Het ware verhaal van de ranch... (Spanje)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:58

Cayenne schreef:
Ik ben dit hele topic al een paar dagen aan het volgen en vind het echt schandalig zoals deze Ranch te werk gaat. Dat mag niet eens de naam Ranch dragen

ik zag ook een paar foto's voorbij komen en schrok ergens van..

http://static.marktplaza.nl/images/3/Pa ... .jpg[/img]

is dit hetzelfde paard?

http://img126.imageshack.us/img126/3535 ... .jpg[/img]

ik ben er niet zeker van maar de aftekeningen lijken wel te kloppen. De verschil in kleur van vacht kan door de (avond?)zon op de eerste foto komen..

Ja, dit is een en hetzelfde paard, nl. onze volbloed arabier hengst Sha Bajko.

V.K. is erin geslaagd om binnen 2 maanden het paard naar de kloten te helpen. De vacht is dof, het paard is vermagerd en de energie is eruit.
Bij ons stond hij dan wel in zomervacht; bij haar waarschijnlijk een soort van wintervacht, maar zelfs bij ons zag hij er nooit zo uit in de winter. En altijd was hij actief met zeer levendige ogen. Nu zijn de ogen dood en leeg, en kijken mij zo treurig aan.

Ik zal proberen 2 ongeveer gelijkwaardige foto's neer te zetten van hoe hij bij ons was en hoe hij bij V.K. is. De foto's bij V.K. zijn 2 weken geleden door Evelien genomen.

Bij ons:
Afbeelding

2 weken geleden bij V.K. op de ranch:
Afbeelding
en:
Afbeelding

Dan moet je kijken naar de uitstraling en naar de ogen.
Bij ons schittert hij van energie en ondeugendheid, bij V.K. is alle energie en levenskracht eruitgeslagen. Verder heeft hij vast wat aan zijn oog ivm alle vliegen die daarom heen zitten.

Ik vind dit dieptriest.
Een paard die ik naar een goed tehuis heb verkocht, tenminst zo suggereerde Sjoerdtje Verbeeke een en ander, die is enorm slecht terechtgekomen. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd, dus V.K. maak je borst maar nat !!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:00

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:03

IcePrincess schreef:
Een groot verschil met een net terrein met mooi ruime stallen waar goed voor de paarden gezorgt wordt.

Een groot verschil ja, maar nog steeds de vraag of dat beter is voor de páárden. Een stal en paardenwelzijn gaan nl. náuwelijks samen en 'goede' verzorging hebben paarden in de regel juist níet nodig; wel paardgerichte.
Wat denk je dat 'stalgebreken' zijn en waarom dat zo heet?!

Hoewel ik persé géén 'natural' ben of genoemd wil worden is de site paardnatuurlijk.nl erg goed mbt paardgerichte info over het houden.

Nogmaals: ik weet niet wat het 'ware' verhaal is. Ook het joúwe lijkt dat niet te zijn.

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:09

Huertecilla schreef:
IcePrincess schreef:
Een groot verschil met een net terrein met mooi ruime stallen waar goed voor de paarden gezorgt wordt.

Een groot verschil ja, maar nog steeds de vraag of dat beter is voor de páárden. Een stal en paardenwelzijn gaan nl. náuwelijks samen en 'goede' verzorging hebben paarden in de regel juist níet nodig; wel paardgerichte.

Hoewel ik persé géén 'natural' ben of genoemd wil worden is de site paardnatuurlijk.nl erg goed mbt paardgerichte info over het houden.

Nogmaals: ik weet niet wat het 'ware' verhaal is. Ook het joúwe lijkt dat niet te zijn.

Ja werkelijk, laten we hun er ook nog bij gaan halen! Paard natuurlijk, heb je wel eens gezien hoe die paarden erbij lopen! Net zo mager als die paarden in Spanje. Maar dit is nogal offtopic, dus zal er verder niet op ingaan.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:11

@HC. Je afkeer voor de manier van paarden houden in Nederland is bekend, maar is dit topic nu de plaats om daar over in discussie te gaan?

