VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:31

hahahatsjoe schreef:
Kan het niet helpen, zit te janken, wat fijn.

:knuffel: :(:)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:38

Jeetje wat zal dat een zenuwslopende en emotionele dag zijn geweest, wat fijn dat ze niet ingeslapen 'moeten' worden en de kans krijgen om te leven :j

Ik snap wel heel goed dat een land niet allerlei ziektes wil hebben, ergens ben ik het er dan ook mee eens dat het onbegrijpelijk is dat ze ongetest en in deze 'staat' een reis van Spanje naar Zweden mogen maken. (Zonder TS hierbij aan te vallen, ik vind dat organisaties/instanties hierin fout zitten)

Nosey blijft een prachtige blik hebben , vol vechtlust en levenslust, hopelijk blijft het in een stijgende lijn vooruit gaan <3

Marilu

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:57

Gelukkig hoeven de paarden niet ingeslapen te worden !
Zou toch wel eeuwig zonde zijn, zeker dan voor - de toch gezonde - merrie en veulen.
Maar ook Nosey gun je het toch, dat ze kan blijven leven en dat ze niet op basis van een - blijkbaar onduidelijke - regelgeving moet afgemaakt worden.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:17

Hier zit meer billenknijpen in dan in een gemiddelde Ludlum. Gelukkig is er nu even rust in de tent. Ik denk dat ze in Zweden (en andere scandinavische landen) wel blij zijn met de afstand tot de drukke "Europa" met alle (ziekte)gevaren van dien. En dat graag zo willen houden, met soms wat overdreven reacties. (Ijsland is dan helemaal extreem in deze).

Heel fijn dat je de tijd wilt nemen om ons op de hoogte te houden, je doet goed werk. :)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 23:17

Dank jullie weer voor de begrijpende en lieve reacties <3

Het gaat goed met Nosey. Lichamelijk begint ze nu echt zichtbaar wat op te knappen. Ze komt wat aan, de meeste plekken op haar lichaam zijn genezen, haar dunne mest wordt wat beter.

Ze is elke dag nog haar vrolijke nieuwsgierige zelf, die steeds haar scheve neusje door de trailies steekt in de vraag om brokjes of aandacht <3 Als ik haar negeer omdat ik met iets anders bezig ben staat ze net zolang gedulding met haar snoet door de trailies tot ze haar toch maar krijgt wat ze wil, ik kan geen nee zeggen tegen die smekende oogjes, zo vol leven en liefde...

Het is zo'n vechter, wat heeft dat paard een sterke wil om te leven. De titel van mijn topic past zo goed bij haar, ze heeft al die tijd overleeft maar ze wil LEVEN! Elke dag komt ze daar een stapje dichter bij in de buurt.

Ik merk het in de kleine dingen dat ze opknapt. Ze kan comfortabeler liggen, dit doet ze nu ook wat vaker. Het opstaan gaat beter, in het begin had ze daar echt moeite mee, nu gaat het al veel sterker en beter.

Haar buik is ronder van het eten, ik hoor ook darmgeluiden, af en toe een scheet. Haar darmen lagen echt vrijwel stil. Dat komt nu op gang. Haar mest wordt dikker, af en toe liggen er echt een paar keutels, het is nu stevige vormeloze mest.

Haar hinnik wordt sterker :+ Waar ze in het begin met een dichte mond wat brommelde komt er nu geluid uit, geen mooie hinnik maar het komt wat meer in de buurt.

Haar dikke achterbeentje wordt wat dunner. Haar lichaam begint dus te herstellen.

Met het dagelijkse stappen wordt ze ook sterker, ze kan bochten makkelijker aan, ze heeft in het algemeen ook meer interesse in haar omgeving. Ze kijkt wat meer om zich heen, let wat meer op. Ze lijkt minder in de overlevingsstand/noodstand te staan fysiek.

Ze begint wat vet/spier te krijgen. Minimaal nog, maar wel echt zichtbaar en voelbaar. Tussen haar ribben voel ik nu wat substansie ipv alleen maar bot...
Ik had een van de eerste dagen een foto van haar buik van onderaf gemaakt. En vandaag weer. Toch wel een duidelijk verschil:

Afbeelding

Alleen haar luchtwegen zijn nog niet goed. Niet slechter, ongeveer vergelijkbaar met toen ze nog de penicilline erbij kreeg. Als ze ligt klinkt het wel beter dan het was.

