Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:58

Anya schreef:
Basisopvoeding vind ik:

- niet bijten (belangrijk bij hengstjes)
- vast kunnen staan
- voeten geven
- wijken voor druk (dat wil zeggen kont opzij o.i.d.)
- leren mee lopen en stoppen (niet ergens stiekem doorheen schouderen en zeker niet trekken, steigeren of omdraaien).
- cool reageren op rare dingen (als ik bijvoorbeeld herrie maak of een keer met een paraplu bij de wei kom omdat het regent).
- tegen afspuiten kunnen
- vertrouwen en respect voor mensen hebben
- komen als ik hem roep (gewoon omdat het kennelijk leuk is bij het hek)
- in de trailer willen lopen en er weer rustig uitgaan
- alle andere basisopvoeding is hem door zijn moeder gegeven en wordt nu voortgezet door zijn leeftijdsgenootjes en nu een oudere ruin, tot voor kort een lekker dominante fokmerrie.

Dit is de basisopvoeding pur sang!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:09

Het gaat niet om de buitenkant in dit geval (de ijzers, drukplekken etc), maar om de binnenkant (de botten, de pezen etc).

Misschien merk je dat niet meteen, misschien zelfs nooit, maar er is grote kans dat je het op den duur wel gaat merken.
En mij lijkt het het verstandigst om dat niet uit te gaan lokken en zulke risico's te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:25

Anya schreef:
Basisopvoeding vind ik:

- vast kunnen staan
- voeten geven
- leren mee lopen en stoppen (niet ergens stiekem doorheen schouderen en zeker niet trekken, steigeren of omdraaien).
- cool reageren op rare dingen (als ik bijvoorbeeld herrie maak of een keer met een paraplu bij de wei kom omdat het regent).
- tegen afspuiten kunnen
- alle andere basisopvoeding is hem door zijn moeder gegeven en wordt nu voortgezet door zijn leeftijdsgenootjes en nu een oudere ruin, tot voor kort een lekker dominante fokmerrie.

Dan heb ik dus 2.5 jaar geleden een pony gekocht die vrijwel elk element van basisopvoeding mistte. Alleen de trailer op en af ging een beetje fatsoenlijk, terwijl dàt onderaan mijn lijstje stond Haha!
Deze pony was 4 toen ik hem kocht en heeft ondertussen toch geleerd om een redelijk normale pony te zijn. Zelfs na een winter stilstaan kon ik hem gewoon uit de wei halen en in het bos gaan rijden. En dat terwijl ik hem pas vorige zomer zadelmak gemaakt heb (niet eens doorgereden).
Alle verhalen over "jong geleerd, oud gedaan" gaan dus niet op voor mijn pony, en met hem velen denk ik.
Zelfs een wat 'oudere' pony kan blijkbaar alles zonder problemen leren. Waarom zou je dan het risico nemen op vroege slijtage door een jaarling dingen te leren die hij/zij pas over twee of drie jaar moet kennen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:35

Mist schreef:
LecyTinker, ik zou toch graag jouw echte naam hebben (bij wijze van spreken) zodat ik zeker weet dat ik nooit een paard koop wat door jou is "opgevoed" Ik hecht namelijk belang aan de gezondheid van mijn paarden, ze moeten bij mij minstens 30 jaar meegaan Haha!

Ook ik hecht veel belang aan een goed opgevoed paard, en doe dit ook zelf. Mijn eerste "veulen" is nu 18 jaar, een heel dominante merrie (in de zin dat ze zelfs vreemde mensen aanvalt in de wei of bak- en over ieder paard uberhaupt de baas is) ik kan er mee lezen en schrijven. Thans heb ik weer een jaarling, die ook goed moet luisteren naar mij (anders volgen gepaste maatregelen Knipoog ) maar GEEN HAAR OP MIJN HOOFD die er aan denkt om dit dier te longeren, al is het maar 5 minuten, voordat het 3 jaar is Boos! dat jij dit zoals je zelf zegt, met enige regelmaat doet, draagt imo bij aan de gemiddelde leeftijden van paarden zoals eerder gezegd. Verdrietig
Paarden zijn al kwetsbaar genoeg (en ja, ook door "ons" zo gefokt) om dit soort dingen mee uit te vreten Boos!

