Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:22

Pauline schreef:
Het allergekste vond ik dat toen ik kwam kijken alles wel fijn en mooi leek. Toen ik kwam staan bleek de eigenaar vijf hengsten te hebben staan die wei ig buitenkwamen. En ik een merrie. Dat werd een grote gilpartij. Ik ben naarstig gaan zoeken naar wat anders maar zo makkelijk bleek dat niet.
Na een week liet ze me zien hoe ze uitgezocht had wat voor veulen ze zou krijgen van haar hengst en mijn merrie, had haar er naast verplaatst ( ze stond uit het zicht )e zei ( niet vroeg, maar zei) dat zodra ze hengstig werd ze ze samen los zou gooien.
Diezelfde avond naar een stal gevlucht die echt nergens aan voldeed maar iig geen ongewenste dekkingen gaf. Echt zo bizar.

Ook ooit een eigenaar die dan naast de bak stond en aan zijn kruis begon te eh wrijven. Ook een afknapper.

Beschimmeld hooi, afknapper. Onbesproken meerkosten, ook een afknapper.

Nee serieus? Wat een idioot joh dat wijf!

Pauline

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:34

Ja dat was echt van alle goden los.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:13

:oo Dat wist ik niet Plien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:16

Ooit een stal gehad waar de dochter van de baas stiekem op mijn paard bleek te rijden. Toen natuurlijk weggegaan.

Jaren later via via achter gekomen dat ze hele buitenritten op mijn paard maakte, ook toen ze boxrust moest hebben, want zware blessure -O- ("Hey! Ik ken jouw paard. Dat is Y. Daar reed X vroeger altijd op naar mijn manege en dan gingen we samen buitenrijden).

Dat was wel een afknapper met terugwerkende kracht /understatement.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:54

Dat vind ik gewoon een misdaad...! Ik zou haar een factuur sturen met de huurprijs van je paard voor al die ritten :D Wat een lef joh!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:01

Menino schreef:
Ooit een stal gehad waar de dochter van de baas stiekem op mijn paard bleek te rijden. Toen natuurlijk weggegaan.

Jaren later via via achter gekomen dat ze hele buitenritten op mijn paard maakte, ook toen ze boxrust moest hebben, want zware blessure -O- ("Hey! Ik ken jouw paard. Dat is Y. Daar reed X vroeger altijd op naar mijn manege en dan gingen we samen buitenrijden).

Wat bizar :7 kan daar met mijn hoofd niet bij! Die zou je toch met terugwerkende kracht .....

Zelf ook een keer gehad vroeger dat de kleindochter van de staleigenares mijn ponies aan t poetsen was (vastgezet etc). Dat vond ik al niet netjes, laat staan erop zitten

Zelf ook wat afknappers gehad. Oa erachter komen dat er bij de laatste voerbeurt s avonds nauwelijks wordt gevoerd (muizenbeetje).

En op een redelijk bekende (andere) pensionstal die goed bekend staat, toch een staleigenares die een aantal gevaarlijk moddervette pensionpaarden heeft lopen (en gevoelig lopen) en maar onbeperkt kuil blijven voeren.... ik ben oa om die reden heel snel weggegaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:07

Wow bizar :=

Hier al het omgekeerde meegemaakt… pensionners die mijn paard gingen uithalen en poetsen voor het zoontje. En dan natuurlijk beledigd zijn als je zegt dat niet te willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:45

Dat is echt schandalig en had niet voor mezelf in gestaan dan......

Maar het kan ook per ongeluk gaan. Er stonden meerdere haflingers buiten en de les ging een buitenrit maken. Stonden ze de haf van onze buren te poetsen en klaar te maken. Was dus een pension pony. Maar ze hadden het verschil niet gezien. Netjes gezegd, pony is gewisseld en klaar.

Waar ik me wel aan ergerde ooit; Onze d-pony en shet stonden in 1 stal. Daarom hadden we een emmer water op de grond staan die voor de nacht gevuld werd. Elke keer was de emmer weg....

Maar goed, ook pensionners meegemaakt die echt alles verpesten voor de rest. We stonden ergens waar we alles zelf deden en dan stro en hooi mochten pakken. Wij mesten netjes uit en gooien alleen vieze zooi op de bult. Maar meerdere gooiden echt veel goed stro weg. De stalhouder werd steeds strenger op het verbruik, wat ik begreep, maar hij had moeten kijken en de juiste personen persoonlijk aanspreken.

Op dezelfde stal ook altijd de hele afvoer vol met mest bij de spuitplaats. En 1 dame die de deuren dicht deed en overal de condens van de muren liep.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:06

Dat per ongeluk kan ik nog wel begrijpen. Zelf ook al eens een hoofdstel ‘gepikt’ terwijl mijn eigen aan de haak van de poetsplaats hing en het verkeerde witte paard uit de wei gehaald. Levert wel leuke verhalen op achteraf :')

Dat van de verschillen in stallen mesten begrijp ik maar al te goed. Hier alles op volpension moeten zetten want het was echt geen doen. Sommige mensen _-:(
Anderzijds ga ik regelmatig mee op wedstrijden en zie ik op veel maneges ook stallen die zodanig slecht gestrooid zijn dat ik de beton er gewoon door zie. Dan zou ik al eigenaar ook wel extra stro gaan halen of wegwezen.

Hier ook iemand die steeds de draden open laat als ze is gaan rijden. Altijd per ongeluk, maar natuurlijk wel gevaarlijk voor de paarden. Ze kunnen niet buiten maar alle stroom is wel van de draad zo. Ik voel me als staleigenaar dan altijd zo’n tiran om op de vingers te komen tikken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:19

Poekkie schreef:
MirandaDvG schreef:
Wanneer paarden van de 'eigenaar' privileges hebben.
Dat die paarden bijv met slecht weer wel op het land mogen, en de pension paarden niet.
Of dat die paarden los mogen in de bak en pension paarden niet
Dat soort dingen

Maar wat boeit dat voor jou?
Hier bvb zelf ook al mijn eigen paarden los in de bak laten lopen terwijl de eigenaars dat niet mogen. Het verschil zit erin dat ik dat doe direct voor ik sleep, terwijl de pensionners dan voor iedereen putten laten. Het is toch logisch dat je als staleigenaar jezelf niet beperkt op eigen terrein?

Mm, ik snap Miranda wel hoor!
Het is gewoon niet fijn om te moeten toekijken hoe paarden (eender van wie ze zijn) niet mee buiten mogen en heel de dag in die postzegel-stal moeten blijven staan, terwijl de "privé paarden" dat wel mogen.
Het maakt toch niet uit dat het manegepaarden zijn? Zij mogen toch ook buiten, of eens los in de bak als het weer echt te slecht is om ze buiten te laten?
Het zijn en blijven paarden - los van het feit of ze van een "privé eigenaar" of van de manege zijn.

Ik zou het ook niet graag zien. Het geeft een bepaalde vibe, en niet echt een aangename.
Het geeft het gevoel dat ze enkel maar euro's moeten verdienen, en verder niet gewoon paard mogen zijn.
Daardoor zou ik me gaan afvragen "wat steken ze nog uit met die paarden?"

En wat je zegt over jezelf als staleigenaar niet beperken over eigen terrein - akkoord.
Maar het is toch ook niet logisch om de paarden van betalende klanten wél te beperken? Ja, die putten zijn natuurlijk niet handig - maar ik ben een moraalridder. Ik juich "iedereen is gelijk" heel erg toe. Jij hoeft je als eigenaar van het erf niet te beperken - maar het is ook niet fair als je anderen gaat beperken.
In dit specifieke geval (loslaten in de piste) kan ik het nog wel begrijpen - ik wil als stalklant niet dat mijn paard haar benen breekt omdat iemand anders een uur eerder zijn/haar paard in de piste heeft laten los lopen en er daardoor putten zijn. Dus daar kan ik nog wel in meegaan.
Maar ik heb het ook anders gezien - de dieren van de eigenaar kregen goed hooi, terwijl onze paarden het letterlijk met beschimmelde troep moesten doen, waar vaak allerlei rommel (blikjes, papiertjes, lege zakjes chips ed, maar ook stukken ijzer) in zat.
Natuurlijk heb je als eigenaar het laatste woord. En misschien, waarschijnlijk, net iets meer rechten. Maar in het hooi-geval dat ik zonet aanhaalde, is dat imo echt not done.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:24

Poekkie schreef:
Dat per ongeluk kan ik nog wel begrijpen. Zelf ook al eens een hoofdstel ‘gepikt’ terwijl mijn eigen aan de haak van de poetsplaats hing en het verkeerde witte paard uit de wei gehaald. Levert wel leuke verhalen op achteraf :')

Dat van de verschillen in stallen mesten begrijp ik maar al te goed. Hier alles op volpension moeten zetten want het was echt geen doen. Sommige mensen _-:(
Anderzijds ga ik regelmatig mee op wedstrijden en zie ik op veel maneges ook stallen die zodanig slecht gestrooid zijn dat ik de beton er gewoon door zie. Dan zou ik al eigenaar ook wel extra stro gaan halen of wegwezen.

Hier ook iemand die steeds de draden open laat als ze is gaan rijden. Altijd per ongeluk, maar natuurlijk wel gevaarlijk voor de paarden. Ze kunnen niet buiten maar alle stroom is wel van de draad zo. Ik voel me als staleigenaar dan altijd zo’n tiran om op de vingers te komen tikken.

Nou, vroeger stond ik op een manege die net aan genoeg stro in de stallen had. Paarden stonden veel binnen, dus wordt het ook sneller vuil.
Voor een wedstrijd of evenement werd er dik opgestrooid, maar dat werd er serieus weer uit gehaald.

Dat draad open laten staan herken ik ook.
Mijn d-pony en shet ruinen stonden bij 3 grote ruinen. Er waren 3 draden. Elke keer pakten ze een paard en hingen de onderste 2 aan de bovenste. Mijn shet kon er dan onderdoor en dan kreeg het shet zijn de schuld. Waar ze even vergeten hoe gevaarlijk het voor onze pony was dat hij weg kon lopen. ( gelukkig bleef hij in de buurt van de d-pony of liep naar de stal )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:30

Bij ons op stal is 1 baal vlas per week bij de stalprijs in begrepen wanneer je een box huurt.

Wanneer je dus meer nodig hebt dan dat moet je extra balen kopen. Ongeacht of dat nu komt omdat je een viezerik op stal hebt, of omdat je zelf zoveel schoon vlas weggooit.

Met stro is dat lastiger, dan kun je lastig per box uitdelen.

Ruwvoer mogen wij ook zelf voeren en daar gaat het soms idd wel mis, dat mensen teveel gevoerd hebben en het dan de volgende dag zo de mesthoop in schuiven, maar daar treedt de staleigenaar wel tegen op.

Draad van het pad naar de wei open laten staan doen sommige stalgenoten ook, maar gelukkig is het bij ons zo ingericht dat alle poorten alleen stroom krijgen als ze dicht zijn.
Dus een open draad geeft verder geen consequenties op de hoeveelheid stroom op de draden rond de weides zelf.

Meestal reguleren de pensionklanten het zelf, spreken elkaar erop aan, direct, of, als je als enige op stal aankomt en het draad is niet dicht (of de zadelkamer wijd open, of er ligt nog mest in de bak), dat er een berichtje in de stalapp komt met het verzoek af te sluiten/op te ruimen en dan gaat t weer een tijdje goed.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:39

@LWDaisy: dat hooi-verhaal ben ik zeker mee akkoord. Er moet een basis kwaliteit kunnen verwacht worden van het voer. ‘T zou voor mij wel anders zijn als bvb de pensionners het afgesproken hooi krijgen (van goede kwaliteit, geen schimmel en blikken) en de eigen paarden duur duits kruidenhooi bvb. Dat noem ik dan eigen keuze staleigenaar.

Qua putten is dat idd mijn redenering. Ik zou ook nooit mijn paarden los laten lopen als ik daarna niet meteen zou slepen.

Die manegepaarden ga ik dan weer niet met je mee. Ieder eigen keuze over zijn paard. Als jou paard buiten komt en verzorgd wordt naar wens, dan vind ik niet dat je je met de manegepaarden hoeft te bemoeien. Maarja dat is mijn mening.

Ik geef nog een voorbeeld… een van mijn paarden zet ik ‘s nachts apart van de kudde ivm aangepast dieet. Voor pensionpaarden doe ik dat niet, heb ook die mogelijkheid niet. Is dat dan een ‘voorkeursbehandeling’? Ik vind van wel maar vind ook niet dat pensionners daarover zouden mogen klagen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:49

Nou, Poekkie, als je een pensionklant hebt die al jaren bij je over de vloer komt en dat paard wordt oud en zou dus wat extra aandacht moeten in de vorm van apart staan, zou ik het wel heel cru vinden als de staleigenaar dan zegt, sorrie, ga maar ergens anders naartoe met je oude paard, want dat kan hier niet (zeker als het dan met een eigen dier wel kan).

Zou dan toch verwachten dat een staleigenaar op zijn minst wil meedenken naar het invullen van de behoeften van zo'n paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:51

Apart voeren doe ik wel, maar om echt apart te staan heb ik maar 1 plekje. En daar wil ik dan mijn eigen paard. Dus ja helaas ik ga ook mijn eigen paard niet omruilen voor een pensionner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:33

GamblersCup schreef:
Dat vind ik gewoon een misdaad...! Ik zou haar een factuur sturen met de huurprijs van je paard voor al die ritten :D Wat een lef joh!

Ja banketstaaf was dat mijn moeder zakelijk afhankelijk was (en is) van haar moeder, dus meer doen dan een andere stal zoeken konden we niet echt :+ .

Meid was 12, het balletje ging rollen toen ik zag dat ze jaarlingen(!) uit de wei pakte om te gaan berijden. Ze is inmiddels volwassen en denk en hoop dat ze zich ook wel de ogen uit haar kop schaamt.
Maargoed, ondanks dat het 15 jaar geleden is denk ik er af en toe echt nog aan terug met een zeer groot "wat-de-inhemelsnaam-fuq-was-dat" gevoel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:36

Ik heb wel meegemaakt dat er veel verschillen worden gemaakt en dan ligt het soms maar net aan hoe dat wordt gedaan en welke verschillen.

Als ik in pension sta, wil ik dat mn paarden goed en veilig staan. Er worden afspraken gemaakt wat je krijgt tegen welke prijs.

Ik heb meegemaakt dat pension eigenaren 0,0 over hebben voor de klanten en hun paarden. Waar mensen zich aan de regels moeten houden en daarna naar huis gaan en vaak ook niet meer kunnen doen, dan wat ze doen als een paard bijv extra zorg nodig heeft.

Als stal hoor je dat imo uit liefde voor de dieren te doen en kan extra werk erbij horen. Daar mag je dan evt voor rekenen, maar elk paard zou verder gelijk moeten zijn.

Door zichzelf of hun dochter op nr 1 te zetten, kan dat echt een hele nare sfeer geven op stal, veel geklets, geroddel en geklaag.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:34

Menino schreef:

Is dat niet gewoon diefstal?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:18

Nee, ze heeft het paard toch niet gehouden/verstopt/ergens anders heen gebracht/van de eigenaresse weggehaald? Ik denk eerder dat het valt onder "ongeoorloofd gebruik" ofzo :D

Oh, en nog iets vervelends wat ik op een pensionstal tegen ben gekomen: staleigenaar liet het de paarden van pensiongasten ontgelden, als ze mot had met de pensiongasten.

Pensiongast had bijvoorbeeld zelf extra hooi gepakt wat niet mocht, dan kreeg haar paard als "straf" kleinere porties. Pensiongast had de stalhuur niet op tijd betaald? Dan bleef het paard 24/7 in de box staan met een slot erop, die mocht niet meer op de wei. Pensiongast had voor de zoveelste keer de mest in de rijhal laten liggen? Er werd als "statement" een volle kruiwagen mest in de box gegooid van haar paard. Pensiongast liet paard door de netjes aangelegde perken en grasbanen lopen en grazen, waar dan hoefafdrukken in stonden en afgerukte planten en bosjes... staleigenaresse was laaiend, en paard kreeg bij het op de wei laten een trap onder z'n flank met haar dikke klomp onder een luid "Scheißbock"! Alsof dat paard er wat aan kon doen.

Edit: Daar was ik bij, daar heb ik natuurlijk héél boos wat van gezegd. Daar kwam ze niet zomaar mee weg.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:49

Waaaaauw. Ik zou RA-ZENDA zijn.
Is gewoon diefstal eigenlijk. Ze zet t dier wel weer terug op stal maar my god. Wat als er wat gebeurt. Met haar nog tot daaraan toe (wss ben je verzekerd) maar wat als je paard iets krijgt door haar achterlijke gedrag. Wauw.

Ik vond het al naar dat een van de pennymeisjes op stal wel erg goed wist waar het halster van mijn paard hing en tegen me vertelde dat hin het niet fijn vind als je aan zn achterbeentjes zit. Heeft ie bij mij geen last van maar was daar afgesproken dat de pensionpaarden off limits waren voor de pennymeisjes. Volgens mij was dat niet helemaal de praktijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:47

GamblersCup schreef:
Nee, ze heeft het paard toch niet gehouden/verstopt/ergens anders heen gebracht/van de eigenaresse weggehaald? Ik denk eerder dat het valt onder "ongeoorloofd gebruik" ofzo :D

Oh, en nog iets vervelends wat ik op een pensionstal tegen ben gekomen: staleigenaar liet het de paarden van pensiongasten ontgelden, als ze mot had met de pensiongasten.

Pensiongast had bijvoorbeeld zelf extra hooi gepakt wat niet mocht, dan kreeg haar paard als "straf" kleinere porties. Pensiongast had de stalhuur niet op tijd betaald? Dan bleef het paard 24/7 in de box staan met een slot erop, die mocht niet meer op de wei. Pensiongast had voor de zoveelste keer de mest in de rijhal laten liggen? Er werd als "statement" een volle kruiwagen mest in de box gegooid van haar paard. Pensiongast liet paard door de netjes aangelegde perken en grasbanen lopen en grazen, waar dan hoefafdrukken in stonden en afgerukte planten en bosjes... staleigenaresse was laaiend, en paard kreeg bij het op de wei laten een trap onder z'n flank met haar dikke klomp onder een luid "Scheißbock"! Alsof dat paard er wat aan kon doen.

Edit: Daar was ik bij, daar heb ik natuurlijk héél boos wat van gezegd. Daar kwam ze niet zomaar mee weg.

Wow. Dat van dat hooi kan ik niet begrijpen.
Dat van de niet betaalde stalhuur dan weer wel (heb er zelf een topic over lopen op dit moment, wat een miserie :o ). En de mest… als het altijd dezelfde is begrijp ik wel dat je ergens een statement wil maken. Natuurlijk niet als het eenmalig eens vergeten is.

Dat van die pensiongast die zijn paard bewust dat bloemenperk liet vernielen vind ik onbegrijpelijk van de pensiongast. Dat is toch gewoon ruzie zoeken. Die vond bij mij zijn zadel op de mesthoop denk ik, ik zou ook wel ziedend van woede zijn :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:58

Ik vermoed dat ze dat niet bewust deed, ze liet haar paard op een grasstrook grazen naar haar idee denk ik... en sommige mensen zijn niet zo snugger, of kijken niet. Hoe dan ook, daar hoef je niet een paard voor in z'n flanken te trappen.

Dat hooi is ook niet ok. Dat slot... tja... ik snap het aan de ene kant wel (hoewel het niet "legaal" is) omdat het om geld gaat, maar je laat geen paard een aar dagen lang 24/7 in een box staan. En smerig dat het werd, er werd ook niet uitgemest dus. Of opgestrooid. Nou zou ik het als pensionklant niet zo lang rekken, die had gewoon direct moeten betalen. Ze was wel gewaarschuwd wegens de ketting (met slot). Dus ook de schuld van de pensiongast. Al had ik het anders aangepakt, want een paard hoeft daar niet onder te lijden.

En de kruiwagen mest... kom op, doe niet zo kinderachtig. Lekker gezond ook, voor dat paard. Pak die dame in haar portemonnee ofzo. Maar dit is smerig.

Al met al, als je ziet dat een staleigenaresse zulke rare fratsen heeft, sta je daar niet prettig meer kan ik je verzekeren. Wat doet ze bij jouw dieren als je er niet bent?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:09

Nee dat trappen is idd niet correct. Maar ‘onbewust’ van een pensiongast lijkt me sterk… ik beeld me nu in dat er eentje ‘onbewust’ met haar paard in mijn voortuin zou komen grazen. Daar zou ik het persoonlijk ook niet zo maar bij laten. Al dien je daar idd het paard zelf niet voor te slaan.

Die stal… ‘t is wel een advies dat gegeven wordt en op zich geen slecht advies als je ziet hoe laks sommigen met betaling omgaan. Ik had het persoonlijk ook beter zo gedaan denk ik ipv van nu met schulden te zitten. Imo is dat 100% fout van de pensionklant. Gratis je paard dumpen kan niet.

Dusja, dat tweede zou ik me niet veel van aantrekken. Dat dat paard gestampt wordt zou ik idd ook echt niet prettig vinden. De mest… ik blijf het ervan afhangen of het incidenteel was of eentje die al 10 waarschuwingen had gehad en het nog verzuimde. Een stal waarbij iedereen lak heeft aan de regels omdat de pensioneigenaar geen grenzen durft stellen of een statement durft maken, zou ik ook snel weg zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:06

Over slaan en schoppen gesproken.

Ik had ooit een paardje die lastig was met naar stal brengen. Kom ik aan, stond de stalhulp met 2 zwepen voor het hoofd en wild te doen. Niet netjes, was nog jong, maar pakte een zweep en sloeg haar keihard op haar dijbeen.
Zelf had ik nooit problemen met die pony. Wel nog wat gedoe om gehad en dat snap ik, maar kon niet geloven wat ik zag.

Nog niet zo lang geleden hadden we een hengst en die stond een tijd met een andere hengst in de wei. Iemand die hielp paarden binnen zetten, pakte hem vast en gaf hem een knal tegen zijn hoofd. Ik reed net langs en zag het vanaf de weg, dus ik was woest. Hij deed echt helemaal niks en was ook altijd super braaf en makkelijk.
Daarop gevraagd of we hem zelf konden buiten en binnen zetten, maar vrij kort daarop verhuisd. Om meer redenen, want het was echt een slechte stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:38

Wat vreemd. Wat dachten ze te bereiken om dat paard te laten meelopen door met zwepen voor het hoofd te bewegen?