Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:27

Ik heb op een fokkerij gewerkt. Daar kwamen regematig merries van net (nog geen) drie jaar oud voor dekken/ insemineren.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:33

Marije: ik zou zo jong niet laten dekken maar weet dat het wel gebeurt. is die van jou goed ontwormd? Vind hem erg schraal op de bovenlijn met een bolle buik. Niet onaardig bedoeld, maar lijkt op een wormenbuik.

Ik moet zeggen dat ik ook even het gevoel had achter te lopen omdat hier ook veel oudere paarden zijn waar men al op zit. Maar hou lekker mijn eigen tempo aan. Die van mij worden in mei pas 3 en gaan dan pas beginnen met echt zadelmak maken. Ik ben nu vooral bezig met opvoeding en algeheel mak maken. Dus leren vaststaan en lopen aan de longe. En met carnaval schriktraining gedaan *D

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:41

Ik kijk niet naar leeftijd. Natuurlijk kan het een houvast zijn dat je weet waar een paard ongeveer is of kan zijn qua ontwikkeling, maar ons doel is samen lol maken zo lang mogelijk en dat kan altijd.
Om me heen zie ik ook mensen wel haast maken, want ze worden 3. Ook meerdere keren pw aan de longe etc. Dat vind ik sws al vrij veel en belastend.

Maar er is een kans dat ik voor 5 Mei, zijn geboortedatum, erop zit en er is ook een kans dat ik er volgend jaar of jaar erop pas op zit. Volg m'n gevoel.

Hij is natuurlijk wel hier geboren en al die dingen van aan alles laten wennen en omgangsvormen kent hij gewoon. Ik schroef wel op wat ik vraag en hoe lang ik iets vraag. Was altijd heel kort bezig, maar zie ook wat m'n oudere ruin bijv met hem doet en dat is ook steeds meer en heftiger.

Wil wel wat meer met de shet gaan doen. Die is even oud, 20 dgn jonger, maar heeft een totaal ander karakter. Die kent ook de basis, maar hij kan ook wel wat meer gaan doen.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:04

Afgelopen weekend zijn wij verhuisd naar onze nieuwe stal...
Super spannend maar zoals verwacht deed hij alles super braaf en rap, met 2 minuten op de trailer en super kalm eraf gekomen!
Heerlijk!!
Ook staat voor ons eind mei ook een zadelafspraak op te planning en daarvoor gaan we dan het voorbereidend werk doen zodat we dan goed kunnen passen :)
Wel een hele eye opener, want jeejtje wat liggen die jonkies nog veel te snurken zeg! Nu we een camera in zn stal hebben, zie je hem gewoon gemiddeld 7 keer op een dag liggen pitten ;)
Ach lekker groeien, dat mag nog wel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:53

Hier krijgen ze standaard in de winter vrij ivm een natte bak, geen verlichting (en een goed weer ruiter :o ). Meestal zo eind november t/m begin februari ongeveer. Ik pak ze bij goed weer in die tijd soms een keer mee om een beetje te gymnastieken.

Ik houd mijn gemak hoor, kijk ook niet naar anderen, maar had het idee dat voorgaande jaren de paarden van anderen ook pas later opgepakt werden, maar misschien ben ik van het jaar wel vroeg begonnen met meelezen :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:13

Ja dit jaar zijn ze voor mijn gevoel ook vroeger dan vorig jaar.
Maar als je paard er klaar voor is en je voorbereiding is zover tuurlijk.

En over het dekken, ik heb de moeder van mijn Ruin ook laten dekken toen ze 3 was en ook een andere 3jarige merrie. Ik dacht juist dekken en dan een jaartje rust en daarna oppakken.

Maar een 3 jarige van November zou ik ook moeilijker vinden maar als ze kwa groei er redelijk volwassen uit ziet. Zou ik het er ook niet om laten. Een jaartje drachtig is meestal een lekker rustig jaar qua training en de dracht wordt pas zwaar in de laatste maanden.

