De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:33

en bij mij is het net anders om haha.
heb er wel goede dingen over gehoord, maar duur is het wel Bloos!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:55

Rapsodie is inderdaad rond de 7 Euro, maar dierenartsrekeningen omdat mijn paard een stofallergie heeft, zijn vele malen hoger Lachen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:55

Randy01 schreef:
Heel misschien komen mijn paarden in een soort containerboxen te staan met uitloop naar buiten (héél misschien hoor). Heeft iemand ervaring met dit spul in een buitenbox? De staleigenaresse zei nl. dat ze dat niet wil hebben omdat vlas dan overal over het erf (terwijl het niet verder dan de paddock komt volgens mij) komt te liggen???
Even betere uitleg: de deuren kunnen opengezet worden zodat de paarden in en uit kunnen lopen maar de deuren kunnen ook gesloten worden als de paarden buiten staan....
Iemand ervaring hiermee???

Mijn paarden staan in boxen die een uitloop naar een paddock hebben. En natuurlijk lopen ze iets mee naar buiten maar dat is niet veel. En bovendien heb je dat met stro en zaagsel ook. Ik heb het beslist niet over mijn hele erf liggen. Bovendien verteerd het weer snel dus het blijft altijd een klein beetje.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:57

Overigens heb ik liever vlas buiten de stal liggen dan zaagsel. Vlas blijft niet overal aan plakken, zaagsel wel waardoor je het altijd weer meeneemt ergens anders heen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:12

Morrie staat nog tot zondag 24/7 in de blubber, ik haal hem eruit, zet hem 10 minuten op stal en dan zijn voeten al zo droog en schoon dat ik meteen de hoefschoenen aan kan trekken, nog een voordeeltje van vlas dus

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:53

voor rapsodie betaalde ik 8.50 euro

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:23

TeamSpirit schreef:

Mozes kriebel! Dat is wel héél pittig!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:16

Dit is nou een van die topic's waar je dus wat van opsteekt.
Praktijkervaringen zijn in mijn ogen altijd meer waard dan het mooie verhaaltje van de verkopers.

Ik heb ook een stal aan de wei waar de pony's dus zelf in en uit kunnen lopen.
Voor stro betaal ik maar 1,50 per baal dus goedkoper kan haast niet maar het is natuurlijk wel een zooi voor de stal als ze het stro mee naar buiten lopen.
Vooral als het waait, en dat doet het hier in Zeeland veel en vaak , zal er veel stro de wei invliegen ben ik bang.

Als ik zo de berichten lees over vlas is het wel de moeite waard om eens te proberen.
Al was het alleen maar om de mestkar minder snel vol te hebben, lijkt me wel erg prettig

Ik las dat het met een bevalling van een merrie wel wat blijft plakken aan het veulen en zo, maar het lijkt me dan het simpelst om er tegen die tijd , tijdelijk, wat stro overheen te gooien.

In ieder geval heel interessant om hier zoveel ervaringen te lezen Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:41

TeamSpirit schreef:

Ik heb de rekening nog eens bekeken; € 7,15 incl BTW, maar die mag ik verrekenen Haha!.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:12

Wie verkoopt de mest? Wat vraag je ervoor? Of zeg je, neem maar mee, dan ben ik het kwijt.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:13

Fasel schreef:
Mijn paarden staan in boxen die een uitloop naar een paddock hebben. En natuurlijk lopen ze iets mee naar buiten maar dat is niet veel. En bovendien heb je dat met stro en zaagsel ook. Ik heb het beslist niet over mijn hele erf liggen. Bovendien verteerd het weer snel dus het blijft altijd een klein beetje.

Heb je er dan geen last van dat de veel zand in de stal lopen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:20

Citaat:
Wie verkoopt de mest? Wat vraag je ervoor? Of zeg je, neem maar mee, dan ben ik het kwijt.

de boer waar Morrie staat, verkoopt de mest, ikheb geen idee wat ier ervoor vraagt, maar alles ksot geld bij hem: sommige mensen komen mest brengen (hebben een pony in de tuin) en andere komen het weer halen en overal vangt ie geld voor Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:34

Wel jammer dat we niets meer van 'vlas' horen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:19

ja raar hè, waar zou die gebleven zijn en die andere vlasleverancier hoor je ook weinig meer van Schijnheilig

had nog wel een leuke korting in gedachten Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:55

Ik had ook een leuke korting in gedachten. Vooral omdat ik nog iemand had die wel met me samen wilde doen. Maar ja, jammer dan Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:55

Dat het erg tijdbesparend is ben ik het mee eens.
Ik lees hier over hoelang jullie erover doen totdat de stal helemaal leeg moet, en ik heb het idee dat ik er langer mee doe Tong uitsteken
Wat ik niet lees is hoe het verbruiksschema bij jullie is.
Wanneer grijp je naar het pak en hoeveel doe je er dan in.
Dus als in, deze week strooi ik zoveel bij, volgende week zoveel, en week dan en dan schep ik alles eruit.

Deze zomer hebben ze de stal niet gebruikt, dus ook geen kosten aan geweest.
Toch was de winter voor mij ook heel goedkoop hoor.
Een half baaltje per 2 weken. En soms iets langer nog.
Ik kan me niet eens meer herinneren dat ik de stal helemaal leeg heb gehaald. Heb zoiezo 1 keer alles opzij gegooid en de natte plakken eruit gehaald, daarna weer opgestrooid met 1 baal en de rest van de winter hoefde dat niet meer.
(ik heb een inloop stal misschien dat dat scheelt)

Dus mijn schema.
om de 2 weken 1/2 baaltje.
1 keer in de gehele winter de natte bodem eruit (als je al van nat kan spreken)

Hoe is dat bij jullie?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:55

holly schreef:
Dat het erg tijdbesparend is ben ik het mee eens.
Ik lees hier over hoelang jullie erover doen totdat de stal helemaal leeg moet, en ik heb het idee dat ik er langer mee doe Tong uitsteken
Wat ik niet lees is hoe het verbruiksschema bij jullie is.
Wanneer grijp je naar het pak en hoeveel doe je er dan in.
Dus als in, deze week strooi ik zoveel bij, volgende week zoveel, en week dan en dan schep ik alles eruit.

