Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:37

Hij is 1.59, ik ben 1.75. Hij kan heel groot tonen maar ook heel klein. En ik ben ook altijd ‘groot’ naast paarden, haha.
Hij is sinds augustus wel 2 cm gegroeid dus gaat goedkomen! Zijn lompe hoofd, hoge kont en knobbelige benen zeggen ook echt wel dat hij nog lang niet af is.

Gisteren gewogen op 461,5! Echt al meer dan 100 kg aangekomen *\o/*

Is inderdaad echt een slungel. _O- Maar hij heeft ook echt nog een babyhoofd vergeleken met andere P’tjes dus hij mag nog lekker groeien. <3 Zijn rugbespiering ed is echt al zichtbaar beter. Hij had helemaal geen spieren toch we hem mee naar huis namen dus ik had eigenlijk verwacht dat dit langer zou duren. Zijn hals is ook al een stuk voller (stelt nog steeds niks voor overigens maar het was veel kippiger). Zo mooi om te zien!

Edit;
Foto’s toegevoegd

Afbeelding

Afbeelding

Slungel <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raineri
Berichten: 6366
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:51

Hij ziet eruit als een enorme goedzak! Denk dat hij ook nog wel even doorgroeit ja :j weet niet meer of je het ooit eens gezegd hebt, wat was de reden dat hij zo ingevallen was? Of gewoon even een medisch tikje gehad?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:22

Hij heeft last van diastasen op zijn melkgebit. Dus in de opfok afgelopen winter slecht kunnen eten.
Gelukkig is hij nu aan het wisselen en eet hij momenteel zonder proppen. :D

Is echt een goedzak, zo lief. <3 <3

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:39

Fijn dat hij zo mooi aankomt AlwaysH. Zit je in elk geval weer op de goede weg.

Duimen jullie met mij mee voor morgen? Pim haar hals gaat op de foto + echo. Hopelijk komt er niks uit. Maar aan de andere kant hoop ik dat er iets simpels is wat haar gedrag verklaard en daar te zien is... Super spannend in elk geval.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:22

Sterkte morgen Elina. Hopelijk niets naars!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:39

Dankjewel ElinaSK, ik duim voor je!

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:36

Ik duim mee voor je!

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:36

Hopelijk een goede diagnose Elina

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:30

Gelukkig een positieve update, er is niks te zien op röntgen en echo wat er niet hoort. Hele opluchting maar we zijn dus nog niks verder, heb voor de zekerheid ook maar bloed laten prikken dus eerst dat even afwachten voordat we evt pijnstillers gaan proberen.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:37

Heb je al uitslag?

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:13

Nee, helaas zal wel een paar werkdagen duren voordat het binnen is gok ik. Vandaag weer haar even aan de longe gehad, dat deed ze eigenlijk super goed. De klachten waarvoor ik die scan en röntgen heb laten maken zijn nog maar amper aanwezig aan de longeerlijn, bijzonder paard :+ . Maargoed het verschilt per keer, voor mijn gevoel heeft het ook deels met spanning te maken..

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:07

Misschien heeft de scan haar genezen :D
grapje hè

Mijne is zondag over de staldeur van 1.40m hoog gesprongen ;( ze staan daar alleen om te eten en ik heb geen idee wat er precies gebeurd is. Ze heeft flinke schrammen op haar benen die wel goed kijken te genezen maar haar benen zijn nog wel wat dik.. ik hoop dat ze er niks aan over houdt ;(

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:15

Ik denk dat ze bang is dat ze nog lelijker geschoren wordt dan nu is gedaan voor de echo _O-

Hè balen zeg, ik duim voor je dat alles goed geneest.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:32

Hahaha dat kan ook een goede motivatie zijn :+

Ik hoop het ook echt. Tot nu toe nog niet veel geluk met mijn paarden en de combinatie lang kunnen rijden gehad, dus kocht ik een jonkie… als ze hier iets aan over houdt… :\
Ze belast gelukkig wel beide benen gewoon en ik zie haar draven en galopperen dus duimen dat het verder niks is

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:31

Oh oliebol man soms doen ze zulke rare dingen

Ik duim voor je dat het allemaal goed geneest

dieseltje09

Berichten: 1881
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:09

Beetje stil geweest hier in het topic maar we hebben niet stil gezeten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister is mijn dochter voor de eerste keer echt op Niko gaan zitten! Hij was zo braaf!

