waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:03

gijsenkim schreef:
Precies! Haha! Maar ik zou er toch niet aan moeten denken dat zo een paard bij een wanabee NHer terecht zou komen, volgens mij krijg je dan pas ECHT levensgevaarlijke situaties.

Misschien wel, misschien niet.

Ik denk niet direct, het zal er insluipen. Als ik merk hoe vaak ik nog corrigerend moet optreden..... Doe je het één keer niet, dan zal hij de volgende keer proberen een stapje verder te gaan.

Net alsof je continu er even aan moet helpen herinneren dat hij niet:

- met je peperdure Kieffer hoofdstel mag gaan staan schuren aan de muur na het rijden;
- met aansingelen zijn achterbeentje BIJ moet houden
- dat het opleggen van een deken geen vrijwaring is om mij aan mn jas door de gang heen te sleuren;
- dat jij als eerste door de stal naar buiten gaat en dat JIJ met HEM loopt, niet andersom.....

etc etc....

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:03

of (komt ie weer Lachen )

Paard lief = ik lief
paard niet lief = ik niet lief

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:05

runningkawa schreef:
of (komt ie weer Lachen )

Paard lief = ik lief
paard niet lief = ik niet lief

Ik voeg daar altijd aan toe:

Ik pijn gedaan worden = jij nog meer pijn *LOL*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:16

Ik wil graag even reageren op Stef haar vraag:
ik had dus ook een 'etterbak' gekocht. Hengst anderhalf jaar oud.
Zweepje? Haha laat me niet lachen.
Hij was nérgens bang voor en niks boeide hem, het leek wel een tank.
Ik was dus ook van het "ik ben de baas" en iedereen op stal riep dus ook dingen als: "Slaan! Laat hem weten wie de baas is!" etc.
Het kwam erop neer dat ik geen plezier meer aan het beest beleefde want ik kon hem blijven slaan.
Over het erf wandelen moest ik met een hengstenbit.
Longeren moest met handschoenen (zere handen van het trekken, ondanks bit)
Enz enz.
De dag dat ik het "boze" en het slaan achterwege liet (ik kende toen nog geen NH dit is 10 jaar geleden) is het beter gegaan.
Ik heb toen een boekje van Hemfling erbij gelezen enzo, en ik dacht: aha...
Sommige dingen deed ik al en sommige dingen van NH gebruik ik nu om dingen nog beter te snappen.
Ik heb weleens spijt dat ik zo gedaan heb tegen mijn paard, ondanks dat het een etter was. Wie weet wat hem is gebeurd in de eerste anderhalf jaar van zijn leven?
Kijk, ik zag laatst een plaatje van Monty Roberts met een één of ander halster met een extra band om zijn neus. Een soort "trainingshalster" odzo. Dit trucje paste ik alleen maar toe mij mijn paard als ie echt onhoudbaar was dus dan denk ik als ik dat zie: jee, lekker een strak halster onder het mom van, ooo, wat ben ik paardvriendelijk.
Ik ben zelf ook tegen dat "alles wat wij NH-ers doen is goed en al het andere is fout" maar ik vind er wel dingen in staan waar je zeker over na kan denken, als: "waaróm doe ik het eigenlijk altijd zo?
Nou, ja, en nu heb ik dus eigenlijk wel het braafste paard van stal.
Beetje van dit, beetje van dat en een beetje van mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:19

Nicolletje,

die zweep is ook niet de essentie, het dominante optreden dus wel. En boos zijn heeft daar niets mee te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:21

Zo is het ook Nicolletje........... beetje van mezelf en een beetje van maggie.

Maar wat ik wel eens zie gebeuren, is dat een paard dan iets doet wat gewoon niet kan.... en dan krijgt ie een tikkie (waarvan de begeleider dan vind dat dit slaan is) waar bij het dier niet eens met de oren wiebelt. Haha! Haha! Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:55

Tja, ik ben zelf nooit zo'n zacht ei geweest dat ik een tikJE gaf.

Ik weet niet precies welk gedeelte de exacte omslag was:
a. Lichaamstaal meer/beter gebruiken
b. Minder onzeker omdat anderen mijn paard "lastig" vonden en dat naast me neergelegd en mijn eigen methode gebruiken
c. Focussen op de écht onaanvaardbare dingen en alle "irritante" dingetjes negeren zodat zulke aandachttrekkerij ook niet meer leuk is
d. Mijn beste methode (zelluf uitgevonde... Schijnheilig ) was o.a. negatief gedrag versterken, motivatie veranderen of hoe je dat ook noemt (bijten? dan ga ik lang in de lip knijpen. Er vandoor schieten? Dan extra lang galop. Op de volte)
Niemand had me dit uitgelegd. En toch zie ik het in NH terugkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:59

maar ik zie dat terug komen in de 'klassieke paardenopvoeding' die ik heb gehad. En dan is het cirkeltje weer rond.

