Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:35

memory schreef:
Ik snap je zin niet meer...bedoel je dat het een antropomorfisme zou zijn om te zeggen dat de schoenen uitmoeten in de wei omdat wij onze schoenen ook uitdoen voordat we naar bed gaan?
Het heeft gewoon een logische reden om de schoenen uit te doen in de wei. Omdat ze daar geen nut hebben...Heeft niks te maken met menselijke gevoelens projecteren op het dier.

Dat is dus wel degelijk wat zij in dat stukje op de site zeggen, dat dat wel degelijk het toeschrijven van menselijke gevoelens op paarden is, maar toch doen ze het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:39

NickAltena schreef:
Je kunt met een halster hetzelfde als met een bit.....
Met het bidles bridle zijn we op dit moment bezig op het forum...je kunt echt alles met dit hoofdstel als wat je met een bit kan.
Het is wel een zaak van je paard vertrouwen...de meeste (ik zeg dus niet alle ) mensen gebruiken het bit als rem en stuur....en das verkeerd of niet?
Zelfs zonder hoofdstel kan een paard verzameld lopen...kijk in de wei ...dus waarom dat bit.
Geef een goede onderbouwde reden wat het bit in voordeel heeft...nageeflijk is dus geen reden..daar heb je dat bit niet voor nodig!
Het verschil zit in de pijn die een bit veroorzaakt en het halster niet....(weer bij de meeste ruiterss dus)
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het bit buiten de pijn ook andere dingen veroorzaakt....ook bijv. de lucht toevoer wordt belemmerd...niet in zijn geheel maar wel een deel....en zo kunnen we doorgaan
Kijk eens op het forum...lees mee hoe er zelfs mensen zijn die bitloos met een kar rijden.

Groeten Nick

Sorry, maar ben het toch met een paar dingen niet eens. Zodra ik buiten ga rijden e.d heb ikzelf ook hget liefst een halstertje in laat ik daarmee beginnen, maar ik heb zelf ook bitloos e.d gereden en ook zie ik het veel in de omgeving, maar daar en bij mezelf zie ik nooit een lekker schuimend paard dat fijne "aan de hand" (aan het halster eigenlijk) loopt ofzoiets. Kijk, het si toch een stukje verfijning een bit en vind het nogal bevooroordeeld om te zeggen dat iedereen een bit gebruikt omdat het meer pijn doet of om mee te remmen/sturen. Waarom zijn er dan zoveel paarden die het ook fijn vinden op een bitje te werken, het blijft gewoon zo dat er goed mee omgesprongen moet worden, zoals met alles op en om je paard.
BOvendien heb ik hackneys en tuigpaarden voor de kar gehad waarmee ik van me leven niet zonder bit naar buiten zou gaan voor de kar en vind dit eerlijk gezegd in noodsituatie (want die noodrem van bijv. die stop van paard natuurlijk heb je dan niet) ook gevaarlijk voor het verdere verkeer.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:42

Fijn dat de smitjes bevallen bij jullie. Ik rijd ook niet echt superfanatiek ofzo. Paar keer per week uurtje dressuur in de bak, longeren en losgooien. Van de zomer wil ik de weg op gaan en dan hoop ik dat haar hoeven wat beter gaan worden en dat ik op den duur zonder schoenen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:45

NickAltena schreef:
De aanval komt echt van mensen die met de `normale`manier zijn opgegroeid....das ook begrijpelijk, ze weten ook niet beter....

En dat bedoel ik dus weer, op zo'n moment komen "jullie" over alsof wij een stelletje onnadenkende gekken zijn die niks snappen maar gewoon doen.

Da's de vervelnde ondertoon ervan. Ik heb overal respect voor en ben het nog steeds met veel dingen van jullie best eens, maar vidn het jammer dat het op zo'n manier gebracht moet worden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:58

Ik vind het echt gewoon dikke onzin.
Iets wat natuurlijk is voor een paard hoeft nog niet per se het beste te zijn...

