[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:39

Avalanche81 schreef:
Ik kan echt alleen met paarden werken,

Volg je topic in stilte met veel belangstelling. Heel herkenbaar dit en wat knap dat je hier eerlijk voor uit komt en bij je standpunt blijft _/-\o_

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:44

Avalanche81 schreef:
De combinatie van introversie, en haar sensibele, verlegen, maar hete karakter is wat dit zo ingewikkeld maakt, en tegelijk wil ik haar daar ook in respecteren. Zij is zoals zij is. Maar zij kan wel leren om beter met de wereld om te gaan, en tegelijk zal ik ook altijd rekening met haar moeten houden, en aanvaarden dat er dingen zijn die gewoon niet mogelijk zijn met haar.

Ik denk dat ze je nog wel flink zal verrassen zal daarin :) Als ik lees hoe snel ze alles oppakt.
Mijn Blondie (naar dom blondje, zoals we haar in eerste instantie noemden) heeft er een half jaar over gedaan voordat ze voor het eerst uit haar automatische drinkbak durfde te drinken, iedere keer dat ze het water hoorde stromen schrok ze zich een hoedje. En de wisseltruc met het betadinedoekje, no way want dat ruikt vreemd >;). 2 jaar later bij 1 van haar eerste indoor wedstrijden was zij ongeveer de enige die in een voor haar totaal vreemde omgeving (wij hadden alleen maar een buitenbak) zonder blikken of blozen onder de grote vlaggen boven X doorliep (zonder ooit schriktraining te hebben gehad, gewoon op nadenken en vertrouwen). Trailerladen was een traject van wekenlang iedere avond minstens een uur oefenen maar uiteindelijk liep ze er gewoon los op en vond ze het fantastisch om met z'n 2en op stap te gaan, maakt niet uit waar naar toe. Altijd op haar tenen dansend maar nooit 'out of control'.

Overigens was bij haar het issue met de trailer dat ze van te voren niet wist hoe ze er weer af kon. Dus de kunst is eigenlijk eerst te leren hoe ze eraf kunnen en pas daarna er op. Ze vond het bij het achteruitstappen het meest verontrustende dat de bodem schuin afliep, door haar dat voetje voor voetje te laten voelen en bij iedere stap eerst te laten nadenken en om zich heen kijken is haar probleem verholpen. Wellicht heb je daar iets aan voor jouw merrie want ik las eerder een trailer issue.

manubres

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:31

Vraagje...zijn de verhalen de je nu vertelt actueel of ben je in het echt al iets verder?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:39

Avalanche81 schreef:
Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik :+

Ik kan mijn paard beloven dat ze dáár niet bang voor hoeft te zijn :D

Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:48

Citaat:
Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking

Ooit met buitenrijden gooide een oude man zijn raampje van zijn huis open om gelijk een mate uit te hangen. Polie draaide 180 graden om en gelijk weer 180 graden en ik stond naast haar (versnelde afstap, door hurken zaken en staan met teugels in de hand) . Waarop de man die mij zeer goed kent, verschrikt vroeg :"wat doet ze nou, komt dat door mij", waarop ik antwoordde:"dat weet ik ook niet want het is niet mijn paard". :+ Waarop de oude Claude mij perplex aankeek om vervolgens toen ik er achter aan zei: " tja ze heet dramaqueen", in lachen uit te barsten. Hij kwam naar buiten, zei :"pauvre Polie, désolé " ( arme Polie, sorry), waarop ik opstapte en naar huis reed.

Want dat is wel zo met dit soort dames, je verveelt je nooit, veel aparte en grappige ontmoetingen krijg je en ze zijn erg grappig vaak zolang ze zelf ook weer snel stabiel zijn, zoals in dit geval.
We zaten toen al in de eind fase dat "het haar soms nog overkwam". :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:50

Rex_Rolfo schreef:
Avalanche81 schreef:
Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik :+

Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking :+

Watje!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 14:54

Als eerste: we hebben vandaag gefilmd :D

krijgen jullie dus nog :j
tita schreef:
Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden
Hoe en met wie kan ik dit aanpakken, kun je dit aanpakken?

