Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:00

Mijn telefoon is kapot gevallen, vandaar een wat late update (zonder foto's want die stonden daar ook op..)
Het ophalen ging van een leien dakje, hij liet zich zo pakken en liep netjes mee en in een keer de trailer op. Ook op de trailer geen pas verkeerd gezet. De lieverd.

Op stal aangekomen hebben we hem samen met een andere 2 jarige op de wei gezet zodat hij even "in quarantaine" staat en als hij een kinderziekte bij zich draagt het ook meteen op die andere overgaat zodat hij ook meteen alles gehad heeft :P

Ik schrok hoe slecht en scheef hij op zijn (achter)hoeven stond. Hij staat er werkelijk schots en scheef op en loopt er ook raar op. Maar hij heeft een week of 6 op stal gestaan dus ik denk dat het zachte stro icm te weinig beweging zijn hoeven zo gevormd heeft. Het is ook niet zo dat de smid van een opfok uitgebreid de tijd neemt om alles netjes en recht erop te zetten. Het is lopende band werk daar.
Hoop dat mijn smid hem weer recht op de hoeven kan krijgen, die had hij namelijk wel toen hij gebracht werd.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:08

Wat een vervelende dingen hebben jullie alsnog aangetroffen na het ophalen. Volgens mij gaat het ook om opfokplekken die verder goed bekend staan en niet om een hobbyboertje die dit er een beetje bij doet. Dan verwacht je toch niet echt zaken als luis, wormenbesmetting of niet/slecht uitgevoerde voetcorrecties. Of weinig beweging na castratie.

Ik zou even na laten kijken of hij geen last heeft van zijn castratiewond/litteken als hij inderdaad voornamelijk binnen heeft gestaan en weinig beweging heeft gehad. Kan namelijk ook verklaren waarom hij raar loopt achter en dus daarom slecht op z’n achterhoeven staat in plaats van slecht op achterhoeven en daarom raar lopen.

In ieder geval wel fijn dat ze weer thuis zijn en dat bij jullie allebei de reis goed is gegaan, floripori17 en Ania.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:07

3heath bij mij klopt dat inderdaad. Behoorlijk grote opfok met goede naam. Maar hier baal ik idd behoorlijk van.

Da gebeld die vertelde mij dat ze een epg van 1700 heeft terwijl ze normaal al ontwormen vanaf 200. Nu pramox en metacam voorgeschreven gekregen. Maar volgensmij is dat dus redelijk nutteloos tegenover spoelwormen dus daar word ik ook mooi gek van |o

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:59

floripori17 schreef:
3heath bij mij klopt dat inderdaad. Behoorlijk grote opfok met goede naam. Maar hier baal ik idd behoorlijk van.

Da gebeld die vertelde mij dat ze een epg van 1700 heeft terwijl ze normaal al ontwormen vanaf 200. Nu pramox en metacam voorgeschreven gekregen. Maar volgensmij is dat dus redelijk nutteloos tegenover spoelwormen dus daar word ik ook mooi gek van |o

Ik kreeg vandaag netjes een telefoontje van de opfok van mijn veulen, er is vanmiddag een spoelworm gevonden in de mest van 1 van de veulens dus ze ging ze meteen allemaal ontwormen.

Pyrantelembonaat is de werkzame stof tegen spoelwormen, morgen gaat mijn veulen ontwormt worden met Nematel...volgens meerdere DA is dit het ontwormingsmiddel die geschikt is tegen spoelwormen...zou nog even navragen of je niet beter die kan geven ipv equest pramox

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:52

Wat ben ik blij en dankbaar voor mijn opfokplekje als ik dit allemaal lees.

Hopelijk komt het met zijn voeten weer helemaal in orde, Ania!

Floripori, wat ontzettend balen. Niet fijn om meteen met zulke middelen in de weer te moeten. Hopelijk krijg je de wormbesmetting snel onder controle.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 23:59

Pfoi wat een verhalen ook weer. Ik hoop dat de wormbesmettingen snel weer onder controle zijn.. Ze kunnen er echt ziek van worden! Wel respect Floripori voor jouw doorzettingsvermogen.

