Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:22

Captain schreef:
Cer schreef:
Daarnaast zou ik niet weten of het onder 'pijn' valt, maar het valt sowieso onder stress..
Een paard voelt een vlieg.. Reken maar dat dit flink pijn doet.

Ik vind dat een lastig vergelijk, ik voel een vlieg ook, maar een stomp of een klap doet niet meteen 'flink pijn' bij mij.
Een tik met het uiteinde van een zweep doet wel zeer, maar met het midden dan weer niet, en als het mis is, ook niet.

NB: dit staat even los van wat er op het filmpje gebeurt.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:23

Heel blij dat ze geschorst is en ik hoop dat de beerput nog veel verder open gaat. Dit is geen incident en reken er maar op dat ze lang niet de enige is in de top (en buiten de top) die dit doet en andere verwerpelijke trainingsmethodes toepast.
Wat mij betreft perfecte timing zo met maximale media aandacht, in de hoop dat er eindelijk daadwerkelijk iets gaat veranderen in paardenwereld qua dierenwelzijn.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:24

Cioccolato schreef:
Hier het filmpje ook gezien.
Het is zeker niet oké. Maar zo schokkend vind ik het niet. Zoiets moet gewoon gelijk aangepakt worden.

Overigens vind ik het wel schokkend dat men denkt dat dit een uitzondering is.

Zullen we dan maar vandaag kappen met de topsport in plaats van morgen? Man man man...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:24

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk doet dit pijn, zo'n gemene zwieper.
En de manier waarop ze het doet, de rust, dat is niet iemand die uit een uitzonderlijke keer uit emotie te ver is gegaan, dat is iemand die dit heel vaak doet.

Schorsing heel terecht.

Dit ja.

Daar zie ik iemand voor wie dit een normale gang van zaken is.
En ik vraag mezelf af of de beerput nu opengaat en er meer filmpjes verschijnen.

Maar ook degene die op het paard zit. Die laat het toe. Dat is toch ook te bizar voor woorden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:26

De handelswijze van Dujardin valt niet goed te praten!
Maar om 2,5-4 jaar je mond te houden en dan net voor de spelen dit op tafel te gooien middels een Nederlandse advocaat, vind ik ook bijzonder.

Van dat filmpje had de media ‘gesmuld’ als je het destijds verspreid had en dan had het ook gevolgen voor Dujardin en sponsors gehad.
Had imo filmpje wereldkundig gemaakt op moment dat de ruiter/amazone ‘s nachts wakker lag van hetgeen is gedaan.

Moet ik die sponsorles zien als een les die je kon winnen via prijsvraag bij een van haar sponsoren?
Als sponsor wordt je niet blij van dit soort filmpjes.
Is het een ruiter/amazone uit Engeland die op het paard zit, waarom dan een Nederlandse advocaat?

Ik neem aan dat er in Groot Brittannië ook wel hippische advocaten werkzaam zijn en ik neem aan dat de les daar is gegeven.
Of heeft Dujardin toen een gastles gegeven in Nederland en dat er daarom een Nederlandse advocaat werd ingeschakeld?
Of is degene op het paard een Nederlander of ruiter van andere nationaliteit die in Nederland woont en werkt?

Geen idee of Dujardin les geeft aan mensen vanaf een bepaald wedstrijd niveau.

Qua timing vind ik het een beetje de schijn hebben dat andere ruiters en teams nu meer kans hebben op hoge klassering….

Kort gezegd als filmmaker ballen had gehad, had het eerder bekend gemaakt en niet nu.
Het is adhv getoonde feiten terecht dat ze geschorst is.
Het had bekend moeten worden, dat zonder meer.
Maar dit vind deze manier iets van persoonlijke vete hebben tussen de melder en Dujardin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:28

Ja, als een jong persoon lest bij een ervaren veelvoudig OS kampioen dan zal deze daar best wel door overweldigt zijn. Dat is eigenlijk nog het ergste vind ik want zo'n iemand heeft een voorbeeldfunctie. En ik ben het ermee eens dat dit niet uit emotie gebeurd, dit is gewoon een van haar trainingsmethoden. Helaas..