Nogmaals, mail Amable. Ik heb met mensen helaas heel weinig geduld :o Zij is er heel goed in :j en ze kan je ongetwijfeld uitleggen hoe jij dit probleem moet aanpakken. Ik ben een paardenvrouw. Ik kan paarden dingen leren en uitleggen, maar ik ben trainer, geen instructeur.

oji schreef:
Waar het volgens mij misgaat is dat mensen te snel denken dat ze wel toe zijn aan een jong paard doorrijden. Dat ze niet snappen dat al best een leuk stukje kunnen rijden op een ervaren paard, iets heel anders is als zelf de basis aan een paard meegeven, in alles. Rijtechnisch, opvoedkundig, paard een basis van zelfvertrouwen geven. Dat kun je een fokker niet kwalijk nemen. Het is volkomen logisch dat een fokker die voor de verkoop fokt, een kwalitatief zo goed mogelijk paard wil fokken, en volgens mij wordt er echt al wel veel met fokken naar het karakter gekeken, alleen gaat het daarna in de opleiding vaak de verkeerde kant op.

Dit. En waar ik het ook heel veel mis zie gaan, is dat als het even goed gaat (met ongewenst gedrag) dat mensen al snel denken dat het nieuwe patroon dan ook al bevestigd is, en dan gaan ze dingen veranderen. Maar aanleren is 1, beklijven is 2.

Plus dat een paard nieuwe dingen aanleren écht anders is dan een paard narijden. Ik heb altijd teruggekregen dat ik fijn te rijden paarden aflever, maar daar zit een heel traject in, en ik heb heel eerlijk, ook altijd de meeste moeite met deze paarden. Want ze zijn zó ril, dat je dingen echt in heel kleine stapjes aan moet bieden, niet omdat ze het niet snappen, want deze paarden zijn echt kei slim ook, maar omdat het snel te veel indrukken zijn voor ze, en ze moeten echt tijd krijgen om al die stukjes los van elkaar te snappen, en pas als het los van elkaar duidelijk is, ga je de zaken samenvoegen.
En wil niet teveel. Ga niet op de eerste dag erop al gelijk stappen en draven. Eerst gewoon zitten. Zitten leuk, chill tof, goed begrepen, dan pas verder. Die tijd betaalt zich 100% uit en vaak zelfs meer. Deze paarden gaan écht waanzinnig snel als ze het allemaal begrijpen, maar die basis kost gewoon veel tijd.

beestenfreak schreef:
Wat fijn dat je dit proces op zo'n leuke manier deelt, het klinkt als een geweldig paard die even hulp nodig heeft om de weg te vinden in een wereld met rare wezens die vanalles van haar willen

Dat is ze. Ze is echt geweldig. Ze kan heel grappig zijn, ze heeft heel veel humor, ze is ontzettend lief, en eigenlijk zo zachtaardig en vriendelijk, en ze heeft zoveel in zich.

beestenfreak schreef:
Ik zie steeds meer trainers zoals jou tevoorschijn komen die rekening houden met de mening van het paard. Er begint echt een omslag te komen in de omgang met paarden en dat is hoognodig als we willen dat de paardensport blijft bestaan. Te lang roepen mensen al 'ik ben de baas, ze moeten maar luisteren en doen wat er van ze gevraagd wordt'. Zo heb ik, en met mij vele anderen, het ook geleerd en lange tijd gedaan. Maar het is niet nodig. Ze zijn bereid om alles te doen wat we vragen als we netjes uitleggen wat de bedoeling is. Voorheen was alles gericht op het controleren van het paard maar het is toch veel logischer en veiliger als we het paard leren om zichzelf en zijn/haar eigen emoties te leren controleren? Je kunt zo onwijs veel van ze leren als ze ruimte krijgen om hun mening te geven. En ja, dat is soms confronterend maar het kan zoveel opleveren.
Je bent goed bezig ts, jullie gaan vast een geweldig team worden