Je hebt eerder al aangegeven niets te kunnen en te willen doen in deze kwestie. Respecteer dan ook de mensen die daar anders ook denken en gebruik dit topic niet om jouw manier van paarden houden te profileren.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:14

Ik vind die arabier er niet heel slecht uitzien, maar idd, aan zijn ogen zie je wel dat hij niet gelukkig is .

Als ik het goed begrijp is hij nu voor Charlotte. Ze is niet de slimste van de wereld wat betreft paarden, maar ik weet wel dat ze hem niet zo slecht zal behandelen als je denkt. Hij treft het beter in de handen van Charlotte dan in die van Vivian. Charlotte is nietzo poetserig en wandelig zoals de nederlandse pennymeisjes, maar ik haar vaak genoeg gewoon in de paddocks zien knuffelen met de paarden, spelletjes met ze spelen, dat soort dingen.

@Huertecilla, misschien lijkt mijn verhaal voor jou niet het ware, en dat zal ook vast voor vele anderen net zo zijn. Ik weet zelf wat ik gezien heb, heb het zelf allemaal meegemaakt, en degene die er ook geweest zijn weten precies wat wel en niet waar is en daarmee zijn wij de enige.

[edit]
En even voor de duidelijkheid, ik ben ook absoluut geen dressuurmiep, mijn paarden zou ik nooit de hele dag op stal zetten, staan ook gewoon lekker op het land en rij zelf alleen maar buiten (en met name in de zomer met alleen een halster+touw en verder niets). En ook niet volgens die site die je gaf, daar heb ik absoluut niets mee.
Laatst bijgewerkt door IcePrincess op 17-11-05 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke1208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:16

ik heb de afgelopen 12 pagina's met open mond zitten lezen!!!
wat een verhaal!!!! pfff... op dit moment weet ik niet eens hoe ik moet reageren, zo'n indruk heeft het gemaakt, ik moet het eerst even laten bezinken!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:19

Huertecilla schreef:
IcePrincess schreef:

Als je paard nartuurlijk wilt houden, moet je ze los laten in de vrije natuur en ook niet op ze rijden, want op de eerste paarden werdt ook niet gereden, dat hebben de mensen er maar van gemaakt.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:24

Marieke_ schreef:
Vivian was idd eerst levendige op bokt, maar na veel negatieve ervaringen op de ranch wilde de moddies Vivian geen advertenties meer laten plaatsen. Zodat er geen bokkers daar meer terecht zouden komen.

Ongeveer ja. Er zijn al eerder mensen geband omdat ze zich niet aan hun afspraken op EA gehouden hebben, en dat was hier ook het geval.

En bij deze een vriendelijk verzoek om on topic te blijven en discussies over het al of niet natuurlijk houden van paarden hier buiten te houden.

Anoniem

Re: Het ware verhaal van de ranch... (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:35

Jeetje tatjana dat is niet niks... Ik vond het nog wel zo leuk voor je dat je daarheen kon. Knap dat je het zo lang hebt volgehouden!!

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:58

ah dat paard....

msar het verhaal zelf moiet ik nog ff lezen

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:05

Ik heb op het andere forum het verhaal gelezen van Juniper. En ben geshokeert.

Dit kan en mag je mensen gewoon niet aan doen. Maar ik denk ook dat je betere foto's moet hebben om aan te kunnen toonen dat de paarden mishandeld worden. En helaas zijn deze foto's er niet goed geneg.

Ik vind het wel super dat jullie er wat aan willen doen. Toppie meiden.

Nathalie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:13

Welk forum bedoel je shirley23?

Ik heb vanmorgen het hele verhaal gelezen en zit de hele dag al de nieuwe berichten te bekijken.

Ik vind het (op jullie verhalen afgaande) echt belachelijk hoe ze die dieren en jullie hebben behandeld/behandelen!!
Zag net ook de foto's van dat arabiertje. Jeetje wat een prachtkoppie zit daarop, helaas kijken de ogen op de andere twee foto's niet meer zo glinsterend....

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:15

Ik bedoel Cavaletti.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:27

IcePrincess schreef:
@Huertecilla, misschien lijkt mijn verhaal voor jou niet het ware, en dat zal ook vast voor vele anderen net zo zijn. Ik weet zelf wat ik gezien heb, ...