Hiermee wel… momenteel op de poetsplaats en de spuit niet :/ hij is nu al een paar keer achter elkaar gaan hangen…. Eerste paar keer dat het gebeurde was het een schrik reactie, maar de laatste keren was het doel bewust :x hij is dus ergens achter het feit gekomen dat als hij dit doet hij los staat…

Van de week safetyclips besteld dus daar wacht ik nu op en tot die tijd staat die los… en ik zorgen dat hij stil blijft staan en Sanne is met hem bezig…

Handig is anders zeg maar….

Voor de rest vooral bezig met wat schrik en obstakel training.
Longeren heeft stil gelegen nadat hij niet 100% liep na een trap in het land week of 3 terug. Ondertussen loopt hij weer als een kieviet maar met het weer, snel donker etc is hij maar 1 x gelongeerd na 2 weken rust en alleen op het land staan vanwege het niet lekker lopen :+

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:15

Oh wel jaloers hoor dat jullie al allemaal voorbereidende dingen aan het doen zijn met de puppies. Mijne staat aan de andere kant van het land en kan ik niet zomaar in en uit de kudde halen (wil de eigenaar van de opfok niet hebben en begrijp ik ook helemaal, zorgt voor onrust omdat die dieren dat niet gewend zijn). Ik kan op dit moment dus niet veel meer als af en toe kijken en wat aaitjes geven. Zelfs een appeltje geven in een kudde met nieuwsgierige peuters die erom heen staan is niet handig...maar goed, begin februari haal ik hem op als het goed is, dus ik moet nog 2 maandjes geduld hebben.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:20

oji schreef:
Oh wel jaloers hoor dat jullie al allemaal voorbereidende dingen aan het doen zijn met de puppies. Mijne staat aan de andere kant van het land en kan ik niet zomaar in en uit de kudde halen (wil de eigenaar van de opfok niet hebben en begrijp ik ook helemaal, zorgt voor onrust omdat die dieren dat niet gewend zijn). Ik kan op dit moment dus niet veel meer als af en toe kijken en wat aaitjes geven. Zelfs een appeltje geven in een kudde met nieuwsgierige peuters die erom heen staan is niet handig...maar goed, begin februari haal ik hem op als het goed is, dus ik moet nog 2 maandjes geduld hebben.


Ja idem hier. Ik denk dat we hem in februari nog een keertje gaan bezoeken en vragen of ze hem nog eens 1 keertje willen laten vrijspringen en dan gaan we hem in juni na onze vakantie in mei ophalen. In juni wordt hij ook 3 dus komt goed uit.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:34

ElinaSK schreef:
Nee, helaas zal wel een paar werkdagen duren voordat het binnen is gok ik. Vandaag weer haar even aan de longe gehad, dat deed ze eigenlijk super goed. De klachten waarvoor ik die scan en röntgen heb laten maken zijn nog maar amper aanwezig aan de longeerlijn, bijzonder paard :+ . Maargoed het verschilt per keer, voor mijn gevoel heeft het ook deels met spanning te maken..


Mochten de klachten blijven kun je altijd nog een 2nd opinion beoordeling vragen van de halsfoto's en echo.
De door jou omschreven onregelmatigheden/symptomen lijken wel op EVCM. EVCM Equine Complex Vertebral Malformation, afgekort ECVM, is een aangeboren malformatie van de 6e halswervel (C6) en strekt zich mogelijk uit tot de 7e halswervel (C7) en de eerste en tweede rib(ben) (T1 - T2) in paarden. ECVM is een erfelijk defect en wordt ook vaker gezien bij Lusitano's heb ik begrepen.
Er loopt een topic over dit probleem en daar blijkt ook uit dat er toch ook nog veel dierenartsen zijn die dit probleem niet als zodanig herkennen en paarden met hele milde afwijkingen bv ook gewoon goedkeuren bij een aankoopkeuring.
[MD] ECVM, voorheen c6/c7 malformatie
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-11-22 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:41

Gaaf dieseltje! Hangen is wel heel vervelend... Hopelijk vind je een goede oplossing

oji het is februari voor je het weet!
Yontheke moet nog iets langer wachten :=

Hier na het ongevraagd uiten van haar springtalent afgelopen week weer rustig opgepakt. Haar benen zien er in mijn ogen goed uit en ik zie ook niks aan haar manier van lopen. Gister weer even gelongeerd en dat deed ze super braaf, nog nooit zo makkelijk kunnen longeren haha! Vrijdag hebben we ons eerste lesje dressuurmatig grondwerken/werken aan de hand. Zijn we zelf al een tijdje mee bezig, maar nu mag juf een keer meekijken.

