Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:. Ik zeg niet dat dit in de methode hoort, ik zeg niet dat Anky het doet, ik zeg dat deze beelden de weerstand tegen de methode oproepen.
.
Albertine_N schreef:Weerstand...
Over hoeveel mensen gaat het? 100, 200 ?
Albertine_N schreef:(en een ruiter die slecht LDR rijdt, is dat niet gewoon een slechte ruiter? Is dat een betere en fijngevoeliger ruiter zijn als hij volgens de klassieke methode zou rijden?)
Karl66 schreef:In elke rijstijl en bij elke trainingsmethode komen slechte ruiters, of ruiters die het slecht uitvoeren voor. Het grote verschil is, dat dit bij LDR een reden is om het te verketteren, waar bij de andere stijlen en methodes de schuld bij de slechte ruiter gelegd wordt.
Lusitana schreef:Kijk, ik vind het op zich een beetje een probleem als een methode maar voor een handjevol mensen/paarden werkt, want dan klopt er toch iets niet. Dan past het toch niet echt in dressuur, wat toegankelijk is voor elk paard en elke ruiter. Iets anders waar ik op stuit is dat paarden geselecteerd worden naar de methode. Dat wijst dan ook op ergens een zwakte/probleem in de methode.
Het ergste vind ik dat Sjef, net als de meeste pro LDR mensen, meestal geprikkeld reageert, in de verdediging schiet, of uithaalt (men is maar dom en moet zich er buiten houden), maar eigenlijk amper komt met voorlichting, of ik heb iets gemist (kan heel goed hoor, ik lees weinig Nederlands, dan bij voorbaat excuus), waardoor het alleen maar meer de negatieve kant op wordt getrokken.
Als het zoiets goeds is, zou het gepropageerd moeten worden en niet behandeld hoeven worden zoals het nu gebeurt (rechtzaken over plaatjes enzo).
Maar dat is maar een persoonlijk idee hoor.
Lusitana schreef:Albertine_N schreef:(en een ruiter die slecht LDR rijdt, is dat niet gewoon een slechte ruiter? Is dat een betere en fijngevoeliger ruiter zijn als hij volgens de klassieke methode zou rijden?)
Ik heb het over juist als tegenover onjuist. Iemand die onjuist LDR rijdt, kan best een hele goede "klassieke" ruiter zijn. Pro LDR ers zeggen juist dat zoveel mensen het verkeerd gebruiken. Die mensen gebruiken 1 methode verkeerd, maar zijn het dan per definitie slechte ruiters? Weet ik niet, durf ik niet te stellen.
Ik durf wel te stellen, en dat heb ik al gaan, dat een goede ruiter ook tot goede resultaten kan komen zonder LDR.
Ik vind, persoonlijk, nog steeds het nut moeilijk aanwijsbaar.
Karl66 schreef:Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur
Karl66 schreef:
LDR, waarbij je de buikspieren traint en het achterbeen sneller laat worden is binnen die wedstrijdsport een belangrijk trainingsinstrument om je paard atletisch te trainen voor wat er gevraagd wordt. Ik betwijfel of deze paarden net zo goed zouden scoren als ze zonder LDR getraind zouden worden.

Lusitana schreef:Karl66 schreef:Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur
Onzin, een paard heeft nog steeds vier benen een lijf een hals en een hoofd. En sinds wanneer is "klassiek" ineens Hoge School?
De wedstrijd regels van de FEI zijn gestoelt op "klassiek" en dus wordt dat gevraagd in de ring. Ik zie niet waarom het ineens anders zou zijn.
En waarom fokt men dan paarden die niet kunnen voldoen aan de regels zoals ze zijn? Wat is het voordeel van het "moderne" paard in dat opzicht? Ik geloof helemaal niet dat het moderne paard geen gewone dressuur kan lopen....
Karl66 schreef:Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur![]()
Karl66 schreef:Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.
Karl66 schreef:Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.
Karl66 schreef:Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.
Lusitana schreef:Karl66 schreef:Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur![]()
Een koudbloed is zeer goed te berijden, maar geen rijpaard. Toch denk ik dat we het nog gaan meemaken dat de eerste Tinker, Boulonais of wat dan ook gaat doordringen tot hogere dressuur.
Het feit dat hun bouw niet geschikt is, betekent dat ze nooit dezelfde punten zullen krijgen als een sportpaard. Vandaar mijn puntKarl66 schreef:Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.
Karakter is bij paarden voor een groot deel gevormd door de opvoeding. Denk je dan trouwens niet dat het tijd wordt om minder heethoofdige paarden te fokken als je wilt fokken als gebruikspaard als je het er in of uit kunt fokken?
Karakter is genetisch bepaald, hoe het karakter uiteindelijk tot uitdrukking komt is wel afhankelijk voor de opvoeding. Zolang men beweging belangrijker vindt dan karakter en de topruiters met dat karakter om kunnen gaan, zal er ben ik bang weinig verandering komen.Karl66 schreef:Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.
Vroeger bestonden er ook gewoon paarden van dat type, als de Franse paarden, ik weet niet hoever jij de geschiedenis in wilt duiken, maar de verandering in wat men tegenwoordig wil en de opkomst vanLDR zit rond de jaren 70.
LDR is zelfs al veel ouder en beslist niet onbekend binnen de klassieke dressuur, maar past als trainingstechniek juist bij dit type paard.Karl66 schreef:Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.
Ja, en daar gaan we juist gigantisch de fout in. Het voldoet, met wapperende voorbenen en niet meekomend achterbenen, onzuivere gangen en weet ik het wat ik allemaal tegenkom bij die "expressieve" paarden, niet aan de regels. En dat bedoel ik met handbal willen spelen tegen een voetbal team.
Dus, wat er nu gaat gebeuren is dat de jurering maar aangepast moet worden, de regels maar aangepast moeten worden en men naar een show zit te kijken en niet meer naar een sport met regels. Het staat daarbij ver af van africhting en het paard wordt ondergeschikt aan de glorie van de ruiter. Voorheen was een wedstrijd een toetsing van waar je was in he africhting van het paard. Dat is het allang al niet meer. De dressuursport is gewoon totaal losgekomen van dressuur. Ik heb het al genoemd, het is een industrie geworden. Het draait, uiteindelijk toch weer om geld en publiek plezieren....
de dood of de gladiolen
Ja, ik treur daarom, net als andere "ouwe sullen" zoals we worden genoemd, met mij. Want er is hier wel een nobel wezen in het geding.
Oh, help ik wordt sentimenteel![]()
Nee zonder dolle, ik vind deze "vooruitgang" geen vooruitgang voor het paard of de sport. En ik betreur de mentaliteits verandering.
Maar, eh, dat ben ik hoor, je hoeft mijn mening niet te delen.
Ik denk dat voor dressuurruiters, net als andere sporters het niet in eerste instantie om het geld gaat maar om de competitie en het leveren van de beste prestatie. Het feit dat dressuurwedstrijden niet meer alleen voor de verstokte dressuurliefhebbers is die alleen naar africhtingsdetails kijkt, maar een kijksport voor iedereen die wil genieten van de gratie van ruiter en paard kan je als een verlies of een zegen zien. Ik vind het vooral een zegen.
Astragirl schreef:Ik vind het ook geen vooruitgang, enkel een middel om nog sneller een paard truucjes in de ring te tonen die weing met dressuur te maken hebben..;