Ik ben daar zo blij mee ook. Ik vind de paardensport geweldig, maar als we willen dat het blijft bestaan, moeten we anders en vooral beter. En ik ben niet zo overtuigd van al het natural gebeuren, ik denk ook niet dat daar de oplossing ligt.
Uiteraard is het goed dat er meer bewustzijn komt rond het houden, maar echt alles wat ik tot nu toe heb gereden, verkiest bit boven bitloos, en ze krijgen hier echt de keuze wel. Sommige paarden vinden het gewoon fijn om een deel van de dag op stal te staan. Die box is echt hun rustplek, de plek waar ze zich veilig en fijn voelen. Madame moet ik niet in een 24/7 buiten setting zetten, ik weet zeker dat ze er doodongelukkig van wordt. Ze vindt buiten wel steeds leuker worden, en ze mag hier los over het erf lopen, en ze zoekt de groep ook steeds meer op. Maar als ik haar nu erin gooi is het teveel. Dus daar mag ze rustig naartoe groeien.
Ik heb hier paarden zonder deken, die hebben er geen nodig, andere paarden wel. Dan is het fijn dat die dekens er zijn.
Ik ben er vooral van van overtuigd dat training de grootste omkeer zal geven. Dat als we onze paarden vriendelijk en geduldig uitleggen wat ze willen, ze veel belonen, en zorgen dat wij ook gewoon cool zijn om iets mee te gaan doen, dat paarden met liefde en plezier dingen voor je doen. Paarden hebben een enorme will to please, kunnen heel goed meedenken, soms met ideeën komen waar je zelf nog niet aan had gedacht. En dat maakt het allemaal zoveel leuker, zoveel vriendelijker, voor beiden.

oji schreef:
Heerlijk om te lezen dat een paard met een slechte start, een nieuwe kans krijgt en alle tijd. Ikzelf ben alleen geen voorstander om alles maar te belonen met snoep. Een aai, een kriebel en een beloning met stem zijn in mijn ogen net zo effectief maar maken ze veel minder verwend. Bij mij is het altijd, tijdens het werk belonen met stem, kriebeltje, aai en als het werk gedaan is een grote appel/peen of een lekkere bak slobber afhankelijk van hoe lichamelijk inspannend de training geweest is.

Maar goed, ik heb ook geen ervaring met clicker training, dus misschien maakt dat verschil. Ik vind het in ieder geval leuk om te volgen, want ook als mensen dingen anders doen als dat je zelf gewend bent, leer je daar enorm veel van. Er zijn altijd dingen waarvan je denkt, hé, misschien ook eens proberen als je weer eens ergens tegenaan loopt.

De power hiervan is vooral het targetten. Door van dingen een target te maken, haar uit te leggen dat zij daarin zelf een keus heeft, dat ze zelf mag kijken wanneer zij er klaar voor is, en dat dan dus te belonen met de clicker, kunnen we heel precies belonen, en kunnen we ook het exacte moment markeren. Met die aai of die kriebel ben je vaak al seconden te laat.
De clicker is ook super handig met rijden. Wat ik heel graag doe, ik geef een hulp door mijn zit te openen, mijn bekken te kantelen, en ze op die manier met de zitbeenknobbels naar voren te gaan, en als ik dan met een click het exacte moment waarop ik reactie krijg markeer, snapt ze ook dat dat de bedoeling is, en de beloning gekoppeld aan de click kan alles zijn. Een voertje is soms niet zo handig op dat moment, maar een aai, of een kriebel, altijd je stem, wel. En je maakt de beloning veel krachtiger, dat is wat het zo effectief maakt.
Dan is de motivatie niet meer om van de druk af te komen, wat negatieve motivatie is, maar motivatie om iets positiefs te verdienen, dus die is ook veel groter.

Humpiedumpie schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik kan echt alleen met paarden werken,

Volg je topic in stilte met veel belangstelling. Heel herkenbaar dit en wat knap dat je hier eerlijk voor uit komt en bij je standpunt blijft _/-\o_

Thanks <3

irmaz schreef:
Ik denk dat ze je nog wel flink zal verrassen zal daarin Als ik lees hoe snel ze alles oppakt.

