waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 23:08

ik geloof van wel Lachen
waarschijnlijk wel alstie welsh papieren etc heeft Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:41

zitake schreef:
ik vraag me ook wel af waarom je een 13jarige hengst nu nog zou gaan castreren, terwijl ie waarschijnlik al gedekt heeft enzo. ok ik begrijp dat de meeste mensen daarvan voorstander zijn wat begrijpelijk is, maar bij een 13jarige paardje zou ik dat niet onmiddelijk meer doen hoor. ten eerste karakter zal toch niet meer veranderen en een groot deel van het gedrag ook niet.

Hoeveel hengsten ben jij in je leven al tegengekomen? Ik kan je uit ervaring vertellen dat een hengst die geruind is na het ruinen zeker een heel ander gedrag kan gaan vertonen dan voorheen. Je weet niet half hoe hormonen een paard in de weg kunnen gaan zitten. Bij een man trouwens ook (omdat je die vergelijking al trok...Lips are sealed)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:47

ThePast03 schreef:
Na dit voorval heeft de eigenaresse de hengst gelijk verkocht, ze durfde hem niet meer te vertrouwen. En dat terwijl het jaren goed was gegaan.

En dat snap ik dan weer niet. Beetje kortzichtige gedachte, vind je niet? Het paard had na het ruinen gewoon kunnen blijven hoor. Of is dit weer een van de mensen die een hengst houden en zich na een aanvaring niet realiseren dat dit gedrag kwam door de HORMONEN komt die aan het razen waren? Lips are sealed

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:53

Cassidy schreef:
En dat snap ik dan weer niet. Beetje kortzichtige gedachte, vind je niet? Het paard had na het ruinen gewoon kunnen blijven hoor. Of is dit weer een van de mensen die een hengst houden en zich na een aanvaring niet realiseren dat dit gedrag kwam door de HORMONEN komt die aan het razen waren? Lips are sealed

Ik denk niet dat ze er verder over nagedacht heeft, ze was vreselijk bang voor hem geworden en wilde hem gewoon kwijt. Het was inderdaad een van die mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:14

ik kan ergens wel begrijpen dat je een paard weg doet als je er bang voor bent, is beter voor t paard en voro de ruiter.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:39

Als je hengst eenmaal verkeerd hengstengedrag heeft, krijg je het er nóóit meer uit ook al laat je hem snijden.

Daar komt nog bij dat je pony/paard helemaal in elkaar valt als hij z'n ballen kwijt is, totaal geen uitstraling meer enz.

Als die van mij denkt dat ie hengstje moet spelen krijgt ie ongenadig op z'n flikker van m'n ruin. Die schopt hem echt hárd, hij weet nu dat ie niet zoveel meer kan flikken!!!!!!!

Hengsten zijn het eerlijkst, onthoud dat wel. Je hebt er tien keer meer aan dan een ruin. Je moet natuurlijk wel weten hoe je er mee om moet gaan, je gaat een klein kind niet op een super wilde hengst zetten, dat is vragen om ongelukken.

Ik ben het er wel mee eens dat je beter als eerste paardje een ruin of merrie kan nemen, omdat je vaak de kennis nog niet hebt om gelijk met een hengst te beginnen. Maar ik vind het onzin dat er hier mensen zijn die idd. zeggen als je een hengst hebt ''wanneer laat je hem snijden?'' Laat degenen dat zelf beslissen of ze dat wel of niet doen!!!

Amen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:41

Arrisje schreef:
Daar komt nog bij dat je pony/paard helemaal in elkaar valt als hij z'n ballen kwijt is, totaal geen uitstraling meer enz.

Nog zo'n vooroordeel. Hoeveel hengsten die later geruind zijn ben jij in je leven tegengekomen?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:48

Ik ken genoeg ruinen met uitstraling. De mijne is er een van.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:41

Arrisje schreef:

Ik vind anders dat mijn ruin genoeg uitstraling heeft Ik heb al een paar keer gehad dat mensen vroegen of hij ook dekte...ehm tja dat gaat moeilijk zonder het 'klokkenspel'...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:44

Arrisje schreef:
Als die van mij denkt dat ie hengstje moet spelen krijgt ie ongenadig op z'n flikker van m'n ruin. Die schopt hem echt hárd, hij weet nu dat ie niet zoveel meer kan flikken!!!!!!!

Fijn voor je hengst. Houdt ie weinig benen meer over als je ruin zo doorgaat Scheve mond

Citaat:
Hengsten zijn het eerlijkst, onthoud dat wel. Je hebt er tien keer meer aan dan een ruin.

