Paard wel of niet verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:32

Ik ook hoor, ik vind het sowieso bewonderenswaardig dat TS doorgaat :) ik had verkopen ook heel goed begrepen :)

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:34

yep ik ook
maar als ze doorzet en "wint" zal ze geweldige levenslessen erbij krijgen.
Ik ben daarom ook zo benieuwd. En gun het haar van harte..en het paard natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:37

ChantalAM schreef:
Nou zo zag ik het ook voor me.. jammer dat er meteen zo negatief gedacht wordt.

Ik lees dat we te maken hebben met iemand die ontiegelijk haar best doet voor haar paard en tot het uiterste gaat om er iets van te maken. Nogmaals heel veel succes en als het echt niet lukt dan zijn jullie gewoon geen goede combinatie en dat is niet erg maar je best heb je iig gedaan.

Hoe gaat het trouwens in de tussentijd?

Ja zo zag ik het ook. :)

En voor de rest helemaal mee eens en goed dat je dit benoemd. +:)+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:45

ChantalAM schreef:
yep ik ook
maar als ze doorzet en "wint" zal ze geweldige levenslessen erbij krijgen.
Ik ben daarom ook zo benieuwd. En gun het haar van harte..en het paard natuurlijk

Ik vind dat mooi he :) Je kunt zo ontzettend veel leren van moeilijke paarden, en er zo van groeien als mens.
Met deze instelling kun je ook zo groeien en zoveel leren, echt mijn petje af.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:54

Gedrag klinkt mij erg bekend :+. Stoer dat je doorzet TS, zo te horen is het absoluut een lief paard, alleen eentje die op bepaalde momenten even de leiding overneemt. Ik hoop dat de lessen jullie helpen samen lekker op stap te kunnen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:09

Wat je zegt over dat touw dat was helemaal mijn idee erbij en ik vind het heel knap dat je er voor kiest om het nog uit te vogelen met elkaar. Ik hoop ook voor je dat dat lukt. Dat heb je wel verdiend want je doet er veel moeite voor.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat je (meestal) ook echt wat voor terug krijgt hoor. Ik denk dat een paard heel goed aanvoelt dat je zo je best voor hem doet.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 16:16

Bedankt allemaal! <3

De oefeningen gaan goed! Merk echt dat herhalen zo belangrijk is. Elke keer als ik weer kom, gaan de eerste twee keer nog niet goed en daarna zie je aan hem dat hij denkt ohja, als ik gewoon een stapje terug doe is het goed. Donderdag staat de volgende les op het programma! Ben benieuwd waar we dan mee verder gaan.

Alleen de laatste tijd loopt hij weg wanneer ik aan kom. Vandaag ook, staleigenaresse is de hele ochtend al bezig in stal en hij staat de hele ochtend al te eten van zijn hooi en ik kom aan lopen en hij loopt gelijk weg richting de wei en gaat daar gras eten.. Dit is nu al de tweede keer op een rij. Mijn staleigenaresse vind het ook vrij bijzonder omdat hij de hele ochtend al in zijn stal stond. Voelt dan een beetje alsof hij denkt 'oh help, heb je haar weer'. Hij begroet me ook niet, terwijl de andere paarden op stal ongeduldig staan te wachten om geaaid te worden. (Even voor het beeld; hij kan zelf bepalen of hij in zijn stal wil staan, in de paddock of naar de wei wil lopen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:53

Dat is niet zo leuk van hem..krijgt hij iets lekkers als hij op stal komt bij jou? En wat doet hij als de andere paarden aandacht gaat geven? Het is belangrijk dat hij jou gaat associëren met leuke dingen. :-)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:20

TS vooralsnog reageert hij precies als een volboed merrie die ik heb gehad. Joh, dikke doei. Als jij komt, dan moet ik iets doen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:33

Het kan een fase zijn.
... zoiets als 'hij heeft de afgelopen dagen gemerkt dat jij iemand bent waar hij rekening mee moet houden'
(in principe is dat niet verkeerd en ik zou het vooruitgang kunnen noemen)
... maar rekening houden met mensen - daar heeft hij zo zijn ervaringen mee.

En: mijn eigen paard kan een soort van verlegen zijn. Niet standaard naar mij toehollen op het land of het hoofd uit de box en hinniken.
(Penny vind het niet zo leuk...)
Ik moet heel rustig beginnen.
Na wat rustig praten, dingen neerzetten etc ga ik een fijn plekje zoeken om te 'krauwen' en dan wordt het fijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:40

Het is wel een beetje een draak :').
Is hij goed te paaien met eten? Die van mij stond ook op een vrije uitloop (met giga weide) en die kreeg als hij uit de wei was eerst een bak slobber.
Ik herken alles wat je zegt heel erg van mijn oude paard (@Nikkel, uit een volbloed merrie, en zowel hij als z’n moeder hadden deze karakters, misschien hoort dat er een beetje bij?)
Bijkomend dat hij dominant en onafhankelijk was (en ontzettend lief!), was hij ook wat lui ingesteld en dat merkte ik wel met het uit de wei halen als ik een fanatieke periode had. Dan zag je hem ook denken van ‘alweer?’. Maar die bak met slobber haalde hem wel over. Die kreeg hij trouwens altijd, ongeacht wat we gingen doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:03

Kan het te maken hebben met die oefening van het weglopen die je nu een aantal keer hebt gedaan? Of zou dat niets met elkaar van doen hebben?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:22

De merrie waar ik het over had, was gewoon een zelfstandige merrie. Als ze iets mankeerde werkte ze mee. Als ze goed was, bepaalde ze zelf wat ze deed. Frutten en krauwen etc. was aan haar niet besteed. Ermee werken en daarna met rust laten was gewoon het beste.

