Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DDDara schreef:Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat. Dat had ik vorige jaar in het 2024 topic toen ben ik te snel gegaan, met als gevolg een paard dat ECHT niet meer wilde. En ik had toen ook steeds spanning als ik iets wilde doen.
Nu was de voorbereiding gewoon echt goed, ik wist zeker dat hij er oke mee zou zijn waardoor ik zelf ook volledig ontspannen op kon stappen.
Waidida schreef:Ik denk dat je je inderdaad echt niet mag vergelijken met hoe snel anderen gaan. De leeftijd van je paard zegt ook niks, mijne wordt bijna 3 maar toen we hem 2 maanden geleden kochten kende hij enkel poetsen en de trailer. Ik krijg ook regelmatig de vraag of hij al in het werk staat. Dan denk ik echt euh nee? We doen alles hier lekker op het gemakje, geen haast erbij. Ik probeer het longeren er een beetje in te krijgen en dat is voor hem nog erg moeilijk mentaal, dus daar dram ik niet veel in door. Verder zijn we gewoon bezig met het leuk hebben samen. Duurt het nog een half jaar of een jaar of zelfs 2 jaar, dan is dat maar zo. Het zal zo lang duren als het nodig is.
Daarbij ben ik ook meer voorstander van heel rustig aan doen dan met 3 en half al zwaar te werken zoals Saaams zegt dat er ook gebeurt. Liever wat trager en duurzamer dan allemaal snel snel.
Neem je tijd, en doe het zoals voor jou goed voelt! Er zal ook menig mens zijn die vindt dat ik tijd verspil met het los werken enzo maar zo zie ik dat helemaal niet.
Sherivey schreef:Dat geduld betaalt zich uiteindelijk terug (hoop ik altijd) in een fijn rijpaard wat lang mee gaat.
Helaas heeft die van mij fysiek gewokn de nodige pech (gehad) en ben ik echt aan het duimen dat ik hem goed genoeg kan krijgen om recreatief/ basiswerk aan te kunnen.
Had hem oorspronkelijk als endurancepaard gekocht, maar die plannen heb ik aan de kant gezet.
QueenBeeBee schreef:Sherivey schreef:Dat geduld betaalt zich uiteindelijk terug (hoop ik altijd) in een fijn rijpaard wat lang mee gaat.
Helaas heeft die van mij fysiek gewokn de nodige pech (gehad) en ben ik echt aan het duimen dat ik hem goed genoeg kan krijgen om recreatief/ basiswerk aan te kunnen.
Had hem oorspronkelijk als endurancepaard gekocht, maar die plannen heb ik aan de kant gezet.
Oh bah dat klinkt niet leuk
Eef_Bam schreef:Marije: ik zou zo jong niet laten dekken maar weet dat het wel gebeurt. is die van jou goed ontwormd? Vind hem erg schraal op de bovenlijn met een bolle buik. Niet onaardig bedoeld, maar lijkt op een wormenbuik.
Ik moet zeggen dat ik ook even het gevoel had achter te lopen omdat hier ook veel oudere paarden zijn waar men al op zit. Maar hou lekker mijn eigen tempo aan. Die van mij worden in mei pas 3 en gaan dan pas beginnen met echt zadelmak maken. Ik ben nu vooral bezig met opvoeding en algeheel mak maken. Dus leren vaststaan en lopen aan de longe. En met carnaval schriktraining gedaan![]()
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Jolienn schreef:[ Video ]
Ik geloof dat een video gelukt is. We zijn nu flink bezig om haar goed aan het been te krijgen. Dat beeld is nog veel te onrustig. Sowieso nog genoeg werk aan de winkel (voor mezelf).
QueenBeeBee schreef:Waidida schreef:Ik denk dat je je inderdaad echt niet mag vergelijken met hoe snel anderen gaan. De leeftijd van je paard zegt ook niks, mijne wordt bijna 3 maar toen we hem 2 maanden geleden kochten kende hij enkel poetsen en de trailer. Ik krijg ook regelmatig de vraag of hij al in het werk staat. Dan denk ik echt euh nee? We doen alles hier lekker op het gemakje, geen haast erbij. Ik probeer het longeren er een beetje in te krijgen en dat is voor hem nog erg moeilijk mentaal, dus daar dram ik niet veel in door. Verder zijn we gewoon bezig met het leuk hebben samen. Duurt het nog een half jaar of een jaar of zelfs 2 jaar, dan is dat maar zo. Het zal zo lang duren als het nodig is.
Daarbij ben ik ook meer voorstander van heel rustig aan doen dan met 3 en half al zwaar te werken zoals Saaams zegt dat er ook gebeurt. Liever wat trager en duurzamer dan allemaal snel snel.
Neem je tijd, en doe het zoals voor jou goed voelt! Er zal ook menig mens zijn die vindt dat ik tijd verspil met het los werken enzo maar zo zie ik dat helemaal niet.
Mooi gezegd en helemaal eens!
Mijne wordt 4 in april en ik ben echt nog niet ver. Longeren vindt ze al ingewikkeld en ik kan eigenlijk pas sinds deze maand haar overal aanraken op haar lijf. Dus het heeft tijd nodig en dat is prima.
Ik krijg vaak de vraag wanneer ik er op ga. En zeg dan altijd;
Ik wil een bomproof paard creëren, die gewoon met bouwzeil omgeknoopt op haar gemak de baan rond gaat in galop op mijn kleinste hulpen.
Mijn lijf is helaas best heel slecht dus ik kan geen extra of onnodige risico’s lopen. Vandaar dat ik echt een braaf paard hoop te ontwikkelen
DDDara schreef:Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat.
Cioccolato schreef:November zou ik niet doen.
Pak een beetje t halfjaar dus mijne is wel vroeg maar voor hoe ze er lichamelijk voor staat voorzie ik geen problemen. Liever n veulen dan gelijk aan de bak.
Eef_Bam schreef:Marije: ik zou zo jong niet laten dekken maar weet dat het wel gebeurt. is die van jou goed ontwormd? Vind hem erg schraal op de bovenlijn met een bolle buik. Niet onaardig bedoeld, maar lijkt op een wormenbuik.
DDDara schreef:En over het dekken, ik heb de moeder van mijn Ruin ook laten dekken toen ze 3 was en ook een andere 3jarige merrie. Ik dacht juist dekken en dan een jaartje rust en daarna oppakken.
Maar een 3 jarige van November zou ik ook moeilijker vinden maar als ze kwa groei er redelijk volwassen uit ziet. Zou ik het er ook niet om laten. Een jaartje drachtig is meestal een lekker rustig jaar qua training en de dracht wordt pas zwaar in de laatste maanden.
En over het schralere paardje met de wat bolle buik, zo zag de mijne er een periode ook uit voor hij 3 werd en die had ook echt geen wormen. Maar een extra controle kan nooit kwaad,( als je die al gehad hebt natuurlijk.)