Wat is er tegenwoordig nou nog wel natuurlijk? Hier in de randstad is het niet (of in elk geval niet bij mij in de buurt) mogelijk in de winter om 24/7 weidegang te geven. Mijn pony staat nu dus 's nachts binnen. En weet je... Ze vindt het nog fijn ook. Ze staat altijd voor het hek te wachten om weer vanuit de regen en de wind naar binnen te worden gehaald.

Dekens gebruik ik zelf niet, op een zweetdeken om op te drogen na. Ik rijd wel fanatiek, maar ik vind een deken gewoon onhandig.

Hoefijzers... onze smid beslaat mijn paard gratis en toch moet ze voorijzers van hem. Kost hem geld, dus als het niet nodig zou zijn zou ze die vast niet krijgen. Hoefschoenen heb ik slechte verhalen over gehoord en op blote voeten lopen is misschien natuurlijk, maar die laag asfalt waar we overeen stappen niet....

Niet iedereen heeft alle mogelijkheden, maar dat wil nog niet zeggen dat het paard op een andere manier niet gelukkig kan zijn. En zo wordt het helaas wel gebracht... Boos!
Laatst bijgewerkt door Ecudes op 15-11-04 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

memory

Sjuimpje schreef:
Hoe kom je hier nou bij? Verward
Een hoef op een gewoon ijzer kan nog gewoon uitzetten bij elke stap, pas wanneer je de hoef helemaal opsluit d.m.v. bijv. zijlippen ga je dit belemmeren.

OK correctie hij kan nog wel iets bewegen met een ijzer onder, vooral als ie niet te ver naar achteren genageld wordt. Maar die beweging van de hoef is verre van de mate die de hoef kan uitzetten als er geen ijzer onder zit.

Citaat:
Sorry, maar ben het toch met een paar dingen niet eens. Zodra ik buiten ga rijden e.d heb ikzelf ook hget liefst een halstertje in laat ik daarmee beginnen, maar ik heb zelf ook bitloos e.d gereden en ook zie ik het veel in de omgeving, maar daar en bij mezelf zie ik nooit een lekker schuimend paard dat fijne "aan de hand" (aan het halster eigenlijk) loopt ofzoiets

Dat kan, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet mogelijk is? Waarom zou " aan de hand" vanuit de mond ook niet kunnen vanaf de neus?

Citaat:
Kijk, het si toch een stukje verfijning een bit en vind het nogal bevooroordeeld om te zeggen dat iedereen een bit gebruikt omdat het meer pijn doet of om mee te remmen/sturen. Waarom zijn er dan zoveel paarden die het ook fijn vinden op een bitje te werken, het blijft gewoon zo dat er goed mee omgesprongen moet worden, zoals met alles op en om je paard.

Helemaal met je eens hoor. Maar zie in het algemeen toch wel veel mensen die daar wel vanuit gaan. Laatst nog een clinic van Imke Bartels over stoppen op het bit. Ze legde het zo uit dat wel leek alsof er alleen gestopt kan worden dmv druk op de mond. Ze zal vast ook wel haar paard op de zit kunnen stoppen daar niet van. Maar het kwam zo over van niet...

Het belangrijkste mbt bitgebruik is toch denk ik wel dat je je op zijn minst bewust bent van de werking ervan. Als je er druk op zet wordt er dan gebeurd in die mond. Denk dat we al een heel eind zijn als iedereen zich daarin zou verdiepen (moet ook eerlijk toegeven dat ik er zelf nog niet helemaal ingedoken ben.. Bloos ). En wat dat schuimen betekend, wat het doet met de spijsvertering zulke dingen. Niet automatisch aanemen dat het goed is maar je ook afvragen waarom dat dan zo is.