En in jouw opmerking 2 heb je volgens mij de kern geraakt. Je was wel boos, maar niet ECHT dominant tov je paard, en dat merkt hij. En het is super dat je dat met NH hebt opgelost (dat meen ik echt) maar dat zou niet enige manier zijn geweest. Of misschien ook wel, want ik zou het niets anders hebben aangepakt (alleen dat knijpen niet, ik geef gewoon een gigantische dreun).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:00

Ik geef gewoon een grote bek en als hij dan nog niet reageert, krijg hij een tik. Maar meestal is dreigen al genoeg. Consequent zijn is het belangrijkste.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:10

Nou... Ik heb het niet met NH opgelost... Ik deed eerst en toen kwam NH voorbij.
Daar heb ik het e.e.a. over gelezen en daardoor vind ik dat ik bepaalde dingetjes "verfijnd" kunnen worden in ons (mij + paard).
Ik ben geen NH-er en ik ben geen tegenstander, kweenie eigenlijk.
Ik neem wat mee en ik laat wat liggen van NH.

Wat ik bedoel, is dat er dingen in NH voorbij komen waarvan ik vind dat mensen daar eens over na kunnen denken.
Voorbeeld: bij ons staat nu sinds kort een nieuw veulen.
Dat beestje kon je niet uit de wei halen, hij was bang.
Ik zei: "als je nou eens niet achter hem aan gaat (mens=roofdier plus bijbehorende houding e.d., paardje maakt vergissing en denkt dat ie opgegeten wordt, vlucht weg, hij is nog jong dus reageert op instinct) maar met je ogen afgewend naar hem toeloopt en blijft wachten tot ie naar jou komt?"
Reactie van de mensen: "Nee joh, wat een onzin, hij heeft vrijheid geproefd en wil niet komen bla bla"
Gevolg: beestje heeft 3 weken 24/7 op stal gestaan
In deze situatie ben ik vóór de ideeën van NH en deze situatie had ik vroeger niet kunnen omschijven. Misschien had ik ook gedacht: beest wil niet. Snappie.

PS die dreunen hielpen dus niet meer tegen het bijten, hij beet alleen maar harder...En vaker.
Ja, mijn paardje heeft soms een bord voor zijn kop hoor.
Laatst bijgewerkt door Nic op 04-11-04 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:12

AAAAAAH!! Dit is echt al ontelbare malen aan de orde geweest. Ik blijf er bij dat het helemaal aan het paard ligt hoe je het dier aan moet pakken.

Ik heb er 1 die regelmatig denkt dat ze de dienst uitmaakt en dan moet ik echt wel even hard optreden (dus meestal een tikje met een zweep). Maar, ik heb er ook 1 waar je dat dus NIET bij moet doen, die moet je absoluut niet onder druk zetten maar heeeel anders aanpakken.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:17

DePennyBitch schreef:
Misschien wel, misschien niet.

Ik denk niet direct, het zal er insluipen. Als ik merk hoe vaak ik nog corrigerend moet optreden..... Doe je het één keer niet, dan zal hij de volgende keer proberen een stapje verder te gaan.

Net alsof je continu er even aan moet helpen herinneren dat hij niet:

- met je peperdure Kieffer hoofdstel mag gaan staan schuren aan de muur na het rijden;
- met aansingelen zijn achterbeentje BIJ moet houden
- dat het opleggen van een deken geen vrijwaring is om mij aan mn jas door de gang heen te sleuren;
- dat jij als eerste door de stal naar buiten gaat en dat JIJ met HEM loopt, niet andersom.....

etc etc....

Haha!

dat doet mijne dus ook, en nee 1 keer laten merken van nee=nee is niet genoeg, 1 dag of 2 dagen later doet hij t gewoon weer, af en toe wordt ik er moe van
Scheve mond Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:23

Nou, in deze situatie zou ik dus zeggen: dan is het nieteens zo verkeerd om je eens in NH te verdiepen. Dan leer je misschien een algehele andere aanpak waardoor dit over je heen lopen ook minder zal worden.
Toch?
Ik hoef nu alleen nog maar te >;)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:37

Nicolletje schreef:
Nou, in deze situatie zou ik dus zeggen: dan is het nieteens zo verkeerd om je eens in NH te verdiepen. Dan leer je misschien een algehele andere aanpak waardoor dit over je heen lopen ook minder zal worden.
Toch?
Ik hoef nu alleen nog maar te >;)

Geloof me... ik ben nog niet levensmoe Knipoog

Gewoon een kwestie van consequent zijn en de lijn wat strakker houden dan je bij een gemiddeld paard misschien zou doen.

