Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

DuoPenotti schreef:
Ja ik weet het niet.
Uiteraard heb ik mijn vermoedens maar kan ze natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
Dus daarom mijn vermoedens en zo ook mijn persoonlijke bedenkingen bij dit geplaatste filmpje.

Ik kom stal doorstap wel eens op social media tegen. Ik vind hun filmpjes misselijkmakend. Het is een grote show die ze opzetten, welzijn van dieren staat niet voorop. En op het harde longeren met zadel en alles er op en er aan?!! Hoe bedenk je het, dat is iets voor een dierenarts om te kijken of ze op het harde net zo kreupel zijn als op het zachte.

Elisa2

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Over die keuringen, er wordt geschermd dat er gekeurd wordt door een arts van het VWA...VWA bestaat niet dus ik vermoedt dat er NVWA bedoeld wordt. Keuringen van een dierenarts van het NVWA zijn iets anders dan keuringen bij een reguliere DA om te kijken of een paard geschikt is voor het gebruiksdoel..

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Elisa2 schreef:
Over die keuringen, er wordt geschermd dat er gekeurd wordt door een arts van het VWA...VWA bestaat niet dus ik vermoedt dat er NVWA bedoeld wordt. Keuringen van een dierenarts van het NVWA zijn iets anders dan keuringen bij een reguliere DA om te kijken of een paard geschikt is voor het gebruiksdoel..

Maar waarom moeilijk doen en via NVWA keuren? Er zijn genoeg dierenartsen die aankoop keuringen aanbieden?

Ik vind het juist niet slim van ze dat ze via NVWA doen, zij kunnen wanneer nodig natuurlijk je dieren gewoon afnemen. En ik kan nou niet zeggen dat ze heel goed voor de dieren zorgen. Als ik de beenstand van lucky zie is het denk ik eerst zaak om te kijken of hier wat aan te doen valt, voordat je gaat keuren en verkopen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Daar wordt inderdaad mee geschermd en hoe dan ook: er staat dat hij gekeurd is maar er staat niet bij door wie (dierenarts of niet), waarop, wanneer,… hoe vager hoe beter want “ze hebben nooit gezegd dat hij recent klinisch gekeurd werd door een dierenarts”.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Misschien omdat een deel import is en dus sowieso NVWA gekeurd moet zijn? NVWA kijkt naar gezondheidtoestand maar niet naar hoe ze lopen en of ze geschikt zijn als rijpaard.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Marije_97 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar waarom moeilijk doen en via NVWA keuren? Er zijn genoeg dierenartsen die aankoop keuringen aanbieden?

Ik vind het juist niet slim van ze dat ze via NVWA doen, zij kunnen wanneer nodig natuurlijk je dieren gewoon afnemen. En ik kan nou niet zeggen dat ze heel goed voor de dieren zorgen. Als ik de beenstand van lucky zie is het denk ik eerst zaak om te kijken of hier wat aan te doen valt, voordat je gaat keuren en verkopen.

Er was een anonieme melding waardoor NVWA “een grote controle gedaan heeft” en “ook lucky zou daarbij gekeurd en goed bevonden zijn”. Het is dus niet zo dat zij aan NVWA gevraagd hebben hem te keuren om hem te verkopen. En ik kan mij ook niet voorstellen dat dat die keuring hetzelfde is als een klinische keuring voor verkoop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

aha zo doen ze dat!! Als je een dier inporteert moet je hem laten keuren voor een gezondheids certificaat. En zo te horen hebben ze nooagl wat import staan.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dier/pa ... importeren

Citaat:
Bij import moet u beschikken over een diergezondheidscertificaat waarin staat dat het dier gekeurd is en gezond is verklaard in het land van herkomst. Het diergezondheidscertificaat vraagt u aan bij de autoriteit in het land waaruit het paard naar Nederland reist. Het dier moet gekeurd worden door een officiële dierenarts van een officiële autoriteit (zoals de NVWA in Nederland). Hiermee kunnen wij controleren of uw paard aan de gestelde EU-eisen voldoet.

Dat is niet bepaald hetzelfde als een aankoopkeuring. Maar een keuring is het wel......
Maar zo kun je dus wel enigszins onderbouwd schermen met een keuring die het dier ondergaan heeft......}:0
En mensen dus misleiden.

Citaat:
Controle van documenten (Documentaire controle): De inspecteur controleert of het originele, officiële gezondheidscertificaat (veterinair certificaat) en het paardenpaspoort aanwezig, correct en geldig zijn.
Identiteitscontrole: Het paard wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van een chip of het levensnummer (UELN) om vast te stellen dat het dier overeenkomt met de papieren.
Fysieke controle: De NVWA controleert het paard op klinische symptomen van ziekten (gezondheidstoestand) en of het voldoet aan de eisen voor veilig transport.

+ als je de nvwa op je dak krijgt volgt er ook een vorm van 'keuring'.........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Juist, ik vindt het eigenlijk ook best zorgwekkend dat zoveel mensen hier in trappen en zelf kennelijk ook niet kunnen zien hoe scheef LV staat. Wat dat betreft zou er best een verplichte cursus paarden houden gevolgd mogen worden voordat mensen een paard aan zouden mogen schaffen. :o

Maar goed, dat zou bij kinderen en andere dieren ook wel handig zijn. O:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Elisa2 schreef:
Ik denk heel veel mensen als beginners wel miskopen hebben gedaan.

:(

Zeker weten. In de paardensport leer je op heel harde wijze je lessen. Op financieel vlak en vooral veel teleurstelling in mensen die niet te vertrouwen zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

En al zou een dier door een da gekeurd zijn, dat zegt nog niks over het resultaat van die keuring.. Paard kan finaal 'afgekeurd' (weet dat da'en daar geen uitspraak over mogen doen) zijn, hij is wel gekeurd. Als je dan de keuringspapieren niet bekijkt/mag bekijken weet je nog niks.