Anoniem

Trouwens nog even een serieuze vraag: Wat denken de paard natuurlijk leden over in de zomer 24/7 weidegang en 's winters overdag naar buiten. Waarom zou dit in jullie ogen slecht zijn, het lijkt mij namelijk dat zo'n paard dan genoeg vrijheid, beweging en frisse lucht kent in zijn leven.
Dit is dus nogmaals niet bedoeld om iemand uit te lokken ofzo, maar een sereuze vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:00

memory schreef:
Helemaal met je eens hoor. Maar zie in het algemeen toch wel veel mensen die daar wel vanuit gaan. Laatst nog een clinic van Imke Bartels over stoppen op het bit. Ze legde het zo uit dat wel leek alsof er alleen gestopt kan worden dmv druk op de mond. Ze zal vast ook wel haar paard op de zit kunnen stoppen daar niet van. Maar het kwam zo over van niet...

Het belangrijkste mbt bitgebruik is toch denk ik wel dat je je op zijn minst bewust bent van de werking ervan. Als je er druk op zet wordt er dan gebeurd in die mond. Denk dat we al een heel eind zijn als iedereen zich daarin zou verdiepen (moet ook eerlijk toegeven dat ik er zelf nog niet helemaal ingedoken ben.. Bloos ). En wat dat schuimen betekend, wat het doet met de spijsvertering zulke dingen. Niet automatisch aanemen dat het goed is maar je ook afvragen waarom dat dan zo is.

Hier ben ik het mee eens hoor, heb Imke inderdaad zaterdag op paard en koets gezien en vond haar clinic niet bepoaald verhelderend ofzo. Het ging inderdaad vooral over de hand en ze had het inderdaad bij stoppen ook alleen over druk op de hand.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:17

memory schreef:
OK correctie hij kan nog wel iets bewegen met een ijzer onder, vooral als ie niet te ver naar achteren genageld wordt. Maar die beweging van de hoef is verre van de mate die de hoef kan uitzetten als er geen ijzer onder zit.

Is inderdaad heel belangrijk, wij hebben meestal maar 6 nagels per ijzer, en nooit lippen eraan. Natuurlijk is er dan nog sprake van belemmering, maar al veel minder dan wanneer er meer nagels in gaan en met allerlei lippen eraan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:39

De mijne hebben alleen een voorlipje en 6 nageltjes die uiterst vooraan geplaatst worden.
Ik ben zelf van mening dat dit niets schadelijker is dan zonder, sterker nog, ik geloof dat het opzetje wat op de ijzers zit nooit zo bereikt kan worden dmv natuurlijk bekappen terwijl dit wel een ontlasting voor een paard kan betekenen.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:05

Sjuimpje schreef:
De mijne hebben alleen een voorlipje en 6 nageltjes die uiterst vooraan geplaatst worden.
Ik ben zelf van mening dat dit niets schadelijker is dan zonder, sterker nog, ik geloof dat het opzetje wat op de ijzers zit nooit zo bereikt kan worden dmv natuurlijk bekappen terwijl dit wel een ontlasting voor een paard kan betekenen.

haha ! maar dan vergeet je dat bij het afslijten het paard automatisch een 'opzetje' (eigenlijk 'afslijtje' Haha! ) aan elke hoef krijgt. dat is het meest duidelijk bij de voorhoeven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:29

Fellor schreef:
Trouwens nog even een serieuze vraag: Wat denken de paard natuurlijk leden over in de zomer 24/7 weidegang en 's winters overdag naar buiten. Waarom zou dit in jullie ogen slecht zijn, het lijkt mij namelijk dat zo'n paard dan genoeg vrijheid, beweging en frisse lucht kent in zijn leven.
Dit is dus nogmaals niet bedoeld om iemand uit te lokken ofzo, maar een sereuze vraag.

Nou omdat ik nu toch hier zit en in jullie ogen een "paardnatuurlijk lid" ben, wil ik wel antwoorden, maar ik heb een shetlander en dat is toch ook weer een verschil. Daarbij heb ik geeneens een stal die dicht kan, dus ze kan niet eens naar binnen. Maar wat ik wel doe is haar in de winter op het zand zetten anders loopt ze de boel helemaal aan gort (de wei bedoel ik dan). Daarbij ook in de zomer staat ze niet continu op de wei, want wordt dan tonnetje dik en kans op bevangenheid neemt aardig toe dan.

