[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 19:31

Mkango schreef:
Daarom blijf ik het ook gek vinden dat mensen denken dat eigenaren renpaarden alleen maar hebben voor het geld, want de kans op een ROI is zó klein. We zien de grote successen in de media, maar echt het overgrote merendeel kost alleen maar geld, en levert niet eens op wat ze jaarlijks kosten. Het paard in mijn avatar bijvoorbeeld wordt volgend jaar 5, is een maiden met 4 starts en een rating van 65, wat niet per se heel hoog is. In het gunstigste geval heeft hij zijn eigenaren dus zo'n £75,000 gekost (3 jaar in training - uitgaande van wat een paard op de flat gemiddeld hier ongeveer kost), plus de £12,000 waarvoor ze hem gekocht hebben als baby, en heeft gewonnen een royale £631. :') (Maar goed, ik heb er dan wel weer een paar maanden plezier van gehad afgelopen zomer, alleen daar hebben zijn eigenaren niet zoveel aan. :)) ) En zelfs paarden die een stuk beter zijn dan deze, verdienen lang niet altijd terug wat ze per jaar kosten.

Precies dat dus!
Maar het ziet er natuurlijk al snel als heel veel prijzengeld uit als je het vergelijkt met het vaantje en de €25 die je op een dressuurwedstrijd bijvoorbeeld verdiend.

leonie87

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:13

Wat is dit toch een prachtig topic.

Dat filmpje, wow wat is het een vechter zeg, die bodem is echt niet te doen! Zelfs ook al wist ik dat ie 2de werd ik zat gewoon mee te klikken hoor, van kom nog iets harder jongen. En wat kwam hij van ver!

En wat een voer gaat erin! Gemiddelde paard stuitert dan de ruiter eraf denk ik.

Met mijn dressuur paard ben ik ook wel 600 per maand kwijt. Minimaal.... Dit jaar met nieuw zadel en trailer onderhoud ga ik ruim over de 10.000 heen voor het jaar... Ahum kuch.
Het is een dure hobby...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 22:55

leonie87 schreef:
Wat is dit toch een prachtig topic.

Dat filmpje, wow wat is het een vechter zeg, die bodem is echt niet te doen! Zelfs ook al wist ik dat ie 2de werd ik zat gewoon mee te klikken hoor, van kom nog iets harder jongen. En wat kwam hij van ver!

En wat een voer gaat erin! Gemiddelde paard stuitert dan de ruiter eraf denk ik.

Met mijn dressuur paard ben ik ook wel 600 per maand kwijt. Minimaal.... Dit jaar met nieuw zadel en trailer onderhoud ga ik ruim over de 10.000 heen voor het jaar... Ahum kuch.
Het is een dure hobby...

Ja is niet aan te raden om dat aan het gemiddelde paard te geven want dan kunnen de meeste ruiters er niets meer mee.

En dingen als tuigage en onderhoud etc reken ik gewoon stiekem niet mee want dan word ik gek geloof ik

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:04

Haha ik houd een file met werkelijk alles bij. Dat geeft me een goed beeld van wat het me nou echt kost en verklaard ook waarom ik altijd stukje maand over houd aan het einde van mijn salaris.... :')

Auto en benzine tel ik niet mee en verder vrijwel alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:24

Het grootste verschil met een dressuur- of springpaard vind ik wel dat je die doorgaans vrijwel dagelijks ziet, en het een tijdverdrijf/hobby is voor de eigenaar - je bouwt een band op, groeit als combinatie etc. Meer dan £20,000 per jaar betalen om een paar keer per jaar met een owners' badge naar een renbaan te gaan (waarvan het merendeel ook nog eens verre van Epsom of Ascot is) en om één of twee keer per seizoen te genieten van het uitzicht hier op de gallops en je paard een aai over z'n neus te geven, is rationeel gezien natuurlijk nog meer gekkenwerk dan het hebben van een 'gewoon' paard. En toch zou ik het ook zo doen als ik het geld zou hebben. :D Maar vandaar ook dat veel mensen inderdaad deel uitmaken van een syndicaat of racing club, zoals al eerder in het topic is gezegd. :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 23:30

Op mijn insta zet ik iets vaker updates en wat foto's omdat dat makkelijker en sneller is dan hier.
12 januari loopt hij normaal weer in Mulheim over 2300m tegen iets betere paarden, maar wel met minder gewicht.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 22:53

Roi zijn jockey voor 12 januari is ook gekozen.
Dit wordt Maxime Pecheur. Hij heeft al een overwinning en meerdere goede plaatsingen met Roi gehaald en kent hem dus goed. Hij is de reserve kampioen van vorig jaar dus een hele beste stuurman.
We denken dat de iets hogere klasse waar hij tegen loopt niet erg is, gezien hij al tegen betere paarden gewonnen heeft.
In de training gaat hij echt ontzettend goed, dus we hopen dat er weer wat plaatsgeld in zit de 12e.
Een overwinning zou natuurlijk helemaal de kers op de taart zijn.
Een foto van hun overwinning samen in 2018
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:28

Leuk ! Alvast veel succes !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:30

Man, wat lees ik graag dit toic. Ik schrik wel van je kosten van het voer!
Maar kan het wel begrijpen dat ze anders eten dan de gewone paarden!.Blijf posten...ik ben haast verslaafd aan je avonturen!