Ik heb afgelopen woensdag foto's gemaakt van de hoeven.. -O-

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn smid wil hier gelukkig ook niet mee wachten en is er woensdag al om te beginnen met corrigeren.

Daarna komt de DA om inderdaad te kijken of hij verder wel oke is, na de opmerking van 3heathcliff5 maak ik me zorgen. Meteen ook maar op wormen controleren. Al heb ik er woensdag ook meteen een zware wormenkuur in gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:09

Wat slecht zeg Ania. Gelukkig heb je hem nu bij je en begint de hoefsmid met het corrigeren.

Ik ga mijn jonkie verkopen =(

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 02:02

Ania schreef:
Pfoi wat een verhalen ook weer. Ik hoop dat de wormbesmettingen snel weer onder controle zijn.. Ze kunnen er echt ziek van worden! Wel respect Floripori voor jouw doorzettingsvermogen.

Ik heb afgelopen woensdag foto's gemaakt van de hoeven.. -O-

Spoiler:
[ [url=m/JZqQMC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ASpYJG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn smid wil hier gelukkig ook niet mee wachten en is er woensdag al om te beginnen met corrigeren.

Daarna komt de DA om inderdaad te kijken of hij verder wel oke is, na de opmerking van 3heathcliff5 maak ik me zorgen. Meteen ook maar op wormen controleren. Al heb ik er woensdag ook meteen een zware wormenkuur in gedaan.

Jeetje, dat ziet er zeker niet uit. Fijn dat de smid woensdag al komt. Toevallig is het net de afgelopen tijd in mijn omgeving een paar keer voorbij gekomen dat een ruin best last bleek te hebben van de oude castratie littekens op. Dat het zoveel jaren na castratie nog hinder kan geven, had ik niet eerder echt bij stil gestaan. Dus vandaar dat ik het even onder de aandacht breng. Ik kan me voorstellen dat de huid meer gaat trekken als hij niet voldoende heeft kunnen bewegen tijdens het herstel. Overigens is het bij de ruinen in kwestie sterk verbeterd door het zachtjes en oppervlakkig soepeler masseren van de huid rond het litteken. Dat is in ieder geval wat ik van de eigenaren heb vernomen. Dus meer iets om even alert op te zijn en om mee te nemen terwijl je de oorzaak van zijn loopje probeert te achterhalen. Succes bij de smid en DA deze week

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:37

Nou zeg dat, wat een verhalen.
Ik knijp echt in mn handjes hoor, heb zo'n goede plek, solana word zo goed verzorgd en in de gaten gehouden.
Geen wormen gelukkig, t is een klein groepje van 3 en de schuilstal word dagelijks gemest.
Als ik jullie verhalen zo lees, echt niet leuk, hopelijk is snel alles weer onder controle.

Solana doet t goed, ruim 10 maanden oud inmiddels, tijd vliegt.
Vorig jaar niet, toen was t wachten wachten tot ze geboren werd want we wisten niet wanneer kira gedekt was, pfff als ik daar nog aan terug denk

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:22

Hier de naarling behandeld, geschoren én ontwormd onder begeleiding van metacam. En ondertussen probeer ik haar wat te ondersteunen met brok en een beetje tijmsiroop tegen het hoesten. Arm kind had goed last

Afbeelding

Afbeelding

Kim van wat ik weet is het pyrantel of fembendasol... Ik ben nog in discussie gegaan maar had alles behoorlijk hoog zitten door mijn andere merrie die misschien met placentitis rondloopt... Dus na de discussie opgegeven en de moxidectine maar gegeven. Er zijn wel al aardig wat wormen uitgekomen.. maar of alles eruit gaat komen....

Ania jeetje wat een wanpraktijken.... Dit is wel heel erg ook..

Ik ben goed afgekickt van het zetten in een opfok....

Rianne fijn dat het bij jou wel soepel verloopt!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:39

Kan ik me.goed voorstellen floripori.
Wat een ellende, arm dier

Oef, niet te hopen dat je andere merrie placentitis heeft, das echt oliebol!!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:04

Oei Ania, die staat inderdaad echt slecht op zijn hoeven... fijn dat de smid morgen kan komen!

