Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:29

Katyatje schreef:
Ik heb vandaag nog een keer een ritje gedaan met Fadon. Dinsdag ging het rijden barslecht. Ik kreeg geen greintje rechter buiging/stelling. Vandaag moest ik dan terug denken aan een tip die ik hier kreeg om dan de kant waar hij los laat, links dus, toch aan te nemen ondanks dat ik rechterstelling zocht, en het werkte! Het waren maar korte momenten, maar daar was ik al zo blij mee vandaag want ik begon een beetje te wanhopen :P

Dat blije nieuws wou ik even melden. Morgen even bijlezen wat jullie allemaal gedaan hebben de laatste tijd!

Lekker bezig, klinkt alsof jullie (niet alleen het paard) stappen zetten!
Jouw conclusie kan ik volkomen volgen hoor; je stuurt de volte immers in op jouw buiten teugel. Ik leg het altijd uit als 'de buitenteugel is de telefoonlijn en de binnenteugel is het gesprek'. Dus met binnen vraag je los te laten, nageeflijkheid, buitging etc. En als het paard loslaat en nageeft, geeft de buitenhand mee om lengte te maken. Maar dat lees ik eigenlijk ook al terug in de reacties die voor mij zijn gegeven :)

@Marley93; beterschap. Hoe is het nu met jouw hoofd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:04

Vandaag Dundee aan de lange lijnen genomen. Vooral geoefend aan op de hoefslag blijven, hij wijkt nogal graag naar binnen toe, zelfs als ik hem dan begrens gaat hij alsnog naar binnen. Ook tijdens het rijden.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:21

Hier vanmiddag een fijne les gehad. Op de rechterhand gaat z'n hoofd wat naar buiten, dus nu met dubbele longe de focus op verbinding in de linkerhand en proberen om de druk te verminderen rechts. Dus z'n lijf naar buiten ipv naar binnen. Hij liep echt fijn. En bitloos :))

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 20:47

@LienC, Heerlijk dat het zo goed ging! Volle week voor de boeg, en heerlijk dat hij het bitloos zo goed doet!
@Art_Ificious, klinkt als een goede training! Leuk dat jullie allemaal zo met de lange lijnen bezig zijn!
@Balou_K, Wat een leuke merrie! Succes met opbouwen!

marley93 schreef:
@Nessinator, ik weet niet of ik het 'alsof doen' zou noemen, maar ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt; hij laat het meer zien als aangeleerd gedrag, terwijl hij mentaal eigenlijk nog niet daar is. Een beetje vergelijkbaar met een paard wat op het eerste gezicht mooi lijkt te lopen maar intussen op allerlei plekken in zijn lijf nog compenseert en vasthoudt.
Heb ik het zo goed voor mezelf geïnterpreteerd?

Dat is inderdaad wat ik bedoel, ongeveer.
Voordat ik echt de horsemanship-kant op ging heb ik 3 lessen gehad van een leerling van Tristan Tucker. Die forceerde de hals-laag-houding na elke oefening, want dan gaan ze ontspannen: omgekeerde wereld! Stinky heeft het echter onthouden, en dan krijg je dus dit:
Afbeelding
Op het oog ontspannen toch?
Nou...
Echt ontspannen betekent ook ontspannen oren, niet gericht op 1 ding.
Daarnaast is het ook paard-afhankelijk welke signalen bij jouw paard specifiek horen in de ontspanning. Stinky bijvoorbeeld schacht uit als hij volledig ontspannen is, gaat op rust staan, oren opzij, hanglipje, hals iets naar beneden maar niet zo ver want dan gaat hij in zijn schouders hangen wat zeer doet, neusgaten ontspannen, maar hier:
Oren gespitst, ogen open en iets opgetrokken wenkbrauwen, mond niet heel strak maar ook niet ontspannen (onderlip zou dan duidelijk langer zijn dan bovenlip), neusgaten staan open, hals is in een aangeleerde positie.

Dus om jouw vraag te beantwoorden, Art_Ificious:
Art_Ificious schreef:
Nessinator, houd je zeker niet in over die kalmerende signalen. Ik vind het altijd leerzaam om te lezen hoe anderen het doen bij hun paarden.
Ik wist niet dat ze ook alsof konden doen in die signalen. Hoe merk je dat dan dat hij of het paard het alsof doet?

Omdat ik weet welke signalen hij hoort te geven als hij echt ontspant

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:56

Oh, interessant! Onlangs dankzij trailerles heb ik hierover ook meer inzicht gekregen. Sommige mensen zeiden "hij staat op rust" maar was in mijn ogen niet ontspannen. Nu zie ik dat hij afkauwd, z'n hals meer horizontaal houdt, ontspannen mondje. Dat voetje op rust is meer een 'ik-zet-me-af-voetje'

Mag ik vragen of jij (of iemand anders) hier scholing oid in heeft gevolgd? Ik overweeg iets als emiel voest/e-quine.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:09

Nessinator ja zo leerde ik het vroeger ook inderdaad. Hoofd laag zorgt voor ontspanning, kauwen betekent dat ze nadenken, en briesen betekent dat ze ontspannen.

Dat kan, maar dan betekent het wel dat er een stress-piek is geweest, of nog is. En vaak 'negeren' we het dan omdat we niet beter weten, waardoor je juist de kans loopt dat de stress zich opbouwt. En dan ga je vaak oversprong gedrag zien, of explosief gedrag... het is zo'n interessant onderwerp!

Lien Wat lekker dat je fijn hebt gelest! En een drukke week voor de boeg zo te lezen, leuk. Heb je ook een nieuw hoofdstel aangeschaft of was dit nog puur kijken wel systeem het beste voor jullie werkt?

Art oh tof, dat staat ook op mijn lijstje met San. Ik heb toevallig vandaag contact opgenomen met mijn instructrice. In eerste instantie om het longeerwerk te verfijnen, maar ik wil met haar begeleiding ook gaan starten met lange lijnen. Het schijnt moeilijker te zijn dan het eruit ziet, klopt dat?

Balou wat een knap ding! Is ze een donkere valk, of iets anders? (Ben heel slecht in kleuren :o )

Hier gaat het oké, dank jullie wel. :) Een flinke bult, hoofdpijn, en ietsje wattig in mijn hoofd, maar verder ben ik er goed vanaf gekomen. Vanmorgen heb ik Santos lekker kunnen longeren, weer fijn aan zijn overgangen gewerkt. Wat ik wel doe, is als ik zie dat hij kalmeringssignalen begint te vertonen (en dan vaak ook minder met mij bezig is), hem stilzetten en even pauze nemen. Dat kan zijn een ronde 'voor zichzelf' stappen, of even ergens aan snuffelen. Vervolgens kijkt hij weer naar mij, en kunnen we weer verder met longeren. De kalmeringssignalen blijven dan ook een tijd (of helemaal) weg, en hij is weer meer gefocust op mij. Ik zit er ook aan te denken om een Gopro aan te schaffen die ik kan dragen tijdens het longeren/grondwerk (en straks natuurlijk ook bij het rijden) zodat ik het terug kan kijken.

Afbeelding
Even zijn eigen poep ruiken in de pauze. :+ (Overigens komt er volgend jaar geen batman meer op zijn kont. Heb er echt spijt van :') )

Hij blijft nu ook rustiger wanneer de merrie vertrekt voor een ritje en hij alleen met de andere ruin achterblijft. Hij loopt dan nog wel te klooien bij de ruin, maar die speelt gewoon lekker mee. De stresslevels zijn beduidend minder, daar ben ik echt heel blij mee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:18

Lange lijnen is idd best moeilijk, zeker als het paard niet meewerkt of niet begrijpt wat je bedoelt. Hoewel Dundee echt wel weet wat ik vraag maar hij vind stelling gewoon lastig en ontwijkt het door naar binnen te vallen en de rechte lijn dus scheef te maken.

Ik doe ook lange lijnen als ik met hem de wei sleep :) beetje zoals mennen dus.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:32

Marley; fijn dat het oké gaat! En vandaag zelfs nog wat kunnen doen :) Herkenbaar wat je zegt, als de focus helemaal weg is, dan geef ik ook pauze en daarna weer verder. Ik ga eens kijken of ik daarvoor (dus voor ik zie dat hij er niet helemaal bij is) ook die kalmeringssignalen zie.

Het was zowel passen van diverse hoofdstellen (en daarin dus verschil in het type/systeem hoofdstel, maar ook qua materiaal). Heel fijn om de verschillen te zien en alles uit te kunnen proberen! Soms na een half rondje al "dit is het zeker niet" of juist andersom. Uiteindelijk liep hij het beste met een hele simpele sidepull. Is ook wel typerend voor pony, less is more.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LienC op 23-01-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:34

Marley, ik dacht dat het een zubat was. :+

Chi is een smockey black, ik heb haar uiteindelijk laten testen want de kleur was me echt een raadsel!

De hoefsmid is afgelopen vrijdag geweest, ze had een iets stiller voetje er had te lang tussen de bekap beurten gezeten. Mijn vorige hoefsmid was waardeloos om een afspraak mee te maken. Ik vermoed dat ze iets te radicaal is gecorrigeerd en ze loopt nu echt niet lekker.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:43

Ik heb het vandaag ook maar weer eens geprobeerd. De bak was nog super hard maar er lagen in elk geval geen ijsplaten meer en geen sneeuw dat ellende verstopt. Dus hup met de gup.
Nou, ze moest wel even loskomen, en inkomen, maar ze was braaf en uiteindelijk wou ze niet meer stoppen :knuffel: . Ik stond er zo met het hek open en ze dacht waaat, moet ik er nu alweer uit -O- . Gelukkig was ze wel weer blij toen ze na de deken opdoen een nog wortel kreeg hahaah

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:09

Balou_k schreef:
Marley, ik dacht dat het een zubat was. :+

Chi is een smockey black, ik heb haar uiteindelijk laten testen want de kleur was me echt een raadsel!

De hoefsmid is afgelopen vrijdag geweest, ze had een iets stiller voetje er had te lang tussen de bekap beurten gezeten. Mijn vorige hoefsmid was waardeloos om een afspraak mee te maken. Ik vermoed dat ze iets te radicaal is gecorrigeerd en ze loopt nu echt niet lekker.


Joe, daar ging m'n slok thee :') Nu je het zegt, ik zie het ook wel eigenlijk. Misschien volgend jaar een Golbat dan.

Oh gaaf, smoky black!

Lien, leuk, ik ben benieuwd of hij iets laat zien voor/tijdens het wegvallen van de focus. En mooi hoofdstel die sidepull. Lijkt me ook wel wat om zo'n consult te laten doen tzt. Het scheelt een hoop aankopen, ruilen, en ander gedoe.

Sinatra lekker dat je weer iets hebt kunnen doen. Wortels zijn altijd goed :))

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:11

Zeker een aanrader inderdaad! Ze had er denk ik meer dan 30 mee, van leer tot biothane, allerlei types, echt perfect. En je kan gelijk zien hoe je paard reageert op al die types en materialen :))

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:09

@freedomshet,
Wat fijn dat je zo even hebt kunnen rijden.
@nessinator,
Nooit geweten dat een pony aangeleerd kon "ontspannen" (dus niet). Ik vind het zelf altijd 'moeilijk' te zien, ik let ook niet altijd op het kauwen of likken. Kijk vaak naar Monty Roberts op Horse&CountryTV, maar in de praktijk merk ik het niet. Kijk liever naar de neus, mondhoeken, oren ect. Het totaalplaatje. Nu heb ik geen lessen gehad (behalve dier-opleiding), maar doe alles eigenlijk vooral op de ervaringen die ik op heb gedaan (op verschillende stallen gewerkt/stage gelopen)
@Art_Ificious
Hier houden de mannen, ruin en hengst, de stallen veel schoner dan mijn merries :P. Ze hebben ook een schuilstal, en daar poepen ze absoluut niet, want daar is eten. De merries hadden dat juist hun vaste mestplek.
@LienC
Fijn dat je een goede les had vandaag.
@Sintara,
Altijd fijn als zo lekker op gang komen. Hier zijn ze wel altijd blij als ze klaar zijn. En worteltje op het einde doet wonderen :))