Dit valt bijvoorbeeld onder "geen normale discussie voeren". Er is toch de hele tijd gezegd en niet alleen door mij dat het er van af hangt HOE je het doet? Je kan van alles longeren noemen, hang er een touw tussen en het heet al longeren. Als je het over longeren hebt, zoals er NORMAAL GESPROKEN gelongeerd wordt, ja okay, dan kan ik erin komen dat je dat niet met een jaarlinger wilt, maar je kunt toch ook nog tig andere dingen bedenken en het b.v. in stap doen?

Ik vind het echt belachelijk om te roepen "je MAG een jaarlinger niet longeren". Dan vraag ik meteen: hoe longeren, wat is de beweging, in hoeverre wordt er rekening gehouden met wat het veulen kan, of wordt het beest alleen maar dom in een rondje getrokken.

Dan krijg je voor de zoveelste keer de reactie "je mag een jaarlinger niet longeren". Dat vind ik gewoon kortzichtig, en klinkt net zo als "je moet altijd aan de linkerkant opstijgen" of " je mag niet zonder zadel rijden". Een mensenkind is qua ontwikkeling ook nog lang niet klaar, maar die mag ook gymnastieken hoor! Dus (voor de zoveelste keer) als men erop let wat het veulen KAN, en meeloopt zodat er geen sprake is van een nauwe cirkel, en het leuk houdt, dan kan ik persoonlijk niet bedenken wat er op tegen is. Een veulen vindt het best leuk om iets te leren als hij het behappen kan.

En dan iets roepen van "van jou koop ik nooit een veulen want ..." vind ik helemaaaaal beledigend.

Het wordt zo een erg eenzijdige discussie. Ik begrijp echt niet waarom je niet even nadenkt over waar de "voorstanders" (laat ik het zo even noemen) het nu eigenlijk over hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:39

Precies Marreke Haha! Haha! Haha!

Ik geef er de voorkeur aan om bovenstaande dingen allemaal te doen zolang veulen nog bij moeders is Haha! Haha! Haha! daarna op het land, en regelmatig kijken meenemen enz, enz,. nMaar als dat niet gebeurt is er geen man overboord want met 3/4 leren ze die dingen net zo makkelijk...... alleen is het wat lastiger om een 450 kilo niet willer te controleren dan een 50 kilo nietwiller Haha! Haha! Haha!

Voor mij maakt het niet uit, ik heb liever een 3 jarige die nog helemaal niks kan en weet dan een eenjarige die weet dat hij mensen kan imponeren en domineren omdat hij sterker is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:41

ZoekStalling schreef:
Het wordt zo een erg eenzijdige discussie. Ik begrijp echt niet waarom je niet even nadenkt over waar de "voorstanders" (laat ik het zo even noemen) het nu eigenlijk over hebben.

Omdat de voorstanders nog niet een keer het voordeel van jong longeren hebben kunnen vertellen

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:43

Citaat:
Anya schreef:
Basisopvoeding vind ik:

- vast kunnen staan
- voeten geven
- tegen afspuiten kunnen

helemaal mee eens. en diegene die denkt dat je hier iets mee verkeerd doet nou die moet mij maar eens komen uitleggen wat. ik heb zelf een hengstenveulen van anderhalf die dit allemaal kent. hij is ook al verkeersmak daar we ook al vaak met hem ad hand zijn gaan wandelen toen hij jonger was. borstelen vind hij ook heerlijk, hoeven kappen is ook geen probleem. hij staat trouwens winter en zomer dag en nacht op de wei met een hengstenveulen van één jaar, een hengst van drie en een hengst van vier en ik moet zeggen dat hij dus WEL gemanierd is.

ik ben wel tegen het longeren voor het derde jaar. longeren is nl heel erg belastend voor de benen. zelfs voor een ouder paard vind ik niet ideaal...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:48