Ze verbaast me echt elke dag met wat er nu weer geland is :j ze is zo slim <3

irmaz schreef:
Wellicht heb je daar iets aan voor jouw merrie want ik las eerder een trailer issue.

We zijn bezig met een strategie daarvoor. Uiteindelijk wil ik dat ze zichzelf laadt :j en dat gaat wel lukken ook. Maar daar moet ik even een puzzel voor gaan bedenken. Ze kan goed puzzelen.

pien_2010 schreef:
Want dat is wel zo met dit soort dames, je verveelt je nooit, veel aparte en grappige ontmoetingen krijg je en ze zijn erg grappig vaak zolang ze zelf ook weer snel stabiel zijn, zoals in dit geval.

Hilarisch verhaal weer :')

Ik was waarschijnlijk in stijl afgestapt, als in dat ik vlák had gelegen van het lachen :')

Rex_Rolfo schreef:
Avalanche81 schreef:

Oh die zaken vinden wij hier heel gewoon. Al heeft madame af en toe:

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 15:03

Ik kreeg nog de vraag hoe lang ik nu bezig ben. Ik weet niet meer van wie. Ik heb jullie in de eerste pagina's door 2 maanden nu heen genomen, en op dit moment zijn we actueel.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:18

Wat fijn voor dit paard dat ze bij jou terecht is gekomen, uit jouw verhalen spreekt zoveel begrip en liefde voor haar. Nu krijgt ze de kans om met jou zichzelf te ontdekken en zichzelf te zijn.

Zelfkennis is zo belangrijk als je een paard wil kopen, maar ook weten naar wie je wel of niet moest luisteren. Ik, toen nog onzekere ruiter, kocht 4 jaar geleden een bijna 15 jarige als eerste paard, omdat ik me op haar rug veilig voelde. Je wilt niet weten hoeveel commentaar ik toen (en nu soms nog steeds) heb gehad op haar leeftijd. Waarom ik geen jonger paard kocht, want deze was al oud. Kerngezond, ervaren, goed in conditie, volledig gekeurd en instructrice was enthousiast. Zo jammer...

Is overigens ook een enorm introverte die in eerste instantie haar mening niet liet blijken. Ik leerde van haar echt rijden en alles daar omheen, zij heeft van mij geleerd dat als ze haar mening laat weten, daarnaar geluisterd wordt en dat we dan samen een goede afspraak maken.
Krijg vaak complimenten dat ze zo goed los stil kan staan. Tsja, zij staat liever niet vast en dat mag van mij alleen als ze dan echt stil staat. Duidelijk en scheelt een boel gemopper aan beide kanten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 15:33

Het hoofdstel.

Enjoy :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 15:37

En ze leert inparkeren:

Dit vindt ze echt heel moeilijk, want ze is een erg beleefd paard, en normaal zal ze eerder uit je ruimte stappen dan erin komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:11

Geweldige filmpjes. Avalanche schrijven dat iemand klein is, of het zien, dat is toch wel wat hilarisch en ook wel een extra moeilijkheid. Waarom heb je in hemelsnaam zo'n groot paard gekocht? :=
Ik, met mijn 1.78 heb het juist andersom gedaan en paarden van net onder de 1.50 gekocht. Heerlijk handzaam maatje _O-

Ik vind ze ongelooflijk braaf, ongelooflijk relaxed en rustig overkomen. Ik moest echt heel erg om jullie lachen (positief hé), positief→ "die kleine turf→ met zo'n groot paard". Durf je daar echt op? Ik heb dus hoogte vrees en voor geen goud ga ik op zo'n reus zitten. _O-

Leuk bezig zijn jullie. Het is allemaal heel erg ontspannen, grappig→ daar hou ik van→ anders vind ik het niet leuk en ik vind Madammeke een hele lieve uitstraling hebben en ik weet het niet goed de formuleren want is meer een gevoelsmatig dingetje→ ik vind het een kleuter in een te groot lichaam. Misschien is ze daardoor ook wat misbegrepen. Het is nog een echt kleintje, maar zo komt ze oppervlakkig gezien niet over.