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:45

Babootje schreef:
ElinaSK schreef:
Nee, helaas zal wel een paar werkdagen duren voordat het binnen is gok ik. Vandaag weer haar even aan de longe gehad, dat deed ze eigenlijk super goed. De klachten waarvoor ik die scan en röntgen heb laten maken zijn nog maar amper aanwezig aan de longeerlijn, bijzonder paard :+ . Maargoed het verschilt per keer, voor mijn gevoel heeft het ook deels met spanning te maken..


Mochten de klachten blijven kun je altijd nog een 2nd opinion beoordeling vragen van de halsfoto's en echo.
De door jou omschreven onregelmatigheden/symptomen lijken wel op EVCM. EVCM Equine Complex Vertebral Malformation, afgekort ECVM, is een aangeboren malformatie van de 6e halswervel (C6) en strekt zich mogelijk uit tot de 7e halswervel (C7) en de eerste en tweede rib(ben) (T1 - T2) in paarden. ECVM is een erfelijk defect en wordt ook vaker gezien bij Lusitano's heb ik begrepen.
Er loopt een topic over dit probleem en daar blijkt ook uit dat er toch ook nog veel dierenartsen zijn die dit probleem niet als zodanig herkennen en paarden met hele milde afwijkingen bv ook gewoon goedkeuren bij een aankoopkeuring.
[MD] ECVM, voorheen c6/c7 malformatie


Ik heb dit topic idd gezien dank. Ze hebben ook extra goed naar dit deel vd hals gekeken maar dit was allemaal in orde, echt geen gekke dingen. Ze had wel iets anders missend in de hals wat anders wel aanwezig was bij 'normale' paarden, iets genetisch maar absoluut niets bijzonders was ook helemaal glad ed. Ik denk dat ik dit op basis van hun uitleg ook wel durf uit te sluiten. :j

Jaimy_Liam

Berichten: 202
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 02:55

Mijn knapperd genaamd Liam gaat in 2023 ook beleerd worden, maar dat wil ik wel zelf gaan doen.
Sinds afgelopen mei in mijn bezit, nu 3 jaar jong.
We zijn lekker op weg met grondwerk en een hoofdstel, dekje en longeersingel kent hij al. We zijn recent begonnen met dubbele lijnen en het leren sturen, maar dat vind hij nog niet zo leuk. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:45

Welkom Jaimy, mooi paard heb je daar :)

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:42

Welkom Jaimy! Leuk paard met die brede bles!


Februari is niet lang meer voor de wachtenden onder jullie!
Het is al 1 december {:)

Dieseltje
Heel kordaat ermee zijn
Ze kennen de ‘stoute’ dingen snel genoeg :+


Hier voor de eerste keer eens beenbescherming om gedaan en aan de longe gezet
Dacht dat er wat gekke sprongen uitkwamen maar dit vond Lumi weer allemaal heel normaal :')
Zelfs aan de achterbenen was dit geen probleem terwijl ze wel durft slaan naar de hoefsmid bv.. (wordt aan gewerkt! := )


Afbeelding
Afbeelding

Filmpjes moet ik nog eens op instagram zetten :D

Welk bitje gebruiken jullie om mee in te rijden?
In april komt de tandarts/da nog eens om alles na te kijken en vanaf dan zouden we met een bitje starten
Wil ook haar bitloos beleren maar een bit moet ze ook kennen
Ik heb momenteel een dubbelgebroken watertrens en een ongebroken bustrens voor mijn ander paard

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:44

@dieseltje09, super mijlpaal!
Wel vervelend van het hangen, ik herken de struggle wel.

@Jaimy_Liam, welkom! Leuk dier!
Niet leuk omdat het ingewikkeld is zeker?

Ik heb twee filmpjes van ons deze maand als jullie dat leuk vinden.
Weer een overzicht van afgelopen maand. Ik vind het zo leuk om te maken, haha!


En heb de clicker geïntroduceerd zodat mijn moeder en ik beiden hetzelfde kunnen belonen.
Eigenlijk niet écht een training, want ik doe 5 minuutjes wat commando's enzo en dan zijn we alweer klaar. Maar dat is ook meer dan genoeg.


Vind het zo schattig hoe hij zit te zoeken en na te denken. <3
Wel een beetje eng om alle momentjes openbaar te zetten want ik ben geen pro. :=