Werkt prima, vraagt wel doorzettingsvermogen en consequent zijn van de eigenaar in kwestie. Maar ik red me uitstekend Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:57

Ik bedoelde Romana Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:03

Nicolletje schreef:
Ik bedoelde Romana Lachen

oeps, verkeerd gelezen dan Lachen

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:10

En ik had al eerder aangegeven wat ik deed, heb al meerdere keren in dit topic gereageerd en wilde alleen maar aangeven dat het ook zo bij mijne gaat.. maar daarmee wilde ik niet zeggen dat ik het op zijn loop laat gaan. ALs je eerdere antw van mij leest zie je wat ik er nu tegen doe en hoe ik optreed...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:17

_Romana_ schreef:
Naar zachte aanpak luistert hij niet hoor, hij dendert als hij biks hoort gewoon door je heen( hij duwt jou gewoon opzij, [...]
In het begin was ik best bang voor hem, bang dat ik te streng was, en bang om hem aan te pakken, en het werd steeds erger! Dus nu pak ik hem ook gewoon aan als hij me aanvalt in de wei( dat is gewoon een spelletje voor hem ofzo, of hij probeert me uit)

Ik heb uitgebreid je antwoorden gelezen ja...
Nog steeds dezelfde mening. Lees mijn verhaal maar...
Ik zeg niet dat je met carrotsticks en leadropes aan de gang moet gaan ofzo, want persoonlijk vind ik dat ook allemaal wat geldklopperij.
Maar ga eens naar de bieb, zou ik zeggen, en leen eens een boekje hierover, kan geen kwaad hoor.
Mij heeft het wat verder op weg geholpen in de houding naar mijn paard toe en het waarom.
Ik zeg niet dat jij niet goed met je paad omgaat, je vertelde over je vorige pony waarmee je 2 handen op 1 buik was.
Nu ken ik mensen met 2 schapendoes-honden. Heel wat anders, ik weet het. Maar deze mensen zien die honden als hun kindjes en "we gaan niet op hondentraining want dat is zielig en het slaat nergens op"
Gelukkig voor hun hebben dit soort honden een geweldig lief karakter en doen ze geen vlieg kwaad, maar ik had er niet aan moeten denken dat ze 2 rottweilers hadden genomen....
Ik bedoel dus, elk paard is anders en het ene paard reageert nou eenmaal beter op het één en het andere op het andere. En ik vind dat uit jouw verhaal blijkt dat jouw paard nog niet voldoende op jouw huidige aanpak reageert, sorry.
Ik ga hier niet vertellen dat ik hier degene ben die een voorbééldig paard heb staan, maar het is wel 180 graden omgedraaid en dat doet het nog steeds, stapje voor stapje merk je dat hij steeds meer op mij en mijn bewegingen gaat letten. Terwijl hij eerst een ongeconcentreerde olifant was. En ik dacht dus: "ach, waarschijnlijk is ie nou eenmaal zo..."

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:27

ik kan me helemaal bij Nicolletje aansluiten. Je moet je paard duidelijkheid en grenzen bieden en die mis ik in jouw verhaal. Een goed luisterend paard dendert niet door je heen, nooit!

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:13

Ik ga me er ook even lekker mee bemoeien. Vingers aflikken

En ik vind dat je niet zomaar over een harde aanpak kan oordelen,
want elk paard heeft een andere achtergrond.
De een heeft gewoon een hardere aanpak nodig dan de ander.

Maar dat ziet er voor mensen van buitenaf misschien anders uit,
maar die weten toch zeker niet hoe het paard is,
soms ook wel.

Maar ik ben het ook niet altijd met iedereens rijstijl eens,
maar ik probeer dan eerst mezelf te verbeteren.
Op iedereen valt toch immers wel wat aan te merken?

groetjes

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:52

Ja, snap ik.
Ik heb ook niet met een kippenveertje een aai gegeven "foei...!"
En nu geef ik hem op een bepaald moment (als ik wéét dat ie me in de zeik neemt, en dat is meestal alleen op een buitenrit en hij ziet overal bosjesbeesten en brievenbusspoken) ook een goeie harde tik en dan hoor ik omstanders ook weleens denken "aahhh, wat sielug"
Maar je hebt harde aanpak op het moment zelf, dat werkt meestal wel, en je heb slaan zonder duidelijk resultaat, want het paard loopt de volgende keer weer over je heen.
Dan kan je een paar dingen doen:
het accepteren en door blijven gaan met je huidige aanpak
je paard verkopen
je eigen gedrag eens onder de loep nemen

En dat laatste is waar NH in mijnogen het meest op wijst

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:55

Ja dat bedoelde ik dus met mensen die zich er mee gaan bemoeien:
met ahhh wat zielig enz.
Zij kennen jouwn paard niet enz.
En weten ook niet wat er aan de hand is.
Maarja dit soort situaties voorkom je toch never.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:24

uhm, alleen in het begin liep hij door me heen, duwde hij me opzij tijdens het eten, en dan strafte ik wel of riep ik hee! Maar de volgende keer deed hij t weer, nu sta ik sterker in mijn schoenen en hoeft hij dat niet te proberen en durft hij t ook niet meer.. Dat aanvallen doet hij ook niet meer alleen nog heeeeeel af en toe en als hij t doet krijgt hij ook op zijn sodemieter..