Je kunt het ze net zo goed leren als ze drie zijn. In ons geval was het makkelijker om het ze te leren toen ze nog veulen waren. Ze zijn dan wat minder sterk, dus het gaat iets makkelijker. Wiz kende bovengenoemde dingen allemaal toen hij gespeend werd. Ik kan niet zeggen dat ik het vaak oefen. De hoefsmid heeft profijt van het stilstaan en voeten geven (ik geloof erg in zeer regelmatig bekappen van een jong paard). Heel af en toe moet de hele club van wei veranderen. Dan is het handig dat ze normaal mee kunnen lopen. Toen Wiz een hoefzweer had was het ook zeer handig dat hij die dingen al kende. Verder doe ik eerlijk gezegd niet zoveel met hem. Behalve een worteltje o.i.d. brengen af en toe. Maar als je hem eruit haalt, dan merk je dat hij het na maanden nog niet vergeten is. Maar je hebt gelijk Marreke. Je kunt het ze ook nog wel leren als ze 3 of 4 zijn.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:03

daar heb je wel gelijk in maar kgeloof nog altijd id gulden middenweg
als ze het eenmaal kennen blijven ze het kennen....
maar tis toch leuk om mijn veulen dat ik al van zijn geboorte heb toch dagelijks te zien. kzou echt niet maanden zonder hem kunnen Verdrietig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:25

Dravertipje? Als je zo graag met een lijn in je handen wil lopen bestaat er zoiets als lopen met de lange lijnen. Dat is na het tuig bij ons de basis. Een paard is dus bitwijs, leert ho en harder(al die dingen waar je het longeren voor zou doen dus) maar je gaat wel lekker recht uit Lachen . Snap zowiezo niet waarom mensen niet meer met lange lijnen werken.....Het is leuk om te doen en lekker afwisselend Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:31

gijsenkim schreef:
ZoekStalling schreef:

Omdat de voorstanders nog niet een keer het voordeel van jong longeren hebben kunnen vertellen

Jawel dus, je hebt het alleen niet opgepikt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:39

Doe het dan voor mij nog een keertje.

Wat is het grote voordeel van het longeren van een jaarling ten opzichte van de bewezen nadelen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:46

De voordelen schijnen iets te maken hebben met het leren van stemhulpen.

Maar hey, het lijkt wel of er daar net een alternatief voor aangeboden is Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:26

gijsenkim schreef:

Wat is het grote voordeel van het longeren van een jaarling ten opzichte van de bewezen nadelen

Voor mij ook graag *LOL* Maar ik wil ook graag weten wat het BEWEZEN voordeel is Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:50

gijsenkim schreef:

met alle plezier (hoewel ik niet verwacht dat je het deze keer zult zien voor wat het is, maar weer dat ene woord "LONGEREN" eruit pikt).

Het voordeel (voor mij) is dat je paard went aan een van de dingen waar hij later mee te maken krijgt, rondlopen aan een touwtje, begrijpen wanneer hij weg moet stappen, wanneer hij in draf moet. Het gaat spelenderwijs en dus heel makkelijk. Ze leren ook dat het heel leuk kan zijn, als je d'r een spelletje van maakt.

Het voordeel (voor mij) is ook dat het leuk is om verschillende dingen met je jaarlinger te doen, met 'm bezig te zijn en elke dag even iets leuks te doen (lang niet altijd longeren), waaronder soms dus spelenderwijs wat longeren leren (hetgeen iets anders is voor mij dan echt longeren, dat doe ik sowieso nooit want dat vind ik niks voor een paard).

Het voordeel is ook dat het paard het zelf leuk vindt (als je het goed aanpakt) en dat het leert dat als jij er bent dat er dan wat leven in de brouwerij komt. Wij doen veel speelse dingen, en knuffelen veel, en ik leer haar de basismanieren. Ik weet zeker dat als ik er later op wil gaan zitten dat ik haar dat dan niet echt meer hoef te leren, omdat ze dan al zoveel in handen is geweest.

Hierboven zeg ik dus niet dat ik vind dat iedereen het zou moeten doen, helemaal niet. Ik zeg wel dat als je het GOED doet, dat er dan niets op tegen is. Als je je paard tot 3 jaar in de wei wilt laten staan, prima, als je een middenweg wilt, ook prima. Maar zit niet zo af te geven iedereen op mensen die ervoor kiezen om vaak iets met hun jaarlinger te doen, want geloof me, dat beest vindt het alleen maar leuk (getuige haar beledigde hoofd als ik haar eens laat staan en alleen m'n andere paard uit de wei haal).

