Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne0252

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:53

Wat een gave die Willem!!!

Ik heb via marktplaats een tweedehands zadel gekocht, toevallig nog bij mij in het dorp. Ziet er echt top uit voor het geld dat ik er voor betaald heb! Het plan was hem alleen te gebruiken voor het laten wennen, maar hij ligt best goed dus als er de volgende keer een zadelmaker op stal is laat ik die even kijken. Wie weet kan ik deze nog iets langer gebruiken.

Mocht dat niet het geval zijn zit ik te kijken naar een LeTek van Tekna of een Kent en Masters. De LeTek is iets liever voor m’n portemonnee... :p

Een bbp is een no go voor mij, wordt hartstikke onzeker van zonder zadel rijden en ik ben een stijve hark _O-

Wat een bekkie van Bo, te schattig. Die van mij is ook al zo’n varkentje met slobber.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:41

rayoow schreef:
Voor Willem heb ik nu een kunstof aanpasbaar zadel van tekna.

Bevalt dit zadel? Mijn zadelmaker handelt o.a. in dit merk en ik zit eraan te denken om hier voor te kiezen als het hem zal passen.

Verder zit ik er ook over te denken om het ruitermak en zadelmak maken apart aan te pakken. Ik heb een bbp waar ik heel stevig op zit (beter dan op de meeste zadels... := ), en in geval van nood is het dan een stuk makkelijker om eraf te springen, en je kan ook niet in beugels blijven hangen o.i.d. Plus het is een stuk comfortabeler voor het hangen.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:36

Wij wachten ook nog even met bitjes voorlopig. Caya was al een tijdje gekke bekken aan het trekken en overal op aan t bijten. Dat ze last had van het wisselen was dus wel duidelijk. En ja hoor, vandaag hing er één los in t bekkie! Kon hem er zo uit wippen. Ze was daarna zichtbaar opgelucht en blij!

Afbeelding

Afbeelding

Qua zadel heb ik een freeform classic op de kop getikt. Deze heeft ze laatst al even op gehad en gaf geen kick. Als we gaan rijden zoek ik er een goede pad met inlages bij en laat ik het geheel nog eens checken door een boomloos zadel passer.
't mooie van dit zadelt is dat het meegroeit en dat het zit als een huis! Ik weet nog niet of ik er zelf op ga of dat ik het samen met iemand ga doen, ik kijk gewoon hoe het gaat tussen ons op de grond en hoe ze verder reageert, volg vooral m'n gevoel daarin.

Afbeelding

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:00

Fillis schreef:
rayoow schreef:
Voor Willem heb ik nu een kunstof aanpasbaar zadel van tekna.

Bevalt dit zadel? Mijn zadelmaker handelt o.a. in dit merk en ik zit eraan te denken om hier voor te kiezen als het hem zal passen.

Verder zit ik er ook over te denken om het ruitermak en zadelmak maken apart aan te pakken. Ik heb een bbp waar ik heel stevig op zit (beter dan op de meeste zadels... := ), en in geval van nood is het dan een stuk makkelijker om eraf te springen, en je kan ook niet in beugels blijven hangen o.i.d. Plus het is een stuk comfortabeler voor het hangen.

Tot nu toe bevalt het zadel. Heb nog niet op deze gereden maar wel eens bij iemand andzrs uitgetest en zat goed

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:19

oeoe een barepack.. nee das niks voor mij.

zo te lezen de meeste paarden braaf zo te lezen.
ik zit ff met een uitdaging en ben op zoek naar tips.

mijn paard is super braaf. wel wat afwachtend, maar hij vertrouwd mij en dat is super leuk te zien.
vandaag de kinderen mee (iets met lockdown) en als hij het spannend vond bleef hij netjes bij me.

ik wil hem graag opmeten. vastsgezet. stok gepakt, paard in paniek (snap ik op zich wel) 2x gaan hangen (los buiten en komt zo weer terug lopen, da's wel lief). chabrakje op doen is spannend. hij probeert dan alle kanten op te lopen. staat vast,dus komt niet ver. maar ik krijg de rust er niet in. deken idem dito. dekje en deken zijn zachte / slappe dingen dus dat lukt, maar ik zou niet weten hoe ik een zadel er rustig op krijg. als t moet zal t vast lukken, iemand paard vast en snel zadel er op en meelopen, maar dit wil ik niet. ik wil dat het paard het accepteert ipv dat ik het hem opleg.