Morgenmiddag komt de DA weer voor haar om als het goed is de nieuwe luchtweg behandeling te starten met anti-biotica/penicilline. En natuurlijk weer een check-up met hoe haar longen nu klinken.
Dan kunnen we dat gaan behandelen en gaat dat hopelijk ook snel de goede kant op.
Tegelijkertijd kunnen we dan beginnen met medicatie voor de piroplasmose en supplementen/medicatie voor de lever en bloedarmoede.

Het is voor nu een heel goed teken dat ze al zo hersteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met Aurora gaat het ook goed, zij is 'alleen maar' angstig en wild, verder op het oog gezond. Ik doe het rustig aan met haar, met een looppad kan ze zelf dagelijks naar de paddock en weer terug lopen.
Vandaag heb ik haar voor het eerst aan kunnen raken. Ze vertrouwt mensen nog totaal niet, maar het trappen, bijten en stampen is zo goed als over.
Ze komt er wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri staat nog steeds op stal apart, dit geeft iedereen meer rust. Hem kan ik nu goed benaderen, overal aanraken en een halster omdoen. Ik ben rustig aan het oefenen met wijken voor druk van mijn hand en een halster. Hij vindt het allemaal heel spannend maar leert snel, hij heeft een heel fijn karakter :j

Onder zijn enorm dikke vacht is hij ook erg mager, alle botjes steken wat uit en zijn duidelijk voelbaar. Hij eet hooi goed, ik ben hem nu aan het laten wennen aan brokjes wat heel raar is...

Niet echt de beste fotos van hem :')
Afbeelding

Afbeelding

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:28

Wat fijn dat ze het zo goed doen, je bent echt goed bezig! Fijn dat Nosey ook wat aan lijkt te komen, jammer dat de luchtwegen nog niet helemaal goed zijn, maar hopelijk komt dat ook goed. Ze kijkt echt blij uit haar oogjes. Aurora doet het rustig aan, maar dat zal ook zeer goed komen. Nouri is een prachtig veulen, heel goed dat je ze apart gedaan hebt. Zo zullen zij ook vast gauw wat aan gaan komen en beter te benaderen. Ik vind het erg leuk om je dagelijkse updates te lezen over deze paardjes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:33

Fijne update weer, bij Nosey klinkt het heel positief. Op de buikfoto is zeker verschil te zien!

Super dat je Aurora aan hebt kunnen raken, ik vind dat al best snel. Dat komt vast helemaal goed. Nouri ziet er nog wel het beste uit van alle drie. Heb je enig idee hoe oud hij precies is trouwens?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:20

Paardenfann4 schreef:
Wat fijn dat ze het zo goed doen, je bent echt goed bezig! Fijn dat Nosey ook wat aan lijkt te komen, jammer dat de luchtwegen nog niet helemaal goed zijn, maar hopelijk komt dat ook goed. Ze kijkt echt blij uit haar oogjes. Aurora doet het rustig aan, maar dat zal ook zeer goed komen. Nouri is een prachtig veulen, heel goed dat je ze apart gedaan hebt. Zo zullen zij ook vast gauw wat aan gaan komen en beter te benaderen. Ik vind het erg leuk om je dagelijkse updates te lezen over deze paardjes!

Dank je wel voor je lieve reactie!
Ik vind het zo prachtig hoeveel mensen Nosey raakt met haar lieve blik, zo veel mensen leven met haar mee. Dat is echt zo mooi <3

Elisa2 schreef:
Fijne update weer, bij Nosey klinkt het heel positief. Op de buikfoto is zeker verschil te zien!

Super dat je Aurora aan hebt kunnen raken, ik vind dat al best snel. Dat komt vast helemaal goed. Nouri ziet er nog wel het beste uit van alle drie. Heb je enig idee hoe oud hij precies is trouwens?

Ik durf ook steeds wat positiever te zijn over Nosey, ze knapt echt op!
Nouri ziet er inderdaad goed uit, hij heeft een enorm dikke vacht (mijn hele hand verdwijnt erin) en daaronder is hij wel mager. Maar dat trekt vanzelf bij.
Hij zou 15 mei geboren zijn volgens de verkoper.
Aurora zou in juni weer gedekt zijn door dezelfde perlino Luitano hengst, dus als ze nog drachtig is krijgt Nouri volgend jaar een vol broertje of zusje.
Nosey zou in augustus ook gedekt zijn maar ik verwacht/hoop dat ze niet meer draagt, in haar conditie.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:29

Ah nee zou Nosey gedekt zijn?

Wat een verschil qua buikomvang! Bij mezelf baal ik ervan, maar voor Nosey maak ik een vreugdedansje ;-)

Wat staat ze er toch vol levenslust bij! Wat een snoetje! Aurora en Nouri ook, dat vertrouwen komt vanzelf als ze de tijd krijgen en die krijgen ze. Je doet het geweldig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:48

Als ze drachtig is dan zou dat wel haar drive kunnen verklaren om te leven en haar optimisme. Iets met hormonen en instinct op onbewust niveau.
Ik hoop toch van niet eerlijk gezegd maar dat gaan we zien.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:55

Zam_Cas schreef:
Ah nee zou Nosey gedekt zijn?

Wat een verschil qua buikomvang! Bij mezelf baal ik ervan, maar voor Nosey maak ik een vreugdedansje ;-)

Wat staat ze er toch vol levenslust bij! Wat een snoetje! Aurora en Nouri ook, dat vertrouwen komt vanzelf als ze de tijd krijgen en die krijgen ze. Je doet het geweldig!

Jup ze zou gedekt zijn en daarna niet meer hengstig geweest blijkbaar. Hoe dat kan in zo'n slechte conditie is me een raadsel.
Ik denk dat ze de vrucht wel kwijt zal zijn, daar moet de natuur wel iets op hebben. Ze is zo broodmager dat ze amper zichzelf in leven heeft kunnen houden, laat staan een veulen in haar buik...
Maar het zou dus kunnen...
Ze had afgelopen lente ook een veulen moeten krijgen, alleen die heeft het niet overleefd, of verworpen op het laatst of overleden na de geboorte, dat was me niet duidelijk.
Ze heeft wel een merrieveulen gehad die het heeft overleefd blijkbaar, het jaar ervoor. Toen stond ze al broodmager dus dat vind ik knap van haar dat die het heeft geredt.

De vorige eigenaar heeft een merrie in haar staat zonder enig schuldgevoel gewoon weer laten dekken dus.... Ik kan daar echt niet bij. Hij wist dat ze er niet goed bij stond.

pien_2010 schreef:
Als ze drachtig is dan zou dat wel haar drive kunnen verklaren om te leven en haar optimisme. Iets met hormonen en instinct op onbewust niveau.
Ik hoop toch van niet eerlijk gezegd maar dat gaan we zien.

Ja dat zou zeker kunnen, zou ook haar levenslust kunnen verklaren ja.
Ik hoop het ook niet, maar aan de andere kant, ze komt nu al aan en knapt op. Het is een ijzer sterke merrie. De DA wil haar over een tijdje voor de zekerheid scannen, dan zullen we het weten. Maar ik denk niet dat ze drachtig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:17

Pfft, ik hoop echt niet dat ze drachtig is.

Ik denk dat hij de veulens er ook te lang bij laat lopen, of heeft laten lopen. Dat ze teveel van de merries pakken en zonder bijvoeren gaat vermagering dan ook heel snel. Echt een lamlendige vent!

Nouri is dus ook een half jaar, dus mooie leeftijd om af te spenen en hem lekker bij vriendjes te zetten.

Scannen zal wel niet mogelijk zijn bij beide dus het zal nog spannend worden. Gelukkig krijgen ze nu wel wat ze nodig hebben qua voeding en verzorging.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:21

Tjonge jonge.. ik schrik er steeds van hoe ze uitgebuit zijn. Wat verschrikkelijk verdrietig Arm dier, sowieso al zo jong zoveel veulens moeten dragen en een veulen groot moeten brengen. Ik hoop van harte dat ze niet drachtig is.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:15

Lees al een tijdje mee, wat een verhaal en wat een lieve paarden mama ben jij. 1 die hun taal begrijpt.

Maar wat ik mij af vroeg, hebben ze nog stamboekpapieren oid?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:32

Een mooie update van Nosey. Laten we hopen dat deze positieve noot zich doorzet. Beetje bij beetje beter.
En nee, laat ze nou niet zwanger zijn! Dat zou haast niet te geloven zijn dat haar lijfje nog een veulen zou voeden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:15

Alenthe05 schreef:
Lees al een tijdje mee, wat een verhaal en wat een lieve paarden mama ben jij. 1 die hun taal begrijpt.

Ik denk niet dat ze stamboek papieren hebben, om die te krijgen moeten zowel vader als moeder goedgekeurd zijn voor de fokkerij en dat soort fokkers zijn trots. Zorgen meestal goed voor hun paarden en die krijgen ook vaak een brandmerk.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 21:22

Elisa2 schreef:
Pfft, ik hoop echt niet dat ze drachtig is.