Wat ik van mijn jaarlinger vraag, qua longeren, kan ze echt met'r hoef in d'r neus doen. Dus niemand hoeft mij er mee aan te komen dat ik m'n paard belast. En ik begin zo langzamerhand een beetje de kippeshit te krijgen van al die mensen die roepen dat ze "LONGEREN" voor een jaarlinger zo vreselijk slecht vinden, terwijl er 1001 manieren zijn. En ik constant aan het uitleggen ben HOE wij het doen en waarom het op die manier niet belastend is. Het lijkt wel alsof men zich hier maar 1 manier longeren voor de geest kan halen, het eindeloze rondjes lopen wat je vaak ziet (dat doe ik sowieso mijn paard niet aan). Daar begon ik mijn eerste post in deze topic ook mee: hoe doet ze dat longeren dan? Nou kun je't natuurlijk best heel fout doen, maar ik blijf erbij dat je bij een jaarlinger heel goed vast kunt beginnen te oefenen zonder dat het belastend is voor het paard.

Affijn, bij deze uitgelegd, ik ben benieuwd wat er nu uitgehaald wordt Knipoog. Nou ja, da's dan jammer. Ik weet wat ik doe, ik weet dat mijn jaarlinger het prima doet en dat is voor mij eigenlijk ook wel genoeg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:42

ZOEKSTALLING het maakt niet uit wat je zegt, want ze zijn hier allemaal zo starrig voor zich uit aan het kijken dat er maar 1 ding uit komt. "FOUT". Ik heb herhaaldelijk al uitgelegt dat ik het vanuit hun positie ook kan begrijpen, maar dat we het hebben over een paard aan een lange lijn te laten lopen en hem dingetjes leren. Dat we dit geheel niet doen om het paard in huiding te veranderen of beweging. Maar gewoon een keertje als afwisseling...
Ik kon het niet meer eens zijn met je... maar pas maar op want voordat je het weet ben je een dierenbeul Knipoog

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:44

en waarom niet aan een lange lijn erachter? Wel eens achter een jong paard gelopen die niet weet wat ho op afstand betekend? En dus ophol slaat? Dit erachter lopen is een stapje verder. Hij moet eerst weten wat stap en ho betekend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:52

maar dat leert hij al als hij aan de hand mee moet naar het land...................

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:02

maar als jij op een halve meter afstand staat of op 10 meter is een groot verschil...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:04

Als je niet bij machte bent om een paard of pony dingen te leren wanneer dat paard of die pony daar lichamelijk en geestelijk aan toe is, maar zijn jeugd moet gebruiken om het te overbluffen en lichamelijk te overbelasten, is het beter dat je geen paard of pony neemt.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:04

mensen neen mij niet kwalijk ik niet alle 12 pagina's doorgelezen Bloos .Zelf zou ik het nooit doen een jaarling longeren maar de jaarling lekker in de opfok zetten. Mijn eigen tinker heb ik op 7 jarige leeftijd ingereden Clown en ze kan alles ook parelli oefeningen doet ze super.
Zelf zou ik een jaarling ook niet op een manege stallen zonder weidegang het is nog een baby en moet lekker kunnen spelen in de wei.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:13

je doet het niet om hem te overbluffen... je doet het omdat je tijd met je dier wil doorbrengen en hij het leuk vind dat er dingen met hem worden gedaan...

maar hoeveel van jullie zijn er voor om een hengst als rijpaard te hebben, misschien wel een dekhengst als rijpaard?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:24

Eeeuhmm, ik heb geen (dek)hengst als rijpaard (maar mijn buurpaard is er weel eentje). Maar ik mis even de link met het longeren van een jaarling??? Verward

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:25

Ik moet er niet aan denken om een hengst te hebben Clown .

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:28

dat als je een volgroeide (dek)hengst nog moet gaan leren dat hij netjes stil moet staan als jij niet op een halve meter afstand staat, dan heb je in sommige gevallen een probleem... en dan had het makkelijk geweest als je hem van jongs af aan had geleerd dat ho, ho betekende en dat hij gewoon netjes op jou moet letten om te begrijpen wat je bedoeld. en dit kan je uiteraard ook leren wanneer hij 3 is, maar het is een stukje veiliger om hem die basis al bijgebracht te hebben voordat zijn hormonen de overhand gaan nemen en je in een gevecht raakt. En nou weet ik dat er genoeg hengsten van drie zijn die onwijs lief zijn wanneer je ze in opfok zet en je ze dan uit de wei plukt en ze begint te trainen. Maar er zijn ook genoeg hengsten die een duidelijke basis nodig hebben voordat hun hormonen echt een onderdeel van hun gaan worden...