iemand tips hoe ik dit moet aanpakken? laatst zweetdeken al even opgelaten, maar eenmaal op, dan is het geen probleem meer. het is meer het er op leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:30

Met de meetstok heb ik laatst ondervonden dat meerdere paarden dit eng vinden. 2 weken terug 2 paarden opgemeten die beide al jaaaren gereden worden en doodbraaf zijn. Ook die 2 vonden de meetstok doodeng. 1 hand naast het oog gehouden zodat ze de meetstok niet kon zien en rustig op kunnen meten.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van veel oefenen en geduld hebben. Leren dat je hem overal met het dekje kan aanraken net zoals je borstelt. Verder zou ik hem dan juist niet vastzetten maar samen met iemand in de bak aan het werk gaan. Mocht die in paniek raken hangt die zichzelf tenminste niet op.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:31

Al geprobeerd te aaien met bijvoorbeeld zadeldek? Naar hem toe bewegen maar niet erop leggen, lekker ermee aaien en bij enige ontspanning (of in dit geval niet weg willen lopen) weghalen. En opnieuw. En opnieuw. Tot het aanraken van zadeldek geen probleem meer is. Dan al aaiend op rug leggen en meteen weer eraf. Zo opbouwen. Approach and retreat methode ben ik zelf altijd erg fan van.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:32

Joltsje ik geef altijd veel snoepjes tussen door of een wortel. Zal niet iedereen de goede manier vinden maar werkt hier altijd goed.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:34

Eerst kennis laten maken met wat je op de rug wil leggen wil soms weleens helpen. Laten neuzen etc.
Ik heb zelfs met het zadel het paard overal geaaid :D
Als de rust er dan is steeds een stapje verder.
Ik zou niet verder gaan met iets opleggen als je onrust merkt, dan schiet het zijn doel voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:40

Kimvicious schreef:
Al geprobeerd te aaien met bijvoorbeeld zadeldek? Naar hem toe bewegen maar niet erop leggen, lekker ermee aaien en bij enige ontspanning (of in dit geval niet weg willen lopen) weghalen. En opnieuw. En opnieuw. Tot het aanraken van zadeldek geen probleem meer is. Dan al aaiend op rug leggen en meteen weer eraf. Zo opbouwen. Approach and retreat methode ben ik zelf altijd erg fan van.

Zo heb ik het inderdaad ook geleerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:43

_lauraaa_ schreef:
Kimvicious schreef:

Zo heb ik het inderdaad ook geleerd.

Zo heb ik het ook gedaan. Al heb ik haar al dekjes opgelegd vanaf dat ze 2 weken oud was :') maar het zadel was de eerste keer ook heeeel eng. Gewoon haar rustig overal met het zadel aangeraakt en toen was het ok en vond ze het niet eng meer.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:45

Inderdaad het paard eerst aan het nieuwe laten wennen. Van voren het paard met het nieuwe ding benaderen, en niet van schuin links of rechts. Vervolgens te werk gaan zoals Kimvicious aangeeft.

Zelf zou ik hem niet vastzetten, maar dit doen in een logeercirkel of afgezette rijbak. Dan kan je meelopen als hij het spannend vindt en zodra hij stil gaat staan de druk er weer vanaf halen. Dit is voor het paard vele malen minder stressvol dan constant tegengehouden te worden in de beweging. Het stilstaan moet in het begin niet het uitgangspunt zijn, dat komt later wel als hij er meer aan gewend is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:21

tanx voor alle feedback. het leren kennen doe ik zeker. vooral de eerste keer echt rustig aan gedaan. nu laat ik hem vaak nog ruiken aan het dekje en probeer ik het op te leggen. op de hals leggen en naar achteren schuiven is ook makkelijker. maar als ik het zo lees, ga ik nu wat te snel. dus na het ruiken er mee aaien. (poetsen overal vind hij prima). wat ik ook wel doe is arm over zijn rug en op de andere kant hem kloppen, was ook erg spannend. dus ja hem er nog meer mee aaien. ga ik doen. ik benader hem wel altijd van voren en niet zomaar van opzij zeg maar.

