Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:15

Interessant die kling. Kan misschien ook nog door hengstigheid komen, maar laten we hopen dat het door een naderende bevalling komt. Dan zou het veulen heel goed met de jaarwisseling kunnen komen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 20:20

Hahaha dat zeker nick_en_ik! Heeft zo dus ook zijn voordelen :D

Ik zie verder geen signalen van hengstigheid imaudy. Er mijn andere twee merries zijn in deze tijd van het jaar niet meer hengstig. Sommige merries kunnen natuurlijk heel stiekem hengstig zijn dus helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk ook niet. Maar in combinatie met haar hele soepele staart en veranderende buik ga ik nu toch wel meer richting veulen neigen. Al was het wel leuk geweest als de uiers ook mee deden...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:27

Die begint mooi uit te zakken, hoe is het uier nu?

Die gaat gewoon binnenkort bevallen, geen twijfel mogelijk. Een hengstige merrie ziet er heel anders uit. Ik heb heel wat paarden-dozen gewassen bij de hengstenhouder voor het dekken. Die zijn niet zo verweekt en uitgezakt.
De optelsom van tekenen begint nu wel mooi te beginnen. Vanavond nog een extra late check en in ieder geval ‘s nachts een blik op de camera als je naar de wc moet of zo.

Als het uier ineens volschiet sowieso waken.

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 20:45

Ja dat idee heb ik ook wel tiwi1969! Haar uier doet nog vrijwel niks. Het is bijna niet op de foto te krijgen maar het voelt wel alsof het wat meer een zakje wordt zeg maar, wel alleen nog maar los vel en totaal geen vulling. Enkel de spenen lijken iets gevuld maar ook niet echt veranderd sinds de laatste keer dat ik een uier foto heb geplaatst.
Ik ben 's nachts heel vaak wakker dus ik check regelmatig de camera dan. Maar we gaan haar nu ook vaker live nog even checken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:49

Aha jij hebt verstand van paarden dozen Tiwi1969.
Niet meer twijfelen dus Swift.
We kunnen wel gokjes doen haha
Ik gok 30 december, zwart stippel hengstje :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:53

Mijn merrie is wel hengstig in de winter en ook duidelijk zicht- en hoorbaar :roll:
Ben nog steeds niet overtuigd dat er een veulen in zit, maar je mag me uitlachen hoor, als er wel iets naast ligt straks, haha. Hoop het wel voor je, want volgens mij heb je er ook wel zin in :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:13

Niet meer twijfelen is niet echt een kwaliteit van mij imaudy :') Ik geloof het pas echt als er een veulentje naast staat :D
Leuk zo'n eerste gokje! Ik ben benieuwd!

Ik weet dat merries ook in de winter hengstig kunnen zijn lies, anders had Skyla überhaupt nooit drachtig kunnen zijn :+ Maar Skyla heb ik nog nooit hengstig gezien dat zou kunnen betekenen dat ze of niet duidelijk toont of dat ze drachtig is. Het zou in theorie beide kanten nog op kunnen maar er zijn wel steeds meer tekenen die wijzen op dracht/een naderende bevalling dus daar anticiperen we nu maar op. Misschien kunnen jullie allemaal mij straks wel uitlachen met wallen tot op mijn knieën zitten wachten op een veulentje dat nooit komt. Statistisch gezien eindigen dit soort topics volgens mij vaker in geen veulen dan wel een veulen dus wat dat beteft...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:29

Haha nee zal je zeker niet uitlachen hoor! Vorig jaar was ik op vakantie en begon mijn merrie opeens melk te geven. Vriendin die voor haar zorgde maakte grote paniek. Blijkt dat ze dat altijd doet, tijdens hengstigheid, had het alleen nooit gezien.. Dat was ook een kleine teleurstelling voor mij, lijkt me ook leuk een veulentje erbij. Dus ik snap dat je er zin in hebt.

Ik hoop met je mee en denk dat het best zo zou kunnen zijn, maar 100% zou ik het (nu) nog niet geven. Vooral omdat ze nogal veel op mijn shetlander (ruin :') ) lijkt qua formaat buik en de uiers die (nog?) niets doen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:39

Ik zou vooral graag een goede verklaring voor haar gedragsverandering hebben zodat ze straks gewoon weer als vanouds de kudde in kan zonder gedoe. Hormonen van een dracht is de makkelijkste verklaring voor het gedrag van Skyla dus daar hoop ik nu inderdaad wel op.

