Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:58

mysa schreef:
Nou ja, de natuur 'genieters' zijn natuurlijk gewoon een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Daar zitten goeden en slechten tussen. Alleen, als het er heel veel worden, wordt de overlast voor de natuur en omwonenden ook groter.

Wat wolf-waarschuwingsborden neerzetten?

Pas op! WOLVEN; hou honden en kinderen aangelijnd.

tones

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:09

Het “bos” waar ik loop kom ik gelukkig nooit troep tegen. Ook amper mensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:15

Huertecilla schreef:
mysa schreef:
Nou ja, de natuur 'genieters' zijn natuurlijk gewoon een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Daar zitten goeden en slechten tussen. Alleen, als het er heel veel worden, wordt de overlast voor de natuur en omwonenden ook groter.

Wat wolf-waarschuwingsborden neerzetten?

Pas op! WOLVEN; hou honden en kinderen aangelijnd.

Dat deden wij als kind ja: 'pas op, adders'. Op de hei. Arrogante blagen waren we. Er waren toen nog nauwelijks toeristen. En dagjesmensen alleen hier uit de omgeving in de bosbessentijd.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 01:25

Babootje schreef:
Van mij hoeft dat "andere" er niet bij hoor. Ik snap Josien prima. Het buiten zijn is namelijk ook voor ons eigen lichaam en geest gezond. En dat zou dan niet meer mogen?.

Persoonlijk vind ik dat de Wolf hier geen plaats heeft. Er wonen hier gewoon teveel mensen. In NL is er "park" geen "natuur". Meestal nog omheind ook. En mensen wandelen op zondag in het park. De wolf hoort in de natuur.
Ik ben er van overtuigd dat er - als het zo doorgaat - hele vervelende dingen gaan gebeuren en dat straks weer actief op wolven gejaagd zal worden.

Ik snap eerlijk gezegd de opmerking van Camblar niet waar de wolf bijdraagt aan het beteugelen van een
virus. Er zijn genoeg vosachtigen in NL die kleinere dieren eten. De grotere dieren worden al sinds jaar en dag beheerd door afschot. Dat werkte prima.

Afschot werkt niet prima, dat is ook te lezen in wetenschappelijke recencie's.
Klein beetje nadenken, een jager schiet maar raak, en geen onderscheid tussen zwak of sterk.
De wolf haalt er de zwakkere vantussen.
Voor wie daar nog nooit van gehoord heeft, dat heet natuurlijke selectie en is het allerbelangrijkste voor een gezond eco systeem.
Logisch toch ? De zwakkere er sneller uit, sterker bestand e' wetenschappelijk bewezen minder vatbaar voor dodelijke ziektes, zoals er nu steeds meer uitbreken, ook tegen de Varkenspest. Die is er net door jagers gekomen, weeral n'a te gaan en te lezen op internet hoe dit komt.
Dat jij dit persoonlijk vindt dat de wolf hier niet hoort is je goed recht, zo ook het mijne dat ik vind dat er teveel mensen zijn en daar ook wel eens natuurlijk in mag geselecteerd worden.
De mens rooft zijn plek, wil niet zeggen dat hij er daarom ook recht op heeft en loontje komt om zijn boontje voor zulk plundergedrag dat we alle natuur voor ons opeisen. Of de mensen dus recht hebben op laatste stukjes natuur en daar massaal naartoe trekken in de weekends om de boel wat bij elkaar te schreeuwen met kuddes kinderen? Laatste zondag deden de files en het geschreeuw en de vreselijke drukte me niet zo goed. Er kwam zo iets roofdierachtigs in me op, meer zeg ik niet :D.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 02:20

Maar je hebt nu wel genoeg gezegd Cambiar. Je gefundeerde mening geven is prima en dat vind ik ook wel interessant.
Inmiddels wordt het wat zuur en begint het topic te slingeren met off topic reacties. Da’s niet de bedoeling.
Ik zou het fijn vinden als we weer vooruit kunnen hier. Voor je het weet zijn straks de goede voor- en tegen argumenten op en dat zou jammer zijn toch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:29

Cambiar schreef:
Babootje schreef:
Van mij hoeft dat "andere" er niet bij hoor. Ik snap Josien prima. Het buiten zijn is namelijk ook voor ons eigen lichaam en geest gezond. En dat zou dan niet meer mogen?.