hmm hem niet vastzetten, ik weet niet. hou je hem dan wel vast? of doe je hem helemaal los? want dan loopt hij weg bij mij. en kan ik niks. als ik er dan achteraan ga lopen, gaat ie vast rennen haha. ik had hem in het begin wel vak los in zijn box, maar dan bleef hij maar rondjes lopen en dan werd het zo "paniekerig" vanuit mij of zo. dan raakt de rust er uit. hij trapt niet,maar in de box keert hij dan wel de kont naar je toe en kun je zo weinig. laatst heeft iemand hem vastgehouden, maar hij loopt dan echt over je heen. als ik hem vast zet dan wil hij weglopen, voelt dat hij vaststaat en draait dan weer terug zeg maar.

ik zal het binnenkort wel eens filmen, kan ik het zelf misschien ook beter analyseren

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:33

Hallo allemaal, ik lees nu een paar dagen mee want ik heb pas dit weekend een paardje gekocht en vandaag is ze op stal gearriveerd. Ze is 2,5 dus ik kan lkkr met der aan de slag qua grondwerk. Leuk om te lezen hoe iedereen het anders aanpakt en verschillende paardjes ook allemaal. Dit is Noebaloe
Afbeelding

en nog een filmpje https://www.facebook.com/10000013636275 ... 834965388/

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:37

Joltsje schreef:
tanx voor alle feedback. het leren kennen doe ik zeker. vooral de eerste keer echt rustig aan gedaan. nu laat ik hem vaak nog ruiken aan het dekje en probeer ik het op te leggen. op de hals leggen en naar achteren schuiven is ook makkelijker. maar als ik het zo lees, ga ik nu wat te snel. dus na het ruiken er mee aaien. (poetsen overal vind hij prima). wat ik ook wel doe is arm over zijn rug en op de andere kant hem kloppen, was ook erg spannend. dus ja hem er nog meer mee aaien. ga ik doen. ik benader hem wel altijd van voren en niet zomaar van opzij zeg maar.

hmm hem niet vastzetten, ik weet niet. hou je hem dan wel vast? of doe je hem helemaal los? want dan loopt hij weg bij mij. en kan ik niks. als ik er dan achteraan ga lopen, gaat ie vast rennen haha. ik had hem in het begin wel vak los in zijn box, maar dan bleef hij maar rondjes lopen en dan werd het zo "paniekerig" vanuit mij of zo. dan raakt de rust er uit. hij trapt niet,maar in de box keert hij dan wel de kont naar je toe en kun je zo weinig. laatst heeft iemand hem vastgehouden, maar hij loopt dan echt over je heen. als ik hem vast zet dan wil hij weglopen, voelt dat hij vaststaat en draait dan weer terug zeg maar.

ik zal het binnenkort wel eens filmen, kan ik het zelf misschien ook beter analyseren

Ik heb hem idd vast gehouden en niet vastgezet. En 1 keer heb ik hem vastgezet in de bak, ik weet niet of dat bij jou kan, maar als je hem dan lostrekt dan zit hij in ieder geval in de bak en niet los op het erf haha. Misschien als het nog zo paniekerig is, eerst even een stapje terugdoen en ervoor zorgen dat je hem over hem heen kan aaien en dat er geen paniek is als je met het dekje aan komt lopen. Een beetje aaien met het dekje en dan gewoon stoppen is helemaal niet erg in het begin ;)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:37

Joltsje schreef:

O ja sorry, dat was wat onduidelijk. Maar hem inderdaad wel zelf vasthouden aan een touwtje zodat hij om je heen kan blijven lopen. Als hij van je wegloopt kan je het nieuwe ding tegen hem aan blijven houden, gaat hij stilstaan kan je hem er ook weer snel vanaf houden.