En over het schralere paardje met de wat bolle buik, zo zag de mijne er een periode ook uit voor hij 3 werd en die had ook echt geen wormen. Maar een extra controle kan nooit kwaad,( als je die al gehad hebt natuurlijk.)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:05

Ik ben begonnen met de beginselen van het longeren. In mei wordt ze 3. Heel nieuwsgierig dier en ze vind het leuk om wat te leren.
Heb er eerder 1 met 3 jaar gedaan, de anderen 4 jaar of later. Maar kies er toch voor om nu te starten met als doel rechtuit sterk te kunnen worden. Bakwerk voor het noodzakelijke, maar zo weinig mogelijk. Heb gemerkt dat ik enorm profijt heb gehad van vroeg beginnen, dan pak je ze een jaar later zo weer op.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:17

Ik ben zo iemand die op dit moment vrij hard gaat. Maar mijn merrie is 5 en in september ongeveer 6-8 keer onder het zadel geweest (uitbesteed). Toen veel ellende gehad medisch en nu sinds eind december/begin januari weer opgepakt. Begin februari ben ik er onder begeleiding van instructie op gegaan. Dit doe ik 2x per week.

Deze week helaas maar 1x les, omdat de rijhal de hele week bezet is ivm evenementen. Het was zulk lekker weer vandaag, mijn dochtertje bij de opvang dus mijn handen vrij. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, heb 'm gelongeerd en ben er onder begeleiding van m'n moeder voor 't eerst thuis opgestapt.

Er liep iemand op het land achter ons, de Schotse hooglanders van de buren werden net het land in gelaten en die begonnen te rennen. Ze liet zich amper afleiden, ik kon haar goed bij de les houden. Zo trots.

Ze zoekt al heerlijk de verbinding op en gaat echt met sprongen vooruit. Ze is er duidelijk aan toe en vindt het leuk. Laden op de trailer gaat weer super (na alle medische ellende had ze daar niet zo veel zin meer in). Ze draaft er bijna op.

Ik ga even kijken of ik een video geupload krijg.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:20

DDDara schreef:
Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat. Dat had ik vorige jaar in het 2024 topic toen ben ik te snel gegaan, met als gevolg een paard dat ECHT niet meer wilde. En ik had toen ook steeds spanning als ik iets wilde doen.
Nu was de voorbereiding gewoon echt goed, ik wist zeker dat hij er oke mee zou zijn waardoor ik zelf ook volledig ontspannen op kon stappen.

Is ook zeker zo hoor, ik maak geen haast

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:27

Waidida schreef:
Ik denk dat je je inderdaad echt niet mag vergelijken met hoe snel anderen gaan. De leeftijd van je paard zegt ook niks, mijne wordt bijna 3 maar toen we hem 2 maanden geleden kochten kende hij enkel poetsen en de trailer. Ik krijg ook regelmatig de vraag of hij al in het werk staat. Dan denk ik echt euh nee? We doen alles hier lekker op het gemakje, geen haast erbij. Ik probeer het longeren er een beetje in te krijgen en dat is voor hem nog erg moeilijk mentaal, dus daar dram ik niet veel in door. Verder zijn we gewoon bezig met het leuk hebben samen. Duurt het nog een half jaar of een jaar of zelfs 2 jaar, dan is dat maar zo. Het zal zo lang duren als het nodig is.

Daarbij ben ik ook meer voorstander van heel rustig aan doen dan met 3 en half al zwaar te werken zoals Saaams zegt dat er ook gebeurt. Liever wat trager en duurzamer dan allemaal snel snel.

Neem je tijd, en doe het zoals voor jou goed voelt! Er zal ook menig mens zijn die vindt dat ik tijd verspil met het los werken enzo maar zo zie ik dat helemaal niet.

Mooi gezegd en helemaal eens!

Mijne wordt 4 in april en ik ben echt nog niet ver. Longeren vindt ze al ingewikkeld en ik kan eigenlijk pas sinds deze maand haar overal aanraken op haar lijf. Dus het heeft tijd nodig en dat is prima.

