn: hoeveel mensen hebben er geen weerstand tegen LDR.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:42

Maar het maakt toch ook niet uit HOEVEEL ruiters er goed LDR-en. al zijn het er maar 3, voor hen werkt het system, voor een ander niet.

(en een ruiter die slecht LDR rijdt, is dat niet gewoon een slechte ruiter? Is dat een betere en fijngevoeliger ruiter zijn als hij volgens de klassieke methode zou rijden?)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:02

Kijk, ik vind het op zich een beetje een probleem als een methode maar voor een handjevol mensen/paarden werkt, want dan klopt er toch iets niet. Dan past het toch niet echt in dressuur, wat toegankelijk is voor elk paard en elke ruiter. Iets anders waar ik op stuit is dat paarden geselecteerd worden naar de methode. Dat wijst dan ook op ergens een zwakte/probleem in de methode.
Het ergste vind ik dat Sjef, net als de meeste pro LDR mensen, meestal geprikkeld reageert, in de verdediging schiet, of uithaalt (men is maar dom en moet zich er buiten houden), maar eigenlijk amper komt met voorlichting, of ik heb iets gemist (kan heel goed hoor, ik lees weinig Nederlands, dan bij voorbaat excuus), waardoor het alleen maar meer de negatieve kant op wordt getrokken.
Als het zoiets goeds is, zou het gepropageerd moeten worden en niet behandeld hoeven worden zoals het nu gebeurt (rechtzaken over plaatjes enzo).
Maar dat is maar een persoonlijk idee hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:03

In elke rijstijl en bij elke trainingsmethode komen slechte ruiters, of ruiters die het slecht uitvoeren voor. Het grote verschil is, dat dit bij LDR een reden is om het te verketteren, waar bij de andere stijlen en methodes de schuld bij de slechte ruiter gelegd wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:06

Albertine_N schreef:
(en een ruiter die slecht LDR rijdt, is dat niet gewoon een slechte ruiter? Is dat een betere en fijngevoeliger ruiter zijn als hij volgens de klassieke methode zou rijden?)

Ik heb het over juist als tegenover onjuist. Iemand die onjuist LDR rijdt, kan best een hele goede "klassieke" ruiter zijn. Pro LDR ers zeggen juist dat zoveel mensen het verkeerd gebruiken. Die mensen gebruiken 1 methode verkeerd, maar zijn het dan per definitie slechte ruiters? Weet ik niet, durf ik niet te stellen.
Ik durf wel te stellen, en dat heb ik al gaan, dat een goede ruiter ook tot goede resultaten kan komen zonder LDR.
Ik vind, persoonlijk, nog steeds het nut moeilijk aanwijsbaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:07

Karl66 schreef:
In elke rijstijl en bij elke trainingsmethode komen slechte ruiters, of ruiters die het slecht uitvoeren voor. Het grote verschil is, dat dit bij LDR een reden is om het te verketteren, waar bij de andere stijlen en methodes de schuld bij de slechte ruiter gelegd wordt.

Daar ben ik het met je eens. Ik zei al dat het in een kwaad daglicht komt door wat we zien aan negatieve dingen.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:11

Lusitana schreef:
Kijk, ik vind het op zich een beetje een probleem als een methode maar voor een handjevol mensen/paarden werkt, want dan klopt er toch iets niet. Dan past het toch niet echt in dressuur, wat toegankelijk is voor elk paard en elke ruiter. Iets anders waar ik op stuit is dat paarden geselecteerd worden naar de methode. Dat wijst dan ook op ergens een zwakte/probleem in de methode.
Het ergste vind ik dat Sjef, net als de meeste pro LDR mensen, meestal geprikkeld reageert, in de verdediging schiet, of uithaalt (men is maar dom en moet zich er buiten houden), maar eigenlijk amper komt met voorlichting, of ik heb iets gemist (kan heel goed hoor, ik lees weinig Nederlands, dan bij voorbaat excuus), waardoor het alleen maar meer de negatieve kant op wordt getrokken.
Als het zoiets goeds is, zou het gepropageerd moeten worden en niet behandeld hoeven worden zoals het nu gebeurt (rechtzaken over plaatjes enzo).

Maar dat is maar een persoonlijk idee hoor.