Misschien moeten we de sport eens om correct opleiden en paardvriendelijkheid laten gaan ipv "de kunstjes op het goede moment doen". Voor mij gaat het plezier om naar de sport te kijken er zo ook wel af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:28

De mensen met 'maar' en 'niet schokkend' hebben wss gewoon meer kennis of weet van zaken die achter gesloten deuren gebeuren en schrikken er dus niet van. Heel wat anders dan acceptatie.
Negens staat dat ik het bijvoorbeeld goed keur, het zelf zou doen. Het is geen acceptabele manier van trainen.

Maar ik keur het ook niet goed dat dit zo lang heeft geduurd. Aanpakken. Gelijk. En streng.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:30

Dat de ruiter overrompeld is door Dujardin kan ik me wel voorstellen.
Of ze moet er de week daarna dezelfde les weer gepland hebben dan is het anders.

Ik zei het eerder ook al en nog, wat dat betreft met tienus63 eens.
De timing is net zo smerig als de meppen die verkocht worden.
Net zo laf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:31

Hierboven van Tienus scheelt mij typen

Ik voeg er alleen nog een ding aan toe. Waarom heeft ze gedacht dat dit een paard helpt met het uitvoeren van de juiste oefening? :? en dit lijkt geen eenmalige hoofdkronkel. En waarom sta je dit toe als ruiter? En laat je dit zolang wachten voor je het meldt
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-24 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

tienus63 schreef:
De handelswijze van Dujardin valt niet goed te praten!
Maar om 2,5-4 jaar je mond te houden en dan net voor de spelen dit op tafel te gooien middels een Nederlandse advocaat, vind ik ook bijzonder.

Van dat filmpje had de media ‘gesmuld’ als je het destijds verspreid had en dan had het ook gevolgen voor Dujardin en sponsors gehad.
Had imo filmpje wereldkundig gemaakt op moment dat de ruiter/amazone ‘s nachts wakker lag van hetgeen is gedaan.

Moet ik die sponsorles zien als een les die je kon winnen via prijsvraag bij een van haar sponsoren?
Als sponsor wordt je niet blij van dit soort filmpjes.
Is het een ruiter/amazone uit Engeland die op het paard zit, waarom dan een Nederlandse advocaat?

Ik neem aan dat er in Groot Brittannië ook wel hippische advocaten werkzaam zijn en ik neem aan dat de les daar is gegeven.
Of heeft Dujardin toen een gastles gegeven in Nederland en dat er daarom een Nederlandse advocaat werd ingeschakeld?
Of is degene op het paard een Nederlander of ruiter van andere nationaliteit die in Nederland woont en werkt?

Geen idee of Dujardin les geeft aan mensen vanaf een bepaald wedstrijd niveau.

Qua timing vind ik het een beetje de schijn hebben dat andere ruiters en teams nu meer kans hebben op hoge klassering….

Kort gezegd als filmmaker ballen had gehad, had het eerder bekend gemaakt en niet nu.
Het is adhv getoonde feiten terecht dat ze geschorst is.
Het had bekend moeten worden, dat zonder meer.
Maar dit vind deze manier iets van persoonlijke vete hebben tussen de melder en Dujardin.

Dat is toch terecht als dit de manier is waarop de potentiële winnaar met paarden omgaat?

Janine1990

DuoPenotti schreef:
Of ze moet er de week daarna dezelfde les weer gepland hebben dan is het anders.

Net zo laf.