Formaat buik begint nu net iets interessanter te worden maar ze oogt inderdaad nog niet tonnetje rond hoogdrachtig. Maar ze is ook vrij slank van zichzelf en geen grote eter. Ik denk dat je voor nu alles wel beide kanten op kunt redeneren maar we zijn wel de verantwoordelijkheid naar Skyla verschuldigd om het serieus te nemen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:56

Ik heb wel ervaring met drachtige geitjes en een doos die wat open gaat staan is wel een duidelijk teken. Het zou mij verbazen als het veulen er niet binnen een week is. Denk paar dagen. Spannend hoor!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 23:08

Ik ben heel benieuwd imaudy! Ik vind de verandering bij haar kling ook wel heel opvallend, wel jammer dat haar uier nog totaal niet meedoet... Maar we houden haar wel heel goed in de gaten! Haar gedrag is wel anders maar dat kan ook door het stormachtige weer komen... Bij onze drachtige Tinker was de enige echte indicatie dat ze niet meer ging liggen, Skyla heeft haar eerste lig moment gemist nu maar ook dat kan natuurlijk door het weer komen. Ik ben benieuwd of ze straks wel gaat liggen...

Ze is vanavond wel super chagrijnig en blijf van mijn lijf... Zelfs mijn man mocht eigenlijk niet meer aan haar komen >;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:49

Is je man nog wat verder gekomen met de mogelijk test?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:52

Shirley schreef:
Lijkt me een zware bevalling...zo'n veulen met de voorhoefjes in de oren :))

:+ Als het een hengstje wordt, is de naam niet te missen: Sylvester :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:57

:):) oh spannend dit! Ik gok dat het dit jaar nog komt, maar goed het blijft afwachten ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 23:59

De test was laat in de dracht helaas niet meer betrouwbaar paars. Dat zou dus alsnog geen uitsluitsel geven.

Ik wil eigenlijk sowieso een A in de naam senna21, al mijn paarden hebben een A in hun naam en het moet er natuurlijk wel bij passen! Dus helaas :+

Ik ben heel benieuwd RanjaRietje! Was leuk geweest als de uiers ook gezellig mee wilden doen zodat je nog wat meer indicatie hebt...

Ze is nu net toch gaan liggen voor haar dutje, haar tweede lig moment slaat ze dus niet over.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 01:30

Skyla is ineens super knuffelig en aanhankelijk, zo kennen we haar helemaal niet. Blijf dus nog maar even bij haar want dat lijkt ze nu wel fijn te vinden. Complete ommekeer van het chagrijnige eerder...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 03:12

En inmiddels lekker in slaap gevallen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 04:10

Ik heb even geslapen maar nu alweer wakker voor de wekker die ik vannacht gezet had. Skyla staat er weer relatief rustig bij nu. Over een tijdje maar weer eens kijken!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 04:44

Zo spannend! Het zou best nog eens even op zich kunnen laten wachten maar er kan ook zomaar opeens een veulentje liggen. Vreselijk eigenlijk die onwetendheid en afwachting :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 05:37

Ik denk ook dat het nog wel even duurt maar spannend is het zeker! Skyla ligt nu lekker te slapen, wel op een andere plek maar dat komt door de wind.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:04

Swift schreef:
maar we zijn wel de verantwoordelijkheid naar Skyla verschuldigd om het serieus te nemen.

<3

Als ik een pony was zou ik bij jou willen wonen <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:30

Over onverwachte oud&nieuw baby's. Wij hadden dwerggeitjes. Een van de oudere geiten ging met kerst raar doen. Ze kon niet drachtig zijn want we hadden geen bok (meer) dus ik was ongerust. Dan deed ze weer normaal, dan weer raar. Met kerst een dierenarts erbij halen? Wat een gedoe. Ook rot voor de d.a. om op die dag weg te moeten. Voelde me bezwaard. Kerst zat voor het weekend, dus weekend kwam erna. Ze at goed, dronk goed, was verder gewoon normaal lekker vet, maar toch, de 31e ging ze draaien, ik dacht aan een soort van geitenkoliek of zo. Toch maar de d.a. erbij gehaald. En die zei, drachtig en het komt vandaag. Say what? Dus ik zeg, maar je hebt Joris (Dat was onze bok) toch gecastreerd? Wij terugrekenen en het kon echt niet. Maar hij zei, dat bij bokken nog heel lang sperma in de leiders blijft staan, tot wel een paar maanden. Duh! Dus wij hadden met oudjaar ineens een Boris erbij. Niet gewild, wel heel blij. Dat was idd ook een enorm verrassing.

En om het on topic te houden, ik vind Sylvester een heel prachtige naam die je gesuggereerd kreeg. Als je met een A wilt, doe je toch Sylvestra?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:31

Koper schreef:
Swift schreef:
maar we zijn wel de verantwoordelijkheid naar Skyla verschuldigd om het serieus te nemen.

<3

Als ik een pony was zou ik bij jou willen wonen <3

Wat voor pony zou je willen zijn? :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:46

Een shetlandpony imaudy, dan heb je bij TS alle luxe :D

Ik volg nog steeds mee. Vind haar kling er ook anders uitzien dan de eerste foto ervan die je gepost had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:21

De juiste pony ;)