Er zijn meer dan genoeg mensen die LDR toepassen en waar het wel voor werkt en niet alleen in Nederland. Het grote probleem is dat iedereen accepteert dat je van een paard pas op het GP-niveau de hoogste graad van verzameling en oprichting mag verwachten, maar niet tegelijk begrijpen dat het niveau van LDR training van de topruiters ook pas kan na jaren training. Als je het gebruikt, moet je met iets lager en ronder instellen beginnen en het langzaam via training uitbouwen.

De selectie die door Anky en Sjef wordt toegepast is ook zo'n onzinverhaal. Anky zoekt paarden die bij haar passen en wie doet dat niet? En zij heeft de voorkeur voor sensibele paarden omdat zij daar het beste mee kan werken. Ze roepen niet voor niets de hele tijd dat ze de training op het paard aanpassen en dus ook het LDR gebruik.

Er wordt regelmatig uitgelegd wat LDR inhoudt en wat de do's en don'ts zijn. Laatst nog tijdens een symposium in Leeuwarden. Het probleem is vaak dat mensen die tegen LDR zijn er niet voor open willen staan, want het plaatje staat ze niet aan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:16

Lusitana schreef:
Albertine_N schreef:

Ik heb het over juist als tegenover onjuist. Iemand die onjuist LDR rijdt, kan best een hele goede "klassieke" ruiter zijn. Pro LDR ers zeggen juist dat zoveel mensen het verkeerd gebruiken. Die mensen gebruiken 1 methode verkeerd, maar zijn het dan per definitie slechte ruiters? Weet ik niet, durf ik niet te stellen.
Ik durf wel te stellen, en dat heb ik al gaan, dat een goede ruiter ook tot goede resultaten kan komen zonder LDR.
Ik vind, persoonlijk, nog steeds het nut moeilijk aanwijsbaar.

Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur.

LDR, waarbij je de buikspieren traint en het achterbeen sneller laat worden is binnen die wedstrijdsport een belangrijk trainingsinstrument om je paard atletisch te trainen voor wat er gevraagd wordt. Ik betwijfel of deze paarden net zo goed zouden scoren als ze zonder LDR getraind zouden worden.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:43

Ik wil even een stukje uit Tineke Bartelds haar column citeren. IDS-25 22 dec. 2005 pag. 30:
regel 38 tot 50.

"Mijn kijk op Laag, rond en diep...
... De finesses van het kunnen beheersen van alle details van het laag en diep rijden zijn voor mij voorbehouden aan een paar proffesoren van de rijkunst. Tegelijkertijd kunnen anderen zich hier beter ver van houden. Mijn advies voor anderen luidt: motiveer je paard altijd om van uit het gebruik van het achterbeen met drang naar voren nageeflijk en laag te komen. En doe dat zònder dwingende hand. En oordeel niet over een niveau wat ver van het jouwe is. Wie de sport niet beoefent, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien, zei Wim Kan ooit al..."

Heb ìk niks aan toe te voegen... Laten we fijn met zijn allen aan het ondertreden van het achterbeen gaan werken, zonder overmatige teugelhulpen en laat de rijstijl van GP ruiters en kampioenen voor wat het is. De meeste mensen die in dit topic discuseren komen nooit aan dit nivo van rijden toe (ikzelf incl.)en hebben dus ook niks met LDR te maken... Ik heb Bonfire en Salinero zien lopen in het losrijden en een proef met continu de oortjes erop. Natuurlijk zwiepen ook deze paarden wel eens met de staart of leggen ze de oren in de nek tijdens een trainingsmoment. Dat gebeurd bij elke manier van rijden en elke methode. Mijn paarden doen dat ook als ze in het land lopen met soortgenoten hahaha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:05

Karl66 schreef:
Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur

Onzin, een paard heeft nog steeds vier benen een lijf een hals en een hoofd. En sinds wanneer is "klassiek" ineens Hoge School?
De wedstrijd regels van de FEI zijn gestoelt op "klassiek" en dus wordt dat gevraagd in de ring. Ik zie niet waarom het ineens anders zou zijn.
En waarom fokt men dan paarden die niet kunnen voldoen aan de regels zoals ze zijn? Wat is het voordeel van het "moderne" paard in dat opzicht? Ik geloof helemaal niet dat het moderne paard geen gewone dressuur kan lopen....
Karl66 schreef:

LDR, waarbij je de buikspieren traint en het achterbeen sneller laat worden is binnen die wedstrijdsport een belangrijk trainingsinstrument om je paard atletisch te trainen voor wat er gevraagd wordt. Ik betwijfel of deze paarden net zo goed zouden scoren als ze zonder LDR getraind zouden worden.

