Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:43

Goed dat je een stap op de plaats hebt gedaan. Leuk dier!

Gaat het goed Muze? Is hij al helemaal gesetteld op stal in de groep?

Wij maken hier ook kleine stapjes met de vliegenspray. Leuk is het niet, maar ze is al niet meer hysterisch :+
Verder wandelen we af en toe.
En is ze lekker paard in ons pradijsje <3
Oh en ze groeit. Ze is wel echt een overbouwd sprietje nu :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 15-08-21 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 19:46

Ja. Alleen tussen zijn benen vindt hij nog spannend. ( bij achterbenen).
En als ik bewegingen net iets te groot maak is hij soms wat schrikkerig, ik denk ook echt dat het brandmerken van hem toen hij veulen was met enige brute kracht gedaan is en hij was toen ik
M kocht ook echt heel kopschuw.
In de groep is hij helemaal gesetteld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:55

Komt hij echt uit Frankrijk? Heftig dat brandmerken. Kan me voorstellen dat ze daar mentaal wel wat van overhouden. Maar jullie gaan wel stappen vooruit. Dat is het belangrijkste!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:56

@Fillis een paar maand pauze op deze leeftijd is echt geen ramp. Goed dat je het niet overhaast.
Ik kreeg vandaag het heugelijke nieuws dat de uiterwaarden weer open zijn en de paarden weer gebracht mogen worden. Dus donderdag verhuist Pleun weer naar de uiterwaarden tot (hopelijk) half november. Die maand dat ze nu bij stal is geweest zijn we lekker met haar aan het werk geweest, ze is een keer of 3 bereden en we hebben 1x per week met haar gewerkt aan de dubbele lijnen om er wat beter een stuur op te krijgen, al met al heeft ze het echt super gedaan en straks kan ze alles weer verwerken.

Edit: dit was de eerste keer dubbele lijnen:

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 20:01

Oh wat een leuke foto!
Die lange lijnen is leuk he? Althans… ik vind het wel erg leuk haha.
Blijft je paard nog lang in de uiterwaarden?

Daihyo ja, heeft bijna een jaar in frankrijk gewoond inderdaad

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:03

Laat ik me hier ook maar melden. Project 3 jarig springpaard. Beetje rare tante. Ze is baas is de kudde maar loopt niet voorop. Ze springt naar enge dingen toe ipv weg. In de omgang inmiddels schaapmak en onwijs gek op een beautybehandeling. Alles kun je uit de kast halen maar zolang ze aandacht krijgt staat ze volop te genieten.

Onder het zadel nog heeeeeel ril dus nog beperkt tot stappen aan de hand. Ze zoekt heel veel steun bij de begeleider.

Aan de longe ook redelijk onzeker maar niet stout. Mooi projectje om mee te gaan lange teugelen; dan moet ze voorop en hopenlijk wordt ze daar zelfverzekerder door.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:04

Daphara: Oh super dat filmpje! Wat enorm braaf. Leuk dier ook :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:44

@Muze, ze mag er sowieso tot eind oktober blijven lopen en misschien november ook nog, even afhankelijk van de waterstand. Maar het is zo’n geweldig plekje (lees uitgestrekt natuurgebied), dat ik haar daar echt zoveel mogelijk wil hebben lopen nu ze nog jong is en niets “moet”.

Daihyo schreef:
Daphara: Oh super dat filmpje! Wat enorm braaf. Leuk dier ook :j

Ja dit filmpje is zelfs van de eerste minuut nadat ik niet meer aan de voorkant mee liep, zodra het kwartje viel, was het heel goed te doen voor haar. Ze lijkt trouwens niet zo heel groot op het filmpje, maar mijn bijrijder die haar longeert/ment is bijna 1.90 m en Pleun is nu 1.77
Ik ben zelf ook 183, dus het vertekend altijd. Voor de gein laatst foto’s met stalgenootje gemaakt om de maat/verhouding wat duidelijker in beeld te krijgen.

Afbeelding

Het meisje dat er op gereden heeft weegt nog geen 50 kg en ondanks dat ik weet dat Pleun in theorie echt wel meer gewicht mag dragen, wil ik haar nog niet te veel belast hebben en gaat het mij voornamelijk om de ervaring.

Ik heb ook deze maand een zadel voor haar op maat laten maken, het is het “oude” zadel van mijn ruin, die een jaar na aankoop al niet goed meer op zijn rug lag en voor hem niet meer goed passend gemaakt kon worden. Dus Duke kreeg een nieuw zadel en dit zadel is kostenloos terug gestuurd naar Engeland en daar helemaal aangepast voor Pleun. Zadelmaker heeft hier nog de laatste aanpassingen gedaan, want er moest alweer een groter kopijzer en iets wat andere opvulling in dan afgelopen winter opgemeten was.
Wel fijn om er nu een ruiter op te zetten met een perfect liggend zadel, toch beter dan prutsen met een zadel die eigenlijk voor mijn ruin is en dan allemaal pads er onder te moeten leggen om het een beetje passend te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de eerste keer los…

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:08

En het eerste galopje onder het zadel is een feit! Zo trots op mijn kleine reus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:14

Bijzonder moment!

