Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:28

Zijn er meer die het hoofdstel  "Free Horse FHLibertas" van epplejeck al hadden aangeschaft? Nog niet zo lang in de collectie.
Afbeelding

Ik heb m in maart aangeschaft, z'n 6 keer mee gereden maar hij is vandaag kapot gescheurd... was op buitenrit dus geïmproviseerd vast gezet met de ring maar even later schoot die ook nog open :wow:
Afbeelding

Wat is nou echt een stevig sidepull hoofdstel voor een grote full hoofd?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:20

Hier ook nogsteeds beetje zoekende naar een fijn hoofdstel, mijn ruin loopt top op micklem maar die past onze merrie helaas niet dus kan ik ook niet ff proberen.

Wij zijn onze merrie nu gewoon lekker rustig km aan het maken dus nog niet echt specifiek dressuur matie rijden maar gewoon beetje de basis erop zetten (we rijden 1x in de week ong).
Ze bouwt helaas enorm veel en snel stress op dus we doen het gewoon rustig aan ook om het leuk te houden voor haar.

Wij rijden nu nog met kaptoom omdat ik gewoon nog niks anders heb simpel gezegd voor haar.

Laatst een gekregen setje ff op gedaan haha
Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:45

Cera_D schreef:
Phrono schreef:

Een beetje offtopic; is dat een LaBona pad? <3

Klopt! Eentje om te passen via Buitenzinnig, helaas niet van mij haha

Grappig, die pad woont nu bij mij <3
Samen met mijn PMC sidepull. Vorig jaar voorzien van nieuwe padding door ByBaukje. Fantastisch hoofdstel, nog steeds blij mee.

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:14

Phrono schreef:
Grappig, die pad woont nu bij mij <3
Samen met mijn PMC sidepull. Vorig jaar voorzien van nieuwe padding door ByBaukje. Fantastisch hoofdstel, nog steeds blij mee.

[ [url=m/WGKNpN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh die set staat goed zeg <3
Prachtig die kleuren samen!!
En gefeliciteerd met de aankoop ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:06

Dankjewel nog, ben ook helemaal in mijn nopjes ermee. Had niet gedacht nog met een BBP te kunnen rijden op mijn brede merrie. Maar hij is fantastisch. *\o/*

Superfijne beelden trouwens van de clinic bij Karin, jaloers!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:50

Waren er hier nog mensen die de equitus theta in het bruin hadden Incl bakstukken maat full die wil ruilen voor een zwarte full?

tennan

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:20

Is dit topic nog 'aan'? Ik start bitloos M2, nu rijd ik nog met een simpele losse neusriem aan een gewoon hoofdstel. Die van LoveLance zie ik wel zitten. Zijn die neusriemen heel groot, weet iemand dat? Ik heb maar een klein pony'tje :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:27

tennan schreef:
Is dit topic nog 'aan'? Ik start bitloos M2, nu rijd ik nog met een simpele losse neusriem aan een gewoon hoofdstel. Die van LoveLance zie ik wel zitten. Zijn die neusriemen heel groot, weet iemand dat? Ik heb maar een klein pony'tje :+

Je kunt het beste steph (Lovelance) even een berichtje sturen, ik weet dat ze kleinere maatjes besteld heeft.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:42

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:37

Ik hoop hier antwoord op mijn vraag te krijgen. Mijn merrie zit tussen cob en full in. Nu wil ik graag een pmc hoofdstel. Wie weet of deze groot vallen of juist wat kleiner?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:41

Ik vind ze aan de ruime kant: mijn merrie zit tussen cob en full in ook en ik heb een cob maat.

Afbeelding

OranjeRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:42

Het is hier al een tijdje stil, toch even een schopje.

Heeft er iemand ervaring met de barefoot contour physio? En dan voornamelijk met de shape it soft neusriem.

Ik heb nu zelf de FRA Rebecca en deze bevalt redelijk goed. Ik vind het hoofdstel iets te snel verschuiven, verder wel goede kwaliteit.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:07