-

Gisteren dus met Fflur en Arthur op pad. Zelfde rondje met beide willen lopen, dat betekende voor Fflur over een provisorisch bruggetje (paar betonroosters). Toen we er aankwamen, liep er net iemand met een hond. Daar was Fflur wel van onder de indruk en besloot toen ook niet meer over het bruggetje te willen. Daar is ze overigens ook nog nooit over geweest.
Heel lang aangekeken, maar nee hoor, madame verzette geen pas. Uiteindelijk toch maar terug gegaan. Doel voor februari, dat bruggetje over dus!
Afbeelding
Verder was ze enorm aan het stuiteren, ze was blij dat ze er weer uit mocht. Geen spanning maar gewoon energie (en op de wei is ze zo lui :P)
Arthur was ook blij, hij is sowieso enthousiast als hij mee mag.
Met hem wél zo in een keer over het bruggetje. De 2e keer, maar de eerste keer was het ook niet spannend. Hij is heel extrovert. Als hij spanning opbouwt, komt het er ook meteen uit, in plaats van opkroppen. Dat is wel heel fijn. Op het laatste stuk van het rondje begon hij wel spanning op te bouwen, bijna thuis! Toen even stilgezet en rust gezocht. Hij begon weer zo te etteren als zaterdag, met steigeren en bijten uit frustratie. Dit heb ik goed kunnen corrigeren en na een poosje rust zoeken werd hij kalm en zijn we door gelopen. Ineens een andere pony *\o/*
Goed, dit moet ik natuurlijk nog een paar keer herhalen want zijn puber/hengst breintje zal het af en toe selectief vergeten denk ik.
En als hij op moeders lijkt, gaat hij dit sowieso zeker vaak uitproberen nog. Die wist op een bepaald moment goed dat ze niet mocht bijten, dus ze stond in de blinde hoek, nipt, en rende weg }>
Maar wederom, die was na haar 2e gelukkig een stuk verstandiger ineens en toen hield het al gauw op.

Morgen komt de tandarts voor de 3 merries en de ruin, dus hoop dat ze zich een beetje gedragen en er niet te veel hoeft te gebeuren.
Hoop daarvoor ze ook nog even te longeren. De bak is weer fijn ontdooit hier. Ik wil Fflur weer eens even aan de dubbele longe nemen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 07:16

Haha kitryDylan mogen jouw paarden die van mij aanleren waar eten is niet mesten? :+ op de wei mesten ze ook gewoon in het hooi en in de schuilstal vlak naast de hooibak :')

Celebi
Berichten: 3935
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:04

Wat een onwijs leuk topic! Ik wil dit jaar graag voor het eerst meedoen met mijn pony als dat mag.

Afbeelding

Onze doelen dit jaar zijn:
- Werken aan zijn verlatingsangst (toevallig net gestart met ESDR)
- Zonder ander paard erbij naar buiten gaan.
- Een weekendje naar de Veluwe gaan (ieder jaar de ultieme droom!).
- Zelf met de trailer op pad gaan (afgelopen jaar mijn BE gehaald namelijk en de trailer staat klaar).

Genoeg om te doen denk ik zo. :j

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 20:13

Welkom Celebi! Leuke doelen!
KittyDylan, ervaring is ook heel veel waard. Het helpt mij erg om naast die ervaring ook te weten waarom ik het gevoel heb dat mijn paard wel/niet ok is.
Wat een avontuurlijke wandeling!
Sinatra, ja dat wel, al die opgekropte energie. Fijn dat ze zo enthousiast was!
LienC, Less is zo vaak more! Wat een mooi hoofdstel!
Ja, ik volg inderdaad een opleiding waarbij de kalmerende signalen prominent aan bod komen, we hebben er onwijs veel les in, zowel theorie als praktijk. Ik volg de opleiding performance horsemanship bij Irene Smeets. We gebruiken daar het boek Kalmerende Signalen van Rachael Draaisma, daar staat al heel veel in! Uitschachten dan weer niet, maar ik heb het idee dat ze voornamelijk merries heeft geobserveerd :+
Marley93, Fijn dat het meevalt en dat hij het weer fijn oppakt!