Maar in tegenstelling tot de andere "paard natuurlijk" leden ben ik in principe een gewoon manege mens, met dus "gewone" gedachten of hoe ze dat daar noemen, of beter ik kom regelmatig op maneges (ook vanwege mijn vrijwilligerswerk bij het huifbed) en zie dan heel veel waar ze bij paardnatuurlijk allemaal van van hun stokkie zouden vallen Tong uitsteken
En gekke is, ik kan die mensen ook wel begrijpen. Ik kan echt wel begrijpen waarom er hoefijzers onder zitten, waarom de paarden bandages dragen in de bak, waarom men met bitten rijdt (doe ik zelf ook), waarom ze dekens dragen (vooral wedstrijdpaarden), enz. Maar feit blijft dat als het paard het voor het kiezen had, dat hij liever 24 uur per week in een begrazingsgebied zou lopen met soortgenoten.

Maar ja, eerlijk is eerlijk ... wat hadden we dan nog aan onze paarden voor ons plezier?? Maar ik wil wel zeggen, gebruik gewoon je verstand. Als je er al van overtuigd bent dat het niet goed is voor je paard om 23 uur per dag in een stal opgesloten te staan, dan ben je al op de goede weg in mijn ogen. Als je eens een keer een lekkere buitenrit gaat maken ipv altijd maar rondjes draaien in de binnenbak, als je eens serieus over hoefijzers nadenkt en ze er niet onder laat knallen omdat je buurvrouw op stal het ook doet, enz. enz. dan ben je goed bezig in mijn ogen Knipoog

Ai geloof niet dat mede paardnatuurlijkleden nu zo blij zullen zijn met mijn antwoord hier

Groeten,
Ingrid

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:48

Nog een PN lid meldt zich Lachen
Mijn fries staat buiten, 24 uur per dag (zonder dekens, zonder ijzers). Als het echt niet meer kan omdat het land blank staat en de rijbak ook, dan moet ze soms wel eens op stal. Bij huis hebben we ook nog een klein stukje waar ze kan staan, dit is ook behoorlijk snel soppig, ik zit er dus ook serieus over te denken om er van dat all weather tuft in te laten storten.
Dus..ik ben ook niet helemaal "PN" Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:03

NickAltena schreef:
Om je een voorbeeld te geven....mijn paard staat altijd in de wei...zonder schuilstal...en heeft nu dus met de slechte weersvooruitzichten een regendeken om....zo daar kijk je van op ???? Tis heel simpel hoor...

Je hebt het over mijn paard. Je gaat me toch niet vertellen dat je er eentje hebt, die alleen in de wei staat??? Als je 't nou hebt over paard natuurlijk, dan lijkt me gezelschap toch wel een essentiele voorwaarde om tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van het paard.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:22

Myra1 schreef:
Mijn pony staat nu dus 's nachts binnen. En weet je... Ze vindt het nog fijn ook. Ze staat altijd voor het hek te wachten om weer vanuit de regen en de wind naar binnen te worden gehaald.

Mmmmm.. zou ze niet naar binnen willen omdat ze binnen gevoerd wordt?
Ik wil je niet aanvallen hoor, maar als je b.v. een week lang je pony in de wei bij een rood paaltje zou voeren, dan staat ze na die week bij het rode paaltje in de wei te wachten. Niet meer bij het hek.
Bedenk goed waarom je pony bij het hek staat, en ga er niet zomaar vanuit dat een regenbui dit veroorzaakt. We programmeren onze paarden onbewust sneller dan we willen (2x aanspringen in galop op hetzelfde pad in het bos..... de derde keer dat je dat pad ingaat denkt je pony 'galop!' en gaat al harder.....onbewust aangeleerd.)