Daar zullen we dus nooit achter komen

Verder dank voor een beetje meer inzicht geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:31

Lusitana schreef:
Karl66 schreef:
Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur

Onzin, een paard heeft nog steeds vier benen een lijf een hals en een hoofd. En sinds wanneer is "klassiek" ineens Hoge School?
De wedstrijd regels van de FEI zijn gestoelt op "klassiek" en dus wordt dat gevraagd in de ring. Ik zie niet waarom het ineens anders zou zijn.
En waarom fokt men dan paarden die niet kunnen voldoen aan de regels zoals ze zijn? Wat is het voordeel van het "moderne" paard in dat opzicht? Ik geloof helemaal niet dat het moderne paard geen gewone dressuur kan lopen....

Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur

Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.

Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.

Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:02

Karl66 schreef:
Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur

Een koudbloed is zeer goed te berijden, maar geen rijpaard. Toch denk ik dat we het nog gaan meemaken dat de eerste Tinker, Boulonais of wat dan ook gaat doordringen tot hogere dressuur.
Karl66 schreef:
Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.

Karakter is bij paarden voor een groot deel gevormd door de opvoeding. Denk je dan trouwens niet dat het tijd wordt om minder heethoofdige paarden te fokken als je wilt fokken als gebruikspaard als je het er in of uit kunt fokken?
Karl66 schreef:
Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.

Vroeger bestonden er ook gewoon paarden van dat type, als de Franse paarden, ik weet niet hoever jij de geschiedenis in wilt duiken, maar de verandering in wat men tegenwoordig wil en de opkomst vanLDR zit rond de jaren 70.
Karl66 schreef:
Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.

Ja, en daar gaan we juist gigantisch de fout in. Het voldoet, met wapperende voorbenen en niet meekomend achterbenen, onzuivere gangen en weet ik het wat ik allemaal tegenkom bij die "expressieve" paarden, niet aan de regels. En dat bedoel ik met handbal willen spelen tegen een voetbal team.
Dus, wat er nu gaat gebeuren is dat de jurering maar aangepast moet worden, de regels maar aangepast moeten worden en men naar een show zit te kijken en niet meer naar een sport met regels. Het staat daarbij ver af van africhting en het paard wordt ondergeschikt aan de glorie van de ruiter. Voorheen was een wedstrijd een toetsing van waar je was in he africhting van het paard. Dat is het allang al niet meer. De dressuursport is gewoon totaal losgekomen van dressuur. Ik heb het al genoemd, het is een industrie geworden. Het draait, uiteindelijk toch weer om geld en publiek plezieren....de dood of de gladiolen
Ja, ik treur daarom, net als andere "ouwe sullen" zoals we worden genoemd, met mij. Want er is hier wel een nobel wezen in het geding.
Oh, help ik wordt sentimenteel
Nee zonder dolle, ik vind deze "vooruitgang" geen vooruitgang voor het paard of de sport. En ik betreur de mentaliteits verandering.
Maar, eh, dat ben ik hoor, je hoeft mijn mening niet te delen.

thiel

Bet: actuele e-mail van Men Janssen m.b.t. diuscussies LDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:08

Betreft e-mail van Men Janssen betreffende discussies LDR op discussiefora internet.
Beste mensen,

mijn naam is Ulrike Thiel.

Ik heb begrepen, dat op dit forum een discussie loopt over de DLR methode. Ik heb enkele dagen terug een aantal commentaren over deze methode op mijn homepage gezet en een open brief aan de hippische bladen en de KNHS, die ik ook aan de redacties en de KNHS per brief had verstuurd. Een link naar deze page was kennelijk aanleiding geweest voor de discussie binnen dit forum.

Mijn motivatie voor de desbetreffende brief en de verdere commentaren op mijn homepage, heb ik daar ook geprobeerd duidelijk te maken: Namelijk ervoor te zorgen, dat de kritiek aan deze methode of onderdelen daarvan ook een plek krijgt voor de geïnteresseerde paardensportvriend (in de hippische pers gebeurd dat tot op heden helaas niet.) Het gaat mij absoluut niet erom om iemand persoonlijk aan te vallen, maar het gaat mij om het welzijn van paarden.

Ik heb begrepen, dat een aantal discussiefora naar mijn homepage zijn wezen kijken en er ook over in discussie zijn geraakt. Door fokt.nl werd ik benaderd, om zelf op vragen antwoorden te geven m.b.t. mijn commentaar, hetgeen ik gedaan heb. Ik begrijp ook, dat op bokt.nl pagina discussie loopt, waarbij vaker stellingen van mijn website erbij betrokken worden.