Ik haak hier even op in:
marley93 schreef:
Nessinator ja zo leerde ik het vroeger ook inderdaad. Hoofd laag zorgt voor ontspanning, kauwen betekent dat ze nadenken, en briesen betekent dat ze ontspannen.

Dat kan, maar dan betekent het wel dat er een stress-piek is geweest, of nog is. En vaak 'negeren' we het dan omdat we niet beter weten, waardoor je juist de kans loopt dat de stress zich opbouwt. En dan ga je vaak oversprong gedrag zien, of explosief gedrag... het is zo'n interessant onderwerp!

Het is precies andersom: als je paard ontspant, dàn zakt zijn hoofd/hals, in plaats van "als zijn hals zakt, kan hij ontspannen". Als je paard voldoende ontspannen is, dan zakt zijn hoofd vanzelf.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:33

Klopt. :j Ik bedoelde te zeggen dat dat de dingen waren die ik leerde, voor ik me zelf verder ging verdiepen in kalmeringssignalen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:34

Nessinator, bij de angstige D pony die ik had hielp het anders wel om zijn hoofd naar beneden te vragen (niet forceren maar met lichte druk aan het halster) en hem zo laag te houden. Hij ging daardoor juist ontspannen na eventjes omlaag te houden... kauwen en likken kwam er dan ook aan te pas.

Bij Dundee vraag ik hoofd op boeghoogte als ik werk aan de hand, in het begin liep die namelijk nogal zeer graag als een giraf en dat is niet bevorderlijk voor de rugspieren :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:30

Gisteren nog eens gereden... Dundee had 4 dagen stil gestaan dus dat beloofd...

Nou het ging op zich best goed, niet explosief dus ik dacht we nemen wat sprongen mee... Paar keer weigerde hij, uiteindelijk ben ik wat strenger geworden en ging hij dan toch eroverheen. Maar hij had ook echt wel zijn protest momenten. Hij is zelfs 1x volledig omhoog gekomen steigeren. Ik geef dan echter niet op want ik wil positief eindigen dus zodra hij nog 1x over de sprong ging ben ik direct de teugels los gaan laten en heb hem uitbundig beloond en gaan uitstappen. Aan zijn orenspel kon ik zien dat hij best verward was, toen ik naast hem ging stappen leek hij ook echt na te denken en begon hij net voor het 2e rondje stappen aan de hand te briesen.

Filmpje, niet heel duidelijk ivm dat het begin te schemeren en ik piste licht niet aan had gedaan.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4551494281

Zadel is nagekeken, osteopaat is geweest. Dus daar ligt het niet aan, het is puur uit onwil, terwijl hij het eigenlijk heel goed kan. Want de goede keren waren ook best mooie sprongen.
Alleen dacht ik misschien ook aan het bit/zijn tanden. Hij wordt 5 dus wolfstanden kunnen ook nog een optie zijn. Die zie ik niet zitten maar zitten misschien net onder het tandvlees. Afspraak met tandarts ga ik maken hiervoor. Is inmiddels alweer een jaar geleden ook.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:35

Ik merk dat ik door lessen heb geleerd dat het juist vaak geen onwil is. Maar onbegrip. Of lichamelijk iets aan de hand.
Met een (jong) paard kleine bochtjes rijden, is lastig. Vaak zijn ze nog niet recht (genoeg) om goed te buigen of begrijpen ze je hulp niet. Nu heb ik geen idee wat jij voelt in het filmpje, maar als ik het zo zie hoor ik m'n eigen instructrice bijna zeggen: eerst lekker op eigen benen lopen, focussen op rechtrichten en daardoor evenveel druk ervaren op je beide teugels". Dan kan je met je lijf je paard sturen :))

Edit: dit is niet negatief bedoelt hoor, maar m'n eigen ervaring.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:47

Haha nou vandaag ging die anders wel goed en ging hij uit zichzelf ook richting de hindernis trekken. Dus of het echt geen onwil was betwijfel ik in deze.

