Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:27

Beetje van beiden! Ik ben vrij klein, maar hij is qua rug al wel z’n moeder voorbij. Ben zelf 1,64 en zijn moeder is op de schoft ook 1,64. Heb hem als veulen gemeten van kroonraad tot voorknie x 4 en dan zou hij 1,68 moeten worden. Wat ik helemaal perfect vind en wat nu wel ongeveer lijkt te gaan kloppen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:20

Vrij klein noemt ze zich dan haha Ik ben kleiner dan jou met mijn 1m61 :+

Haha die methode gebruik ik niet meer. Dan zou Baron maar 1m48 geworden zijn namelijk. En hij is gemeten op 1m51 op de keuring en groeit nog want is nog maar 2,5

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:29

haha, ja ik voel mezelf wel relatief klein in mijn omgeving. :+
Hier klopt die methode hij bij z'n moeder precies :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:59

Maar wat is de betrouwbaarste manier..
Merrie is 2,5 jaar ouders onbekend zal nog effe na meten maar zal nu rond de 1.50 zijn Afbeelding
Afbeelding
Mocht je trouwens de fokker kennen ( iemand uit Groningen dan hoor ik het graag :j

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:05

Hoe meten jullie je paarden eigenlijk op? Gewoon met een meetstok?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:16

jitskenienke schreef:

Ik vergelijk hem met mijn shire waarvan ik weet dat ze 1.80m is (misschien 1 a 2cm hoger)

En dan op de gok haha :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:19

snorkel1986 schreef:
Merrie is 2,5 jaar ouders onbekend zal nog effe na meten maar zal nu rond de 1.50 zijn [ [url=m/ETlwP8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tYs5uk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mocht je trouwens de fokker kennen ( iemand uit Groningen dan hoor ik het graag :j

Leuk paard!
Ik heb wel een vermoeden, achternaam met een S?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:30

Ik heb een meetstok gehaald. Maar ik vrees dat ze op de keuring totaal verkeerd gemeten hebben.
Daar was hij 1m51.

Ik kom op max 1m48 uit. Meetstok recht naast het voorbeen geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:13

BarbaLala schreef:
snorkel1986 schreef:
Merrie is 2,5 jaar ouders onbekend zal nog effe na meten maar zal nu rond de 1.50 zijn [ [url=m/ETlwP8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tYs5uk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk paard!
Ik heb wel een vermoeden, achternaam met een S?

De fokker begint met een F
Paard zelf heet silvie
( volgens paspoort)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:33

jitskenienke schreef:

Ik wilde het gewoon met een meetlint gaan doen :o

Net even langs geweest. Heb hem gewoon even heen laten doen, dus ook niet naar hem toe maar in de buurt gebleven. Na even de kat uit de boom gekeken te hebben kwam hij toch naar me toe. Even een aai gehaald, na een paar minuten had hij genoeg en is weer weggelopen. Prima voor nu en na zo'n ervaring. Hij lijkt wel wat rustiger te zijn dan zondag gelukkig!

Kellyvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:30

Ik heb heel wat bij te lezen gehad.. Leuk om al jullie verhalen en ervaringen te horen!

Delight is nu 3 maanden ‘thuis’ uit de opfok en doet het erg goed. Eigenlijk vanaf dag 1 vind hij alles goed, loopt makkelijk aan een touwtje mee en ook het longeren pakt hij goed op. Misschien dat het ook scheelt dat hij vanaf veulen af aan al regelmatig in de hand is geweest. Hij heeft ondertussen ook al een aantal keer op het wagentje of trailer gestaan en daar loopt hij ook zonder moeite op en af. Het enigste wat hij heel spannend vond was de wasplaats maar ook dit is hij nu gewend en laat hij netjes toe.

Wij hebben hem toen hij kwam gemeten op 1.43 met een meetstok maar naar mij idee is hij echt al wel gegroeit

In de afgelopen 3 maanden is hij ook al veel veranderd..

De bovenste foto heb ik het trouwens gespiegeld zodat het plaatje dezelfde richting uitkeek
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:43

Nou die is idd veel veranderd. Oogt ineens veel volwassener op die onderste foto

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:56

Die is echt heel erg veranderd zeg! Knap dier <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:16

Sow die heeft een hele metarmorfose ondergaan.
Dream vind het allemaal nog een beetje "lastig".
Hij staat nu ook naast zijn moeder en oma met een enkel draadje, maar kan geloof ik samen met de nieuwe prikkels nog niet helemaal omgaan met zijn hormonen.
Ik ken hem eigenlijk als heel kalm en makkelijk in de hand, maar hij is momenteel vooral heel druk en onrustig.
Achja is ook veel in een keer, zal heus wel beteren.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:25

Wauw die is knap geworden <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:29

Snel hoe dat kan gaan als je er mee aan het werk gaat. Ziet er goed uit!

