Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:13

mysa schreef:
GDG schreef:
Ja maar ja, het is in Mongolië hè, dan hoef je je als westerling niet bezig te houden met je westerse waarden, die laat je gewoon thuis achter.

Nou heb ik dus helemaal niet zo'n hoge pet op van onze 'westerse waarden' als het om dierenwelzijn gaat. Ik snap de kritiek op de derby maar kijk hoeveel paarden tijdens steeple chase of military geblesseerd raken en ook vaak sneuvelen.

Dus niet om dit goed te praten, ik vind het alleen veel te zelfgenoegzaam klinken. Maar ik ben, zoals eerder gezegd, dus heel erg tegen wedstrijdsport waarbij dieren worden ingezet.

Oh helemaal met je eens hoor. Maar een volgens mij Nederlandse deelneemster gaf aan dat ze op haar eigen paard nooit iemand van 80kg zou laten rijden, daar kwam kritiek op want waarom ben je dan zo hypocriet om wel aan die Derby mee te doen? En dat werd dan weer uitgelegd (door anderen geloof ik) dat dat toch logisch was, het is immers in Mongolië en daar nou eenmaal de cultuur...
Dus dat ging om iemand die bepaalde Westerse waarden heeft maar die gewoon lekker thuis laat om toch gewoon voor het eigen gewin te gaan.

Tieneke schreef:
GDG, sorry, had het verkeerd opgevat ;-)

Snap ik, mijn sarcasme is niet altijd goed te volgen :') .

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:20

DuoPenotti schreef:
Die zijn niet getraind.. Maar dat was toch al in vorige edities bekend dat het groene paarden zijn. De een wat groener dan de ander

Die locals zijn ook niet gek. Geven ook niet hun beste en betrouwbaarste paard mee. En daarmee duurste

Dat schijnt dus juist wel zo te zijn omdat het voor de Mongoliërs echt een eer is als hun paard hieraan mee mag doen. Maar dit is gewoon hoe deze pony's zijn blijkbaar.

Ik vind dat filmpje over een pony die bevangen is geraakt en gewoon ging liggen!!! echt schokkend. Dat ze dat zo rustig verteld ook. Schaam je dood meid :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:40

DuoPenotti schreef:
Maar zouden ze daar ooit op een andere manier zadelmak maken dan gewoon zo breken?
Laat maar ff bokken toch zo moe. Dagrit met de rest mee en klaar.

Een deel is inderdaad van hop erop, hooguit tussen 2 herders met paard plus extra touw in, en zodra het paard niet meer bokt meedoen met de rest, maar wellicht scheelt de methode per clan,regio, herder... Ze gaan in ieder geval echt niet longeren of met dubbele longe werken als geleidelijke voorbereiding op... En bij spanning bij het paard gaan wij er niet op, maar deze mensen dus wel...

Earth

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:48

Ik zie weer een pareltje voorbij komen hoor. Ik dacht even toen ik deze foto zag, dat het misschien vertekende... Maar toch niet.
Afbeelding

:n
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:51

Alsof ik naar ponypark Collendoorn ga en daar een pony huur om op te rijden.
Afbeelding

Afbeelding

(Ik leg de link met Collendoorn omdat dat vroeger heel veel spikkels rond liepen )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:09

Bijgevoegde post kwam ik zojuist tegen op FB, totaal ongerelateerd aan de Derby.
Stonden foto's van 'ongelukkige' momenten in de dressuur en springen onder.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:16

Earth schreef:
Ik zie weer een pareltje voorbij komen hoor. Ik dacht even toen ik deze foto zag, dat het misschien vertekende... Maar toch niet.
[ [url=m/Er0MRw.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6Yfu4m.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit echt dieptriest.. :(

Net zoiets als dat ik op een shetlander zou stappen ofzo met mijn 1.70cm.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:55

Earth schreef:

Nav deze foto's heb ik bij mijzelf een rolmaat ernaast gehouden, van de grond tot mijn navel, want volgens mij komt de schoft ongeveer op die hoogte uit. Bij mij kwam kwam dat uit op 95 cm.
Walgelijk vind ik dit, dat mensen die de kennis en de toegang hebben tot diervriendelijkere opties, ervoor kiezen om hun reet hierop te parkeren.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:59

Als IJslanderruiter (dus wel gewend aan mensen op kleinere pony's) vind ik dit ook echt niet kunnen... Bij sommige moet je bijna de pony gaan zoeken :(

Ik vraag me echt af wat de schofthoogte is. Mijn jaarling is al groter dan de meeste pony's op de beelden :O

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:11

Ik denk oprecht dat deze lichtgekleurde pony tussen de 1.10-1.20 is. Echt belachelijk, dit kan toch niet.
Wat Elisa zegt, maar zelfs voor mij met 1.62 en minder dan 50 kg wegen zou ik dit hetzelfde vinden als dat ik op een shetlander zou stappen en dat zou niet eens in me opkomen. :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:20

