Sjuimpje schreef:Hoe kom je hier nou bij?

Een hoef op een gewoon ijzer kan nog gewoon uitzetten bij elke stap, pas wanneer je de hoef helemaal opsluit d.m.v. bijv. zijlippen ga je dit belemmeren.
OK correctie hij kan nog wel iets bewegen met een ijzer onder, vooral als ie niet te ver naar achteren genageld wordt. Maar die beweging van de hoef is verre van de mate die de hoef kan uitzetten als er geen ijzer onder zit.
Citaat:
Sorry, maar ben het toch met een paar dingen niet eens. Zodra ik buiten ga rijden e.d heb ikzelf ook hget liefst een halstertje in laat ik daarmee beginnen, maar ik heb zelf ook bitloos e.d gereden en ook zie ik het veel in de omgeving, maar daar en bij mezelf zie ik nooit een lekker schuimend paard dat fijne "aan de hand" (aan het halster eigenlijk) loopt ofzoiets
Dat kan, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet mogelijk is? Waarom zou " aan de hand" vanuit de mond ook niet kunnen vanaf de neus?
Citaat:
Kijk, het si toch een stukje verfijning een bit en vind het nogal bevooroordeeld om te zeggen dat iedereen een bit gebruikt omdat het meer pijn doet of om mee te remmen/sturen. Waarom zijn er dan zoveel paarden die het ook fijn vinden op een bitje te werken, het blijft gewoon zo dat er goed mee omgesprongen moet worden, zoals met alles op en om je paard.
Helemaal met je eens hoor. Maar zie in het algemeen toch wel veel mensen die daar wel vanuit gaan. Laatst nog een clinic van Imke Bartels over stoppen op het bit. Ze legde het zo uit dat wel leek alsof er alleen gestopt kan worden dmv druk op de mond. Ze zal vast ook wel haar paard op de zit kunnen stoppen daar niet van. Maar het kwam zo over van niet...
Het belangrijkste mbt bitgebruik is toch denk ik wel dat je je op zijn minst bewust bent van de werking ervan. Als je er druk op zet wordt er dan gebeurd in die mond. Denk dat we al een heel eind zijn als iedereen zich daarin zou verdiepen (moet ook eerlijk toegeven dat ik er zelf nog niet helemaal ingedoken ben..
). En wat dat schuimen betekend, wat het doet met de spijsvertering zulke dingen. Niet automatisch aanemen dat het goed is maar je ook afvragen waarom dat dan zo is.