Wij zijn een aantal keren in Ierland geweest ivm. volbloeds. ( renpaarden) Daar was de vaste stelling: met paarden moet je werken niet spelen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:38

Ermee werken bedoel in dit verband, trainingswerk t.b.v de koers.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:46

Ja als je niet zelf voert zie je dat wel vaker. Hier hinniken ze altijd heel leuk maar als ik de trailer aankoppel of een halster pak is de helft plots verdwenen haha.

Op de wei een beetje eten is voor veel paarden nu eenmaal leuker dan werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:57

In de basis wil ik wel dat mijn paarden blij zijn dat we gaan werken. Maar ik verwacht geen toeters en slingers als ik aankom.
In de fase waar je nu in zit vind ik het niet raar dat je paard even weg loopt. Er is wat onzekerheid over wat je aan elkaar hebt. Het vergt nadenk werk en je paard weet nog niet wat het hem op kan gaan leveren.
Uiteindelijk wil je wel weer een neutralere tot positieve houding.

Maar ik kijk even naar mezelf: Ben bij het opstaan ook niet iedere dag even enthousiast. En zelfs dingen die ik erg leuk vind moet ik mezelf soms toe zetten:
bijv Het 3e feestje die week.
me:Zucht, alweer douchen en leuk aankleden en gezellig doen.....
Also me een half uur later: woeheeee feestjes zijn het aller aller leukste ter wereld wat ik het hier gezellig!!!

Zelfs om te gaan rijden moet ik mezelf soms even een schopje geven terwijl dat echt één van de leukste dingen is die ik mag doen. Van de abnk af komen en beginnen is even zwaar. Maar loop ik buiten tussen de paarden wordt ik al blijer. Dus kan ik het mijn paard niet kwalijk nemen als die wel eens zucht als ik aankom. Ik wil wel tijdens het poesten opzadelen etc merken dat de mindset al weer positiever wordt. Als dat vaker dan eens niet gebeurt ga ik nadenken over wat ik kan verbeteren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:14

Pol013, als je de beginpost van TS doorleest, dan wordt daar beschreven van wat er hand is. NM. zodra er iets moet gaan gaan gebeuren waar het paard geen behoefte aan heeft, gaat het paard zijn eigen weg.

Er worden nu activiteiten ondernomen, om dit probleem te omzeilen, alleen of dat uiteindelijk effect heeft valt nog te bezien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:02

@nikkel: ik heb het specifiek over het weglopen NU als hij haar aan ziet komen.

Wat ze op deze pagina omschrijft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:56

Pol 013, het gedrag van het paard is nu, is een reactie op de activiteiten etc. Bedankt voor je toelichting.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:25

Gypsy schreef:
Ja als je niet zelf voert zie je dat wel vaker. Hier hinniken ze altijd heel leuk maar als ik de trailer aankoppel of een halster pak is de helft plots verdwenen haha.

Op de wei een beetje eten is voor veel paarden nu eenmaal leuker dan werken.

Dat eerste kan ik me helemaal in vinden, als je de totale verzorging van je paard doet zijn ze meer op je gericht dan wanneer je er alleen bij komt om met ze te werken.

Dat tweede daarentegen kan ik me niet in vinden. Ik ken genoeg paarden die het allermeeste plezier halen in het werken. Ligt er wel aan hoe je met ze omgaat. Als ze ergens toe gedwongen worden om te doen, terwijl ze duidelijk laten merken dat ze het niet willen, dan gaan ze liever staan vreten op de wei idd. Maar hou je het werk leuk en plezierig voor je paard, en rekening houdend met de behoeften van je paard (wat vindt die leuk, wat niet, wat probeert ie je te vertellen), dan staan ze te stuiteren om met je mee aan t werk te gaan. Dat vreten is dan maar bijzaak. Luid hinnikend in volle galop naar t hek om maar mee te kunnen.

Voorbeeldje: mijn merrie is echt geen merrie die plezier haalt uit alle keren dressuurmatig een rondje door de bak rijden. Stel ik zou haar elke dag pakken en dressuurmatig werk in de bak doen, dan denkt ze na een aantal keren ook, jaa daaag t is mooi geweest ik blijf lekker vreten in de wei. Dat vindt ze gewoon echt niet leuk om alleen maar te doen. Maar als ik het bakwerk afwissel met springen, buitenrijden, wat funwerk met barrels etc. dan staat ze iedere dag te schooien om mee aan het werk te mogen. En dan geeft het niet als we de hele week alleen maar dressuurwerk doen, als ze die afwisseling maar op zn tijd krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:14

Afwisseling is zeker heel erg belangrijk en het leuk houden voor het paard.