Hier nu een week na castratie, gaat super goed maar vocht blijft wat hangen. Buiten beweegt Fier dan toch te weinig maar hij staat ook alleen. Er is er nog een gecastreerd dus die komen straks samen.
Ik stap al elke avond maar nu besloten te longeren, dat ging heel snel goed
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:49

Mijn dierenarts zei dat ik Baron moet gaan trainen om de spieren in de achterbenen sterker te maken ivm het soms hebben van patella luxatie.

Maar hoe train je een 2,5 jarige? Longeren lijkt me ook niet bevorderlijk omdat het in rondjes is. Ik ga af en toe wandelen aan de hand en doe wat stukjes draf erbij. Maar is max 20min en dan is het rondje al gedaan.

Heuvels heb ik niet in directe wandelafstand.
Water of mul zand ook niet.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:00

Zeker knap Kelly! Jaloers op!

@Art_Ificious misschien balkjes stappen aan de hand, zodat hij zijn benen verder moet optillen? Ook erg goed voor de motoriek / proprioceptie. Achterwaarts is ook goed voor de achterhand maar vindt hij misschien minder leuk, maar zou je stukjes mee kunnen pakken. Ook altijd handig om als stemcommando bevestigd te hebben. Ten slotte weet ik niet hoe hij buiten staat, maar als er ergens een wat smaller stuk is op de paddock of pad (bij ons staan ze op de track) kun je daar ook wat balkjes of boomstammetjes neerleggen. Dan trainen ze zichzelf. Bij ons liggen de stammetjes in een zigzag-patroon op de track; de paarden moeten er dan of overheen, of omheen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:24

Art_Ificious, ik begin wel in de longeercirkel met de 2,5 jarige. Je moet wel meteen zwaar en lang trainen willen ze daar slecht van worden.

Maar als je dat niet prettig vindt, is er tijdens wandelen een stuk waar ruimte is om te longeren? Dan wandel je er heen, longeer je wat en weer terug?
Balken lopen en achterwaarts zijn ook goede oefeningen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:41

Ik doe momenteel eigenlijk niks, het is veel te nat allemaal. Het enige waar we mee oefenen is deken op en af doen als ik haar ga poetsen.

Ik hoop dat het nog wat droger wordt voor de winter, want ik wil haar eigenlijk wel zover hebben dat ze netjes met singeltje om aan de longe kan lopen voor de winterpauze. Dan kan ik in het voorjaar vanaf daar oppakken.

Ze verkleurt wel echt de laatste tijd!

Wintervacht van vorig jaar:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:14

Balkjes kan ik neerleggen. Maar ze hebben nu eigenlijk geen toegang tot gras dus hoeven ze de smallere track niet op.
Ik kan wel een stuk extra afspannen zodat er een smaller stuk richting hooibak gecreëerd kan worden en daar balken neerleggen.
Om de stal in te gaan moet hij sowieso al een biels overheen stappen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo even bijlezen. Hier doet mijn merrie het super. We werken veel aan de hand, stappen, meedraven (goed voor mijn conditie haha) achterwaarts. Ook flink gek doen met plastic en andere dingen oefenen zoals de spuitplaats. Laatst een fotoshoot gehad, alle attributen keek ze niet van op of om.
Zondag hebben we een in hand trail clinic (iets wat we thuis dus ook vaak doen, trail). Eerste keer op pad voor ons en eerste keer trailer voor Luna. Vandaag geoefend met laden maar ze hobbelde zo achter mij aan de trailer op. Super trots <3
Ik ben geen held met paarden maar dit is qua karakter toch echt wel uniek hoor, zo stabiel en relaxed als ze is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:31

Ik kreeg van mama nog het filmpje toegestuurd waar Baron de camionette in gaat toen we naar de keuring gingen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:58

@Kellyvanloon: die is mooi geworden! <3

@Muronia: gaaf kleurtje! :D

@Sirius: ben heel benieuwd hoe ze het zondag gaat doen! Alvast veel plezier samen :)

@Art_ificious: dat doet Baron echt heel braaf! :D

Hier vandaag weer met borstels aan de slag geweest. Hij was een heel stuk rustiger als zondag, probeerde niet te ontsnappen. Ben wel uit de trap zone gebleven... Dus de voorkant geborsteld, t/m zijn buik. Toen bouwde hij wat spanning op, dus nog niet verder gegaan. Ook voorbeen al wat meegenomen.
Hij vond het heel fijn, lekker op rust met een hang lipje haha.

De eigenaar was de andere jonge ruin aan het borstelen en dan merk je toch dat die wat onrustiger is. Pharon toch stiekem al wat opgestoken van alle aaitjes die hij op het weiland van mij kreeg (ook al was het achter een draadje).

Even een cliche snapchat foto van vandaag, maar dat koppie <3

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:08

Oh die kol lijkt een beetje op een hartvorm. Wat leuk