996981 schreef:Daar zijn de meningen over verdeeld
En zo ook de mening over jouw stelling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_Taco schreef:Veronica2 schreef:Het is juist andersom: het is al gevaarlijk genoeg en belangrijk om het niet gevaarlijker te maken dan het al is. Risicobeheersing heet dat.
Hoe je het ook wendt of keert, deze politieke partij is nutteloos in onze samenleving.
Maar dat gaat dan dus ten koste van het welzijn van het paard en dat is nu juist het punt.
We zouden onze paarden juist zo moeten trainen dat het niet nodig is om er allerlei dwangmiddel in- en aan te hangen.
MarjanB schreef:Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?
Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het boshij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger
fransje23 schreef:996981 schreef:Het meenemen van een zweep of het gebruik van een bit zorgt niet per definitie van verminderd dierenwelzijn…
Het niet gebruiken van een bit of zweep zorgt niet per definitie voor een hoger risico.
VogeltjeM schreef:Alleen vind ik dit soort veiligheidsargumenten niet echt goede argumenten tegen het afschaffen van bepaalde hulpmiddelen. Want men kan dan ook zeggen: breng het paard überhaupt niet in een situatie waarin je dit soort middelen nodig hebt om het veilig te houden. Je hebt namelijk geen enkele reden om dat te doen, behalve voor jóuw plezier.
Elisa2 schreef:Mwah ligt er aan..hoe zou een paard zich sneller lostrekken als hij schrikt? Aan het halster of aan het hoofdstel met bit?
Elisa2 schreef:Hoe begrens je dat dier als je er naast wandelt op de weg en het springt opzij voor een auto en je hebt geen zweep mee waarbij je hem voorwaarts en opzij van je kunt houden?
Citaat:Staatssecretaris Rummenie heeft de motie afgeraden, omdat de onderzoeksresultaten geen aanleiding geven bepaalde hulp- en trainingsmiddelen nu uit te faseren. Volgens hem is uit onderzoek gebleken dat geen enkel hulp- of trainingsmiddel op zichzelf dieronvriendelijk is. Het gaat er vooral om hoe deze middelen worden gebruikt.
Citaat:In hun (PVDD)communicatie over de paardensport echoot argumentatie van een organisatie zoals Dier&Recht door. Geheel onvermeld blijven de belangrijke voordelen op het gebied van welzijn en veiligheid van bepaalde hulpmiddelen, mits correct gebruikt zoals in bovengenoemd rapport duidelijk naar voren kwam.
pol013 schreef:(paarden) mensen zijn best grappig.
In de basis zijn we het redelijk met elkaar eens: Liever geen verbod op zaken die niet perse slecht zijn.
En vervolgens gaan we elkaar afmaken op details. Zoals dat ene bit waar we het niet eens kunnen worden. Of de bewering dat wat werkt bij paard x zeker ook wel werkt bij paard y.
Ondertussen is die de soep helemaal niet zo heet als dat PVDD doet voorkomen.Citaat:Staatssecretaris Rummenie heeft de motie afgeraden, omdat de onderzoeksresultaten geen aanleiding geven bepaalde hulp- en trainingsmiddelen nu uit te faseren. Volgens hem is uit onderzoek gebleken dat geen enkel hulp- of trainingsmiddel op zichzelf dieronvriendelijk is. Het gaat er vooral om hoe deze middelen worden gebruikt.
En ik ben het dus eens met de KNHSCitaat:In hun (PVDD)communicatie over de paardensport echoot argumentatie van een organisatie zoals Dier&Recht door. Geheel onvermeld blijven de belangrijke voordelen op het gebied van welzijn en veiligheid van bepaalde hulpmiddelen, mits correct gebruikt zoals in bovengenoemd rapport duidelijk naar voren kwam.
Dus gebruik die hulpmiddelen vooral niet als jij of je paard er geen baat bij hebben. Gebruik ze aub wel als dat beter, veiliger of gezonder is voor het paard.
En laten we blijven leren hoe we met minder hulpmiddelen vooruit kunnen komen of hulpmiddelen subtieler kunnen gebruiken.
Ik kan echt hele pleidooien houden over waarom ik bij het ene paard iets wel of niet gebruik. Maar dat doet er niet zo heel veel toe. Ik kan vooral met de hand op het hart zeggen dat ik ze zorgvuldig uitkies. passend bij de situatie en in het voordeel van mezelf en mijn paard (wat hand in hand hoort te gaan).
Dus ga aub weg met belachelijke verboden die vooral voortkomen uit een extreem gekleurd wereldbeeld.
Ik steek mijn tijd liever in verder leren en verbeteren.
BoktVerlaten schreef:MarjanB schreef:Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?
Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het boshij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger
Verzekering staat los van je optoming, je mag gerust bitloos naar buiten.
BoktVerlaten schreef:Zo werkt het gelukkig niet. Een verzekering mag niet zijn eigen wetten maken. Als je te paard schade maakt aan een ander dan vakt dat onder de verplichte persoonlijke WA verzekering.Je WA verzekering moet gewoon de schade dekken, daarom is die verzekering ook verplicht. Deze verzekering is in Nederland verplicht, juist omdat deze verzekering altijd uitkeert en daarmee de anderen beschermd tegen schade en kosten door toedoen van een ander. Alleen als je een strafbaar feit begaat, kan er in een strafzaak aansprakelijkheid gesteld worden. Maar dat staat los van de WA verzekering, die keert altijd uit aan het slachtoffer. Dat is juist de kracht van deze verzekering. Bitloos rijden is niet verboden, geen strafbaar feit.