Persoonlijk vind ik dat de Wolf hier geen plaats heeft. Er wonen hier gewoon teveel mensen. In NL is er "park" geen "natuur". Meestal nog omheind ook. En mensen wandelen op zondag in het park. De wolf hoort in de natuur.
Ik ben er van overtuigd dat er - als het zo doorgaat - hele vervelende dingen gaan gebeuren en dat straks weer actief op wolven gejaagd zal worden.

Ik snap eerlijk gezegd de opmerking van Camblar niet waar de wolf bijdraagt aan het beteugelen van een
virus. Er zijn genoeg vosachtigen in NL die kleinere dieren eten. De grotere dieren worden al sinds jaar en dag beheerd door afschot. Dat werkte prima.

Afschot werkt niet prima, dat is ook te lezen in wetenschappelijke recencie's.
Klein beetje nadenken, een jager schiet maar raak, en geen onderscheid tussen zwak of sterk.
De wolf haalt er de zwakkere vantussen.
Voor wie daar nog nooit van gehoord heeft, dat heet natuurlijke selectie en is het allerbelangrijkste voor een gezond eco systeem.
Logisch toch ? De zwakkere er sneller uit, sterker bestand e' wetenschappelijk bewezen minder vatbaar voor dodelijke ziektes, zoals er nu steeds meer uitbreken, ook tegen de Varkenspest. Die is er net door jagers gekomen, weeral n'a te gaan en te lezen op internet hoe dit komt.
Dat jij dit persoonlijk vindt dat de wolf hier niet hoort is je goed recht, zo ook het mijne dat ik vind dat er teveel mensen zijn en daar ook wel eens natuurlijk in mag geselecteerd worden.
De mens rooft zijn plek, wil niet zeggen dat hij er daarom ook recht op heeft en loontje komt om zijn boontje voor zulk plundergedrag dat we alle natuur voor ons opeisen. Of de mensen dus recht hebben op laatste stukjes natuur en daar massaal naartoe trekken in de weekends om de boel wat bij elkaar te schreeuwen met kuddes kinderen? Laatste zondag deden de files en het geschreeuw en de vreselijke drukte me niet zo goed. Er kwam zo iets roofdierachtigs in me op, meer zeg ik niet :D.

Nogmaals, natuurlijke selectie kan in de "natuur", maar Nederland heeft geen "natuur". Die heeft een paar grote parken meestal nog eens met een hek erom heen. De Oostvaardersplassen hebben in de afgelopen jaren laten zien wat "natuurlijke selectie" in Nederland betekent.
Dus laat die wolf lekker in de natuur, dus buiten Nederland.
Of de uitbraak van de varkenspest in Belgie door jagers is veroorzaakt, zijn de meningen nog over verdeeld. Jagers kunnen het virus wel verspreiden als ze in everzwijnengebied zijn geweest en moeten daarom hygienemaatregelen in acht nemen, maar dat geld voor iedereen in dat gebied.
Wolven kunnen het virus natuurlijk ook gewoon over grote afstanden "mee nemen" als ze everzwijnen doden. Misschien zijn zij wel de grote verspreiders van de varkenspest in Polen en Duitsland. Die nemen geen hygienemaatregelen als ze in everzwijnengebied zijn geweest. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:51

Babootje schreef:
Wolven kunnen het virus natuurlijk ook gewoon over grote afstanden "mee nemen" als ze everzwijnen doden. Misschien zijn zij wel de grote verspreiders van de varkenspest in Polen en Duitsland. Die nemen geen hygienemaatregelen als ze in everzwijnengebied zijn geweest. :D

Misschien verspreiden ze wel Covid19!!!
Lekkere discussie over feiten zeg :roll:

Covid nog even. Alle extra wandelaars in de bossen daardoor veranderen de situatie behoorlijk.
Bijvoorbeeld reewild trekt zich terug in rustiger oorden.
De natuurgezinden zeggen de wolf dus ook.
De menscultuurgezinden zeggen dat de wolf dus andere prooi zal zoeken; sluit uw paarden en maagden op!!