Deze zomer hebben ze de stal niet gebruikt, dus ook geen kosten aan geweest.
Toch was de winter voor mij ook heel goedkoop hoor.
Een half baaltje per 2 weken. En soms iets langer nog.
Ik kan me niet eens meer herinneren dat ik de stal helemaal leeg heb gehaald. Heb zoiezo 1 keer alles opzij gegooid en de natte plakken eruit gehaald, daarna weer opgestrooid met 1 baal en de rest van de winter hoefde dat niet meer.
(ik heb een inloop stal misschien dat dat scheelt)

Dus mijn schema.
om de 2 weken 1/2 baaltje.
1 keer in de gehele winter de natte bodem eruit (als je al van nat kan spreken)

Hoe is dat bij jullie?

Elke dag zorgvuldig ALLE mest eruit halen en ik haal om de 3 dagen de natte plek eruit (plast op 1 plek dus das handig)
1 maal ik de week ongeveer halve baal erbij gooien.

Als je bijvoorbeeld maar 1 maal per 3 maanden natte onderlaag eruit haalt heb je zoveel werk om alles eruit te halen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:58

Elke dag 's ochtends en 's avonds de mest eruit.
1 x per week een baal erbij. (LET WEL: eigenlijk is dit lang niet nodig maar ik vind het prettig)
1 x per week bij de zwarte de natte plek en 1 x per twee weken bij de schimmel.
ik doe ongeveer een week voordat ik een volle kruiwagen heb.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:02

O ja, wij hebben ook inloopstallen.

Verder staat mi jn zwarte nu op boxrust tot 1 november en met mijn longontsteking zijn de stallen toen 1 x per week gedaan. Gewoon omdat het even niet anders kon. Maar toen pas kon ik de vlas echt waarderen want mijn vriend deed de stallen en ook na een week GEEN stank maar een gewone lucht. De vlas was wel buin maar wel droog. Geen gesop dus. Heel fijn. Nu pas weet ik hoe fijn dat spul is

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:30

Fasel schreef:
Elke dag 's ochtends en 's avonds de mest eruit.
1 x per week een baal erbij. (LET WEL: eigenlijk is dit lang niet nodig maar ik vind het prettig)
1 x per week bij de zwarte de natte plek en 1 x per twee weken bij de schimmel.

Dit schema heb ik ook ongeveer.
Als het buiten erg nat is (paarden staan de hele dag buiten), gooi ik soms tusendoor nog wat vlas erbij.
Dit is alleen maar om de dikke sokken van Novia wat sneller te laten drogen.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:34

had gisteren de leverancier aan de lijn,de linabox is geheel uiverkocht en pas weer leverbaar eind van het jaar,wel had hij iets anders soort van ecolit maar dan zonder toevoeging.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:00

paulanda schreef:
had gisteren de leverancier aan de lijn,de linabox is geheel uiverkocht en pas weer leverbaar eind van het jaar,wel had hij iets anders soort van ecolit maar dan zonder toevoeging.

Dat klopt. We hebben woensdag 20 balen Lina Box gehaald en waarschijnlijk ook de laatste keer. We gaan dan over op Ecolit een goede alternatief. Neemt volgens Marcel meer vocht op dan Lina Box en heeft ook meer volume.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:37

Kiara schreef:
Dit schema heb ik ook ongeveer.
Als het buiten erg nat is (paarden staan de hele dag buiten), gooi ik soms tusendoor nog wat vlas erbij.
Dit is alleen maar om de dikke sokken van Novia wat sneller te laten drogen.

Nog een groot voordeel.

Ik heb altijd problemen gehad met de stralen van Raak. Een grote oorzaak daarvan was vieze, soppige stallen maar ook de bodem gok ik. Nu ik ze bij huis heb en ze op vlas heb staan zijn zijn stralen helemaal ok bevonden door onze smid Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:38

Poeh wat verbruiken jullie veel zeg Bloos!
Wat ik vergat te vertellen is dat ik natuurlijk ook elke dag inspecteer of er drollen geschept moeten worden.

Gisteren heb ik mijn stal weer gevuld, zodat zaterdag deze weer in gebruik genomen kan worden.
Ik heb er een nieuw paard bij waarvan ik weet dat deze heerlijke drollen kan leggen, dus ik zal denk ik deze winter iets meer gaan verbruiken Tong uitsteken
Ik heb haar toen ik haar kocht een weekje laten wennen aan de stal, en het viel me op dat ze heel veel erin gaat, dus dat word meer drollen scheppen voor mij ben ik bang Bloos

Ik kocht dus gisteren weer strooisel bij de boerenbond. Mijn god 9,50 zeg. Das 1,50 meer als vorige winter per pak. Toch maar eens verder kijken.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:32

Ik heb net weer besteld bij de leverancier en ik moest geloof ik € 4.89 per pak betalen. Ik haal eigenlijk nooit de hele box leeg alleen voor de grote schoonmaak 1 maal per jaar. ik gebruik ongeveer 1 pak per week gewoon om te zorgen dat het lekker schoon blijft. De natte plek haal ik 1 a 2 keer per week uit afhankelijk van de hoeveelheid dat ze op stal staat