Paarden zijn bewegingsdieren, ik heb nog nooit een paard gezien die overdag 10 uur lang vrijwillig op een vierkantje van 3x3 meter wei staat. Ze banjeren de hele wei af.
Wil je nu echt je paard 10 uur per dag (of bij ons op stal: 16 uur!!!) stilzetten op een paar vierkante meter?

Vergeet niet dat paarden GEEN dag- en nachtritme hebben! Paarden slapen en eten en spelen overdag net zoveel als dat ze snachts doen. De theorie 'wij gaan slapen dus de paarden gaan op stal' slaat dus als een tang op een varken. Wel eens een nachtje dorogebracht boven de stallen op een hooizolder? Wat een herrie maken die beesten zeg, die staan echt niet de hele nacht met hun oogies dicht te snurken, maar schrapen met de hoeven, gaan met de tanden langs de tralies en noem maar op. Lekker relaxed staan ze dus niet in hun hokkies....hun uren uit te zitten...

Ga je pony maar eens een week buitenvoeren bij dat rode paaltje (of iets anders). Kijk maar eens wat ze na een week doet... geen pony meer bij het hek.... misschien wel om je op te wachten met een emmer voer, en dan draaft ze snel naar het rode paaltje....
Leuk expiriment!
Laatst bijgewerkt door _Floss_ op 15-11-04 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:43

Ydnic, ik schreef hier al eerder dat ik het geprobeerd heb met mijn paard continu buiten voeren en niet binnen. Mijn paard trok zich daar niets van aan en ging tegen donker voor het hek staan.

Het ís niet zwart-wit voor alle paarden hetzelfde....

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:44

Mijn paardje staat sinds een jaar dag en nacht buiten.
En dat bevalt me prima. Hij heeft hiervoor op een pensionstal gestaan waar hij 's nacht verplicht naar binnen moest, en daar werd hij dus echt ziek van. Stond te zweten op stal, kreeg allemaal rare korstjes.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere plek en sinds die tijd is hij echt opgeknapt. Dus voor mijn paardje echt geen stal meer.

Verder gebruik ik ook geen dekens, ook niet na het rijden.
Hij gaat "nat" het land weer op. (wel op adem). Het eerste wat hij doet is rollen en als je een half uur later kijkt is hij helemaal opgedroogd.

Ook zijn de ijzers eraf en word hij bekapt op de natuurlijke manier.
Geen last meer van brokkelende en scheurende hoeven door de ijzers.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:57

promptertje schreef:
Ydnic, ik schreef hier al eerder dat ik het geprobeerd heb met mijn paard continu buiten voeren en niet binnen. Mijn paard trok zich daar niets van aan en ging tegen donker voor het hek staan.

Het ís niet zwart-wit voor alle paarden hetzelfde....

Daar heb je gelijk in. Ik weet ook niet of je dit paard van veulen af aan hebt of niet. Het kan namelijk aangeleerd gedrag zijn door bij het hek te gaan staan, dat bedoel ik ermee te zeggen.
B.v.: 1 paard bij ons op de stalling heeft zomers last van de dazen, en wil meteen zijn stal in. 1 Daas en hij staat bij het hek.
In de stal krijgt hij hooi. Alle 19 andere paarden hebben net zoveel last van die dazen, maar miepen niet bij het hek, staan lekker te grazen. Deze paarden 'weten niet beter' terwijl dat ene miep-paard van veulen af aan bij een miezer buitje of bij beginnende dazen-seizoen meteen op stal werd getrokken. Schemer: paard ging op stal. Nu staat hij met de schemer dus ook bij het hek. Aangeleerd gedrag. Heeft niets met de schemer op zich te maken, maar: donker buiten = eten binnen. Dazen buiten = eten binnen. Regen buiten = eten binnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:13

Ik heb dit paard inderdaad vanaf veulen af aan, dus ik weet dat het niet aangeleerd is Lachen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:44

Ydnic schreef:
Wel eens een nachtje dorogebracht boven de stallen op een hooizolder? Wat een herrie maken die beesten zeg, die staan echt niet de hele nacht met hun oogies dicht te snurken, maar schrapen met de hoeven, gaan met de tanden langs de tralies en noem maar op. Lekker relaxed staan ze dus niet in hun hokkies....hun uren uit te zitten...