Blíjft me allemaal sterk herinneren aan die poema ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:49

Hebben jullie het hekwerk om dat mega grote wolven park in Duitsland gister op tv gezien? NPO2 laat..wetenschap van nu ofzoiets..
Dat was heel hoog en je moest 2 hekk en door (sluis) om bij de wolven te komen. Niet dat dit mocht want dat mogen uiteraard enkel de verzorgers. Nu werd daar ook verteld over hun territorium. En dat je daar als leek dus niet moet zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:54

Huertecilla schreef:
Misschien verspreiden ze wel Covid19!!!
Lekkere discussie over feiten zeg :roll:

Dat zeg ik. De feiten ontbreken, feitelijk :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:10

Popstra schreef:
Hebben jullie het hekwerk om dat mega grote wolven park in Duitsland gister op tv gezien? NPO2 laat..wetenschap van nu ofzoiets..
Dat was heel hoog en je moest 2 hekk en door (sluis) om bij de wolven te komen. Niet dat dit mocht want dat mogen uiteraard enkel de verzorgers. Nu werd daar ook verteld over hun territorium. En dat je daar als leek dus niet moet zijn.

Voor degenen die het gemist hebben of niet konden ontvangen:
https://www.dekennisvannu.nl/site/media ... ON_1322816

Ik vond het een bijzonder teleurstellend programma met vooral veel ongefundeerde jubelberichten. Heel jammer dat ze het punt van de ecoloog Geert Groot Bruinderink niet goed hebben doorgevraagd. Hij geeft goed aan waar de gedachten van Cambiar de mist in gaan: Het is niet zo dat de wolf de hoeveelheid wild gaat inperken en beheersen maar dat de hoeveelheid wild het aantal wolven gaat bepalen. De laatste jaren is er een potje gemaakt van het wildbeheer waardoor er overal te veel van is.

Als ik zijn redenatie afmaak trekt dus de huidige hoeveelheid wild een te groot aantal wolven aan voor de hoeveelheid ruimte die er in Nederland is. Verdwijnt er nu veel wild in korte tijd, door bijvoorbeeld een ziekte of ineens actieve bejaging, dan ontstaat er dus een plotseling voedsel tekort voor wolven. Op zo'n moment ontstaat er dan een gevaarlijke situatie, vooral omdat de wolf beschermd is en er dus geen afschot plaats mag vinden.

Mijn mening: Wolven in Nederland is prima maar alleen in een volledig vooraf bepaalde en beheerste omgeving. En dan beheerst in de hoeveelheid aanwezig wild en het aantal wolven. Meer wolven betekent wolven afschieten, minder wild betekent ook wolven afschieten en ontspoorde wolven, zoals wolf Billy, betekent ook: wolf afschieten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:44

irmaz schreef:
Mijn mening: Wolven in Nederland is prima maar alleen in een volledig vooraf bepaalde en beheerste omgeving. En dan beheerst in de hoeveelheid aanwezig wild en het aantal wolven. Meer wolven betekent wolven afschieten, minder wild betekent ook wolven afschieten en ontspoorde wolven, zoals wolf Billy, betekent ook: wolf afschieten!

Lees mijn post hierover eens.
Staat het goed onderbouwd in uitgelegd +:)+
Het probleem is nl. al pakweg 25 jaar geleden onderkend en doorgedacht.
Politici hebben echter slechts een korte termijn belang. Dáár moet je het zoeken en tegen díe boom moet je blaffen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:08

Oh jammer, kan geen ondertiteling vinden.
Dat de hoeveelheid wild de populatie bepaalt, is natuurlijk zo. En dat je dan op een gevaarlijk punt komt is ook waar.

