Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:12

Waidida, fijn hangen alleen lukt en hij ziet er stoer uit met z'n zadel! En zelfs al draf gedaan lees ik nu!

Boedjang, leuk zo'n wandeling met de hondjes erbij! En knap al zo 2 rondjes met hem kan rijden!

Nouvel, jammer dat spelen wat te ruig ging, braaf zo met het dekje op stal! En gefeliciteerd, officieel 3 toch een mijlpaal. Ga ik ook vieren haha

Solarwind, welkom, leuk gevlekt snoetje!

Setteli, wel fijn om uit te besteden als je weinig tijd hebt!

Emori, jij ook in het noorden dus?

Sandrawierda, lekker dat je al zo aan het wandelen bent! En die geestelijke groei merk ik bij Thomasso ook wel idd. Ik wandel nog mini stukjes, eerste keer de weg over wil even met m'n grondwerkinstructrice doen en daarna ook zelf uitbouwen.

Sanso leuk al zo bezig bent met vrijheidsdressuur!

Met m'n telefoon donderdag nog even deze foto's gemaakt <3
Afbeelding
Afbeelding
We hebben vandaag zelf met de trailer geoefend en binnen 10 minuten stond hij erop. 3x herhaald. Trots! Probeer nu elke week te oefenen. Roos komt 21 februari weer, dan bezig met stang erachter. Zo tof als hij straks trailer proof is en ik hem mee kan nemen om ergens te gaan wandelen etc

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:55

Wat leuk allemaal!
Wij hadden even een pauze met een gelukkig kleine hoefzweer die vlot doorbrak. Thank gd voor een braaf paard die ik kon bewerken met Animalintex en ducktape!

Afbeelding

Toen brak de dubbele longeerlijn ;( gelukkig garantie en inmiddels een nieuwe binnen!
Rustig opzoek naar een springzadeltje, denk aan een zwart prestige zadel. Iemand ervaring? Ik denk 17inch (ik ben 64 kilo) en boom 32, eerst met een pad eronder. Ze word natuurlijk nog breder en groter :D ze is nu 1.65m en word in mei 3 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ohja en de voortanden zijn er al uit! Vandaag hoorde ik met de wortels eten een stukje kies vallen
Afbeelding

*D

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:49

Noukie wat een pech de hoefzweer maar snel Open gelukkig
Urosa prachtig plaatje zo
Waidida heel braaf zo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:23

Urosa, hij is echt prachtig zeg, mooi zo in de sneeuw!

Noukie, he waardeloos een hoefzweer, gelukkig dat ‘ie snel doorbrak.
Ah ook volop aan het wisselen, hier ook, alle 4 de voortanden gingen bijna gelijk en ook een hele kies en een stukje gevonden.

Boedjang, gave foto’s, ziet er goed uit!

Waidida, wat gaaf!

Hier gisteren ook de eerste 2 rondjes in de draf aan de longe met de fries, het stappen ging steeds zo braaf dat ik dacht nu maar eens voorzichtig proberen. Het is heel onwennig inderdaad, maar hij deed het ook super braaf! Hier ook fijn dat hij al best goed luistert op de stem.

We hadden ‘‘s middags een klein rondje langs de weg gewandeld, nog best even spannend, maar uiteindelijk deden ze het samen hartstikke goed.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:37

Noevel ook zo braaf, ben benieuwd naar de eerste draf passen.
Ik wil eerst gaan testen met de grote speelbal en dan dat ik erop zit . Hij is al best bom proof maar wil in alle omstandigheden chill modus terugvinden . Wel gaaf te zien wat een paardje zonder trauma verleden laat zien. Zo heerlijk blanco in alles.
Het inparkeren ben ik echt trots op

https://youtube.com/shorts/2zW3982wCIo?feature=shared

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:52

Nouvel fijn dat je ze even kon laten spelen. wel jammer van de slechte ondergrond. hopelijk wordt het weer en de ondergrond snel wat beter en gefeliciteerd nog met Trevo

Solarwind wat een leuk dier. Klinkt ook fijn om mee te werken

Setteli Fellow is ook erg knap. Hopelijk gaat het zadelmak maken straks voorspoedig

Heerlijk dat jullie zo lekker kunnen wandelen met jullie jonkies Emori en SandraWierda. Hier durven we het nog niet helemaal aan omdat Lente zich los kan proberen te trekken als ze iets spannend vind. Gelukkig gaat dat ondertussen al veel beter

Sanso wat braaf zeg met die drone. Dat is voor veel paarden toch wel een dingetje

Wat goed zeg Boejang ziet er relexed uit zo op de foto. en ook heel braaf zo met inparkeren

Goed bezig Waidida. Snap dat het wat lastig kan zijn zo de eerste keer

Noukie wat een pech zeg gelukkig wel snel doorgebroken.