De persoon die erbij is vind ik ook relaxed overkomen en gezellig. Ook daar houd ik van. Maak het allemaal niet zo moeilijk en zwaar en dan doen jullie dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:00

Dat kleuterverhaal herken ik goed. Haar spanningsboog is heel kort. En is zo te zien snel afgeleid.
Ze zit in haar lichaamsenergie erg hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:18

Ze heeft wel echt de wauwfactor <3

Hoe zien jullie de toekomst met rijden? Als ze gewend is veel snoep te krijgen voor haar acties? Wanneer sla je wel-of niet over?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:01

Pien wat weet je het weer goed te verwoorden. Kleuter idd in een groot lijf.

Verder mooi bezig zo. Ze is idd knap.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 01:03

Pien, heb je goed gezien hoor. 't Is ook nog echt een kleuter, en onder dat stoere gedoe heeft ze stiekem een heel klein hartje. Eigenlijk is ze ook erg verlegen, en ze kruipt het liefst helemaal achter me weg, wat om logistieke redenen niet gaat :')

Ik hou van grote paarden. Ik hou van grote bewegingen, van die huuuuuuge uitgestrekte draf, van die galop....... geweldig. Ergens kan ik ook niet wachten om erop te gaan zitten, en ik weet dat ze er nog niet aan toe is he....... maar oh de verleiding is zo groot. Ik doe het niet.
Maar als ik haar zie lopen soms....... met spelen in de baan dan is de verleiding wel groot.

Klopt, Morgan, ze zit idd vrij hoog in haar energie nog. Ze vloeit het wel steeds meer af, en we hebben nu in de 'enge' paddock gewerkt ook. De andere paddock is veel minder eng. Je ziet het niet op de video maar er staan tonnen naast, en prikpalen en lint, en er lag ooit...... oh de horror...... een plastic zak!!!!

En dat was het andere leermoment. Ze moet leren te blijven nadenken, ook als dingen spannend zijn, kan ze toch leren nadenken en puzzeltjes oplossen, en dat doet ze super goed ook. Ze is nog maar 2 maanden van mij he....... ze heeft echt al zo waanzinnig veel geleerd in die tijd. We hebben nog wel wat steigers gezien, want ze doet dat ook graag voor de lol. De DA die keurde zei heel nuchter dat ze duidelijk een sterke achterhand heeft :+

Maar geen enorme reacties meer naar ons toe. En ze wordt eigenlijk steeds subtieler weer, ze duwt nu als ze wat engs ziet, haar neus tegen je arm, en zo zacht dat je het soms niet eens voelt, want ze is een beleefd paard :j en dan gaat ze pointen naar het enge, en moet ik gaan kijken, en we gaan samen kijken dan, en onderzoeken. Dat onderzoek is een serieuze zaak uiteraard :j

Maar ik vind het heel leuk dat ze dat nu doet. En ze gaat er nog altijd niet zelf heen, al wordt ze wel veel stoerder. Ze mag nu ook los over het erf lopen, wat ze erg leuk vindt, gaat ze zelf overal kijken :j

Mijn Vienna vroeger liep heel vaak los, die was waakpaard. Waken als in vlug een mens opzoeken als er iemand aankwam :) dat was erg leuk, vond ze zelf ook.
Madam mag nog niet los als er mensen komen natuurlijk, want we weten niet altijd hoe die mensen gaan reageren en wat dat dan doet met haar, maar op rustige momenten mag het. En dan gaat ze bij het groepje mutsen kijken, ruiken en gillen :') de doos :')

Evamarie schreef:
Ze heeft wel echt de wauwfactor <3

Hoe zien jullie de toekomst met rijden? Als ze gewend is veel snoep te krijgen voor haar acties? Wanneer sla je wel-of niet over?

Thanks <3 ik heb nog geen flauw idee om eerlijk te zijn. Ik denk dat ik het concept uitgestelde beloning nog wat verder uit ga bouwen ook, maar ik moet er nog over nadenken. Ze vindt aaien ook echt heel fijn, en stembeloning natuurlijk :D denk wel dat we daaruit gaan komen, maar de kans is best wel aanwezig dat ik ook daar voedselbeloning ga gebruiken.