Ikzelf wil mij niet ongevraagd in deze discussie mengen, maar wil de forumdeelnemers wel op de hoogte stellen van een e-mail, dat mij gisteren heeft bereikt door Men Janssen:

Beste mevr. Van Thiel,

Ik vind net als u trouwens dat we deze correspondentie per mail maar beter kunnen beëindigen zeker nu ik via via doorgespeeld krijg dat u via de website www.fokt.nl en natuurlijk uw eigen site nogal behoorlijk wat zaken verkeerd tegen het licht houdt.

U begrijpt zeker wat ik bedoel.

Mijn niveau is het in elk geval niet om mijn zienswijzen het web publiek door de strot te duwen.

De meeste bezoekers en schrijvers van bepaalde forums op websites zouden er sowieso beter aan doen om wat harder te werken en zich niet in zoveel theoretisch prutsmuts moeten verliezen en zich beter met andere wereldse relevante zaken bezig te houden.

Dit allemaal lezen en bijhouden kost een heel mensenleven; welnu het leven heeft zoveel mooie en leuke dingen te bieden dan je te buigen en te mengen in dat geneuzel!

Jammer, onze zienswijzen liggen toch te ver uit mekaar. Ik zal me de moeite besparen om er nog meer tijd aan te besteden.

Een tipje van de sluier wat uw vraag betreft; begin Februari zal meer info gepubliceerd worden en dan wordt u hopelijk een stukje wijzer.

Een groet, Sjef Janssen
--------------------------------------------------------------------------------------

De boven genoemde mail was een antwoord op deze mail van mij aan die een korte e-mail wisseling vooraf was gegaan. Dit na aanleiding van een mail die mij bereikte van de Heer Janssen, nadat ik de brief aan de pers op mijn homepage had gepubliceerd.:

Geachte Meneer Janssen,

Dank voor Uw antwoord, die ik in goede orde heb ontvangen.
Samenvattend en afsluitend concludeer ik uit uw antwoord het volgende:
Uit onze e-mail discussie blijkt, dat wij het m.b.t. een aantal punten beiden helemaal eens zijn. Dit is al heel wat en blijkbaar leidt communicatie wel tot beter wederzijds begrijp op sommige punten.
Ik zal ook niet uitgebreid antwoorden maar wil alleen duidelijk maken waarmee ik nog steeds moeite heb:
Wat mijn kritiek aan de LDR methode (als geheel of onderdelen daarvan) betreft werpt U mij voor, dat ik of op persoonlijke titel of vanwege onvoldoende informatie niet genoeg afweet om hierover te kunnen oordelen. Desondanks bent U helaas niet bereid mij verder te helpen door publicaties op te noemen, waarin ik het gehele verhaal vanuit een door U geautoriseerde bron zou kunnen bestuderen. Ik heb al mijn bereidheid duidelijk gemaakt mijn momentele standpunt met aller plezier te willen toetsen, indien ik over authentiek materiaal zou beschikken. Zo kan ik helaas mijn standpunt alleen opgrond van observaties en dat wat ik tot op heden heb kunnen betrekken bij mijn meningsvorming onderbouwen. Dit vindt U weer onvoldoende, en dan blijft dit een vicieuze cirkel.
Indien U aan zou geven waar geïnteresseerden hun informatie over de LDR methode zwart op wit kunnen nalezen, zouden veel van de critici en ook alle geïnteresseerden paardensportvrienden, (die zich niet eens Per Se “tegenstanders” zouden willen laten noemen) hierbij gebaat zijn, en de algemene discussie hierdoor op een zakelijke en minder geloofsovertuigingachtige manier gevoerd worden, Dit zou ook veel misbruik door kennelijk verkeerde imitatie, over die wij kennelijk beiden niet gelukkig zijn voorkomen.

Hoogachtend
Ulrike Thiel
--------------------------------------------------------------------------------------

Ik vond het belangrijk de discussiedeelnemers van dit forum hiervan op de hoogte te stellen en wens hun verder nog veel discussieplezier.

met vriendelijke groeten
Ulrike Thiel

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:52

Lusitana schreef:
Karl66 schreef:

Een koudbloed is zeer goed te berijden, maar geen rijpaard. Toch denk ik dat we het nog gaan meemaken dat de eerste Tinker, Boulonais of wat dan ook gaat doordringen tot hogere dressuur.