Hier heeft Lente van het weekend voor het eerst met zadel gelongeerd. Ze had al wel eens het zadel op der rug gehad en we hebben ook wel eens een singel tegen der buik aan gehouden maar was oor het eerst echt vast. en dat deed ze super braaf. We hadden wel meer reactie van haar verwacht maar meer dan even voorzichtig lopen en een keer met der achterbeen richting der buik deed ze eigenlijk niks en na een paar rondjes draf liep ze al met der neus naar de grond lekker ontspannen met het zadel rond

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:01

Boedjang wat super knap zeg!
Heel gaaf!

Ryukapple wat fijn dat het zo goed ging met zadel op, dat is toch altijd weer een opluchting als iets gewoon lukt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:23

Iedereen goed bezig :D hier staat het zoals wel vaker weer even op een laag pitje omdat er eenmaal ook gewerkt moet worden :Y)

Heb wel een hackamore besteld voor hem, kijken wat hij daar mee doet. Op het bit kreeg ik niet zoveel reactie, alleen het bit dat bewoog :+

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:30

palousa_boy schreef:
Iedereen goed bezig :D hier staat het zoals wel vaker weer even op een laag pitje omdat er eenmaal ook gewerkt moet worden :Y)

Heb wel een hackamore besteld voor hem, kijken wat hij daar mee doet. Op het bit kreeg ik niet zoveel reactie, alleen het bit dat bewoog :+

Wat wil je voor reactie met de hackamore dan dat hj niet met bit doet?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:42

Wil hem gewoon zonder bit rijden :+
We gaan toch alleen maar buitenritten maken, met hackamore kan hij gewoon eten en drinken onderweg zonder al te moeilijk te doen
En aangezien we toch vanaf 0 beginnen kan hij net zo goed meteen met hackamore leren lopen.

Bit zien we dan wel weer tegen de tijd dat ik er een wagen wachter ga knopen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:47

Ooh oke. En een gewone side pul? Of touwhalster?Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:49

palousa_boy schreef:
Wil hem gewoon zonder bit rijden :+
We gaan toch alleen maar buitenritten maken, met hackamore kan hij gewoon eten en drinken onderweg zonder al te moeilijk te doen
En aangezien we toch vanaf 0 beginnen kan hij net zo goed meteen met hackamore leren lopen.

Bit zien we dan wel weer tegen de tijd dat ik er een wagen wachter ga knopen

Ik had mijn draver ook zonder bit voor de wagen. Maar die was ook heel braaf, kan me voorstellen dat dat niet voorkeur heeft.
Wel mooie plannen met je paardje leuk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:12

Bitloos voor de wagen kan inderdaad wel spannend zijn maar ligt ook weer erg aan het paard en de omgeving waarin je rijdt.
Of je door een rustig bos kan toeren of door druk verkeer moet…

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:45

Nouvel schreef:
Bitloos voor de wagen kan inderdaad wel spannend zijn maar ligt ook weer erg aan het paard en de omgeving waarin je rijdt.
Of je door een rustig bos kan toeren of door druk verkeer moet…

Het is hier snel beide en sommigen rijden als gekken (je mag er immers gewoon 80 als is dat niet overal even verstandig)

En bit hoeft ook niet negatief te zijn maar een kleine back-up is op de weg idd wel fijn.

Touwhalster etc ook wel aan gedacht en ook zeker een alternatief als de hackamore niets blijkt te zijn voor hem.
Hij kent echt niks dus sturen op druk of zit etc is nog wat te vooruitstrevend :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:12

Wij hadden met de fries er wel achter gelopen met teugels aan de neus (Micklem) en daar deed hij het prima op, toen deden we er een bitje bij en later de teugels aan het bit en daar snapte hij ook werkelijk weer niks van toen…
Dus daar zijn we heel rustig weer opnieuw mee begonnen met sturen, eentje aan de lijn ernaast en eentje erachter met de lange lijnen.