Ik denk dat hij de veulens er ook te lang bij laat lopen, of heeft laten lopen. Dat ze teveel van de merries pakken en zonder bijvoeren gaat vermagering dan ook heel snel. Echt een lamlendige vent!

Nouri is dus ook een half jaar, dus mooie leeftijd om af te spenen en hem lekker bij vriendjes te zetten.

Scannen zal wel niet mogelijk zijn bij beide dus het zal nog spannend worden. Gelukkig krijgen ze nu wel wat ze nodig hebben qua voeding en verzorging.

Ja hoop ik ook...
Ik vind het schandalig hoe hij zeker Nosey zo ver heeft laten komen. In Spanje helaas vrij normaal...

Nouri is inderdaad op een mooie leeftijd, z'n moeder is hem ook echt zat :+
Nu ze apart staan is er veel meer rust. Buiten staan ze nog wel samen.

Zam_Cas schreef:
Tjonge jonge.. ik schrik er steeds van hoe ze uitgebuit zijn. Wat verschrikkelijk verdrietig Arm dier, sowieso al zo jong zoveel veulens moeten dragen en een veulen groot moeten brengen. Ik hoop van harte dat ze niet drachtig is.

Uitgebuit en verder behandeld als vuilis. Hij heeft er echt zo min mogelijk aan besteed qua tijd en geld.
Het niet heel vreemd dat ze zo veel pogingen tot veulens heeft gehad, ze liepen voor zover ik weet altijd met een hengst. Dus vanaf haar derde is ze gedekt neem ik aan.
Aurora heeft maar 3 veulens tot nu toe gehad, zij is zelf 9.

Alenthe05 schreef:

Dank je wel, superlief!!
Ze hebben geen stamboek papieren. Ouders zijn bekend volgens de vorige eigenaar, hij heeft de merries zelf gefokt. Het zijn Lusitano's maar meer weet ik niet.

Lukasje schreef:
Een mooie update van Nosey. Laten we hopen dat deze positieve noot zich doorzet. Beetje bij beetje beter.
En nee, laat ze nou niet zwanger zijn! Dat zou haast niet te geloven zijn dat haar lijfje nog een veulen zou voeden.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze dragend zou zijn. Duimen dat ze goed blijft gaan!

Ik zal even een update geven over vandaag...
De DA is vanmiddag weer geweest namelijk.

En dit is het dan. This is it. Dit moet het doen.

We zijn vanmiddag aan de laatste behandeling gestart. De enige optie nog voor haar qua behandeling volgens de DA.
Het gaat over de luchtwegen. De rest van haar lijf is kapot maar kan weer genezen.
De ademproblemen zouden ook kunnen genezen. Maar daarvoor zijn we nu begonnen aan de laatste mogelijke behandeling.

De DA is nogsteeds niet hoopvol. In tegendeel, zij zou heel verbaasd zijn als Nosey het overleefd.
Vooral vanwege de luchtwegen. Die zijn gewoon slecht. Erg slecht.
Ondanks de verbetering, het is niet goed genoeg. De DA had ook meer verbetering gehoopt bij de anti-biotica kuur.

Nosey heeft haar intraveneuze katheter nu in haar hals. Ik heb een mooi aantal flesjes met medicijn erbij om te injecteren via de I.K.
Het is een penicilline/anti-biotica kuur wederom en een cortisone behandeling.

De cortisone is haar laatste redmiddel. Hier moet ze de komende dagen enorm van opknappen, gebeurt dat niet, dan kunnen we niets meer doen. Zo simpel is het nu eigenlijk.

De DA laat ons dit nog proberen maar ze geeft Nosey niet veel kans meer.

Nosey heeft dit weekend. Maandag wordt ze of ingeslapen, of is ze enorm verbeterd met de ademhaling.

Hierna is namelijk geen andere behandeling meer voor de luchtwegen, op zware onderzoeken na. Die in haar zwakke staat eigenlijk te zwaar en heftig zijn. Het ademen kost haar veel moeite, haar langer in leven laten als ze geen kans op verbetering meer zou maken is niet eerlijk naar haar toe.
Dan heeft ze een hele fijne laatste twee weken gehad en mag ze haar kappote lichaam loslaten.

Ik blijf hopen, ze is zo sterk. De cortisone zijn ook sterk, het kan haar er echt doorheen knallen.
Als ze de komende dagen veel verbetert, maakt ze een goede kans. Maar we hebben het dan echt over grote verbetering met de luchtwegen.