(ben benieuwd naar het keuringsfilmpje, waar heb je die gevonden)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

In de OP staat: Lucky is gewoon netjes nagekeken door de dierenarts.
Afgelopen vrijdag is n.a.v. een melding de NVWA langs geweest voor een grote controle.
Die waren met een paarden dierenarts en deze heeft alles gecontroleerd – inclusief een check van het bewegingsapparaat van Lucky en Howie .
Alles is gewoon in orde bevonden, incl. deze 2 lieverds.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Elisa2 schreef:
Juist, ik vindt het eigenlijk ook best zorgwekkend dat zoveel mensen hier in trappen en zelf kennelijk ook niet kunnen zien hoe scheef LV staat. Wat dat betreft zou er best een verplichte cursus paarden houden gevolgd mogen worden voordat mensen een paard aan zouden mogen schaffen. :o

Als ik die beenstand zie, denk ik dat ziet elke leek. Mijn paard heeft zelf ook een afwijking in de stand, maar deze is niet opvallend. Wel heeft hij hierdoor waarschijnlijk op jonge leeftijd al artrose ontwikkeld.

Het zou mij dan ook niets verbazen als lucky naast zijn beenstand ook beenproblemen heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Dat kan niet anders, en anders gaan ze komen bij belasting want zo'n been moet je niet willen belasten.

Pateeke..een melding krijgen van de NVWA is al niet echt reclame voor je bedrijf. :o Dat dit er ook zo in staat alsof het iets goeds is..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Nu kun je denk ik naar elk bedrijf de NVWA sturen als je goed onderbouwd waarom.
Dus daar zou je als houder natuurlijk niet altijd wat aan kunnen doen.
Maar staan je dieren daar niet graatmager, of geen rare wonden is er ook niet veel aan de hand.

En ja duidelijk, de dierenarts van het NVWA kijkt hier dus naar en doet die keuring.
Maar dat is inderdaad geen keuring zoals wij als paardenhouders die verwachten.
Slim.
Ja dat moet je ze toegeven, slim is ze.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

DuoPenotti schreef:
Nu kun je denk ik naar elk bedrijf de NVWA sturen als je goed onderbouwd waarom.
Dus daar zou je als houder natuurlijk niet altijd wat aan kunnen doen.
Maar staan je dieren daar niet graatmager, of geen rare wonden is er ook niet veel aan de hand.

En ja duidelijk, de dierenarts van het NVWA kijkt hier dus naar en doet die keuring.
Maar dat is inderdaad geen keuring zoals wij als paardenhouders die verwachten.
Slim.
Ja dat moet je ze toegeven, slim is ze.

En iemand die geen kennis heeft van paarden zal denken ohh nvwa controlerende instantie van de overheid, dan zal het paard wel gezond zijn. Maar dat is het doel natuurlijk niet. Nvwa controleerd of jij je paarden niet verwaarloost. Niet of je paard wel rijdbaar is, of goed in de omgang.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

quote="Elisa2"]
Pateeke..een melding krijgen van de NVWA is al niet echt reclame voor je bedrijf. :o Dat dit er ook zo in staat alsof het iets goeds is..[/quote]

Klopt. Dat was ook wat ik dacht toen ik dat (de eerste keer) las. Maar ik denk dat zij het zien als: “zelfs de NVWA zegt dat hij in orde is. Hiermee is wel aangetoond dat iedereen die iets negatiefs zegt over Lucky het fout heeft. Dus stop met ons daarop aan te spreken / slecht over ons te spreken

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Ik heb dit paard ook zien bewegen op een filmpje. Ik ben geen oude rot in het paardenvak zoals sommigen hier. Maar zelfs ik zie dat dit paard niet zuiver loopt. Deze komt er klinisch niet doorheen hoor.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

Marije_97 schreef:
Elisa2 schreef:

Als ik die beenstand zie, denk ik dat ziet elke leek. Mijn paard heeft zelf ook een afwijking in de stand, maar deze is niet opvallend. Wel heeft hij hierdoor waarschijnlijk op jonge leeftijd al artrose ontwikkeld.

Het zou mij dan ook niets verbazen als lucky naast zijn beenstand ook beenproblemen heeft.

Schat mensen niet te hoog in. Ik heb lesklanten gehad die hadden een pony gekocht met een krom achterbeen, maar die zagen dat pas toen ik ze er op wees := En die was echt krom, niet een klein beetje :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

DA van de NVWA???
laat me niet lachen. Dat zijn veelal immigranten die in land van herkomst een kleine studie hebben gedaan
Die kijken enkel of je paard er ,gezond, uit ziet en of je chip nummer klopt.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Popstra schreef:
DA van de NVWA???
laat me niet lachen. Dat zijn veelal immigranten die in land van herkomst een kleine studie hebben gedaan
Die kijken enkel of je paard er ,gezond, uit ziet en of je chip nummer klopt.

Nvwa is ook gewoon een controlerende partij vanuit de overheid. Niets meer of minder. Veelal geen dierenartsen.

Ze willen graag paarden die gezond zijn en volgens de legale weg zijn geïmporteerd. Maar dat is gewoon enorm fraude gevoelig. Er is altijd een weg om het voor het nvwa goed te laten lijken. Al hebben ze al wel bepaalde paspoort uitgebrande instanties onder de loep

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Elisa2 schreef:
Ponytante schreef:

Die draaft niet goed weg na die buigproeven..blijf er bij dat dit geen paard is die je moet willen belasten met dat been.

Lucky loopt beter weg bij de buigproef op rechtsachter dan dat ze normaal loopt lijkt het..2x kreupel is ook rad?..probleem op linksachter?