Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2424
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:35

Sideswipe schreef:
[ [url=m/SzjrR4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb inmiddels een leuke gevonden. Een 8 jarige ruin (Hannoveraan x KWPN).
Lekker makkelijk in omgang, heel voorwaarts. Niet schrikkerig en alleen buiten te rijden.



Leuk, mooi paard veel plezier samen

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:17

Sideswipe schreef:
xMarizka schreef:
Tegen dit probleem loop ik momenteel ook aan. Ik ben (langzaam) op zoek naar mijn eerste pony. Ik wil er geen 4000 euro voor neerleggen, omdat de pony puur recreatie zal worden bereden. Een beetje Fjord, tinker, haflinger etc lopen al gauw op met de prijzen. En idd vaak niet geschikt voor beginners of onzekere ruiters. Zo lastig..



Een goede Fjord ("goede" als in: bij erkende fokker vandaan) kost zon 2500-3000 voor een onbeleerde.
Dan maak je nog wel een kans dat je een leuk paard hebt, zeker bij een fokker die de hengst ook kent qua karakter.

Voor 4000 heb je echt niks (of een ouder paard waar je nog een paar leuke jaren recreatief mee kan rijden)

Er is een vooroordeel tegen oudere paarden.Terwijl die juist geschikt voor recreatie kunnen zijn,en lager geprijsd.

Narcissa
Berichten: 3055
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:56

Heb ik dan gewoon zo'n geluk dat ik wél altijd tegen die leuke betaalbare aanloop?

Mijn KWPN met degelijk papier, merrie, 10j gekocht voor 2000€. Braaf en betrouwbaar paard, kon wel eens een geintje uithalen maar paste zich echt aan aan hoe ik me voelde. Kon netjes dressuren, parcours springen (weigerde nooit!), buitenritje zowel alleen als in groep... Helaas omwille van mijn gezondheid met heel veel spijt moeten verkopen.

Paar maanden terug mijn IJslandertje gekocht, dat is al een ras dat bekend staat als duur. Merrie, 14 jaar, klein maar stevig, kende bakrijden maar was meer van de buitenritten. Doet ook een sprongetje. In het begin wat onzeker, nu hangt ze heel erg aan me en gaat voor me door het vuur, voor de duivel nog niet bang, lekker gevoelig, heel werkwillig en extreem controleerbaar. Nog nooit zo'n betrouwbaar paard gekend. Niks is haar te gek, ze doet álles voor me, kan er ook gerust alleen mee op pad. Kosten? 2500 incl thuislevering (3u enkele rit).

Mijn man heeft zijn Hafje 2 jaar geleden op 16-jarige leeftijd gekocht, ruin met papieren, voor 2250 inclusief al zijn gerief (zadel, hoofdstel, dekens enz) en dat was echt geen versleten spul. Haffie doet een heel aardig rondje dressuur, vind springen geweldig en buitenrijden top, wel met een maatje erbij. Loopt qua conditie veel jongere paarden eruit.

Dus tja, zolang ik dit type fijne veelzijdge recreatiepaarden blijf vinden onder de 3000€, ga ik echt geen 5000€ ervoor neertellen. Het loont overigens om in België te zoeken, de paarden zijn daar goedkoper dan in Nederland. Enkel de Haf komt uit NL.
Bij alle paarden was dit trouwens de vraagprijs en hebben we daar ook geen moment over onderhandeld. Een correcte prijs leg ik met liefde en plezier zo neer.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:15

Narcissa schreef:
Heb ik dan gewoon zo'n geluk dat ik wél altijd tegen die leuke betaalbare aanloop?

Mijn KWPN met degelijk papier, merrie, 10j gekocht voor 2000€. Braaf en betrouwbaar paard, kon wel eens een geintje uithalen maar paste zich echt aan aan hoe ik me voelde. Kon netjes dressuren, parcours springen (weigerde nooit!), buitenritje zowel alleen als in groep... Helaas omwille van mijn gezondheid met heel veel spijt moeten verkopen.

Paar maanden terug mijn IJslandertje gekocht, dat is al een ras dat bekend staat als duur. Merrie, 14 jaar, klein maar stevig, kende bakrijden maar was meer van de buitenritten. Doet ook een sprongetje. In het begin wat onzeker, nu hangt ze heel erg aan me en gaat voor me door het vuur, voor de duivel nog niet bang, lekker gevoelig, heel werkwillig en extreem controleerbaar. Nog nooit zo'n betrouwbaar paard gekend. Niks is haar te gek, ze doet álles voor me, kan er ook gerust alleen mee op pad. Kosten? 2500 incl thuislevering (3u enkele rit).

Mijn man heeft zijn Hafje 2 jaar geleden op 16-jarige leeftijd gekocht, ruin met papieren, voor 2250 inclusief al zijn gerief (zadel, hoofdstel, dekens enz) en dat was echt geen versleten spul. Haffie doet een heel aardig rondje dressuur, vind springen geweldig en buitenrijden top, wel met een maatje erbij. Loopt qua conditie veel jongere paarden eruit.

Dus tja, zolang ik dit type fijne veelzijdge recreatiepaarden blijf vinden onder de 3000€, ga ik echt geen 5000€ ervoor neertellen. Het loont overigens om in België te zoeken, de paarden zijn daar goedkoper dan in Nederland. Enkel de Haf komt uit NL.
Bij alle paarden was dit trouwens de vraagprijs en hebben we daar ook geen moment over onderhandeld. Een correcte prijs leg ik met liefde en plezier zo neer.


Geluk moet je ook wel hebben (of goed en veel zoeken). Nu noem je ook twee rassen die het ook gewoon goed doen als allround paarden. Niet voor niets dat de term "Alpenquarter"is ontstaan.

Zelf zou ik qua paardenhobby wel wat kleiner willen zijn. Ik vind mijzelf best wel groot op paarden (dat is dan hoe ik er zelf naar kijk) maar dan vallen al veel leuke paarden af. Wat betreft mogen ze van mij wel fjorden van 1,65 gaan fokken :D :D :+

Maar goed ik ben nu voorzien (en wel voor een groter budget maar dat vind ik het wel ruimschoots waard)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:16

SjonnieZ schreef:
Sideswipe schreef:
[ [url=m/SzjrR4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb inmiddels een leuke gevonden. Een 8 jarige ruin (Hannoveraan x KWPN).
Lekker makkelijk in omgang, heel voorwaarts. Niet schrikkerig en alleen buiten te rijden.



Leuk, mooi paard veel plezier samen


Dank je wel!! :)