Perfecte vergelding met die beredenering toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:32

Aan de andere kant, werd er met eerdere meldingen wel veel gedaan?
Misschien is het juist wel goed om dit filmpje bewaard te hebben tot het moment dat het het hardste raakt met de meeste impact.
Ik vraag me af, wanneer dit een paar jaar geleden gebeurt was, of het dan weer overgewaaid was en ze bij deze Spelen dus wel weer gewoon had gereden.. Nu gebeurt dat in ieder geval niet en heeft het team 'last' van haar gedrag..

zoiets?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:33

Maar door lang te wachten weet je dat mogelijk meer dieren dit overkomt. Is dierenwelzijn belangrijk voor je dan zorg je snel dat dit stopt. En niet een paar dagen voor de spelen
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-24 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:34

Maar we weten niet waarom de melding er nu pas is.
Dat kan met de OS te maken hebben (wat ik dus wel vermoed).
Maar er kunnen ook andere redenen zijn. Wellicht heeft de melder het filmpje pas recent gezien, wellicht hebben meerdere melders elkaar recent pas getroffen, wellicht was het een lange zoektocht naar een advocaat. Wellicht is er eerst dmv chantage getracht een financiële tegemoetkoming te krijgen.
Dit wordt de komende tijd gegarandeerd duidelijk ;-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:34

Janine1990 schreef:
DuoPenotti schreef:

Net zo laf.

Perfecte vergelding met die beredenering toch?

Dan ben je toch ook gewoon achterbaks en smerig? Op een andere manier, maar geen haar beter dan Dujardin .

nee had dat gewoon een tig tijd geleden uitgebracht, desnoods in de Helgstrand tijd onder het mom, hier zijn er meer van...
Zo heeft het toch nog jaren doorgegaan.
Dus vond de filmer het echt zo erg?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:35

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk doet dit pijn, zo'n gemene zwieper.
En de manier waarop ze het doet, de rust, dat is niet iemand die uit een uitzonderlijke keer uit emotie te ver is gegaan, dat is iemand die dit heel vaak doet.

Schorsing heel terecht.

Helemaal mee eens. Het meest schokkend vind ik nog eigenlijk dat ze dit met dit gemak doet bij een vreemd paard die voor een sponsorles bij haar is. Je zou verwachten dat je toch enigszins terughoudend bent in zo'n setting en dat doet alleen maar vrezen over hoe ze omgaat met paarden die ze vaker traint. Of ze zag/ziet er het probleem uberhaupt niet van en doet dit bij allemaal, dat kan natuurlijk ook.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:35

Mwah. Nee. Als het gelijk gemeld was dan had ze ook belangrijke wedstrijden gemist en was de tussentijdse leed voor paarden bespaard gebleven.
Dus ergens is de 'het is goed om zo lang te wachten' denkwijze net zo erg.

Ervanuitggaande dat men er wel wat van leert en verandert. Dat zal haast wel moeten in deze tijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:37

karuna schreef:
Maar door lang te wachten weet je dat mogelijk meer dieren dit overkomt. Is dierenwelzijn belangrijk voor je dan zorg je snel dat dit stopt. En niet een paar dagen voor de spelen

Of je wil dat het de meeste impact heeft, zodat het op de lange duur voor meer paarden een verschil maakt.

Citaat:
Dus ergens is de 'het is goed om zo lang te wachten' denkwijze net zo erg

ja dag :)
De handeling zelf is nog altijd de ergste. Althans, bij dieren. Bij mensen is het anders wettelijk gezien geloof ik

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:38

Fika schreef:
_San87_ schreef:
De 'niet okay, maar' reacties hier vind ik verbazingwekkend.

Er gaat een soort van accepterende nonchalance van uit. Als we dit als paardenmensen al goed gaan praten en bagatelliseren, 'want dit gebeurt overal', dan heb je als sport en paardenliefhebber geen vijanden meer nodig.
Mee eens, tegen de tijd dat je dit niet meer schokkend vindt, is er wel echt iets mis.