Mijn punt is dat perceptie realiteit is; een paar weken terug kwam hier een Boktster die en passant schande sprak van de paarden aan 10 meter touw onder een boom op een stoppelveld. Van de onderbouwde uitleg dat zo'n paard het zo véle malen beter heeft dan 'goed verzorgd in een ruime stal' viel haar mond wel even open. Het ware verhaal is dat beide eigenaars denken het goed te doen.

Die Boktster heeft tenminste nog brede kennis van paarden in haar geestelijke bagage terwijl de meeste posters hier geen idéé hebben van de welzijnseisen die het páárd stelt.
Zo zie je Ann dat mijn opmerkingen wel degelijk opportuun zijn: de bijkans hilárische voorbeelden van hoé opportuun vliegen je op het beeldscherm voorbij.
Ice Princess heeft denk ik een redelijk brede kijk, maar die heeft de 12 paginas hier bij benadering niet zelf volgeschreven

De db-wetgeving in nét Cataluña is strenger dan die van NL én actief. Mijn vraag aan Ice Princess en anderen die daar geweest zijn is dan ook waarom ze toen en daar niets gemeld hebben bij de db?

Verder heb je gelijk Ann: in alle opzichten ver van mijn bed dit

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:35

wooh wat een verhaal (MAAR HEB HET GELEZEN ) gewoon in een woord! VERSCHIKKELIJK!!

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:46

Ze heeft haar advertenties weggehaal op marktplaza. Probeerde net te kijken hoeveel feedback ze al had gehad en ze staat er niet meer bij. Ik blijf dit echt volgen want wil weten hoe het afloopt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:51

Nathalie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:53

Staat ook heel slim een 06 nummer in

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:54

Das toevallig sussie, posten vlak achter elkaar. hihi
srry offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:57

HC, zal het gemist hebben, maar niemand in dit topic praat over luxe stallen voor de paarden. Niemand zal er een probleem mee hebben dat de paarden in een paddock leven, idd lekker buiten, lekker natuurlijk. Maar een deugdelijke omheining mag dan toch wel verwacht worden, zeker als je ook veulens fokt.

Iedereen mag doen met zijn paarden wat hij wil, mits hij denkt dat het goed voor het paard is. Maar enkele fotoos zien er toch schandalig uit? Op zulk soort paarden ga je toch niet rijden? Die verhandel je toch niet? Die dame komt uit nederland, dus met "ze weet niet beter, want in Spanje is dat vrij algemeen" kan dan niet opgaan. Zij weet nl wel beter, als blijkt dat vele paarden ziek aan komen in Nederland is er toch wel wat te zeggen in de verzorging.

Ik twijfel er niet aan dat jij goed bent voor je paarden en dat ze geheel aangepast in het landschap mee kunnen komen, dat ze voldoende te eten krijgen om gezond te blijven en enigzins toch ook 'body' hebben. Kijk vette knollen zoals die hier soms op vette groene weides lopen, vind ik dus ook verkeerd. Maar er is ook een middenweg.

Die middenweg kan met enkel fotoos zoals hier getoond wel gevonden worden dat wij met zijn allen niet willen dat onze paarden er zo uit zien. Tussen schraal en mager zit een groot verschil.

HC geef je groot gelijk dat je niet voor het karretje gespannen wil worden. Dat jij het niet eens bent met nederlandse manier van houden van nederlans gefokte paarden, weten we allemaal, maar dit topic gaat Heeeeel ergens anders over.

Als mensen binnen dit topic vinden dat er vrolijke gezond goed verzorgde paarden op die fotoos staan, ben je ver weg gezakt. Een dikke onvoldoende voor verzorging.

Trouwens bieten en alfalfa is gezond voor paarden. Bietenpulp kan heel goed hooi vervangen, eigenlijk nog beter, genoeg over te vinden via google. Twijfel of die te vinden zijn daar bij de 2 zakkenvullers op bewuste ranch.