En nu onder het zadel ook in stap met iemand er naast en teugels aan het bit, steeds even insturen en weer los als hij reageert, alleen maar oversteken naar de andere kant van de bak, en na een paar keer begint hij dat nu ook te begrijpen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:40

Noukie12, pech van de hoefzweer, maar gelukkig gunstig en liet ze zich goed behandelen!

Nouvel, super ook de eerste rondjes draf!

Ryukapple, fijn Lente zo snel op haar gemak was met het zadel!

Boedjang, fijn dat hij inparkeren goed kent!

Dacht later, kan ook mijn reis met Hilea wel delen? Train ik voor de eigenaresse. Ze is 14 jaar en afgelopen zomer gekocht als fokmerrie. Ze is nu ook drachtig. Ze was niet rijdbaar vanwege geen vertrouwen in de mens en op/afstap problemen. Inmiddels zit ik erop, dus trots, toen we in juni begonnen kon ik haar niet pakken, borstelen en aanraken vond ze ook niet fijn. Duidelijk dat ze nog niks snapt van het rijden en mag nog meer comfortabel zijn met iemand op haar rug dus we doen rustig aan. Nu vooral erop zitten en dan links/rechtsom paar keer inbuigen en weg stapen voor m'n binnenbeen. Vooral rechtsom vond ze erg spannend maar vandaag koos ze zelf een keer om rechtsom te stappen dus blij mee! Als dit goed gaat doen we uitbreiden met veel sturen in stap, alles rustig en langzaam aan. We weten namelijk niet precies wat er met haar gebeurd is dus veiligheid eerst.

Hilea KWPN merrie, Charmeur x Jazz
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:28

Wat een knappe dame Urosa!

Hier vandaag voor het eerst een echt singeltje om , even mee gelopen, heel braaf!
Afbeelding

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:11

Hilea wauw! Ook een dropje.
Wat goed Urosa, ben benieuwd hoe wit ze gaat worden mooie hals erop.

Iemand advies voor een springzadeltje? Ik twijfel Ikonic of Prestige. Ikonic is wisselbaar, prestige 17/33 MW. Daar groeit ze vast in en dan een pad van Winderen eronder.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:14

noukie12 schreef:

Iemand advies voor een springzadeltje? Ik twijfel Ikonic of Prestige. Ikonic is wisselbaar, prestige 17/33 MW. Daar groeit ze vast in en dan een pad van Winderen eronder.

In mijn ervaring is er niks zo moeilijk dan inschatten welke zadels een paard gaat passen eens die uitgegroeid is. Woon je in de buurt van countrymill? Zij hebben een jonge paardenprogramma waar je zadels kan huren en inruilen als ze niet meer passen. Is misschien een idee voor sommigen onder ons.

Ik had voor de mijne een paddle gekocht maar uiteindelijk blijkt het barokzadel van mijn vorige paard ook op hem te passen.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:04

Country Mill heeft een vriendin geen goede ervaring ik ga liever naar een ander. Maar dat klopt wat je zegt hoor. Tis vaak lastig inschatten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:29

noukie12 schreef:

Waarom kies je specifiek voor een springzadeltje?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:19

Waidida, was je niet tevreden over paddle zadel?
Wat braaf nouvel, zo leren wij het sturen ook.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:24

boedjang schreef:
Waidida, was je niet tevreden over paddle zadel?
Wat braaf nouvel, zo leren wij het sturen ook.

Het was niet wat ik ervan verwacht had en het was sowieso maar een tussenoplossing. Voor mij zorgt mijn barokzadel voor veel meer contact en stabiliteit. En het is ook een stuk mooier. Mijn paddle heeft een best hoekige zitting wat ik heel erg vreemd vond zitten en de anhachting van de singelstoten aan het zweetblad voelden heel bulky aan onder mijn kuit. Maar blijkbaar hebben andere mensen hier geen problemen mee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:36

Ja snap ik
Ik heb voor mithras een bbp, niet de zwarte van Emiel voest die hij nu steeds op heeft.
Ik ben er ooknog niet uit welke zadel ik later wil hebben voor hem.een camarque zadel vind ik best zwaar

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 07:51

SandraWierda schreef:
noukie12 schreef:

Waarom kies je specifiek voor een springzadeltje?

Omdat ik dat voor buitenritten/bos altijd lekker heb gevonden. En het is vaak makkelijker aanpasbaar en voor jonge paarden minder beperkend in beweging in de schouders.
(En ze krijgt ook een maat dressuurzadel als ze de 4 jaar voorbij is.)