Niet mee eens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 16:18

dit is niet mijn eerste pony hoor Lachen
mijn hengst is (tot nu toe) nog steeds eerlijker dan Phara. K blijf m wel in de gaten houden.
als ik wil dollen enzovoort. dan neem ik Phara zodat we ons even kunnen uitleven, vind Phar ook leuker, op explosion rijd ik serieus dressuur omdat t uiteindelijk wel een dressuurpony is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:33

Ook een serieuze dressuurpony wil een keertje kunnen dollen...Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:35

Cassidy schreef:
Ook een serieuze dressuurpony wil een keertje kunnen dollen...Lips are sealed

ja. maar daarvoor wil ik hem eerst beter kennen Knipoog
en hij zou mij eerst moeten leren kennen Knipoog t gaat super nu... we hebben zondag een klein onderling wedstrijdje. gewoon voor de fun. verwacht er niet veel van Lachen maar tis leuk voor de ervaring voor hem...
serieus dressuur klinkt inderdaar raar: ik bedoelde dus dat ik op explosion serieuzer rijd...
terwijl ik met Phar meer 'speel' ipv rijden Lachen

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:42

Nee, maar ik bedoel van die kinderen die denken dat ze als eerste pony of paard een hengst moeten nemen. Jou bedoelde ik er niet mee, Pharagirlke.

Het scheelt dat m'n ruin hem op z'n kop slaat en niet op z'n benen en dan nog, hij vraagt er zelf om dacht ik?????

Ik ken heel veel paarden die helemaal in elkaar gevallen zijn nadat ze geruind waren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door RvdB op 16-09-04 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:46

Arrisje schreef:
Ik ken heel veel paarden die helemaal in elkaar gevallen zijn nadat ze geruind waren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hebben de eigenaren toch iets niet goed gedaan denk ik zo.. Scheve mond

Sjonge zeg wat ben jij naief.. Overigs over dat kleine kind op een super wilde hengst zetten.. Ik ga zelf nog niet eens op een super wilde hengst zitten, ik denk niemand niet. Dat is gevaar voor eigen leven..

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:49

Dat heeft niets met naief te maken ik heb er net als jullie m'n mening over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:01

Arrisje schreef:
Dat heeft niets met naief te maken ik heb er net als jullie m'n mening over.

Ik heb ook over een heleboel dingen een mening, maar als ik die niet kan funderen dan is het nog niet veel waard.

Een hengst hoort niet in elkaar te vallen. Mensen die zeggen dat een hengst aan uitstraling verliest omdat hij geruind is, hebben nog niet genoeg hengsten meegemaakt. Ik zie er genoeg langskomen, en ze blijven allemaal even mooi, hebben allemaal evenveel uitstraling, zijn alleen zoveel makkelijker in omgang.

Als je steigeren en ander echt hengstengedrag uitstraling noemt, dan moet je toch even bijstellen wat jij onder "uitstraling" verstaat.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:05

Arrisje schreef:
Nee, maar ik bedoel van die kinderen die denken dat ze als eerste pony of paard een hengst moeten nemen. Jou bedoelde ik er niet mee, Pharagirlke.

Het scheelt dat m'n ruin hem op z'n kop slaat en niet op z'n benen en dan nog, hij vraagt er zelf om dacht ik?????

Oh hij word op zijn hoofd geslagen door je ruin Rolleyes das niet zo erg.. Ja ik snap wel dat hij er zelf om vraagt, maar dan toch is het niet erg lekker lijkt mij..

Ik ga verder volledig met Cassidy mee!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:33

Ik heb wel meegemaakt dat hengsten na hun castratie hun complete "competitiedrang" kwijt waren. Bij dravers is het heel belangrijk dat ze wíllen winnen, en een hengst wil dat toch eerder dan een ruin. We laten ze dan ook pas castreren als ze echt heel erg lastig zijn, een hengst wint over het algemeen nou eenmaal meer dan een ruin...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:01

kadans16"]
Die van mij is echt hartstikke braaf.Hij is nu 12 en ik denk er niet aan
om hem nog te laten castreren.Ik kan goed met zijn streken overweg
je moet gewoon extra goed oppassen met zo'n beest.
Maar daar word je alleen maar voorzichtiger van OK dan!
En dat ie brult als ie en merrie ziet en wat poekelt en bokt als ze in de buurt zijn dat interessert mij niet zo hoor.
De helft van de tijd staat ie te suffen en te knuffelen, en ja ook hij is wel s vervelend en doet plotseling vreemde dingen, dat hoort nu eenmaal bij zijn karakter en dat wist ik al voordat mijn ouders hem kochten.
Gewoon consequent blijven en opvoeden die hap Knipoog
Dan is er niets aan de hand.Mijn pony was een ruintje en veel onbetrouwbaarder
[/quote]