Mijn gup heeft vandaag kennis gemaakt met het fenomeen pennymeisje <3
Hoeven krabben hebben we even samen gedaan, maar verder was ze super braaf. Goed om ook met kids vertrouwd te raken. Al is ze echt zo makkelijk. En was dit niet een heel klein kind :D
Ze zit ook weer lekker in een groeistuip. Hoe bedoel je overbouwd :+

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:23

Ach wat sxhattig. Best een heftig ding om te leren, die pennymeisjes.

Die van mij is dit weekend twee keer meer geweest naar het bos. Alleen eerste keer was helaas wat te druk. Allemaal auto's, mountainbikers, motoren, buggys en gillende kinderen bussen vol :')

Dus dag erna even een plekje gezocht wat rustiger plekje gezocht zodat we gauw het bos in konden. Mn ruin was mee ohz en ik liep met mn jonkie. Keurig voorop, heel stoer. Kan echt niet wachten tot hij mee kan ohz. Nog ff wachten.
Tot die tijd mag ie mee aan de hand. Ook leuk. Alleen pittig voor mij :') ze lopen best snel die gasten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:03

En als handpaard terwijl je op je paard zit is geen optie?

Dit pennymeisje was heel rustig en lief, dus dat was een super oefening. Heb eerst gekeken hoe ze met mijn haflinger was, maar dat ging super. Dus toen mocht ze de kleine gup ook wel poetsen :D

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:18

@Daphara: Fijn dat ze weer naar de uiterwaarden mag. En de filmpjes zien er fijn uit :)

@Daihyo: Ik vind het echt hilarisch soms als ze zo aan het groeien zijn. Die van mij heeft momenteel te lange benen voor z'n nek :') Fijn voor hem dat er heuvels zijn.

@Hutcherson: fijn zeg! Kan niet wachten totdat ik ook met die van mij lekker in het bos kan wandelen!

Die van mij stond afgelopen weekend in de wei met een dikke bult bij z'n oog en rondom z'n oog zag het er erg geïrriteerd uit. Gezien er een ader gesprongen was denk ik dat ie zich heeft gestoten of een trap had gehad, maar wilde het toch even laten checken door de DA. Vind ogen altijd een beetje spannend. Maar ja, dan moet hij naar stal. En hij heeft zich gewoon niet laten pakken .. Ze zijn anderhalf uur bezig geweest zei de stalhouder.. Nu heb ik dat wel geoefend de laatste tijd omdat ik merkte dat hij weg liep voor het halster, maar goed, ik kom hooguit 2 keer per maand. Gelukkig lijkt zijn oog nu zelf wel beter te worden, dus waarschijnlijk inderdaad een trap gehad of gestoken door een beest. Maar dat hij zich niet laat pakken is niet handig. Voordat hij bij mij kwam zijn er veel spannende dingen gebeurd nadat hij vastgeklikt was aan een halster (tandarts, transport, verhuizen, verhuizen naar andere wei). Dus hij heeft waarschijnlijk zo iets van: joe, ik blijf lekker hier!

Maar fijn nieuws! Heb ik een fijn plekje bij mij in de buurt gevonden voor hem, dan kan ik zelf dagelijks komen. Hij komt met een paar andere jonge arabieren te staan, waarvan één dezelfde vader heeft. Dat vind ik wel leuk. Er waren echt wel wat gelijkenissen.

Dan kan ik ook fijn dit soort dingen goed oefenen. Hij mag ook wat aankomen. Daarom ben ik alvast aan het oriënteren of bijvoeren een optie is. Laat 'm sowieso even checken door de DA als hij is verhuisd en een beetje gesetteld, maar hij is ontwormd volgens schema en hij is echt enorm gegroeid in de laatste 3 maanden. En hij was al niet dik toen hij bij mij kwam omdat hij dus last van z'n tanden had gehad (hij is dus ook niet afgevallen, hij is gewoon dun gebleven).

Heeft iemand misschien nog tips of goede bronnen die ik kan raadplegen voor het bijvoeren van jonge paarden om ze een beetje dikker te krijgen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:25

Die van mij kwam mooi aan op luzernebrok, icm Vitalbix breed&grow. Ontworming is belangrijk inderdaad, anders voer je voor niks.
Maar ik ben absoluut voorstander voor aankomen op ruwvoer, vandaar dat ik gekozen heb voor luzerne. En een brokje is voor ons wat praktischer. Ze kauwt haar voer al prima, is zelfs een wat trage eter. En van het brokje hoef ik maar een halve schep te geven om een halve kilo te voeren. Terwijl je bij losse luzerne dan veel meer moet voeren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:32

Inderdaad Luzerne(brok) en Vitalbix Breed &Grow heb ik altijd gegeven. Ook is het wijs je voordroog/hooi te laten testen om te kijken welke voedingsstoffen er wel of niet in zitten.

Onbeperkt ruwvoer is sowieso erg belangrijk, maar dan moet dat ruwvoer wel bevatten wat ze nodig hebben en de enige manier om daar zeker van te zijn is testen.