Even voor de duidelijkheid, dit zijn allemaal dingen die met rijden te maken hebben, die ze nu leert. We zijn allemaal mini stukjes aan het leren, en dan komt het op zeker moment allemaal bij elkaar :j maar de mini stukjes zijn allemaal leuk.
Ik heb er al eens overheen gehangen vanaf een krukje, en dat vond ze ook leuk, want het was een knuffel <3 denk wel dat ze rijden ook echt leuk gaat vinden :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 01:10

Oh nog even, Pien: ja, we lachen ontzettend veel ook tijdens het werken :) het gaat met heel veel humor, heel liefdevol allemaal en heel geduldig. Ik wil ook echt vanuit de rust werken. Onze basis is rust. Werk moet leuk zijn. Het moet een spel zijn.
Ik wil niet met een verbeten gezicht op mijn paard zitten en rukken en dwingen en trekken.

Voor mij maakt de maat qua werk niet uit, ik doe niets op dwang, en zelfs al kan ik een hoofd naar beneden trekken, dan nog zal ik het niet doen. Ik vind zo verschrikkelijk belangrijk om paarden te laten kiezen. We hebben hier een democratie, geen dictatuur he _O-

Het deel met inparkeren ook. Dat zal haar straks in staat maken om te kiezen of ze bereden wil worden. Als ze geen zin heeft mag ze gewoon weglopen :) ik vind dat goed. Ik trek haar hoofd ook niet naar me toe als ze even afgeleid is. Dat gebeurt nu eenmaal. Ik ben zo leuk, dat ze heus wel terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 01:31

Bij wifi foto van de dag: de clicker, moet ik gelijk aan dit (jouw) topic denken :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 02:01

Oh wat goed :D ergens wil ik dit ook gaan uitbouwen, zodat we meer mensen kunnen gaan helpen en vooral meer paarden. Blije paarden overal in Nederland wil ik zien :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:03

Ik werk zelf eigenlijk niet echt met clickertraining of voedselbeloning. Ik ben dan altijd bang dat ze 'het' (wat ik op dat moment wil doen of aanleren) gaat doen omdat ze weet dat ze iets toegestopt krijg en niet zozeer omdat ze er oké mee is. Hetzelfde als een puppy afleiden met een snoepje wanneer de dierenarts een enting moet geven.
Nu, als ik er zo over nadenk, in de beginfase bij een paard zoals deze is dat misschien juist het doel. Gewoon aantonen dat mensen en werken met mensen fijn is, en of het kwartje dan volledig valt of toch net niet, dat komt later dan wel weer. Als ze nu in dit stadium maar gemotiveerd geraakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:14

Ik denk dat een voedsel beloning een mooie ingang is bij de echt "lastige" paarden.
Bijkomend voordeel van eten / kauwen is, dat het ontspant :)

Had bij die van mij ook een stuk makkelijker geweest in het begin, maar die heeft nooit veel om eten gegeven en nam in haar spanning ook niks aan, als ze te gespannen zijn dan willen ze niet eens iets lekkers :(:) Op het moment dat het zo'n beestje wèl lukt om een snoepje te pakken, is dat al een teken dat de spanning niet op zijn top zit, en vloeit het door het kauwen nog verder af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:47

Een beleefd paard is een subtiel paard wat iemands personal space herkent(erkennen is wat anders).
Het feit dat ze met een simpele aanraking je kan vertellen dat er wat aan de hand is betekent dat ze je goed kan lezen en dat ze je vertrouwd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:59

Leuk filmpje! Kan je ook mooi zien hoe geduldig je blijft als ze afgeleid om zich heen kijkt.

Gini schreef:
Ik werk zelf eigenlijk niet echt met clickertraining of voedselbeloning. Ik ben dan altijd bang dat ze 'het' (wat ik op dat moment wil doen of aanleren) gaat doen omdat ze weet dat ze iets toegestopt krijg en niet zozeer omdat ze er oké mee is. Hetzelfde als een puppy afleiden met een snoepje wanneer de dierenarts een enting moet geven.