Dan nog die foto op marktplaza, als dat VK is, hoe zet ik mij zelf te kakken als handelaar. Ja handelaar in botten.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:58

ja idd alle advertenties zijn van marktplaza af. Een uurtje gelden stonden ze er nog op. Ongelooflijk.Vind het wel jammer dat Vivian niet zelf gewoon reageerd. Maar goed.

http://www.merensstamboek.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=417

Hier wordt haar naam ook in positieve zin genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:59

HC, zal het gemist hebben, maar niemand in dit topic praat over luxe stallen voor de paarden. Niemand zal er een probleem mee hebben dat de paarden in een paddock leven, idd lekker buiten, lekker natuurlijk. Maar een deugdelijke omheining mag dan toch wel verwacht worden, zeker als je ook veulens fokt.

Iedereen mag doen met zijn paarden wat hij wil, mits hij denkt dat het goed voor het paard is. Maar enkele fotoos zien er toch schandalig uit? Op zulk soort paarden ga je toch niet rijden? Die verhandel je toch niet? Die dame komt uit nederland, dus met "ze weet niet beter, want in Spanje is dat vrij algemeen" kan dan niet opgaan. Zij weet nl wel beter, als blijkt dat vele paarden ziek aan komen in Nederland is er toch wel wat te zeggen in de verzorging.

Ik twijfel er niet aan dat jij goed bent voor je paarden en dat ze geheel aangepast in het landschap mee kunnen komen, dat ze voldoende te eten krijgen om gezond te blijven en enigzins toch ook 'body' hebben. Kijk vette knollen zoals die hier soms op vette groene weides lopen, vind ik dus ook verkeerd. Maar er is ook een middenweg.

Die middenweg kan met enkel fotoos zoals hier getoond wel gevonden worden dat wij met zijn allen niet willen dat onze paarden er zo uit zien. Tussen schraal en mager zit een groot verschil.

HC geef je groot gelijk dat je niet voor het karretje gespannen wil worden. Dat jij het niet eens bent met nederlandse manier van houden van nederlans gefokte paarden, weten we allemaal, maar dit topic gaat Heeeeel ergens anders over.

Als mensen binnen dit topic vinden dat er vrolijke gezond goed verzorgde paarden op die fotoos staan, ben je ver weg gezakt. Een dikke onvoldoende voor verzorging.

Trouwens bieten en alfalfa is gezond voor paarden. Bietenpulp kan heel goed hooi vervangen, eigenlijk nog beter, genoeg over te vinden via google. Twijfel of die te vinden zijn daar bij de 2 zakkenvullers op bewuste ranch.

Dan nog die foto op marktplaza, als dat VK is, hoe zet ik mij zelf te kakken als handelaar. Ja handelaar in botten.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:09

goeie woorden over haar idd...
Kan het me gewoon niet voorstellen na de verhalen op bokt..

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:10

Erna208 schreef:
http://img492.imageshack.us/img492/5256 ... .jpg[/img]

Dan moet je kijken naar de uitstraling en naar de ogen.
Bij ons schittert hij van energie en ondeugendheid, bij V.K. is alle energie en levenskracht eruitgeslagen. Verder heeft hij vast wat aan zijn oog ivm alle vliegen die daarom heen zitten.

Erna, ik snap dat je heel verdrietig bent over alle ellende om je paardje heen.

Maar ik kan ook foto's van mijn paarden maken waarbij ze er een beejte leeg en suf uitzien... Paarden die aan het rusten zijn die kunnen er soms zo uitzien. In mijn profiel staan prachrige foto's van mijn paarden, maar toen ik er vanmiddag was, in de regen, zagen ze er toch echt heel anders uit...
Vliegen zijn niet fijn, maar zeker geen ramp
Een dun paard is echt niet slecht... Te dik is veel slechter voor een paard.

Dit soort foto's zijn helaas geen bewijs van een slechte verzorging. (ookal weet jij goed hoe je paard eruit zag, voor anderen is het gewoon een lief arabiertje, dat er op dat mement echt niet al te beroerd uitziet)
Die foto's moeten echt heel veel harder zijn.

Maak foto's van de wonden waar mensen het over hadden, maak foto's van de hoeven, maak foto's waar paarden duidelijk veel te mager zijn.

Dan pas kan je een zaak maken...