En ook al zo'n ellende bij jou Floripori. Hopelijk knapt ze snel op!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:10

Hopelijk is de kleine snel weer helemaal de oude floripori en sterkte met je merrie

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:21

Nou, ik kan ineens goed begrijpen dat mensen niet zo staan te springen om een opfok... Ik was al erg blij met mijn plekje, maar na al deze verhalen wordt ik dan alleen nog maar meer. Ik betaal in verhouding dan toch graag dat beetje extra voor die enorm goede controle en communicatie. :j

Op het moment dat ik toevallig wat spoelwormen in de mest zag in de weide heb ik dit gecommuniceerd waarna oprecht hetzelfde moment nog actie werd ondernomen met de dierenarts. Mij werd gevraagd of ik mijn veulen ook nogmaals ontwormt wilde hebben (blijkbaar zijn er mensen die daar problemen mee hebben?).

Ania, wat enorm fijn dat je hoefsmid in ieder geval wel met je meedenkt en snel tot actie overgaat. Maar jeetje, wat een deuk in je vertrouwen moet dit zijn. :(:) Fijn dat hij daar nu weg is en dat je de mogelijkheid hebt om nu zelf alle acties weer te ondernemen.

floripori, jeetje.. Ik lees mee in het DBT 22, maar jij krijgt het ook allemaal tegelijk zeg... Hopelijk knapt de kleine nu snel op, valt alles rondom Bell mee en kun je dan weer gaan genieten van je toppers.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:26

Zonnebloem92 : Waarom ga je verkopen?

3heathcliff5 : Goeie tip van die massage, ik zal het ook met de DA over hebben! Ik vind het zo ongelooflijk sneu voor hem dat hij sinds hij van mij is hij het zo slecht heeft gehad. -O-

Rianne1807 : Je mag inderdaad in je handjes knijpen met je opfok! Ik denk dat ik nooit meer voor zo'n grote opfok ga, hoe makkelijk dat ook lijkt.

floripori17 : Dat geschoren staat haar wel goed! En meteen een mooie les voor later ;) Je zou haar ook fenegriek (van de kruidenbaron bv) kunnen geven, helpt tegen hoesten en is goed voor de algemene weerstand!

ApplePapple : Ik ben heel blij met mijn smid, hij denkt mooi mee en is sowieso heel goed met hoeven en omgang met paarden!

Selente : Ja ik snap je helemaal! Ik moest nu na de aankoop snel handelen en er zijn niet veel opfokbedrijven die nog even een 2-jarige hengst toe willen voegen. Ik moet wel zeggen dat ik (hij) ook gewoon echt heel veel pech heeft gehad. Ik ga uit van het goede van de mens en ik denk echt dat de opfok zijn best deed om het voor zon groot bedrijf toch heel goed te doen.

Dank voor jullie lieve en meelevende reacties! Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:30

Wat een ellende hier, hopelijk komt iedereen er weer bovenop!

Ik ben erg blij met mijn plekje, ontwormen en hoefsmid zijn voor mijzelf, dus kan dat zelf mooi bijhouden. Ze krijgt echt onbeperkt ruwvoer en staat in de winter in een grote schone stal en komt er lekker uit in de paddock met haar vriendin.

Per 1 januari gaan ze stoppen en dit najaar moet ik dus opzoek na een nieuw plekje.. Ze word dat jaar dan 3, dus weet ook nog niet zo goed wat wijsheid is. :7

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:32

kevinsky schreef:
Wat een ellende hier, hopelijk komt iedereen er weer bovenop!

Ik ben erg blij met mijn plekje, ontwormen en hoefsmid zijn voor mijzelf, dus kan dat zelf mooi bijhouden. Ze krijgt echt onbeperkt ruwvoer en staat in de winter in een grote schone stal en komt er lekker uit in de paddock met haar vriendin.