Nou is mijn 4 jarige daarmee prima op gewicht te houden maar mijn nu 8 jarige heb ik best problemen mee gehad om hem op gezond gewicht te houden toen hij zijn “na” groeispurt kreeg. Als 5 jarige hengst gekocht op 1.73 m en laten castreren, daarna besloot hij nog even in anderhalf jaar door te groeien naar 1.79 m en was hij altijd veel te mager. Bij hem ben ik begonnen met slobber in het voorjaar van 2020 met 2x daags 2,5 schep met 10 liter water.
Hij krijgt nu nog steeds 1x daags 1 schep (met 4 liter water).

Ik mix de droge Slobber ingrediënten zelf in een grote kruiwagen en bewaar het daarna in een grote 70 liter ton. Een deel is bij mij een normale emmer, maar als je een kleinere ton hebt, is een kleinere emmer aan te raden.

1,5 deel - Hartog Luzerne los
1 deel - Pavo Fiberbeet
1 deel - Pavo Speedibeet
0,75 deel - Vitalbix nutrimash
0,5 deel - Muesli (verschilt per seizoen/ activiteit welk soort)
0,5 deel - Gavo Sojaschoot

Door elkaar mixen, in de ton en dan dagelijks geven als slobber.
In het begin toen hij echt goed moest aankomen kreeg hij er nog 100 ml lijnzaad olie over elke voer beurt heen, maar dat hebben we afgebouwd toen hij op gewicht begon te komen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:30

Bedankt voor de tips! Kan ik mij vast inlezen. Luzerne en lijnzaadolie was ik inderdaad al veel tegen gekomen. Ik vind het sowieso erg interessant, voeding etc. voor paarden. Voor mezelf niet, dan doe ik het niet zo goed :'). Maar ik ben blij dat ik er straks zelf over kan beslissen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:50

Daihyo schreef:

Dit pennymeisje was heel rustig en lief, dus dat was een super oefening. Heb eerst gekeken hoe ze met mijn haflinger was, maar dat ging super. Dus toen mocht ze de kleine gup ook wel poetsen :D

Handpaard gaat hem niet worden. Meneer blijft gewoon staan. Blaren op de hand

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:39

LunarEclipse schreef:
Bedankt voor de tips! Kan ik mij vast inlezen. Luzerne en lijnzaadolie was ik inderdaad al veel tegen gekomen. Ik vind het sowieso erg interessant, voeding etc. voor paarden. Voor mezelf niet, dan doe ik het niet zo goed :'). Maar ik ben blij dat ik er straks zelf over kan beslissen!

Ik zou dan beginnen met zelf slobber mixen van Speedibeet met gewone luzerne en wat lijnzaadolie toevoegen in het water.
De lijnzaadolie wel eerst in een week of twee rustig opbouwen, anders gaat die aan de diarree.

Als basis is dat een prima combinatie voor een jong paard om wat aan te komen. Als je niet genoeg vooruitgang ziet na 1 maand, dan kun je ervoor kiezen om meer te geven of bijvoorbeeld wat nutrimash toe te voegen, maar een paard die nog geen echte arbeid verricht heeft niet echt veel meer nodig.

De Sojaschroot in mijn slobber is voor de spier opbouw, de nutrimash voor de smaak en extra voedingsstoffen, de muesli is echt puur voor de smaak. Maar goed, die van mij krijgt de slobber al ruim anderhalf jaar en is de smaak soms wat zat, dus wissel ik de toegevoegde muesli af om het interessant te houden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:49

Hutcherson schreef:
Daihyo schreef:

Handpaard gaat hem niet worden. Meneer blijft gewoon staan. Blaren op de hand

Leren meelopen met de fiets?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:24

Die van mij hebben arm hooi. Na een hele zoektocht heb ik eindelijk geschikt hooi gevonden. Mn ruin wordt gauw dik dus wilde hem beschermen. Jonkie heeft natuurlijk wel vitamine etc nodig maar voer dat liever apart bij dan dat mn ruin steeds op dieet moet.
Beide krijgen vitalbix, hangen zoutbblokken en mineralenblokken.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:35

Dankjewel Daphara, voor alle tips. Iets voor de smaak is denk ik ook wel handig. Hij is nog niet gek veel gewend qua eten naast brokken, hooi en gras en volgens mij is hij ook wel een beetje kieskeurig. Als ik met paardensnoepjes aankom die hij niet kent dan haalt hij z'n neus er voor op. Of hij neemt het nog wel in z'n mond maar spuugt het meteen weer uit :'). Wortels moest ie even aan wennen maar is hij nu gek op.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:37

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:41

Succes! Vergeet ook niet de vitamines en mineralen naast de fibrebeet. Dat is overigens prima voor de darmen en om aan te zetten. Maar vitamines en mineralen en sporenelementen zijn ook belangrijk :j

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:59

Thanks Daihyo!
Ja, daar had ik inderdaad nog aan gedacht. Op z'n nieuwe stal is er sowieso brok beschikbaar waarbij op gelet is dat het voldoende vitamines,mineralen en sportenelementen bevat. Hij komt ook 24/7 op het gras te staan tenzij het land vanwege het weer te slecht is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:12

Ah super!