Ik ben wel benieuwd hoeveel wild er eigenlijk precies leeft in het huidige territorium van de grootste roedel (poema's). Hoe lang kunnen negen tot elf stuks vooruit, wanneer trekken ze (deels) weg of gaan ze hun territorium uitbreiden of hun jachtgebied verleggen? Het is nu nog een vrij kleinschalig gebied, dat territorium. Dat valt nog wel te vergroten richting andere, voor poema's geschikte, gebieden. Maar als zich intussen nieuwe roedels vormen in nl, kom je wel op een punt dat je ze overal tegen kunt komen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:11

irmaz schreef:

Hier ben ik het grotendeels mee eens; ik vind ze prachtig, maar het kan niet de bedoeling zijn dat ze onze geliefde huisdieren, vee en kleinvee uitmoorden. Ik vraag me af of het mogelijk is om het in de hand te houden; ze planten zich nu al in een razendsnel tempo voort en vervolgens verspreiden ze zich. Ook komen er nu steeds meer uit het buitenland hierheen. Hoe houd je dit controleerbaar en in de hand?
Ik vrees dat er echt een keer grote ongelukken gebeuren; kuddes schapen of paarden die door een omheining zijn gegaan, opgejaagd door de wolf en op een snelweg komen, waardoor mens en dier verongelukt bijvoorbeeld. Of bij voedselschaarste dat het niet een wild dier of huisdier is, maar een kind dat gepakt wordt. Deze kans is klein, maar wel aanwezig dan!
Ik hoop dat de politiek snel inziet dat het binnen no time niet meer te doen is!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:33

Die kudde paarden door de omheining is allang gebeurd hier in de buurt maar dat wordt “onder de pet gehouden”.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 16:34

Balance, eens! Ik kwam een soort folder tegen met tips hoe te handelen als je dieren slachtoffer zijn, is wel in het Duits, maar mocht er belangstelling zijn wil ik hem best vertalen.
Http://Boktimg.nl/img/m/7Tl7HQ.jpg

Popstra, in Zweden is een jonge wolf uit de wolvenopvang ontsnapt, over 4 meter, 3 meter gaas met daarboven nog 1 meter prikkeldraad. Onder stroom, de beheerder snapt er niets van, de wolf liep daarna op de skipiste.

Irmaz, heb gekeken en ben het met je eens, Billy is hier vlakbij geweest en was echt niet schuw. Ze hadden van mij Geert Groot Brunde.... best nog wat meer mogen vragen heel benieuwd ook waarom hij toch is teruggekomen op zijn eerdere nening.

Gitje, idd voorjaar is toch de lammetjes in de wei. Ben ook nog benieuwd hoe ze het met de schapen in natuurgebieden voor begrazing van hei willen gaan doen.

Tones, klopt niet alles komt naar buiten. Helaas
Laatst bijgewerkt door Ymor op 20-11-20 05:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeelding in link ivm buitenlandse taal

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:39

Dat is het trieste dat er willens en wetens zoveel onder de pet wordt gehouden en alles verdraaid en goedgepraat wordt door de wolven lovers

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:52

Als de populatie op de veluwe gaat groeien denk ik niet dat je daar in de toekomst nog ontspannen gaat wandelen. Het wild is daar tenslotte ook een keertje op. Staan immers ook hekken omheen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:55

Ze zijn niet op de Hoge Veluwe hoor. Die hebben alles zo goed mogelijk afgesloten want ze willen geen wolven. Ook al vanwege hun mouflons.

Op de rest van de Veluwe alleen hier en daar lage hekken en roosters om de zwijnen binnen te houden. Wat meestal niet lukt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:49

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:37

Huertecilla schreef:
Lees mijn post hierover eens.
Staat het goed onderbouwd in uitgelegd +:)+
Het probleem is nl. al pakweg 25 jaar geleden onderkend en doorgedacht.
Politici hebben echter slechts een korte termijn belang. Dáár moet je het zoeken en tegen díe boom moet je blaffen.

Eigenlijk ben ik er een beetje klaar mee dat er iedere keer naar de politiek wordt gekeken. Zolang regels en wetten niet volledig sluitend zijn, blijven allerlei groeperingen onder het mom van het is niet verboden (of het wordt niet gehandhaaft :r ), gewoon alleen hun eigen belangen bedienen. De natuurlieden willen wild en wolven en dan is het m.i. ook aan hen om zich daarin verantwoordelijk te gedragen. Nu gedragen ze zich als een stel kleine kinderen die stampvoetend, ik wil, ik wil, ik wil, lopen te gillen zonder erover na te willen denken wat het voor de omgeving betekent. In Nederland is de hiërachie van invloed kortweg: Industrie, Natuur, Agrarier en als laatste mag de burger ook nog in Nederland blijven, maar als je het die andere groepen vraagt eigenlijk liever niet.