[quote="kadans16"]
@ Cassidy ,Tja succesverhaal of niet.Paarden worden niet vals geboren.
Net alsof een hengst niet kan leren om zich braaf te gedragen?
Kom op zeg Ruinen en merries kunnen ook ontzettende vuillakken zijn.
Ja natuurlijk nemen de hormonen af en toe de overhand maar moeten we dan maar alle hengsten gaan castreren.?Zal het stamboek leuk vinden.
En trouwens merries dan die hebben de hele lente en zomer door last van de hormonen die zijn dan ook gevaarlijk Verward als ze ontsnappen.?
Tsss het is net alsof iedereen je maar veroordeelt als je een hengst hebt.
''Och ze heeft alleen maar een hengst omdat ze dat stoer vind''
Allemaal van die domme uitspraken.Bij de junioren lopen ook zat hengsten met jonge ruiters mee hoor!Als je goede begeleiding hebt met je
paard/hengst (ook op stal) dan moet dat gewoon kunnen en hoeft het helemaal geen meisjesdroom te zijn.
Ik heb er in ieder geval niet bewust voor gekozen om een hengst te rijden.
Het klikte en ik kan een heleboel van hem leren met rijden dus waarom niet?Daar hoef ik toch geen 20 jaar voor te zijn of wel?
Ik weet zeker dat er een heleboel ruiters t slechter zouden doen met
een hengst dan ik met mijn 16 jaar!
Altijd die stomme discussies over ''hengsten zijn gevaarlijk''.
Ja en rotweillers en mastino's en krokodillen en haaien ook Knipoog
[/quote]

[quote="kadans16 schreef:
Tja ik kan natuurlijk best mijn hengst morgen naar de kliniek brengen en zijn ballen laten wegsnijden.Maar ik denk dat ik hem dan overmorgen dood in zijn stal aantref Vriendjes zijn? .Aangezien ie 12 jaar is en het n beetje banketstaaflig
is om nu nog zijn ballen weg te halen Nagelbijten / Gniffelen .En ongezond ook.
Is dat een geldige reden of wordt ik nu gebombardeerd als pennymeisje Rolleyes ''wat is er nou zielig aan?''
Denk ff na.

Kel, als je het ook maar niet IN JE HOOFD HAALT om Kadans te castreren!! Dan kom ik je hoogst persoonlijk iets aan doen!!! Haha! Boos! Haha!

HAHAHA.
Kadans is een superbrave hengst, en een mega lekker ding natuurlijk ook nog!!
Stuur me trouwens ff een leuke/mooie foto van hem op, dan zet ik m op de site. (Off-topic,sorry)
En je doet het keigoed met hem hoor, ik ben trots op je!
(ik heb er zelf een paar jaar terug wel eens met knikkende knieen op gezeten toe hij nog van Pascal was... Bloos ).

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:59

ik heb ook een hengstje en laat hem pas helpen als hij TE vervelend word en nu dus nog niet als die braaf is waarom zou ik dan?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:14

qwinty schreef:
ik heb ook een hengstje en laat hem pas helpen als hij TE vervelend word en nu dus nog niet als die braaf is waarom zou ik dan?!

Omdat ook een hele brave hengst op een onverwacht moment raar uit de hoek kan komen.
Ik stel voor dat je het hele topic nog eens doorleest (want dat heb je blijkbaar niet gedaan) inclusief de quote van de pagina van Pat Parelli. En ik hoop dat je de engelse taal machtig bent, want ik ga het niet voor je vertalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 16:26

oke. het ís oppassen, mijn hengst ís braaf. maar alertheid verliezen? nee sorry dat vind ik te gevaarlijk, ik ga relaxt met hem om maar houd hem wel altijd in de gaten,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:11

qwinty schreef:

Je krijgt hem nu niet eens te pakken in de wei...wat nou als hij uitbreekt en bij (hengstige) merries terecht komt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:18

Ineke2 schreef:
Je krijgt hem nu niet eens te pakken in de wei...wat nou als hij uitbreekt en bij (hengstige) merries terecht komt...

Denk dat ze daar nog nieteens bij heeft stilgestaan Haha!

Qwinty, als je hengst op die leeftijd al dominant is, hoe moet dat later dan?