Ik heb genoeg vreselijke dingen gezien op verschillende stallen, zowel sportstallen als maneges.
Ook dingen die 'veel erger' zijn nog dan wat er de video te zien is.
Maar geen haar op mijn hoofd die dit normaal gaat vinden.

xmarliez schreef:
Het gaat toch ook niet om het normaal vinden? Ik vind het alleen altijd moeilijk te begrijpen dat mensen dit soort incidenten ineens vreselijk vinden maar wel staan te juichen als Dinja een wedstrijd wint of waarbij Anky hun grote voorbeeld is of nooit eens op amateurwedstrijden kijken om te zien hoe die paarden daar behandeld worden. Ik vind het goed dat deze dingen openbaar gemaakt worden maar ik vind het jammer dat de echte mishandelingen nooit aan het licht komen en mensen dan ook net doen of het niet bestaat. Er zijn namelijk nog steeds te veel mensen slim genoeg waardoor van hen dit soort video’s nooit uitgelekt zouden worden.
Dit is precies waar de reactie van San87 waar ik op reageerde dus over gaat.

Captain

Cer schreef:
Ik vind dat een lastig vergelijk, ik voel een vlieg ook, maar een stomp of een klap doet niet meteen 'flink pijn' bij mij.
Een tik met het uiteinde van een zweep doet wel zeer, maar met het midden dan weer niet, en als het mis is, ook niet.

Dit is toch geen stomp of klap? En onze huid is vele malen minder gevoelig dan een paardenhuid.
Het paard bokt meerdere keren naar de zweep, een reactie van pijn.

Tango1979

Als de filmster dit met voorbedachte rade zo heeft gepland (ik denk van niet trouwens), zo van: ik wacht tot net voor de OS want dan heeft het de meeste impact, dan kan je het punt maken dat ze het gedrag mee in stand heeft gehouden.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je 2 of 3 jaar gaat wachten om lekker CB te pakken. Ik denk dat er sprake is van voortschrijdend inzicht. Nee dit is niet ok. O de FEI pakt het nu wel aan. Dat was 4 jaar geleden gewoon niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:39

Cer schreef:
karuna schreef:

Of je wil dat het de meeste impact heeft, zodat het op de lange duur voor meer paarden een verschil maakt.

Citaat:
Dus ergens is de 'het is goed om zo lang te wachten' denkwijze net zo erg

ja dag :)
De handeling zelf is nog altijd de ergste. Althans, bij dieren. Bij mensen is het anders wettelijk gezien geloof ik

Dat is bijzonder goed praten zeg :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:40

Hoe sneller het stopt hoe minder het leed. Dat is voor mij hetzelfde als in de bloedhitte dieren zonder water zien staan.maar volgende week komt de koning langs dan zeg ik het hem wel. En in de tussentijd staan die dieren te creperen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:41

Zo, het filmpje is idd niet mals. Volledig terecht dat ze geschorst is.

En waarom nog steeds het gezeur over timing voor de Olympische Spelen? Dat is toch helemaal niet relevant?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-07-24 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:42

Captain schreef:
Cer schreef:

Dit is toch geen stomp of klap? En onze huid is vele malen minder gevoelig dan een paardenhuid.
Het paard bokt meerdere keren naar de zweep, een reactie van pijn.

Dit is niet het topic om deze discussie te voeren, en ik snap wel wat je zegt, maar een bok is niet perse een reactie van pijn. Om het gewoon even letterlijk te nemen, en emotie er even buiten te laten. Ik snap dat dat lastig is, maar zo werkt het vaak wel met bewijs.

De stomp en klan staat er als vergelijk bij, dat leek mij wel duidelijk. Er staat namelijk ook 'het uiteinde van de zweep' tussen, dat deed ik expres ter verduidelijking, maar blijkbaar kwam dat evengoed niet over :)

verder is de mechaniek van deze toestand niet relevant denk ik voor de rest van dit topic.

Citaat:
Dat is bijzonder goed praten zeg

Hoe praat ik wat goed dan precies? Want ik denk dat je me niet helemaal begrijpt, of ik jou niet.