Het geeft ergens gek genoeg rust. Het is nu heel simpel. Maandag weten we of ze overleefd of niet.
We hebben dan echt werkelijk alles geprobeerd voor haar. Of dat genoeg is weten we heel snel.

Voor nu prop ik haar verder vol met liefde, verzorging en eten..

Duimen jullie mee op een positieve wending voor de komende dagen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lyona op 21-11-24 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:25

Oh dat is wel weer een hele andere wending ineens.. wat is er zo slecht aan haar ademhaling en longen? En is de DA niet bang voor hoefbevangenheid met die cortisone in haar situatie nu?

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-11-24 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:27

Ach wat sneu, jammer dat dit haar laatste optie is. Kan ze niet als ze meer aankomt en sterker worden ook in kleine stapjes betere longen kunnen krijgen? Voelt zo oneerlijk. Ik ga duimen op een wonder voor jullie.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:27

Heb je van die andere twee ook uitslag van de piro?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:28

Elisa2 schreef:
Oh dat is wel weer een hele andere wending ineens.. wat is er zo slecht aan haar ademhaling en longen? En is de DA niet bang voor hoefbevangenheid met dit cortisone in haar situatie nu?

Zelfde vragen.

En ze komt toch bij. Waarom dat niet een poos afkijken?
Ze geeft zelf niet op. Waarom jij dan wel?
Kan dat niet altijd nog?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:28

Stille meelezer en heb heel veel respect voor wat je doet

Wat is er precies met nosey haar luchtwegen aan de hand? Of weten jullie dat niet?
Ik heb twee jaar geleden een kitten van straat gehaald die ook erg zwaar ademde. Er is toen antibiotica gegeven maar dat heeft niks geholpen. We hebben een röntgen van de longen laten maken en er kwam uit dat door litteken weefsel ze maar 30% longinhoud heeft. Wonderbaarlijk genoeg is ze behalve het zware ademhalen een hele blije actieve kat. De dierenarts zei dat het ook niet te peilen is hoe dieren ermee omgaan.

Is er een optie voor nosey om aan te sterken en dan gewoon te kijken hoe het gaat met haar luchtwegen of kan ze in deze staat niet eens als weide maatje leven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:30

Elisa2 schreef:
Oh dat is wel weer een hele andere wending ineens.. wat is er zo slecht aan haar ademhaling en longen? En is de DA niet bang voor hoefbevangenheid met die cortisone in haar situatie nu?

Edit: typfout

Ik denk dat dit een geval kiezen tussen twee kwaden is. Zonder cortisonen gaat ze sowieso dood, als ik het goed lees.

Zo sneu voor t arme dier ;(.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:36

Hmja, ik vind het erg snel en heftig gaan zo. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel.. beestje was juist aan het opknappen. Zou ze dat doen als ze zo zou lijden onder de ademhaling? Dat vraag ik mij af.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 21:37

Wauw wat een reacties zo snel!

Even in het algemeen. Ik heb jullie laten schrikken geloof ik :=
Het is niet zo schokkend als het misschien klinkt.

De ademhaling is niet nu slechter geworden. Het is juist iets beter. Maar volgens de dierenarts niet genoeg.
De ademhaling is zodanig zwaar dat de DA haar niet langer mee door wil laten lopen als ze niet meer behandeld kan worden. Zij zegt dat als de cortisone zn werk niet doen we niets meer kunnen doen voor Nosey en alles hebben geprobeerd.

Het ademen is echt zwaar voor haar. Ik begrijp de DA dus. Hier kan ze niet nog maanden/weken mee door lopen vinden ik en de DA. God mag weten hoe lang ze dat al doet maar de DA vindt het niet eerlijk naar haar toe en ik ben het daar mee eens.

Maar.

Als het wel aanslaat, dan maakt ze veel kans. Dan kunnen we al haar andere dingen gaan verhelpen en zal ik erg verbaasd zijn als het dan nog misgaat.
Het hangt nu even op of dit aanslaat of niet.
Zo ja, dan hebben we over een maand een ander paard. Het ademen kost haar nu heel veel energie ook.

Voor de luchtwegen is hierna geen andere behandeling meer mogelijk. Maar dit is wel de sterkste behandeling tot nu toe.

Dus ik ben nog niet zonder hoop!

Het is nu ook niets nieuws, de luchtwegen zijn al de hele tijd een groot probleem. Alleen heeft Nosey tot nu toe niet voldoende gereageerd op de eerdere behandeling. Dus nu zetten we onze laatste troef in.
En de sterkste.