silverdapple schreef:Als ik ooit op het punt kom dat een eigen paard een mogelijkheid is dan wordt het er eentje bij jou vandaan.
Ik wou maar ff zeggen.

Dat vind ik een heel mooi compliment.
ieris schreef:Die tweede foto van Rustam vind ik al een stuk mooier.
Hoe zijn beide hengsten onder het zadel? Ik weet niet of ze beleerd zijn, en in hoeverre ze uitgebracht zijn in de sport?
Leuke foto's van je haarballetjes!
Ja bekend probleem, met je merrie fokken en te veel paarden overhouden!
Dat is voor mij ook de reden.dat ik Guli verkoop, haar nakomelingen wil ik graag zelf houden, die zijn zo goed gelukt.
Dus als iemand interesse heeft in een zwarte Akhal-teke merrie van 13 jaar, geschikt voor recreatief gebruik,en om mee te fokken dan heb ik nog een leuk paardje staan.
Karakum heeft als 2-jarige goed gepresteerd op de renbaan in Rusland en als 3-jarige een beloftevolle start gemaakt. Voor de grote derby is hij verkocht en belandde in Azerbeidzjan. Daar heeft ie een jaar of 5 gestaan, waarna hij naar Oekraïne is verkocht. Of ie daar nog is uitgebracht in andere disciplines weet ik niet. De paarden daar werden wel gewoon gereden iig. Daar zal ik sowieso op doorvragen.
Rustam werd ook gewoon gereden, met name in de bergen. Ook hij kwam geloof ik van de baan. Zou moeten kijken wat de DB zegt qua overwinningen etc. Als 9-jarige verkocht naar Zwitserland.
Ook heeft hij de Hengstleistungsprüfung in Polling doorlopen.
Had een heel goed karakter en was heel werkwillig.
Wat betreft deze hengst zijn sportprestaties echter niet de belangrijkste overweging maar vooral zijn uitmuntende karakter, zijn type en hardheid en zijn afstamming.
Hij is nl. een van de weinige goede vertegenwoordigers van Toporbai wereldwijd en een van de enige van Toporbai überhaupt in Europa.
Ik wil niet alleen graag dit type qua bouw, gangen en temperament behouden, maar ook de genetische diversiteit.
Zowel in Europa als daarbuiten zie je dat bepaalde lijnen en hengsten populairder zijn dan andere en dat is niet altijd vanwege (gebrek aan) kwaliteit. Popular sire syndrome is een serieus gevaar bij zo’n kleine populatie, ook al kent het ras ondanks lijnteelt een grote genetische diversiteit.
Deze bloedlijn en zeker een met zo’n afstamming zou niet verloren mogen gaan.
Rustam heeft maar een handjevol nakomelingen en net als Kardash geen opvolger. Ik wil iig proberen daartoe bij te dragen. Bij Kardash is het een merrie geworden en is een tweede leg mislukt, van Rustam is ook nog maar een heel klein beetje diepvries over dus zijn de mogelijkheden (zelfs al krijg ik fiat) beperkt.
Wat ie dus verder in de sport heeft gepresteerd heb ik, moet ik bekennen, verder nog niet naar geïnformeerd.
Eerst eens zien of ik rietjes kan krijgen.
Rokot heeft enkele enorm interessante nakomelingen, vooral merries, gegeven. Rustam is een van de weinige hengsten die het type ook nog eens heel goed vertegenwoordigt.
Overigens is er met de Ametist kleinzoon waar ik op hoop ook een lijntje naar deze hengstenhouder, want de moeder is door hem gefokt. 
Verder:
ieris schreef:Ja bekend probleem, met je merrie fokken en te veel paarden overhouden!
Dat is voor mij ook de reden.dat ik Guli verkoop, haar nakomelingen wil ik graag zelf houden, die zijn zo goed gelukt.
Dus als iemand interesse heeft in een zwarte Akhal-teke merrie van 13 jaar, geschikt voor recreatief gebruik,en om mee te fokken dan heb ik nog een leuk paardje staan.
Ik heb Muzanna natuurlijk als once in a lifetime paard dus die zou ik nooit kunnen verkopen. Ik ben wel heel blij eendrachtelijk van haar te hebben nu die ondanks hoe leuk Muzanna is toch wel een verbetering is tov de ouderdomrentetrekkende (maar goed dat is ook het doel van fokken!) Dus wij kiezen ervoor toch te fokken maar met het oog op verkoop, want niet fokken is met zo’n merrie ook zonde (ik heb al genoeg gemopper gehoord dat ik al die jaren niet heb gefokt, hahaha).
Guli komt overigens uit een heel interessante hengst die al heel wat jaren dood is. En nu er een test is voor NFS ook voor de fokkerij niet langer een vraagteken. Hij is nl. verdacht als mogelijke drager vanwege zijn afstamming. Er is enkel diepvries van dat de fokkers van Guli op bijzondere wijze hebben weten te verkrijgen.