Ben je ook bewust van jouw eigen lichaamshouding en gemoedsstand. Als je het zelf al heel spannend vindt en wat onzeker wordt bijvoorbeeld zal je paard dit oppikken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:24

@joltsje vaak zijn je stappen inderdaad te groot, houd in gedachten dat, zolang je positief afsluit, je morgen weer verder kunt waar je gebleven was.
Met dit soort dingen inderdaad nooit vastzetten. Als een paard gaat lopen, laat ze maar. Als het paard even met z'n gedachten weer bij jou moet komen, wacht op dat moment voordat je verder gaat.
En tot slot positieve beloning, straf hem niet bij angst, dat schiet niet op. Beloon voor elk stapje in de goede richting. Gezien dat de twee waarmee ik werk, moddervet zijn is de beloning dus een tijdje aaien en rust en geen voedsel beloning. Het is maar wat je voorkeur heeft, mijne is aandacht omdat ik dan meer het gevoel heb dat ze focussen op mij in plaats van m'n zak.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:23

Bedankt alweer.

Ik beloon met brokjes en dat gaat echt perfect. Als iets helemaal is aangeleerd niet meer. Maar anders wel. Dekje op is dus brokje.

Trailer laden is een voorbeeld wat dus super gaat en ik merk dat hij me echt vertrouwd. Op de trailer. Ik rottel met de brok en hij sprint ee nog net niet op.

Hij schooit niet om brok tijdens het 'werk', maar ervaart wel de beloning.

De eerste keren met dekje rusutg3aan gedaan en toen gedacht hij snapt het wel. Geen angst van mjjn kant. Eerder frustratie haha. Ook niet goed.

De druk/het apannende weghalen zodra hij stilstaat vind ik een hele goeie. Ik moet daar denk kk vooral zelf even handigheid in krijgen.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:21

Mijn tip: lees het boek van Rachaël Draaisma over kalmerende signalen. Het gaat over lichaamstaal en is een goede manier om een paard te leren lezen, met name wanneer het gaat om spanning opbouwen, en hoe ze dit laten zien ver voor het moment dat ze gaan hangen/rennen/enz. Leest makkelijk weg en staat vol plaatjes!

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:21

Dit is ook volgens de approach and retreat methode. Veel desensitizing doen vanaf de grond maakt echt een fijner paard onder het zadel en in de omgang.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:06

super leuk, ik zal vanavond even kijken. tanx

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:07

Ik ben het eens met de methode, maar vind de uitvoer hier heel heftig. Het idee van beginnen hebben ze hier overgeslagen :(

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Idd op de hals houden en ik geef beloning zodra ze stil blijven staan door het dekje weg te halen. Kleine stapjes maken en uiteindelijk wil ik belonen als ze er naar kijken/ruiken.
Je wilt dat ze bij iets engs juist gaan kijken wat het is, ipv wegrennen of verstijfd blijven staan. Zo houd je ze ook openminded ipv sommigen die in zichzelf keren

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:32

De pony is volgens mij zadelmak geboren, hoodstel was een beetje kauwen, longeersingeltje om geen probleem, kon er gewoon een zadel opgooien en aansingelen geen probleem, niets is eng, en de meiden wandelen er overal mee rond, woonwijken, bruggen, honden, voetbalveldjes, allemaal geen probleem.

Mijn merrie was wel anders, daar kon nog shabrakje op en ging met 4 benen de lucht in bij de eerste keer singel, maar ja ook dat is goed gekomen.

Ik zal eens kijken of ik een foto van de pony kan maken binnenkort met zadel en hoofdstel. verder wordt er alleen nog grondwerk mee gedaan en gewandeld. Echt longeren pakken we volgende maand wel op.

Mijn jaarling die ik mager opgehaald uit de opfok begin oktober, die wordt nu ook lekker mak. Zij heeft al een shabrak op haar rug als we bezig zijn met zadelen van de volwassenen dieren. Ze staat er altijd bij dus ze krijgt ook van alles mee, die is ondertussen zo mak (gaat mee langs de fiets naar buiten en wordt altijd gepoetst) maar doet echt verder helemaal niets naast eten en groeien.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:54

Alsje ze het principe enge dingen op commando aanraken leert heb je de halve wereld al gewonnen. Daarna inderdaad pressure and release (en beloning) bij acceptatiereactie.
Ik zou het wel wat rustiger opbouwen als vriend Clint. Ik heb liever een paard wat bewust accepteert ipv zich gewonnen geeft :j

Babypaard gaat hier goed. We oefenen nog steeds rustig ruitermak maken, traileretiquette, hoofdstelletje etc. Heel fijn meewerkend karakter heeft hij!

Afbeelding

Afbeelding