Ik krijg vaak de vraag wanneer ik er op ga. En zeg dan altijd;

Ik wil een bomproof paard creëren, die gewoon met bouwzeil omgeknoopt op haar gemak de baan rond gaat in galop op mijn kleinste hulpen.

Mijn lijf is helaas best heel slecht dus ik kan geen extra of onnodige risico’s lopen. Vandaar dat ik echt een braaf paard hoop te ontwikkelen :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:28

Sherivey schreef:
Dat geduld betaalt zich uiteindelijk terug (hoop ik altijd) in een fijn rijpaard wat lang mee gaat.

Helaas heeft die van mij fysiek gewokn de nodige pech (gehad) en ben ik echt aan het duimen dat ik hem goed genoeg kan krijgen om recreatief/ basiswerk aan te kunnen.

Had hem oorspronkelijk als endurancepaard gekocht, maar die plannen heb ik aan de kant gezet.

Oh bah dat klinkt niet leuk :(:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:32

QueenBeeBee schreef:
Sherivey schreef:
Dat geduld betaalt zich uiteindelijk terug (hoop ik altijd) in een fijn rijpaard wat lang mee gaat.

Helaas heeft die van mij fysiek gewokn de nodige pech (gehad) en ben ik echt aan het duimen dat ik hem goed genoeg kan krijgen om recreatief/ basiswerk aan te kunnen.

Had hem oorspronkelijk als endurancepaard gekocht, maar die plannen heb ik aan de kant gezet.

Oh bah dat klinkt niet leuk :(:)

Nee, maargoed, paard oogt verder wel happy en vindt het leuk om aan het werk te mogen.
Dus ik hoop dat het met training (en straks een plek met 24/7 vrije beweging) genoeg kan verbeteren dat ik hem sterk en gezond kan houden.
En vanuit daar zien we wel wat er mogelijk is.

Zolang hij maar pijnvrij blijft en een fijn leven kan hebben ben ik blij.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:32

Eef_Bam schreef:
Marije: ik zou zo jong niet laten dekken maar weet dat het wel gebeurt. is die van jou goed ontwormd? Vind hem erg schraal op de bovenlijn met een bolle buik. Niet onaardig bedoeld, maar lijkt op een wormenbuik.

Ik moet zeggen dat ik ook even het gevoel had achter te lopen omdat hier ook veel oudere paarden zijn waar men al op zit. Maar hou lekker mijn eigen tempo aan. Die van mij worden in mei pas 3 en gaan dan pas beginnen met echt zadelmak maken. Ik ben nu vooral bezig met opvoeding en algeheel mak maken. Dus leren vaststaan en lopen aan de longe. En met carnaval schriktraining gedaan *D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wat een leuke spikkel!!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:11

Ik geloof dat een video gelukt is. We zijn nu flink bezig om haar goed aan het been te krijgen. Dat beeld is nog veel te onrustig. Sowieso nog genoeg werk aan de winkel (voor mezelf).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 00:40

Jolienn schreef:
[ Video ]

Ik geloof dat een video gelukt is. We zijn nu flink bezig om haar goed aan het been te krijgen. Dat beeld is nog veel te onrustig. Sowieso nog genoeg werk aan de winkel (voor mezelf).

Dat ziet er toch top uit voor hoe lang jullie bezig zijn! Er blijft altijd vanalles te verbeteren.... dat is paardrijden!
Maar je mag echt niet klagen!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:11

Hoi allemaal,
Wat een leuk topic dit! Ik wil me ook graag melden als dat mag. Ik heb in april 2022 mijn eerste eigen fokproduct op de wereld geholpen, een zoon van mijn merrie CR cut a dun bar en de hengst GP mister dual jac: Buck