En het ene paard is de ander ook niet, sommige paarden hebben nooit geleerd (helaas) dat werken leuk kan zijn. Of nooit voldoende vrijheid gehad waardoor als ze deze wel hebben, dit belangrijker is en blijft. Hier zit natuurlijk ook al een hele geschiedenis aan vast.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:35

Maar Kim-W als ik jouw vergelijking doortrek zouden ochtend mensen dan mensen kunnen zijn die hun werk geweldig vinden. En niet-ochtend mensen een stom leven hebben. Want anders stond je wel blij naast je bed te trappelen voor je naar je werk mocht. Ik denk dat het een heel stuk genuanceerder ligt.

Misschien heeft een paard werken en eten wel even hoog op de prio lijst staan. Of eten net iets hoger op de prio lijst dan bewegen. (wat heel gezond zou zijn voor een dier wat 20h per dag eet, knabbelt en browst). Of ligt het nog aan het moment van de dag. Dat je paard net een lekker stukje gras gevonden heeft. Of net even gespeeld of gerust heeft en nu even lekker lui wil eten.
Dat zegt an sich echt niet alles over arbeidsvreugde.

Het is wel iets om in de gaten te houden. Als je paard met zijn oren in zijn nek van je weg blijft rennen zou ik me zelfs heel veel zorgen gaan maken. Of als je paard niet in beweging wil komen als je opstapt oid. Maar alle andere verschijningsvormen vragen wel iets meer nuance.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:54

Als je paard met zijn oren in zijn nek van je weg blijft rennen. Dat is tot daar aan toe, beroerder is wat mijn allereerste paard deed een geïmporteerde pool. Met oren in de nek en op de achterbenen naar je toe komen als je die uit de wei wilde halen om te gaan rijden. Het probleem heb ik wel opgelost alleen de door mij gebruikte methode was niet fraai.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:54

nikkel schreef:
Als je paard met zijn oren in zijn nek van je weg blijft rennen. Dat is tot daar aan toe, beroerder is wat mijn allereerste paard deed een geïmporteerde pool. Met oren in de nek en op de achterbenen naar je toe komen als je die uit de wei wilde halen om te gaan rijden. Het probleem heb ik wel opgelost alleen de door mij gebruikte methode was niet fraai.

Nou ja, zijn methode was ook niet heel fraai. :D

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 02:04

pol013 schreef:
Maar Kim-W als ik jouw vergelijking doortrek zouden ochtend mensen dan mensen kunnen zijn die hun werk geweldig vinden. En niet-ochtend mensen een stom leven hebben. Want anders stond je wel blij naast je bed te trappelen voor je naar je werk mocht. Ik denk dat het een heel stuk genuanceerder ligt.

Misschien heeft een paard werken en eten wel even hoog op de prio lijst staan. Of eten net iets hoger op de prio lijst dan bewegen. (wat heel gezond zou zijn voor een dier wat 20h per dag eet, knabbelt en browst). Of ligt het nog aan het moment van de dag. Dat je paard net een lekker stukje gras gevonden heeft. Of net even gespeeld of gerust heeft en nu even lekker lui wil eten.
Dat zegt an sich echt niet alles over arbeidsvreugde.

Het is wel iets om in de gaten te houden. Als je paard met zijn oren in zijn nek van je weg blijft rennen zou ik me zelfs heel veel zorgen gaan maken. Of als je paard niet in beweging wil komen als je opstapt oid. Maar alle andere verschijningsvormen vragen wel iets meer nuance.

Nou nee hoor, je eerste stuk slaat nergens op. Opnieuw als voorbeeld: ik als niet ochtendmens kan toch genieten om naar mn werk te gaan. Ook al is optijd uit je bed komen wel eens lastig. T is niet dat ik een stom leven heb omdat ik vroeg op moet staan om mn werk met plezier te kunnen doen :') als je me verplicht om werk te doen waar ik absoluut geen plezier uit haal, ja dan zou ik een minder leuk leven hebben en draai ik sochtends liever om in mn bed. Maar mensen hebben zelf een keus he, wat voor werk ze leuk vinden. Paarden niet. Daarvoor wordt de keus gemaakt.

Mijn vergelijking is ook gebaseerd op een paard die bewust van je wegloopt. Als ie ff een lekker stukje gras heeft gevonden dan loopt/rent ie niet bij je weg maar blijft ie rustig knabbelen bij zn lekkere stukje gras. Bewust van je af blijven lopen zegt echt wel iets over de vreugde die je paard bij jou voelt. En als je alleen met hem werkt en verder niks doet, dan zegt dat dus ook iets over arbeidsvreugde.

Ik refereerde daarnaast naar gypsys quote dat de meeste paarden eten leuker vinden dan werken. En dat vindt ik iets te ongenuanceerd, vandaar dat ik het wilde nuanceren met mijn vergelijking ;)