Eigenlijk vind ik je voorbeeld nu net een moment dat een voerbeloning goed van pas komt. Een enting is geen dagelijkse kost maar wel noodzakelijk. Door het afleiden is het toch een positief moment.

Ik heb mijn paard in het begin altijd afgeleid met voer, een bak luzerne en wat wortels, als ze bekapt werd. Ze kon toen al keurig voetjes geven, had ze als veulen al geleerd, maar door de wat brute hoefsmid bij de opfok had ze veel spanning. Hoeven uitkrabben etc was geen probleem.
Door haar af te leiden had ze beduidend minder spanning en was het ook veilig voor mijn hoefsmid. Inmiddels heb ik geen emmer voer meer nodig. Ze is de spanning kwijt maar nu ze meer volwassen is kan ze zich sowieso ook langer concentreren.
Toen ze jonger was had ze het concentratievermogen van "een garnaal".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:06

Leuk dat je zo enthousiast met voerbeloning bezig bent *\o/*

Wat gebruik je als click? Ik hoorde in het filmpje geen click of geluid, maar sommige mensen doen een hele binnesmondse tongklak, die ik niet hoor :D . Werk je ook met een intermediate bridge?

Gini schreef:
Nu, als ik er zo over nadenk, in de beginfase bij een paard zoals deze is dat misschien juist het doel. Gewoon aantonen dat mensen en werken met mensen fijn is, en of het kwartje dan volledig valt of toch net niet, dat komt later dan wel weer. Als ze nu in dit stadium maar gemotiveerd geraakt.

Ik heb echt jaren niet met positieve bekrachtiging gewerkt, omdat ik echt precies hetzelfde dacht :j
Wat je met R+ heel erg merkt, is dat je stappen eigenlijk te groot zijn. Dan beloon je dus voor iets waar ze niet helemaal ok mee zijn en dan is het meer briben/afleiden inderdaad (wat soms ook gewoon prima werkt trouwens :D ). Het geeft je echt hele goeie feedback hoe klein je stappen eigenlijk moeten zijn.
Ik heb er zelf bijv. één die heel hard op iets engs afrent, dan schrikt en weer weg rent met de staart erop :+ . Dat beloon ik dus ook niet :') Ik beloon het stilstaan naast mij en er níet heen willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:39

pmarena schreef:
Ik denk dat een voedsel beloning een mooie ingang is bij de echt "lastige" paarden.
Bijkomend voordeel van eten / kauwen is, dat het ontspant :)

Had bij die van mij ook een stuk makkelijker geweest in het begin, maar die heeft nooit veel om eten gegeven en nam in haar spanning ook niks aan, als ze te gespannen zijn dan willen ze niet eens iets lekkers :(:) Op het moment dat het zo'n beestje wèl lukt om een snoepje te pakken, is dat al een teken dat de spanning niet op zijn top zit, en vloeit het door het kauwen nog verder af :)

Klopt, voedselbeloning werkt helaas niet voor alle paarden. Hercule deed er een moord voor en Polie als ze gespannen was, overstuur etc stopte met eten en gaf er ook niets om. Heel lastig. Gelukkig reageerde ze wel steeds meer op aanraking waarmee ze haar spanning ging afvloeien. Maar dat was zeker niet in de eerste drie maanden.

Dat zag ik ook in het fimpje. Madame is ongelooflijk alert (idem Polie) heeft een concentratieboog van een kleuter (Polie had dat ook) maar is wel degelijk alert. Dit soort paardjes staan altijd "aan" . Dat hoort erbij denk ik. Ze is al 9 jaar, dus leeftijd gaat ook helpend zijn want het zijn ook laadbloeiers. Hebben gewoon wat langer tijd nodig om in goed contact met hun mens te komen . (idem Polie) Waarschijnlijk heeft het merrie zijn daar ook mee te maken want mijn twee ruinen was ik eigenlijk al heel erg snel echt mee in contact. Polie duurde veel langer voordat dit intuïtief aanwezig was, zat veel meer werk aan.