Afbeelding

Afbeelding

En nu zijn we ongeveer een half jaar bezig met beginselen van het grondwerk. Op ons gemakje, want het is nog steeds een puppypaard om te zien. Maar meneertje werd een beetje lastig, dus wat uitdaging kon geen kwaad. Mijn streven is om eind van de zomer misschien zijn verzorgster eens op hem te laten zitten, maar dan moet ie echt wel wat meer uitgegroeid zijn. We hebben geen haast, dus gaan gewoon op zijn tempo. En op dit moment is dat best traag, want uit zijn veilige omgeving vindt ie nog ontzettend spannend. Hopelijk kan hij over niet al te lange tijd mee als handpaard met zijn moeder, dan kan hij vast het bos leren kennen. We hebben namelijk alleen een paddock thuis, dus het meeste zal hij in de bossen gaan leren.
We hebben een hoop lol met hem en maken ook best grote stappen vooruit de laatste tijd. Ik ben benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen als rijpaard.

Hij heeft zijn dutjes nu nog hard nodig vindt ie zelf.
Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:58

QueenBeeBee schreef:
Waidida schreef:
Ik denk dat je je inderdaad echt niet mag vergelijken met hoe snel anderen gaan. De leeftijd van je paard zegt ook niks, mijne wordt bijna 3 maar toen we hem 2 maanden geleden kochten kende hij enkel poetsen en de trailer. Ik krijg ook regelmatig de vraag of hij al in het werk staat. Dan denk ik echt euh nee? We doen alles hier lekker op het gemakje, geen haast erbij. Ik probeer het longeren er een beetje in te krijgen en dat is voor hem nog erg moeilijk mentaal, dus daar dram ik niet veel in door. Verder zijn we gewoon bezig met het leuk hebben samen. Duurt het nog een half jaar of een jaar of zelfs 2 jaar, dan is dat maar zo. Het zal zo lang duren als het nodig is.

Daarbij ben ik ook meer voorstander van heel rustig aan doen dan met 3 en half al zwaar te werken zoals Saaams zegt dat er ook gebeurt. Liever wat trager en duurzamer dan allemaal snel snel.

Neem je tijd, en doe het zoals voor jou goed voelt! Er zal ook menig mens zijn die vindt dat ik tijd verspil met het los werken enzo maar zo zie ik dat helemaal niet.

Mooi gezegd en helemaal eens!

Mijne wordt 4 in april en ik ben echt nog niet ver. Longeren vindt ze al ingewikkeld en ik kan eigenlijk pas sinds deze maand haar overal aanraken op haar lijf. Dus het heeft tijd nodig en dat is prima.

Ik krijg vaak de vraag wanneer ik er op ga. En zeg dan altijd;

Ik wil een bomproof paard creëren, die gewoon met bouwzeil omgeknoopt op haar gemak de baan rond gaat in galop op mijn kleinste hulpen.

Mijn lijf is helaas best heel slecht dus ik kan geen extra of onnodige risico’s lopen. Vandaar dat ik echt een braaf paard hoop te ontwikkelen :D

Ik snap dat jij na alle ellende met je lichaam en je vorige merrie een gegarandeerd brave wil.

Ga je haar zelf zadelmak maken of weer weg brengen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:04

DDDara schreef:
Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat.

Wel goed dat je het zegt. Ik ben dan best wel onder de indruk van mensen die al van alles doen.
Maar ik besef me dat ik zelf ook in de juiste mind-set moet zijn om verder te gaan. En ze moet tenslotte ook nog minstens 25 jaar mee, dus nog genoeg te doen en mee te maken in al die komende jaren.

Ze heeft nu hoofdstelletje op gehad 2x, longeersingel om en 1x peesbeschermers om. Verder keutelen we af en toe wat met vlechtjes en poetsen en scheren (behalve oren, die zijn stom!).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:41

En het ene paard heeft wat meer tijd nodig bij bepaalde stappen.

Ik heb een longeercirkel waar ze wel eens gewoon los in staan. Als ik in het midden sta longeer ik al, zeg maar. De lijn er aan is in 1 sessie al longeren in een omgeving zonder afgezette cirkel.. echt easypeasy. Mrt een meewerkend paard, er zitten soksm ook paarden tussen die die stap wel lastiger vinden..