De korte bochten is omdat als ik van verderaf gereden kom hij veel sneller afwijkt al.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:46

Ik denk dat onwil wel bestaat bij paarden maar altijd met een achterliggende reden. Een paard dat gewoon geen zin heeft gaat niet zomaar steigeren. Ik geloof ook wel dat een paard een slechte dag kan hebben om redenen die wij niet altijd oppikken. Misschien hebben ze niet kunnen slapen in de kudde en zijn ze moe, hebben ze een pijntje dat wij niet zien, of hebben ze de vorige training niet als fijn ervaren en is dat blijven hangen.
In ieder geval fijn dat Dundee vandaag beter ging!

Kitty: Echt leuk dat je het feit dat Fflur niet over het bruggetje wilde direct omzet naar een doel :) zo kom je er wel!

Lien: Mooi hoofdstel! Vanaf nu enkel bitloos?

Marley: Gelukkig niks ernstig overgehouden aan je wilde avontuur :P

Fijn dat hier meerdere mensen wel echt bezig zijn met kleine signalen van hun paard te herkennen. Het is voor mij vrij nieuw maar erg interessant. In het begin dat we Fadon iets nieuws leerden en we gaven hem pauze dan ging hij echt 'uit' om te verwerken. Hij stopt dan met knipperen, staart in het niks, hoofd half laag, en meest verbazingwekkend, hij prutst nergens meer aan. Dan wachten we tot hij kauwt. En als hij daarna weer aan mijn handen en zakken begint te snuffelen en prutsen weten we dat hij weer 'aan' is en dat we verder kunnen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:23

Wat fijn dat fadow echt een duidelijke "uit" en "aan" heeft.
Kan echt heel behulpzaam zijn bij het werken.



Misschien nog even vermelden, ik rij Dundee (en elk ander paard) zonder beendruk, ik geef wel hulp voor naar draf met mijn been maar ik leg mijn benen niet steeds aan. (meteen de reden waarom 3 trainers van mijn vorige pony afgevallen zijn, pony kende die beendruk niet en schoot ervan op hol)

Bij het springen doe ik dit wel, net voor de sprong leg ik mijn benen iets achter de singel en geef kuitdruk. Toen ik dit de eerste keer deed merkte ik dat hij daardoor beter ging afzetten.
Nu ben ik echter ook beendruk gaan gebruiken om hem te begrenzen als hij langs de hindernis wil afgaan of de cirkel te groot wil maken om te verhinderen richting sprong te gaan. Ik denk dat hij dus op mijn beendruk reageert. Misschien dat hij ook last van de maag heefr (gaf osteopaat aan dat maagpunt gevoelig was) maar daar krijgt hij al supplement voor :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:53

Ik vind die kleine signalen ook heel interessant. Eerder had ik soms het idee dat m'n pony geen focus had. Maar eigenlijk reageerde ik niet op zijn emmertje die over liep, waardoor hij op dat moment ook gewoon niets kon leren. Hij steigerde als hij de trailer in moest, rende naar achteren. Dankzij les heb ik nu een pony die gewoon met mooie passen de trailer in loopt, netjes wacht, nadenkt over waar hij zijn voeten neerzet en storm, regen, donker, het maakt allemaal niets uit. Hij weet wat hij moet doen en het is niet meer spannend :) Inmiddels heb ik hem alweer zes jaar en eigenlijk pas sinds een (half) jaar dat we zo bezig zijn. Ik wou dat ik dat zes jaar eerder had gedaan :j

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:59

Wat leuk, al dat gefocus op kleine signalen. Hier is dat noodgedwongen gestart omdat Modesta een trauma paard is en echt heeeeele kleine signalen afgeeft voor ze explodeert. Veel mensen zien die opbouw niet en dat maakt het voor onbekenden redelijk gevaarlijk.

Inmiddels is het wel veranderd en uit ze zich al een stuk meer gelukkig <3



Art: hoe begrens jij de schouder en het bekken zonder beenhulpen?

interessant doel kitty hahaha!

Lien: mooi hoofdstel!

Marley gelukkig nog heel!

Hier gisteren de zadelmaker langs gehad, Aurelia is gewoon weer een boommaat gegroeid :')
Morita heeft ook een passend zadel en ik heb een veelzijdigheidszadel op proef voor de crosstrainingen die ik met Mo af en toe rijd.

Vanmiddag weer les en zaterdag op wedstrijd. Van mij mag het wel warmer worden!