Ik woon boven de stallen en ik zal dan wel heel onnatuurlijke paarden hebben, maareh, de mijne zijn echt doodstil... Ik kan zelfs horen dat ze gaan liggen, als ik er echt op let kan ik zelfs horen of ze languit gestrekt gaan liggen.
Onze paarden gaan altijd met schemer op stal, nu is dat dus al redelijk vroeg, zo rond een uurtje of half zes, als ik dan om half elf ga afvoeren hebben ze meestal allemaal al een dutje gedaan want het stro (of vlas) hangt dan als bewijs in staart en manen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:54

Vanochtend las ik bij de tandarts (ja rare plek) een artikel over een onderzoek van de universiteit van Wageningen naar PNomstandigheden voor paarden. Het bleek dat stalpaarden depressiever waren dan weidepaarden enzo, ongeveer de strekking. Ik ga achter het artikel aan. Het stond in Landleven aug. 2003...... Vond het een beetje aso om het boekje mee te jatten uit de wachtkamer Knipoog

Afbeelding

Wie heeft dit artikel nog liggen? En wil dit voor me inscannen of kopieëren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:08

Ik denk niet dat het een kwestie is van een paard natuurlijk of niet natuurlijk houden,maar van je gezond verstand gebruiken .Wat voor het ene paard wel werkt hoeft voor een ander paard niet te werken.Mijn paarden hebben nooit dekens omgehad, de geen die ik nu heb wel .Gewoon omdat ze geen dikke wintervacht maakt en wat stofwisselings problemen heeft.Toen ik ze net had hadden we ze ook 24/7 buitenstaan maar ze werd ziek het werkte bij haar gewoon niet.In de natuur zou dit paard gestorven zijn en nu heeft ze een prettig leventje dankzij haar deken daar gaat ze in de dag mee buiten van s'morgens 8 tot s'avonds 6uur en s'avonds staat ze lekker op haar stalletje.Het is een heel blij paard wat altijd graag komt,graag naar binnen gaat en s'morgens weer graag naar buiten.
Mijn vorige paarden waren heel blij met hun verblijf op de wei,Ik toen ook ,want eerlijk is eerlijk een paard op de wei is veel minder werk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:38

Ik heb dat artikel in de Landleven gelezen maar het lijkt mij nogal logisch dat (de meeste) paarden geen stalbeesten zijn en dat het het meest optimale is om ze zoveel mogelijk buiten te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:59

Heb je t artikel nog?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:00

Ydnic schreef:
Daar heb je gelijk in. Ik weet ook niet of je dit paard van veulen af aan hebt of niet. Het kan namelijk aangeleerd gedrag zijn door bij het hek te gaan staan, dat bedoel ik ermee te zeggen.
B.v.: 1 paard bij ons op de stalling heeft zomers last van de dazen, en wil meteen zijn stal in. 1 Daas en hij staat bij het hek.
In de stal krijgt hij hooi. Alle 19 andere paarden hebben net zoveel last van die dazen, maar miepen niet bij het hek, staan lekker te grazen. Deze paarden 'weten niet beter' terwijl dat ene miep-paard van veulen af aan bij een miezer buitje of bij beginnende dazen-seizoen meteen op stal werd getrokken. Schemer: paard ging op stal. Nu staat hij met de schemer dus ook bij het hek. Aangeleerd gedrag. Heeft niets met de schemer op zich te maken, maar: donker buiten = eten binnen. Dazen buiten = eten binnen. Regen buiten = eten binnen.

wel, de mijne kunnen kiezen : binnen/buiten.
en ik kan je verzekeren dat ze bij teveel dazen echt wel uit zichzelf gaan binnen staan hoor. zonder een spriétje hooi, want dat hebben ze daar ('s zomers) niet.
niks aangeleerd : dazen ontvluchten van misére, dat doen ze!