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:16

Goed dat je het zegt Dddara. Gisteren weer na maanden van rust even gelongeerd met longeersingeltje om. Pony pakte het van ouds weer op. Fijn om te zien dat alles wat ze al heeft geleerd, niet zomaar weer "vergeten" is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:22

Cioccolato schreef:
November zou ik niet doen.
Pak een beetje t halfjaar dus mijne is wel vroeg maar voor hoe ze er lichamelijk voor staat voorzie ik geen problemen. Liever n veulen dan gelijk aan de bak.

Oeh dat moest ik misschien even vermelden, de seizoenen zijn hier omgedraaid, dus November is eind lente hier!

Eef_Bam schreef:

Ze is zeker goed ontwormd :) . Wij hebben natte zomers en droge winters dus ze staat nu op vrij rijk gras, en gras is het aller belangrijkste wat er is in haar ogen :') . De foto's waren al weer van een paar weken geleden, er is wat aan de buik gewerkt dus het is allemaal wat meer in proportie :o . Maar lief dat je het opmerkt!

DDDara schreef:
En over het dekken, ik heb de moeder van mijn Ruin ook laten dekken toen ze 3 was en ook een andere 3jarige merrie. Ik dacht juist dekken en dan een jaartje rust en daarna oppakken.

Maar een 3 jarige van November zou ik ook moeilijker vinden maar als ze kwa groei er redelijk volwassen uit ziet. Zou ik het er ook niet om laten. Een jaartje drachtig is meestal een lekker rustig jaar qua training en de dracht wordt pas zwaar in de laatste maanden.

En over het schralere paardje met de wat bolle buik, zo zag de mijne er een periode ook uit voor hij 3 werd en die had ook echt geen wormen. Maar een extra controle kan nooit kwaad,( als je die al gehad hebt natuurlijk.)

Qua groei ziet ze er nog absoluut niet volwassen uit, echt nog een baby'tje :') . Juist qua koppie lijkt ze het goed te doen, maar haar lijf... :') . Het is een gekke tijd, de ene week is ze overbouwd, de week daarna word ze alleen maar breder en de week daarna ziet ze eruit als een volgroeid sportpaard, om vervolgens de ridel weer overnieuw te doen haha!

[EDIT] Ik stuurde dit al voordat ik alles had gelezen hahaha! Het is natuurlijk ook helemaal afhankelijk per paard, sommige zijn er op 3 lichamelijk en geestelijk klaar voor, sommige pas op 4 of 5! Ik vrees dat Shelby in de laatste categorie valt. Ik zie al weer mooie plaatjes en video's voorbij komen, goed bezig hoor!

Welkom kruimellover!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:51

Ah dus je dekt ook op een andere tijd van het jaar? Meer richting dat ze 3 is dus. Dan kan het prima

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:20

Cioccolato schreef:
Ah dus je dekt ook op een andere tijd van het jaar? Meer richting dat ze 3 is dus. Dan kan het prima

Klopt, het dekseizoen hier loopt van ongeveer october tot en met januari/februari.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:39

Grappig _O-
Nee dan is die toch ook praktisch 3 als je gaat dekken. Als je denkt dat ze er lichamelijk aan toe is, gewoon doen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:48

Wat gaan sommige van jullie snel hier!

Ik ga die van mij ook laten dekken hoor. Ze heeft nu haar eerste hengstigheid, en wil vanaf eind april gaan kijken of het lukt om haar drachtig te krijgen. Afhankelijk natuurlijk van haar cyclus. Hoop ook dat ze van het moeder worden mentaal wat kan groeien.

Voor nu zijn wij nog druk bezig met het trailer laden, zoveel facetten die we daarbij tegen komen waar we later profijt van gaan hebben. Daarnaast af en toe longe/grond werk.
En heb haar voor nu aangemeld bij de laatste EPTM van het jaar, dus ze zal pas in oktober onder het zadel komen.