Schaamteloos van deze rijders om hier gewoon op te stappen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:20

Als voormalig IJslanderruiter gaat dit mij ook (veel) te ver. Mijn kleinste was net iets groter dan 1.30 maar véél robuuster. En ikzelf 1.58 met flink ondergewicht destijds.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:58

Earth schreef:

Dat ze dan nog opstappen? Dit is de zelfde verhouding shet van ong een meter en ik met 1.73.... dan bedenk ik ook niet om op te stappen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:34

Ik word nog steeds kotsmisselijk als ik de foto's hier in het topic voorbij zie komen. Arme, arme pony's. |(
Hieruit blijkt maar wederom dat de mens gewoon een beest is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:30

De titel kan beter veranderd worden. Hier is geen twijfel over mogelijk maar gewoon slecht paarden welzijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:58

Nog wat hoogstandjes van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een kreupel paard:
Afbeelding

Niks over dierenarts erbij en of het paard okay is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:17

Ik ben blij dat het sentiment over deze race is gaan kantelen en dat steeds meer mensen zijn gaan zien dat dit geen romantisch avontuur is, maar een evenement waarbij er geen oog is voor het welzijn van de dieren die dit evenement moeten volbrengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:19

Je kunt t op de foto niet goed zien, maar bij nummer 32 zit de bitring bijna ter hoogte van t oog...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:34

Dat schimmeltje ook, hartstikke klein maar ook heel mager. :n

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:45

_San87_ schreef:

[ [url=m/YQiBjA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JGNr9b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XdajKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Qw8yeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een kreupel paard:
[ [url=m/t3hUmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou, wat lief dat ze is afgestapt en daarna t paard nog 2 km achter zich aan heeft gesleept.
Wat een empathie, wat een inlevingsvermogen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:37

_San87_ schreef:

[ [url=m/YQiBjA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JGNr9b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XdajKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Qw8yeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een kreupel paard:
[ [url=m/t3hUmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wil ze nu een medaille omdat ze niet op een kreupel paard is doorgereden? Dat is toch zo ongeveer zo basic als maar kan wbt paardenwelzijn?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:37

Maar die lengtekwestie, gaat dat echt alleen om lengte? Dus het plaatje? Want in principe zou dat niks moeten uitmaken toch, zolang de ruiter niet te zwaar is en correct met het paard meebeweegt?
Die eerste twee foto's hierboven zijn trouwens weer de slechtste die je kon vinden. Een foto later ziet het allemaal prima uit, volgens mij.
Afbeelding

Ik wil niet zeggen dat het er allemaal perfect aan toe gaat hier, maar er worden ook wel selectief beelden gedeeld.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 17:50

Selectief maakt helemaal niet uit als het beelden zijn die gewoon niet hadden moeten voorkomen toch?

Het zijn wel meerdere deelnemers die veel te groot zijn en verschillende paarden die toch maar ziek, onvoldoende voorbereid, te mager en te klein blijken. Dus het probleem is wel structureel en onlosmakelijk verbonden aan hoe het hele event in elkaar steekt.

Moderatoropmerking:
Quote van bericht weggehaald die verwijderd is

En dat men er niks van maar zeggen :') stap eens met een kont maatje 44 op een groot paard of plaats een foto waarop je paard wat mager oogt of in de staak gaat wordt je levend opgegeten, maar dit is ineens een heilige koe :?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:01

Selectief? Ik kan nog veel meer van dit soort plaatjes delen hoor. Echt...

Dit is uit 1 post:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwam deze nog tegen

Afbeelding

En dit is een post:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:04

Lynnepinny schreef:
Maar die lengtekwestie, gaat dat echt alleen om lengte? Dus het plaatje? Want in principe zou dat niks moeten uitmaken toch, zolang de ruiter niet te zwaar is en correct met het paard meebeweegt?
Die eerste twee foto's hierboven zijn trouwens weer de slechtste die je kon vinden. Een foto later ziet het allemaal prima uit, volgens mij.
[ [url=m/TZwUia.png]Afbeelding[/url] ]

Ik wil niet zeggen dat het er allemaal perfect aan toe gaat hier, maar er worden ook wel selectief beelden gedeeld.

Tuurlijk maakt lengte uit. Hoe langer je bent hoe makkelijker je je pony/paard uit balans brengt. Dat is simpele natuurkunde. Naast dat je met lange stelten makkelijk tegen de elleboog/benen aan schopt. (En normaal gezien komt met een grotere lengte ook een hoger gewicht.)

En zeker, nummer 32 is selectief gedeeld. We weten allemaal dat die pony's uiteindelijk of in volle galop weggaan, of dat de ruiter eraf dondert. Het punt is, dat die pony eerst enorm uit zijn plaat moet gaan, bokken, stijgeren, het bit door de mond getrokken wordt. Dat is gewoon enorm zielig voor zo'n dier.

En dus geen uitzondering.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 10-08-24 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt