Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:10

LyonaHorse schreef:
Ik pak haar echt niet voor niks zo dik in. Het is in 1 nacht 15 graden koeler geworden, en als ik haar niet zo warm inpak dan maak ik het zo veel erger. Als ze gewent is aan de temperatuur dan doe ik weer minder tot overdag geen dekens op, maar nu kijk ik per uur hoe warm het is en hoeveel ze nodig heeft.
En blijkbaar doe ik het zo goed want Mira heeft nergens last van, ze ziet er beter uit dan de afgelopen dagen en is niet heel warm onder de dekens.

Maar bedankt voor het lijstje.

Ze heeft nergens last van? Ze staat op pijnstilling toch? Dat is niet voor de gezelligheid. Je zit met een symptomatische pssm-er. Je zegt dat je er geen verstand van hebt, vraagt om advies maar weigert het op te volgen. Een pssm-er gezond houden is kijken wat je paard nodig heeft voorbij je eigen ego. Ik zie hier in het topic dat je het heel fijn vind om van iedereen te horen hoe goed je bezig ment en hoe blij Mira met jou mag zijn. Maar dat is ego strelen en Mira heeft daar niks aan. Die blijft een symptomatische pssm-er

Ik denk dat je de Ernst van goed management niet op waarde schat.

Anoniem

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:16

Je roept nu ze staat er zo heerlijk bij en heeft nergens last van? Ze staat toch op pijnstilling? En die pijnstilling werkte niet goed genoeg?

Ik denk dat je de adviezen van mensen als Pluisje en Nouvel ter harte moet nemen die hebben veel ervaring met Pssm...

Als je nu met 27 graden een paard onder 3 dekens en flinke pijnstilling moet zetten dan gaat er hiets niet goed.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:18

pluisje88 schreef:
LyonaHorse schreef:
Ik pak haar echt niet voor niks zo dik in. Het is in 1 nacht 15 graden koeler geworden, en als ik haar niet zo warm inpak dan maak ik het zo veel erger. Als ze gewent is aan de temperatuur dan doe ik weer minder tot overdag geen dekens op, maar nu kijk ik per uur hoe warm het is en hoeveel ze nodig heeft.
En blijkbaar doe ik het zo goed want Mira heeft nergens last van, ze ziet er beter uit dan de afgelopen dagen en is niet heel warm onder de dekens.

Maar bedankt voor het lijstje.

Ze heeft nergens last van? Ze staat op pijnstilling toch? Dat is niet voor de gezelligheid. Je zit met een symptomatische pssm-er. Je zegt dat je er geen verstand van hebt, vraagt om advies maar weigert het op te volgen. Een pssm-er gezond houden is kijken wat je paard nodig heeft voorbij je eigen ego. Ik zie hier in het topic dat je het heel fijn vind om van iedereen te horen hoe goed je bezig ment en hoe blij Mira met jou mag zijn. Maar dat is ego strelen en Mira heeft daar niks aan. Die blijft een symptomatische pssm-er

Ik denk dat je de Ernst van goed management niet op waarde schat.

Ik luister zeker wel naar al jullie adviezen, en geloof me, ik probeer het allemaal uit. En sommige adviezen helpen, en sommige maken haar veel en veel erger.
Natuurlijk is het niet goed als ze op pijnstilling staat! Maar de afgelopen dagen had ze ondanks de pijnstilling nog steeds veel pijn, en nu niet. Dus ja, in die zin gaat het beter.

En elk paard is anders, en Mira is anders dan die van jou, dus ik moet ook kijken wat Mira nodig heeft, en daar naar luisteren. Geen van jullie kent Mira, geen van jullie heeft Mira ooit gezien, jullie geven tips vanachter een beeldscherm, vaak goede tips.

Maar sorry als ik niet alles blind ga opvolgen wat jullie hier zeggen.

Ik kijk naar wat Mira nodig heeft, hoe het met haar gaat, hoe warm ze het heeft.
Dat kan alleen ik, en vanuit wat ik zie pas ik de dikte van de dekens aan, de beweging, de pijnstilling, het dieet.

Ik gebruik dit topic om als ik het nodig heb vragen te kunnen stellen. Niet om verwijten te krijgen als ik niet alles blind opvolg.

Ik doe mijn uiterste best, en ik luister naar mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:21

Wist je dat paarden ook flinke spierschade kunnen oplopen van te warm inpakken? Ik zou deze deken aanschaffen dan https://www.dochorse.nl/rambo-summer-se ... lpEALw_wcB

Dan kan je een 100 grams liner in de rug leggen waardoor je die bovenlijn warm houdt. Zweetdekens zijn echt zo ongeveer het slechtste wat er is om op te leggen en daarmee voel je du sniet altijd ze het te warm hebben maar kan je paard wel schade ervan oplopen. Je zegt de hele tijd dat je er geen verstand van hebt maar als mensen dan advies geven lijk je het wel beter te weten? Misschien bedoel je dat niet zo maar zo kom je wel over.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:24

Ik ken minstens 10 pssm-ers waarbij het voor allemaal zo werkt. Maar Mira is anders en voor haar werkt het allemaal niet.

Maar: mijn paard is in de 7 jaar die ik haar heb nog nooit zo slecht geweest dat ze pijnstilling nodig had om in de wei te kunnen staan. En geloof me, die van mij heeft het behoorlijk te pakken. En alle mensen die ik heb begeleid ook niet. Die zie je door de jaren heen met de dag opknappen en ook niet meer echt terugvallen. Ik mag er dan geen verstand van hebben en het werkt voor Mira allemaal niet… ik zou over deze stelligheid nog maar even nadenken als ik jou was…
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-08-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:26

Spenk schreef:
Wist je dat paarden ook flinke spierschade kunnen oplopen van te warm inpakken? Ik zou deze deken aanschaffen dan https://www.dochorse.nl/rambo-summer-se ... lpEALw_wcB

Dan kan je een 100 grams liner in de rug leggen waardoor je die bovenlijn warm houdt. Zweetdekens zijn echt zo ongeveer het slechtste wat er is om op te leggen en daarmee voel je du sniet altijd ze het te warm hebben maar kan je paard wel schade ervan oplopen. Je zegt de hele tijd dat je er geen verstand van hebt maar als mensen dan advies geven lijk je het wel beter te weten? Misschien bedoel je dat niet zo maar zo kom je wel over.

Ik weet dat het niet goed is, maar op het moment heb ik niks anders. En zonder laten staan kan echt niet.

Het is niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, sorry. Ik probeer echt serieus naar iedereen te luisteren, maar soms nog best lastig. Dus nogmaals, dit is niet mijn bedoeling dat ik zo over kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:31

Dan ga je naar een winkel en haal je wat anders? Van mijn schoonzus die in Frankrijk woont begrijp ik dat dat prima mogelijk is ook op zondag. Je paard is ook zo opgepompt in de spieren dat ik bang ben dat een Amigo bravo ofzo ook helemaal niet passen gaat :n want ze is maar 1,39 dan zit je echt op dekenmaatje 175 (meet je paard dan weet je het zeker welke maat je moet) en die ponys zijn meestal smal dus ga jij never niet dichtkrijgen.

Ik denk je al moet naar XL dekens van horseware of bucas.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:34

Spenk schreef:
Dan ga je naar een winkel en haal je wat anders? Van mijn schoonzus die in Frankrijk woont begrijp ik dat dat prima mogelijk is ook op zondag.

Ja dat ga ik dus ook doen. Ik vroeg eerst jullie advies over welke dikte, en toen kwamen jullie met de goede tips over liners, waar ik zelf niet op was gekomen. Dus ik ga zo naar de winkel nu ik weet wat ik het beste kan halen.
Dank voor de tips daarover!

Edit: ze is 137 cm :o
Ik heb maat 185 voor haar, die past wel goed.
Laatst bijgewerkt door Lyona op 14-08-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:35

Spenk schreef:
Dan ga je naar een winkel en haal je wat anders? Van mijn schoonzus die in Frankrijk woont begrijp ik dat dat prima mogelijk is ook op zondag.

Met gewoon een regendeken moet ie het makkelijk redden. Die fleece meuk eraf zal veel opluchting geven.

Ik moet zeggen dat ik die rambo ook niet heb hoor. Die is boven mijn budget. Ik heb een waterdichte vliegendeken of anders een regendeken met al dan niet een liner eronder. Ik heb ook een amigo zomerdeken. Die heb ik wel onder de regendeken als niks te koud is maar een liner nog te warm. Dat gaat ook heel fijn.

Maar ik ben het met je eens. Volgens mij heb ik al weken geleden gezegd in 1 van mijn Posts dat je geen fleecedekens moest gebruiken als gewone deken. Er is tot die tijd echt wel genoeg tijd geweest om het anders te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:36

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:39

Dank voor het filmpje Spenk, erg interessant!
Ik ga voor nu de fleece er af halen, en dan naar de winkel betere deken kopen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:42

Ik ben het eerlijk gezegd wel met pluisje eens.

Ik geef je gelijk dat elk paard anders is en je altijd uitzonderingen hebt. Maar probeer het gewoon eens en kijk hoe het dan gaat.

Laat jou gevoelens er compleet bij achter. Kijk puur en alleen naar het lichaam en de lichaamstaal van Mira. Alleen zo kun je echt zien hoe ze erbij loopt. Het is heel lastig. Maar bij elk ding wat je uitprobeert hoop je natuurlijk dat het werkt. Alleen die hoop kan een vertekend beeld geven. Dan kan èèn positief momentje ineens veel sterker overkomen dan die 9 andere slechte momenten. Als je zelf denkt dat iets niet werkt, is dat andersom. Dan ga je sneller de goede momenten missen. Dus probeer je emoties hier compleet buiten te houden en kijk puur en alleen naar hoe haar lichaam eruit ziet en wat haar lichaamstaal is. Schrijf het eventueel op en houd het zo bij zodat je op een eerlijke manier naar kan kijken en alles kan vergelijken.

Ik denk ook dat je daardoor veel meer over haar lichaamstaal zult gaan leren. Je moet met zo'n paard als dit naar de kleinste details en veranderingen in de lichaamstaal leren kijken. Èèn zo'n detail kunnen zien kan soms echt een grote hoop ellende voorkomen.

Dus laat je ego en je gevoel helemaal achterwege. Het gaat niet om jou of hoe goed of slecht jij het doet. Het gaat puur en alleen om dat het paard krijgt wat het nodig heeft. Ben eerlijk naar jezelf. 100% eerlijk.

Ik heb zelf geen verstand van pssm2. Maar ik denk wel dat ik dit kan zeggen

En wat misschien ook helpt is de tips die hier gegeven worden opschrijven. Dan vergeet je ze niet. Dan kun je er nog een tweede keer over nadenken. en dan kun je ze stap voor stap, een voor een uitproberen. Ik herken mezelf terug in jou. Gewoon de dingen die je niet aanstaan negeren en alleen reageren op wat je wel aanstaat en dingen doen op basis daarvan. Dat is heel oneerlijk tegenover Mira. Je moet echt alles uit de kast halen en uitproberen. Al helemaal als her tips zijn van mensen die hier ervaring mee hebben. Als je van die 10 dingen er 1 niet probeert zou dat heel makkelijk cruciaal kunnen zijn voor Mira. Je zult net zien dat die ene precies is wat ze nodig heeft. Dat wil je niet missen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:46

Pluisje, meen je dat nou van dat scheren dat ze dan warmer blijven ook als ze weinig bewegen?
Bizar joh, het was hier de eerste winter dat hij niet geschoren was vanwege zijn blessure en ik dacht dat hij zo koud bleef omdat hij te weinig bewoog, vond het echt bizar, onder 450 grams met wintervacht als het rond het vriespunt was en dan nog niet warm aanvoelen…
Toch maar onthouden, thanx voor het delen van je ervaring!
We blijven leren en proberen…

Ik heb overigs ong het zelfde dekenschema als jij geloof ik…

Fleece vind ik ook echt rot spul om er langer dan een uurtje op te leggen, gaat schuren en trekken.
Je kunt dan beter een goed passende gladde onderdeken nemen of een 50 grams outdoordeken.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:47

LoveGlove schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd wel met pluisje eens.

Ik geef je gelijk dat elk paard anders is en je altijd uitzonderingen hebt. Maar probeer het gewoon eens en kijk hoe het dan gaat.

Laat jou gevoelens er compleet bij achter. Kijk puur en alleen naar het lichaam en de lichaamstaal van Mira. Alleen zo kun je echt zien hoe ze erbij loopt. Het is heel lastig. Maar bij elk ding wat je uitprobeert hoop je natuurlijk dat het werkt. Alleen die hoop kan een vertekend beeld geven. Dan kan èèn positief momentje ineens veel sterker overkomen dan die 9 andere slechte momenten. Als je zelf denkt dat iets niet werkt, is dat andersom. Dan ga je sneller de goede momenten missen. Dus probeer je emoties hier compleet buiten te houden en kijk puur en alleen naar hoe haar lichaam eruit ziet en wat haar lichaamstaal is. Schrijf het eventueel op en houd het zo bij zodat je op een eerlijke manier naar kan kijken en alles kan vergelijken.

Ik denk ook dat je daardoor veel meer over haar lichaamstaal zult gaan leren. Je moet met zo'n paard als dit naar de kleinste details en veranderingen in de lichaamstaal leren kijken. Èèn zo'n detail kunnen zien kan soms echt een grote hoop ellende voorkomen.

Dus laat je ego en je gevoel helemaal achterwege. Het gaat niet om jou of hoe goed of slecht jij het doet. Het gaat puur en alleen om dat het paard krijgt wat het nodig heeft. Ben eerlijk naar jezelf. 100% eerlijk.

Ik heb zelf geen verstand van pssm2. Maar ik denk wel dat ik dit kan zeggen

En wat misschien ook helpt is de tips die hier gegeven worden opschrijven. Dan vergeet je ze niet. Dan kun je er nog een tweede keer over nadenken. en dan kun je ze stap voor stap, een voor een uitproberen. Ik herken mezelf terug in jou. Gewoon de dingen die je niet aanstaan negeren en alleen reageren op wat je wel aanstaat en dingen doen op basis daarvan. Dat is heel oneerlijk tegenover Mira. Je moet echt alles uit de kast halen en uitproberen. Al helemaal als her tips zijn van mensen die hier ervaring mee hebben. Als je van die 10 dingen er 1 niet probeert zou dat heel makkelijk cruciaal kunnen zijn voor Mira. Je zult net zien dat die ene precies is wat ze nodig heeft. Dat wil je niet missen

Dank je wel voor je bericht. Dit is gek genoeg precies hoe ik het doe!
Zodra ik hier tips krijg, probeer ik ze direct uit. Zonder oordeel, gewoon van, proberen kan altijd.
En ik heb een cursus lichaamstaal van paarden gedaan, dus ik weet ook een beetje waar ik op moet letten.
Dus dit doe ik ook. Letterlijk alles probeer ik uit!

En ik weet niet of het duidelijk was, maar Mira draagt alleen s'nachts dekens. Overdag echt niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:06

LyonaHorse schreef:
Ik heb Mira nu bijna 6 maanden. Ik weet pas een maand dat ze pssm heeft.

Ik lees dat je haar pas een half jaar hebt.
Is ze zo snel achteruit gegaan sinds jij haar hebt?
Heb je haar laten keuren bij aankoop en was ze toen 100% oke, ook goed rijdbaar en goed in de spieren?
Dan moet er ergens toch een reden te vinden zijn dat ze in die paar maanden zo hard achteruit gehold is…
Is er sinds haar verhuizing naar jou toe iets extreem veranderd voor haar, in voeding, manier van houden, etc?
Misschien moet je het daarin zoeken, waarom ging het daar wel goed en hier niet…
Ik moest daar ineens aan denken toen ik las hoe kort je haar nog maar hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:16

Nouvel schreef:
Pluisje, meen je dat nou van dat scheren dat ze dan warmer blijven ook als ze weinig bewegen?

Ja echt! Daar kun je met je verstand niet bij. Dit is maar weer een voorbeeld dat je echt naar je paard moet kijken zonder oordeel en zonder een mening te hebben. Met je volle verstand ga je dit echt nooit bedenken _O-

Dus blessure of niet: scheren maar **\O/** die van mij doet (te) weinig. In de winter al helemaal. Dan vind ik het altijd zielig om de deken eraf te halen ;) maar scheer altijd. Ik wou op de “natuurlijke tour” maar dat pakte niet goed uit voor haar. Eerste keer helemaal en de keren daarna een modelletje zodat de vacht op de rug blijft staan. Al weet ik niet of dat laatste veel toegevoegde waarde heeeft om warm te blijven gezien de conclusie dat ze zonder wintervacht warmer blijven…
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-08-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 12:18

Nouvel schreef:
LyonaHorse schreef:
Ik heb Mira nu bijna 6 maanden. Ik weet pas een maand dat ze pssm heeft.

Ik lees dat je haar pas een half jaar hebt.
Is ze zo snel achteruit gegaan sinds jij haar hebt?
Heb je haar laten keuren bij aankoop en was ze toen 100% oke, ook goed rijdbaar en goed in de spieren?
Dan moet er ergens toch een reden te vinden zijn dat ze in die paar maanden zo hard achteruit gehold is…
Is er sinds haar verhuizing naar jou toe iets extreem veranderd voor haar, in voeding, manier van houden, etc?
Misschien moet je het daarin zoeken, waarom ging het daar wel goed en hier niet…
Ik moest daar ineens aan denken toen ik las hoe kort je haar nog maar hebt.

Ja het gaat griezelig snel.

Ik zal even zo helder mogelijk het proberen uit te leggen.

Mira kwam 1 maart hier aan. Bang, mager en ze kon helemaal niks.

Ik heb haar gekocht als goed ingereden, braaf en gezond. Ze was gekeurd, maar door de dierenarts van de eigenaar (kwam ik achteraf achter). Later kwam ik erachter dat ik haar niet van een particulier had, (wat ik dacht) maar van een handelaar.

Ik raad jullie aan om mijn vorige topic te lezen: [MD] Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Ze kwam aan met droes.
Toen ze was bijgekomen wilde ik haar gaan rijden (daarvoor had ik haar immers gekocht)
Dit ging niet, ze wou niet lopen, en snapte niks.

Ik wou ook heel graag met haar fokken. (Ik dacht een leuke fokmerrie en rijpaard te hebben gekocht) Ik maakte hierover een topic aan op bokt, en daar kreeg ik de feedback dat er helemaal niks aan haar klopt. Dit had ik zelf niet gezien, ik was elke dag met haar bezig, en ik zag niet hoe slecht ze was. Ik dacht, mager en onbespierd. Ze is mijn eerste Quarter.
Dankzij bokt ben ik er helemaal ingedoken, en dankzij het topic hierboven zijn we nu hier.

Als ik terug kijk, was ze vanaf ik haar had al erg slecht.

Ik heb de eerste tijd niet veel verandert in haar voeding, pas later ben ik met ander voer begonnen.

Vanaf dat ik haar had ging ze achteruit.

Op de verkoop filmpjes zag ze er prima uit, maar de persoon waarvan ik haar kocht is niet helemaal eerlijk geweest, en heeft soort van toegegeven dat de keuring ook niet goed was verlopen.

Als je het hele verhaal wilt lezen, raad ik je aan om het topic hierboven te lezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:20

Bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vraag, hmm complex hoor…
Ik ga even in je andere topic kijken!

Nooit het idee gehad om haar terug te doen omdat ze niet het paard is dat je zou moeten hebben gekocht?

Pluisje, ja heel bizar maar goed om te weten, we zijn nooit uitgeleerd! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:22

Pluisje: waarom gladde dekens en geen fleece? En hoe zit het dan met de Bucas Smartex met die stay dry voering? Is dat ook geen goed idee?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:22

Heel interessant Pluisje! Die ga ik hier ook in mijn hoofd houden voor de winter.
Nog bedankt ook voor de tips over de vliegendekens! Ik had echt nooit bij stilgestaan dat vliegen zoveel invloed kunnen hebben. Sinds die van mij nu onder een vliegendeken staat zijn z’n spieren echt weer zachter geworden. Hij is echt weer vrolijker en minder overprikkeld.

Edit; ik vind het opzich niet heel gek dat Mira nu zo slecht is; 1 maart een verhuizing, daarna nog een verhuizing naar een andere wei (?), dieet net pas aangepast en nog niet optimaal, het weer is gigaheet en hoe banketstaaf ook, het management is gewoon nog niet goed genoeg. Voor een gezond paard al pittig.
Hopelijk kun je het management snel optimaal krijgen TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:28

Daihyo schreef:
Pluisje: waarom gladde dekens en geen fleece? En hoe zit het dan met de Bucas Smartex met die stay dry voering? Is dat ook geen goed idee?

Stay dry is echt niet vergelijkbaar met fleece...

Fleece ademt niet, trekken en hebben meestal ook nog eens een waardeloze pasvorm. Een bucas smartex heeft dat niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:41

Daihyo schreef:

Wil je even terug lezen in mijn Posts in dit topic? Ik heb het al een keer uitgelegd namelijk.

@spenk: stay dry denk ik hetzelfde over. Het is te stroef voor de spieren dus het prikkelt. Daarbij is het niet hygiënisch. Die dekens worden echt zo ranzig en ze stinken gigantisch. Bij mij komen ze er niet in. Ik vind het persoonlijk totaal geen meerwaarde hebben.

Kayleigh__ schreef:
Heel interessant Pluisje! Die ga ik hier ook in mijn hoofd houden voor de winter.
Nog bedankt ook voor de tips over de vliegendekens! Ik had echt nooit bij stilgestaan dat vliegen zoveel invloed kunnen hebben. Sinds die van mij nu onder een vliegendeken staat zijn z’n spieren echt weer zachter geworden. Hij is echt weer vrolijker en minder overprikkeld.

Wat fijn! Dank namens je paard dat je besloten hebt wat te doen met deze tip <3 ik wil graag zo veel mogelijk paarden helpen. Heel vaak kan het door dit soort kleine dingetjes. Ik word er dan zo blij van dat iemand zo’n tip dan serieus neemt en het paard daar echt beter van wordt! Super fijn ook dat je het laat weten. Hier doe ik het voor <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:52

Pluisje: Ik heb je posts allemaal gelezen. Maar ik ging er vanuit dat jij losse zweetdekens van fleece onder een deken bedoelde, aangezien TS het daar over heeft. Maar dit vind jij dus ook van fleece gevoerde dekens (dus een vaste fleecevoering) en stay dry. Sorry voor mijn vraag hoor, ik breid mijn kennis gewoon graag uit :roll:

En te met te stroef bedoel je het meebewegen in beweging denk ik? Daarin is glad veel beweeglijker natuurlijk. Maar dat zou dan voor stay dry net zo zijn, vandaar mijn vraag.
Want het ademende van stay dry en afvoeren van zweet vind ik zelf een prettige eigenschap van de deken op het moment dat het te warm wordt op de dag, dus was gewoon benieuwd waarom dit voor een pssm’er juist meer of minder geschikt zou zijn.

En nee Spenk, dat weet ik, daarom ook de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:54

Nou die ervaring heb ik dan totaal niet pluisje :) vind het juist in de winter wel meerwaarde hebben vooral in dekens op de trailer enzo! Maar je moet ze wel wassen natuurlijk en elke week even de haren er uithalen met een borstel. Ze zijn dan minder ranzig dan de gladde dekens met huidvet erin wanneer je die de hele winter niet wast.

Ze zijn overigens ook niet geschikt voor geschoren paarden dat zegt bucas zelf ook wel dat die geschoren haartjes dan trekken eraan. Maar ik scheer niet en dan is het wel fijn! Ik zou niet een smartex kopen en die zonder wassen ze het hele jaar onder zetten dat is wel ranzig. Maar dat vind ik ook van ene deken met gladde voering. Regelmatig wassen :j

Ik denk er geen heilige graal is wat dat betreft! Ik vind bucas dekens bijvoorbeeld veel waterdichter en beter ademen dan Amigo. Maar daar moet je natuurlijk wél budget voor hebben.

Ik heb zelf als outdoordeken de Bucas Atlantic dure deken maar wel het geld waard. En heb dan een staldeken en transportdeken met stay dry erin.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:57

Ik heb een paar keer genoemd dat regen of winterdekens ook glad moeten zijn van de binnenkant. Idd Ivm de weerstand. Het glijdt niet dus het trekt aan het lijf. Zoals gezegd bij mij komt stay dry er niet in. Ik kan niet voor een ander beslissen. Fleece of wollen dekens worden hier alleen op stal gebruikt voor Max 2 uurtjes in het geval van opdrogen als ze onverhoopt toch nat is geworden of om snel op te warmen als ze te koud is maar ik geen gewone deken voor handen heb zoals in de zomer. Op de trailer prima: daarbuiten is het troep.