Dus kort samengevat: niet de politiek maar de natuurorganisaties moeten voor dit beheer zorgen, en zich niet als een stelletje idioten gedragen die zichzelf veilig in hun vinex-wijkjes wanen en vinden dat alle natuur in Nederland hun achtertuin is waar hekken omheen gezet moeten worden zodat er geen andere mensen meer mogen komen behalve zijzelf. (sorry, ik heb niet veel op met de natuurorganisaties in Nederland, maar dat is waarschijnlijk wel duidelijk :o )

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:03

Citaat:
Dus kort samengevat: niet de politiek maar de natuurorganisaties moeten voor dit beheer zorgen, en zich niet als een stelletje idioten gedragen die zichzelf veilig in hun vinex-wijkjes wanen en vinden dat alle natuur in Nederland hun achtertuin is waar hekken omheen gezet moeten worden zodat er geen andere mensen meer mogen komen behalve zijzelf. (sorry, ik heb niet veel op met de natuurorganisaties in Nederland, maar dat is waarschijnlijk wel duidelijk :o )

Helaas zijn politiek en natuurorganisaties hier heel smerig met elkaar verweven.
Annemieke van Straaten (Stichting Annemieke op FB) heeft bv. in geval OVP heel mooi de verbanden (lees: dubbele posities van mensen in diverse natuurorganisaties en verwevenheid met de politiek) bloot gelegd en daarmee een enorme beerput open getrokken. Eye-opener: De (eigenaar van) postcodeloterij is de grote financiële drijfkracht achter al die natuurclubjes en tevens zeer invloedrijk in de politiek (hij bepaald immer welke "goede doelen" hij steunt). Niets is dus toevallig,de lobby is zeer invloedrijk op deze wijze ;)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:17

jobamara schreef:
Voor de vee (paarden)houders is No wolves  en het No wolves discussieplatform goed om in de gaten te houden, zij delen veel info zowel over aanvallen, in binnen en buitenland, als tips voor omheiningen omdat deze steeds aangepast worden omdat blijkt dat ze de eisen steeds moeten aanpassen.

@Jobamara. misschien goed om ook de facebookgroep "Wolf en paard" in je openingspost te vermelden?
https://www.facebook.com/groups/994653607546091

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:32

Mirranda schreef:
Helaas zijn politiek en natuurorganisaties hier heel smerig met elkaar verweven.

Net als jagers, sector paard, ANWB en noem maar op.

Allemaal organisaties met andere belangen die UITERAARD hun eigen belang vertegenwoordigen bij de overheid.
Het is de taak van de overheid om daar een modus in te vinden.

Nogmaals, de wolf in NL is een onderwerp wat al opgebracht is voor menig Bokstser gebóren is.
Ik vind het volstrekt verwijtbaar dat er dertig jaar later nog steeds geen transparant beleid en voorlichting zijn.

Het is NIET zó moeilijk en ja, alle partijen zullen wat moeten inschuiven en de wolf kan niet alle plek krijgen als in een onbewoond gebied. Ook zúllen incidenten blijven voorkomen bij welk beleid danook. Idem gestroopte - of door verkeer omgekomen wolven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:44

Als je wolfwerende hekken met een forse klap stroom moet plaatsen, dan ontneem je ontneem ook de reeen de mogelijkheid om inde weides te grazen. Die klap stroom is ook slecht voor egels, konijnen en hazen.
Het lijkt me dat er ook een beleid moet komen om de evt, groei van het aantal wolven te beheren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:08

Huertecilla schreef:
Net als jagers, sector paard, ANWB en noem maar op.

Allemaal organisaties met andere belangen die UITERAARD hun eigen belang vertegenwoordigen bij de overheid.
Het is de taak van de overheid om daar een modus in te vinden.

Alleen krijgen die organisaties geen grote bedragen aan subsidies en al helemaal geen Europese subsidies.
De natuurorganisaties wel. En die lobbyen dus ook in Brussel.
Nl overheid is gebonden aan de regelgeving vanuit de EU. (beschermde status etc)