Het feit dat hun bouw niet geschikt is, betekent dat ze nooit dezelfde punten zullen krijgen als een sportpaard. Vandaar mijn punt
Karl66 schreef:

Karakter is bij paarden voor een groot deel gevormd door de opvoeding. Denk je dan trouwens niet dat het tijd wordt om minder heethoofdige paarden te fokken als je wilt fokken als gebruikspaard als je het er in of uit kunt fokken?

Karakter is genetisch bepaald, hoe het karakter uiteindelijk tot uitdrukking komt is wel afhankelijk voor de opvoeding. Zolang men beweging belangrijker vindt dan karakter en de topruiters met dat karakter om kunnen gaan, zal er ben ik bang weinig verandering komen.

Karl66 schreef:

Vroeger bestonden er ook gewoon paarden van dat type, als de Franse paarden, ik weet niet hoever jij de geschiedenis in wilt duiken, maar de verandering in wat men tegenwoordig wil en de opkomst vanLDR zit rond de jaren 70.

LDR is zelfs al veel ouder en beslist niet onbekend binnen de klassieke dressuur, maar past als trainingstechniek juist bij dit type paard.

Karl66 schreef:

Ja, en daar gaan we juist gigantisch de fout in. Het voldoet, met wapperende voorbenen en niet meekomend achterbenen, onzuivere gangen en weet ik het wat ik allemaal tegenkom bij die "expressieve" paarden, niet aan de regels. En dat bedoel ik met handbal willen spelen tegen een voetbal team.
Dus, wat er nu gaat gebeuren is dat de jurering maar aangepast moet worden, de regels maar aangepast moeten worden en men naar een show zit te kijken en niet meer naar een sport met regels. Het staat daarbij ver af van africhting en het paard wordt ondergeschikt aan de glorie van de ruiter. Voorheen was een wedstrijd een toetsing van waar je was in he africhting van het paard. Dat is het allang al niet meer. De dressuursport is gewoon totaal losgekomen van dressuur. Ik heb het al genoemd, het is een industrie geworden. Het draait, uiteindelijk toch weer om geld en publiek plezieren....
de dood of de gladiolen

Ja, ik treur daarom, net als andere "ouwe sullen" zoals we worden genoemd, met mij. Want er is hier wel een nobel wezen in het geding.
Oh, help ik wordt sentimenteel
Nee zonder dolle, ik vind deze "vooruitgang" geen vooruitgang voor het paard of de sport. En ik betreur de mentaliteits verandering.
Maar, eh, dat ben ik hoor, je hoeft mijn mening niet te delen.
Ik denk dat voor dressuurruiters, net als andere sporters het niet in eerste instantie om het geld gaat maar om de competitie en het leveren van de beste prestatie. Het feit dat dressuurwedstrijden niet meer alleen voor de verstokte dressuurliefhebbers is die alleen naar africhtingsdetails kijkt, maar een kijksport voor iedereen die wil genieten van de gratie van ruiter en paard kan je als een verlies of een zegen zien. Ik vind het vooral een zegen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:51

Ik vind het ook geen vooruitgang, enkel een middel om nog sneller een paard truucjes in de ring te tonen die weing met dressuur te maken hebben..;

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:11

Astragirl schreef:
Ik vind het ook geen vooruitgang, enkel een middel om nog sneller een paard truucjes in de ring te tonen die weing met dressuur te maken hebben..;

Het gaat niet om sneller maar om een paard beter te trainen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:53

Jaja, nou, daar kun je dus nog steeds vraagtekens bij zetten. In elk geval is de mail van Sjef weer een typische. Aanval in de zin van jullie zijn dom en moeten zich er niet mee bemoeien en verdediging in de zin van alles wordt verkeerd uitgelegd.
Ik probeer neutraal en onderzoekend te zijn maar er is veel weerstand en geslotenheid. Dat maakt het niet makkelijker om en positief beeld te vormen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:15

Dat is waar door deze geslotenheid komen er nog meer vragen en eventuele tegenstanders.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:23

Wat ik me afvroeg toen ik zelf aan het rijden was: waarom rijden de ruiters van de paarden die getraint worden voor portugese stierenvechten zelf niet mee in de dressuur? Het lijkt me juist geweldig voor die mensen om te laten zien hoe het nu eigenlijk zou moeten?