Hi allemaal, ik heb misschien een beetje een brutale vraag. Heeft iemand een sidepull liggen waar diegene niks mee doet en die ik een keertje zou mogen testen bij 1 van de paarden wie ik rijd?
Handigste is iemand wie in de buurt woont dat ik kan ophalen en terugbrengen. Vind het zonde om meteen een duur hoofdstel aan te schaffen voor het geval het niks is. Nu heb ik nog wel een jonkie staan wie eventueel in de toekomst dat hoofdstel kan gebruiken, maar dat vind ik dan voor nu best zonde.
Hoofdstel moet een maat full zijn en ik woon in de Achterhoek. Wil best een stukje rijden eventueel :)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:38

veertje99 schreef:
Hi allemaal, ik heb misschien een beetje een brutale vraag. Heeft iemand een sidepull liggen waar diegene niks mee doet en die ik een keertje zou mogen testen bij 1 van de paarden wie ik rijd?
Handigste is iemand wie in de buurt woont dat ik kan ophalen en terugbrengen. Vind het zonde om meteen een duur hoofdstel aan te schaffen voor het geval het niks is. Nu heb ik nog wel een jonkie staan wie eventueel in de toekomst dat hoofdstel kan gebruiken, maar dat vind ik dan voor nu best zonde.
Hoofdstel moet een maat full zijn en ik woon in de Achterhoek. Wil best een stukje rijden eventueel :)

Ik dacht laatst te lezen dat MD Equestrians een soort probeerservice heeft. Misschien daarmee eens contact opnemen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:10

En anders via een bitloze passervice. Ik heb zelf vooral cob en kleine full, dus zou dan lis vna vliet adviseren. De ene sidepull is ook de andere niet namelijk en kan nog best wel verschil in reactie van het paard in zitten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:23

Hoe is jullie ervaring met bitloos (dressuur) rijden in het algemeen? Is het (met een knhs toegestaan hoofdstel) even ‘precies’ te krijgen of blijft het altijd wat minder precies qua teugelhulpen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:16

FCSA schreef:
Hoe is jullie ervaring met bitloos (dressuur) rijden in het algemeen? Is het (met een knhs toegestaan hoofdstel) even ‘precies’ te krijgen of blijft het altijd wat minder precies qua teugelhulpen?

Dat ligt aan je eigen rijkunst en je paard. Mijn paard reageert precies hetzelfde op bitloos als op een bit, maar er zijn ook genoeg paarden die slechter reageren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:23

Ik heb met bit wedstrijden gereden in het verleden en ben daarna overgestapt op bitloos. Ik vind persoonlijk dat je minder kan 'sjoemelen' met bitloos.
Dus zolang je correct rijdt, rijd het hetzelfde en kreeg ik een hele fijne en zelfs rustigere verbinding (maar had ook een pony met een heel klein mondje) op mijn sidepull. Maar even snel ze erin tikken of veel op de hand rijden om het oneerbiedig te zeggen is er niet bij.

Het valt en staat natuurlijk ook met de voorkeur van het paard, net zoals ze niet allemaal fijn te rijden zijn op bijvoorbeeld een dubbelgebroken trens, heb je ook paarden die niet houden van een sidepull of juist kaak mechanisme.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:34

Die van mij loopt bitloos echt anders, met springen zie je een betere voorbeentechniek. En dat zie je al als je alles geheel loslaat, dus niet aan de mond zit. Dat is eigenlijk best apart.
Het rond rijden, dus echt in de krul is bitloos moeilijker. Dat is officieel ook niet goed, maar toch wordt het door veel jury's wel beloond. Ik ben daarom gestopt met wedstrijden rijden, maar toen mocht je alleen nog maar bitloos tot en met de L2, want je kon er niet mee verzamelen werd er gezegd. Dat is natuurlijk onzin.
Ik heb een prachtig barok bitloos hoofdstel nu. En een sidepull en een geval van qhp, en een scawbridge, en een kaakgekruiste, en een kingekruiste, en een halsring. Heb laatst met alleen een touw om de hals een rondje gesprongen met mijn paard. Dat ging wel fijn.
Ben afgelopen weekend bitloos op buitenrit geweest, maar ze was wel kijkeriger dan normaal. Niet gemeen, maar wel schrikkeriger. Dan heb je met bit wel iets meer te zeggen. Maar de rem zat er verder gewoon net zo op. Stuur en rem is wel beduidend minder met een halsring natuurlijk.
In de bak reageert m'n paard met een kaakgekruist hoofdstel of een goed zittende sidepull net als met bit. Maar is wel voorwaartser voor het been. Zelfs als je met doorhangende teugels rijdt.

Maar ik rij ook nog een ruin en die heb ik nog nooit bitloos gereden. Ik weet ook niet of ik dat durf, want hij is gewoon niet gemakkelijk. Eigenlijk heel stom, want ik heb al diverse vreemde paarden een bitloos hoofdstel omgeknoopt om te laten zien dat je er zo mee wegrijdt. Moet het maar gewoon eens proberen eigenlijk.

Ik bedenk me net dat mijn paard vandaag jarig is. [&]

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:22

Dank voor jullie ervaringen :)