Avalanche81 schreef:Ik kan echt alleen met paarden werken,
Volg je topic in stilte met veel belangstelling. Heel herkenbaar dit en wat knap dat je hier eerlijk voor uit komt en bij je standpunt blijft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:De combinatie van introversie, en haar sensibele, verlegen, maar hete karakter is wat dit zo ingewikkeld maakt, en tegelijk wil ik haar daar ook in respecteren. Zij is zoals zij is. Maar zij kan wel leren om beter met de wereld om te gaan, en tegelijk zal ik ook altijd rekening met haar moeten houden, en aanvaarden dat er dingen zijn die gewoon niet mogelijk zijn met haar.
Avalanche81 schreef:Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik
Citaat:Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking
Rex_Rolfo schreef:Avalanche81 schreef:Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik
Ik kan mijn paard beloven dat ze dáár niet bang voor hoeft te zijn![]()
Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking
tita schreef:Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden
Hoe en met wie kan ik dit aanpakken, kun je dit aanpakken?
oji schreef:Waar het volgens mij misgaat is dat mensen te snel denken dat ze wel toe zijn aan een jong paard doorrijden. Dat ze niet snappen dat al best een leuk stukje kunnen rijden op een ervaren paard, iets heel anders is als zelf de basis aan een paard meegeven, in alles. Rijtechnisch, opvoedkundig, paard een basis van zelfvertrouwen geven. Dat kun je een fokker niet kwalijk nemen. Het is volkomen logisch dat een fokker die voor de verkoop fokt, een kwalitatief zo goed mogelijk paard wil fokken, en volgens mij wordt er echt al wel veel met fokken naar het karakter gekeken, alleen gaat het daarna in de opleiding vaak de verkeerde kant op.
beestenfreak schreef:Wat fijn dat je dit proces op zo'n leuke manier deelt, het klinkt als een geweldig paard die even hulp nodig heeft om de weg te vinden in een wereld met rare wezens die vanalles van haar willen
beestenfreak schreef:Ik zie steeds meer trainers zoals jou tevoorschijn komen die rekening houden met de mening van het paard. Er begint echt een omslag te komen in de omgang met paarden en dat is hoognodig als we willen dat de paardensport blijft bestaan. Te lang roepen mensen al 'ik ben de baas, ze moeten maar luisteren en doen wat er van ze gevraagd wordt'. Zo heb ik, en met mij vele anderen, het ook geleerd en lange tijd gedaan. Maar het is niet nodig. Ze zijn bereid om alles te doen wat we vragen als we netjes uitleggen wat de bedoeling is. Voorheen was alles gericht op het controleren van het paard maar het is toch veel logischer en veiliger als we het paard leren om zichzelf en zijn/haar eigen emoties te leren controleren? Je kunt zo onwijs veel van ze leren als ze ruimte krijgen om hun mening te geven. En ja, dat is soms confronterend maar het kan zoveel opleveren.
Je bent goed bezig ts, jullie gaan vast een geweldig team worden
oji schreef:Heerlijk om te lezen dat een paard met een slechte start, een nieuwe kans krijgt en alle tijd. Ikzelf ben alleen geen voorstander om alles maar te belonen met snoep. Een aai, een kriebel en een beloning met stem zijn in mijn ogen net zo effectief maar maken ze veel minder verwend. Bij mij is het altijd, tijdens het werk belonen met stem, kriebeltje, aai en als het werk gedaan is een grote appel/peen of een lekkere bak slobber afhankelijk van hoe lichamelijk inspannend de training geweest is.
Maar goed, ik heb ook geen ervaring met clicker training, dus misschien maakt dat verschil. Ik vind het in ieder geval leuk om te volgen, want ook als mensen dingen anders doen als dat je zelf gewend bent, leer je daar enorm veel van. Er zijn altijd dingen waarvan je denkt, hé, misschien ook eens proberen als je weer eens ergens tegenaan loopt.
Humpiedumpie schreef:Avalanche81 schreef:Ik kan echt alleen met paarden werken,
Volg je topic in stilte met veel belangstelling. Heel herkenbaar dit en wat knap dat je hier eerlijk voor uit komt en bij je standpunt blijft
irmaz schreef:Ik denk dat ze je nog wel flink zal verrassen zal daarin Als ik lees hoe snel ze alles oppakt.
irmaz schreef:Wellicht heb je daar iets aan voor jouw merrie want ik las eerder een trailer issue.
pien_2010 schreef:Want dat is wel zo met dit soort dames, je verveelt je nooit, veel aparte en grappige ontmoetingen krijg je en ze zijn erg grappig vaak zolang ze zelf ook weer snel stabiel zijn, zoals in dit geval.
Rex_Rolfo schreef:Avalanche81 schreef:Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik
Ik kan mijn paard beloven dat ze dáár niet bang voor hoeft te zijn![]()
Voor de overige gekkigheid zijn de opties "zucht, heb ik weer" of wegkijken met een "ik hoor daar niet bij" uitdrukking
Evamarie schreef:Ze heeft wel echt de wauwfactor![]()
Hoe zien jullie de toekomst met rijden? Als ze gewend is veel snoep te krijgen voor haar acties? Wanneer sla je wel-of niet over?
Gini schreef:Ik werk zelf eigenlijk niet echt met clickertraining of voedselbeloning. Ik ben dan altijd bang dat ze 'het' (wat ik op dat moment wil doen of aanleren) gaat doen omdat ze weet dat ze iets toegestopt krijg en niet zozeer omdat ze er oké mee is. Hetzelfde als een puppy afleiden met een snoepje wanneer de dierenarts een enting moet geven.
Gini schreef:Ik werk zelf eigenlijk niet echt met clickertraining of voedselbeloning. Ik ben dan altijd bang dat ze 'het' (wat ik op dat moment wil doen of aanleren) gaat doen omdat ze weet dat ze iets toegestopt krijg en niet zozeer omdat ze er oké mee is. Hetzelfde als een puppy afleiden met een snoepje wanneer de dierenarts een enting moet geven.
Nu, als ik er zo over nadenk, in de beginfase bij een paard zoals deze is dat misschien juist het doel. Gewoon aantonen dat mensen en werken met mensen fijn is, en of het kwartje dan volledig valt of toch net niet, dat komt later dan wel weer. Als ze nu in dit stadium maar gemotiveerd geraakt.
pmarena schreef:Ik denk dat een voedsel beloning een mooie ingang is bij de echt "lastige" paarden.
Bijkomend voordeel van eten / kauwen is, dat het ontspant
Had bij die van mij ook een stuk makkelijker geweest in het begin, maar die heeft nooit veel om eten gegeven en nam in haar spanning ook niks aan, als ze te gespannen zijn dan willen ze niet eens iets lekkersOp het moment dat het zo'n beestje wèl lukt om een snoepje te pakken, is dat al een teken dat de spanning niet op zijn top zit, en vloeit het door het kauwen nog verder af