Per 1 januari gaan ze stoppen en dit najaar moet ik dus opzoek na een nieuw plekje.. Ze word dat jaar dan 3, dus weet ook nog niet zo goed wat wijsheid is. :7

Lekker naar huis halen, kun je poetsen, wandelen, grondwerken, enz. Heb je alleen maar profijt van straks als je gaat inrijden.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:35

Dat is dus HET probleem! We hebben één stal te weinig en helaas niet de mogelijkheid om er eentje extra bij te bouwen. Anders was de keuze voor mij wel makkelijk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:36

@ania: ik mis het rijden meer dan ik dacht, en helaas is het niet haalbaar om er een paard bij te kopen.
Nu ben ik ook niet tevreden over de opfok en is er nergens anders plek en mijn kinderen hebben nu ook rijles en vinden het steeds leuker.
Dan hoop ik liever een leuk paardje of pony die geschikt is voor het hele gezin. Want dat is hij straks sowieso niet (te jong en te groot).
Maar vind het wel lastig, hij is zo leuk en mensgericht.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:38

Zonnebloem92 schreef:
@ania: ik mis het rijden meer dan ik dacht, en helaas is het niet haalbaar om er een paard bij te kopen.
Nu ben ik ook niet tevreden over de opfok en is er nergens anders plek en mijn kinderen hebben nu ook rijles en vinden het steeds leuker.
Dan hoop ik liever een leuk paardje of pony die geschikt is voor het hele gezin. Want dat is hij straks sowieso niet (te jong en te groot).

ja ik begrijp het helemaal! Je hebt een jonge fries toch? Daar is zoveel vraag naar die ben je zo kwijt! Weet je al waar je dan naar op zoek gaat?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:52

Selente schreef:
Nou, ik kan ineens goed begrijpen dat mensen niet zo staan te springen om een opfok... Ik was al erg blij met mijn plekje, maar na al deze verhalen wordt ik dan alleen nog maar meer. Ik betaal in verhouding dan toch graag dat beetje extra voor die enorm goede controle en communicatie. :j

+1 :D :')

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:34

Jeetje wat een verhalen. Om echt bang te krijgen. Ik snap niet dat mensen zo kunnen omgaan met dieren, of het zo ver laten komen.

Riverdale staat heel kleinschalig, ik krijg regelmatig een foto doorgestuurd en hij voelt er zich duidelijk goed!!

Afbeelding

Planning is eind dit jaar castreren en begin volgend jaar naar huis halen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:59

Fijn Webster dat hij zich daar goed voelt!

Ik heb vandaag met Moos foto's gemaakt. Volgende week word ze alweer 1!
Op het grasland, nou haflinger en gras. Probeer dat hoofd maar eens omhoog te houden :+

Ze staat sinds vorige week ook alleen in een stal want in de loop stal was ze zich al langere tijd door de voer hekken heen aan het duwen waardoor ze al schuur plekken had. Maar nu past het bijna niet meer en zat ze best klem, ik vond het zo eng worden dat ze dan nu toch apart mocht voor een paar weken...
Afbeelding

Op deze foto zie je de kalen plekken nog wel wat maar gelukkig groeit het nu best goed aan. (Ik was al weken met vaseline aan het smeren...)
Ik hoop echt dat er later niks van te zien is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:58

Ania schreef:
Zonnebloem92 schreef:

ja ik begrijp het helemaal! Je hebt een jonge fries toch? Daar is zoveel vraag naar die ben je zo kwijt! Weet je al waar je dan naar op zoek gaat?

Ja een fries hengstje dus hopelijk vind ik gauw een fijn plekje voor hem.
Ik kijk nu naar een haflinger of een pre, liefst een beetje D/E formaat aangezien ik zelf ook niet groot en zwaar ben.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:50

Wat een verhalen allemaal..

Jeetje Ania, wat een nare gang van zaken! :oo Fijn dat hij bij begint te komen! Super fijn ook dat de hoefsmid goed meedenkt maar wat een zorgen gelijk zo..

Wat is de reden dat je haar naar huis gehaald hebt Flori? Wel balen van de luis en wormen.. bah! Hopelijk is ze er snel vanaf!

Durf het bijna niet te zeggen maar hier gaat het gelukkig super goed. Laatst foto’s gekregen, na 2x een speurtocht afgelegd te hebben door 200 á 300 foto’s had ik d’r gevonden, onder de modder omdat er geen sneeuw ligt maar wat ziet ze er goed uit! Helemaal blij met de update! <3

Afbeelding

Afbeelding