Het zou misschien best eens handig zijn om zoiets te kopen- huren maar heb hem wel goed onder controle nu, ook als hij gaat bokken onder t rijden dan pak ik hem aan.. Alleen buiten op t strand bijv dan lukt t me niet zo goed en vind ik het nog wat eng aangezien hij allemaal mensen omver kan lopen + honden die achter hem aankomen en hij overal heen kan rennen, in de bak kan hij dit niet en krijgt hij ook dus op zijn donder..

Heb wel ingezien dat hoe minder ik hem aanpak ( zoals na een tijdje gebeurde) hoe vervelender hij gaat doen.. Nu pik ik dat niet meer en ik vind het nog wel eens eng maar loop nu gewoon op hem af als hij loopt te stieren door de bak en pak hem gewoon of jaag m op drijf m in een hoek en pak m..

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:53

Ja als het helpt, kan je hem beter maar een beetje 'hardhandig' aanpakken.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:49

Vandaag begon hij ook te klooien, toen ik aan kwam met het halster, hij dacht natuurlijk ooh nee we gaan rijden Haha!

Heb een groot land en een klein stukje met er tussen een opening met schriklint wat je dicht kunt doen.. Dus hij galoppeert eerst een rondje in het kleine stukje, daarna slaat ie aan de kletter in het grote land, maar ja het hek naar de bak zat ook dicht dus dat werd steeds slidings maken voor hem.. En ik liep steeds naar hem toe, maar ja het land is groot dus als je 15 mtr verderop stond was hij alweer weg, ik hoefde me arm maar in de lucht te steken van als je galoppeert ik sta hier en hij was alweer weg.

Dus ik het bakhek open gedaan, vloog ie daarin snel hek dicht en hij zat op gesloten.. Meteen op de volte om me heen gezet en af en toe wilde hij de andere kant uit, nee je blijft gewoon deze kant op draven, die heb je gekozen dan blijf je dat maar doen ook! dus af en toe ging hij in ene hoek staan en probeerde ik hem te benaderen maar dan draaide hij zich steeds om zodat ik hem niet kon pakken.

Na hem dus steeds weer op die volte te zetten, wat ook steeds lukte en wat hij braaf deed vloog ie af en toe uit z'n dak en dan werd ik boos en deed m weer op de volte( soort longeren zonder longeerlijn Haha! ), op een gegeven moment vloog ie vlak langs me uit zijn dak ik een klein stapje opzij en er meteen weer op af.

Toen kwam hij op de kleine volte terecht, ging ie uitdagend voor me staan en ik liep op hem af, normaal zou ik bang zijn van ooooh hij valt me aan, nu ging ik twee meter voor hem staan en staan van kom maar als je wilt kom maar en als je durft

( stond een beetje met me handen wijd en met mijn halster te zwaaien omdat ik wilde zien hoe hij reageerde, voor hetzelfde geld spoot hij bokkend weg en stond ik er net naast) hij reageerde niet en ik liep gewoon op m af, deed zijn halster om t zat verkeerd maar ik dacht van dan heb ik hem maar wil hij nog wat doen als ik sta, ik halster weer afgehaald en toen omgedaan, meneer bleef braaf staan.. Halstertouw aangeklikt, beloond en weggelopen met hem als een hondje achter me aan!

Dit gaat nu dus ook steeds beter, onder t rijden flikt hij ook niks meer en als ie wat flikt voelt ie dat wel! En verder tijdens t poetsen en als ik m eten geef doet ie ook niks en luistert hij ook steeds beter.. Nu alleen nog t duin en t strand daar moet ik hem nog een keer goed aanpakken, maar daar ben ik bang dat ik hem kwijt raak aaangezien hij al een keer de weg is opgevlogen toen ik eraf viel en hij gewoon alle bosjes doorploegt hoe ik er opzit maakt m niet uit of zomaar een duintje opspringt..( kan die bokken nu goed uitzitten maar blijft toch best gevaarlijk aangezien hij heel fel en heel hoog bokt voor een pony van 144 Knipoog )