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:09

Starten jullie nog eens in Duindigt? Lijkt me zo leuk om eens te gaan kijken!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:30

Bambelien schreef:
Starten jullie nog eens in Duindigt? Lijkt me zo leuk om eens te gaan kijken!

Die kans is zeer,zeer klein.
Het is gewoon absoluut niet aantrekkelijk om daar te starten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 00:44

Enn de boel is weer verandert.
Roi stond in 2 koersen ingeschreven voor 12 januari, zodat we de beste optie konden kiezen.
Hij zal nu toch in de F ren over 2000m lopen aangezien hij daar hogere winkansen heeft.
Gevolg is daardoor ook dat Lilli de meid die hem de vorige 2x gereden heeft nu zal rijden.
Dit is omdat zij ontheffing heeft en hij dan minder gewicht dragen moet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 01:33

Vandaag is bekend geworden dat Roi koers nummer 4 om 12.55 zal hebben zondag en hij heeft startbox 10 geloot.
Dat laatste is niet bepaald een voordeel want hij is al traag uit de startbox en nu hij ook nog aan de buitenkant moet starten..
Hij ziet er momenteel echt super goed uit en voelt geweldig goed aan.
Hopen dus weer op een plaatsing.

Voor de mensen die het leuk vinden om een keer mee naar de koers te gaan en achter de schermen mee te kijken, stuur gerust een bericht.
Aankomende zondag heb ik weer 3 paarden mee naar de baan dus genoeg te zien en te beleven!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:59

Het lijkt mij super gaaf om een keertje te gaan kijken, helaas kan ik zondag niet, maar wat een happening. Succes zondag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:13

Oh, dat lijkt me echt te gek, een keer meekijken (en helpen?).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:28

safina schreef:

Meehelpen kan zeker ook, in ieder geval dat wat mogelijk is.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:41

Jammer dat het verder allemaal zo ver weg is!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:38

Succes morgen! Fijn dat hij in een super conditie verkeerd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:02

Ik heb een vraagje. Daarmee gaan we wel de geschiedenis in, maar ben erg benieuwd of jij mij dat kan uitleggen.

Ik heb jaren geleden een boek gekocht "man o war". Een prachtig boek overigens en ik ben sinds dien nog meer fan van de rensport. Man o War was zo'n ultra goed paard met zijn 20 van de 21 gewonnen starts, toch?
En dan komt secritatiat, waarvan men zegt het beste paard ooit, met 16 van de 20 starts gewonnen. en ik dacht ook minder bewezen nakomelingen?
Hoe kan dat, waar zit hem dat dan in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:13

kyrkelover schreef:
safina schreef:

Meehelpen kan zeker ook, in ieder geval dat wat mogelijk is.

Morgen niet helaas. Maar als je een andere keer een junior assistent groom nodig hebt dan hou ik me aanbevolen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik heb een vraagje. Daarmee gaan we wel de geschiedenis in, maar ben erg benieuwd of jij mij dat kan uitleggen.

Ik heb jaren geleden een boek gekocht "man o war". Een prachtig boek overigens en ik ben sinds dien nog meer fan van de rensport. Man o War was zo'n ultra goed paard met zijn 20 van de 21 gewonnen starts, toch?
En dan komt secritatiat, waarvan men zegt het beste paard ooit, met 16 van de 20 starts gewonnen. en ik dacht ook minder bewezen nakomelingen?

Oeh, Man O War ken ik dan weer vanuit mijn boek over Seabiscuit <3
Fantastisch boek is dat!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:38

XxLiEsJuHhxX schreef:

Secretariat won in 1973 de Amerikaanse Triple Crown (Kentucky Derby, Preakness Stakes en de Belmont Stakes in het jaar dat ze drie jaar oud zijn). Man O' War mocht van zijn eigenaar Samuell Riddle in 1920 niet meedoen aan de Kentucky Derby, en kon daarmee nooit meer een Triple Crown winnen.
Voor Amerikanen is de Triple Crown bijna heilig, en een winnaar van deze drie races (zoals nu American Pharaoh en Justify) hebben altijd een dikke streep voor op alle andere renpaarden, ongeacht hoe ze het daarna in de fokkerij doen.

Het boek Man O'War van Walter Farley is schitterend, heb het een paar jaar geleden kunnen overnemen van een andere bokker. Echt eentje wat je kan blijven lezen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:44

Siamsmeesje schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Secretariat won in 1973 de Amerikaanse Triple Crown (Kentucky Derby, Preakness Stakes en de Belmont Stakes in het jaar dat ze drie jaar oud zijn). Man O' War mocht van zijn eigenaar Samuell Riddle in 1920 niet meedoen aan de Kentucky Derby, en kon daarmee nooit meer een Triple Crown winnen.
Voor Amerikanen is de Triple Crown bijna heilig, en een winnaar van deze drie races (zoals nu American Pharaoh en Justify) hebben altijd een dikke streep voor op alle andere renpaarden, ongeacht hoe ze het daarna in de fokkerij doen.

Het boek Man O'War van Walter Farley is schitterend, heb het een paar jaar geleden kunnen overnemen van een andere bokker. Echt eentje wat je kan blijven lezen :j

Anderzijds blijven het ook gewoon maar meningen en is er geen objectieve maatstaf voor “het beste paard ooit”; het is maar net waar je meer waarde aan hecht: strike rate, snelheid (Secretariat heeft nog steeds enkele records op zijn naam staan), prestaties binnen de fokkerij, aantal Gr1 wins, etc. Dit debat is overigens ook heel Americentrisch en gaat volledig voorbij aan volbloeden elders ter wereld (in de UK zijn paarden als Mill Reef en Brigadier Gerard household names uit de 20ste eeuw, of chasers als Red Rum, Arkle en Desert Orchid). Veel gaat ook gepaard met emotie, waaronder idd de Triple Crown en met name het winnen van de KY Derby. In dit artikel wordt overigens ook nog een lans gebroken voor Citation: https://www.nbcdfw.com/news/sports/horse-of-the-century-man-o-war-vs-secretariat/2043208/.

Veel succes met Roi morgen! Ik zit “helaas” in Engeland, maar zal voor je duimen!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:01

Mkango schreef:
Siamsmeesje schreef:

Anderzijds blijven het ook gewoon maar meningen en is er geen objectieve maatstaf voor “het beste paard ooit”; het is maar net waar je meer waarde aan hecht: strike rate, snelheid (Secretariat heeft nog steeds enkele records op zijn naam staan), prestaties binnen de fokkerij, aantal Gr1 wins, etc. Dit debat is overigens ook heel Americentrisch en gaat volledig voorbij aan volbloeden elders ter wereld (in de UK zijn paarden als Mill Reef en Brigadier Gerard household names uit de 20ste eeuw, of chasers als Red Rum, Arkle en Desert Orchid). Veel gaat ook gepaard met emotie, waaronder idd de Triple Crown en met name het winnen van de KY Derby. In dit artikel wordt overigens ook nog een lans gebroken voor Citation: https://www.nbcdfw.com/news/sports/horse-of-the-century-man-o-war-vs-secretariat/2043208/.

Veel succes met Roi morgen! Ik zit “helaas” in Engeland, maar zal voor je duimen!

Absoluut waar, er zijn zeker ook genoeg andere paarden in de wereld die aanspraak kunnen maken, noem alleen maar de Australische Phar Lap, Winx en Black Caviar. Of historischer, Kincsem :j
Ik gaf echter alleen antwoord op deze specifieke vraag, en Secretariat heeft inderdaad de records voor iedere Triple Crown race op zijn naam staan. De vraag is Americentrisch, maar voor mij zijn de Amerikanen zeker niet zaligmakend als het om renpaarden gaat :n

Desie (Desert Orchid) is nog altijd mijn grote favoriet, en Tiger Roll mag ook niet ontbreken naast Red Rum. Terwijl anderzijds Frankel, Montjeu en Yeats ook nog altijd hoog in mijn lijstje van favorieten staan (valt zeker niet op dat ik liefhebber ben van lange races O:))
Veel plezier in Engeland (ben niet jaloers hoor :o), altijd beter dan studeren voor examens!

Is de race van Roi misschien ergens on-line te volgen? (stiekem studeer ik fijner met tv-geluid erbij :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:10

Ik probeerde je ook niet te verbeteren hoor, alleen een korte aanvulling te geven voor XxLiEsJuHhxX. :D En verder is het helemaal waar wat je zegt! Thanks, ik heb inderdaad weinig te klagen op de gallops in Kingsclere. :D Hoewel ik eigenlijk ook zou moeten studeren in plaats van zes ochtenden per week rondcrossen op exorbitant dure paarden. Jij veel succes met studeren!

Je kunt het trouwens live volgen als het goed is:
kyrkelover schreef:
Via racebets.com is voor degene die het leuk vinden alles te volgen.
Dan moet je even een account aanmaken en wedden dan heb je live beelden.