Leo schreef:Ik snap je hoor. Het is ook een enorme stap en soms voelt opgeven nog niet als de juiste stap. Onthoud dat het jóuw beslissing moet zijn, wat het uiteindelijk ook wordt. Niet die van alle andere mensen die er iets van vinden, alleen van jou. Laat je ook niet leiden door haar leeftijd. Ze is nog maar 5.

Dat is nog piepjong, kijk naar je paard waar ze aan toe is en niet naar de norm. Die van mij is nu 8 en merkten we pas dit voorjaar dat hij toe is aan het moeilijker werk.
Ik denk dat het niet gek is om opnieuw te beginnen, is het een idee om daar begeleiding aan huis (stal) bij te vragen van een professional? Iemand die dit soort problemen vaker heeft gezien, die weet hoe te handelen en je paard kan lezen vanaf de grond en je zodoende kan begeleiden in welke stap nodig is.
Zo heeft destijds mijn trainster ook besloten dat ze mijn paardje niet zelf / alleen kon trainen en heeft ze Karel Bauer van HorseSense er bij gehaald. Hij kwam een paar keer per week en dat was echt de schakel naar succes uiteindelijk.
Hij komt geloof ik in heel Zuid Holland. Ik heb een compilatie filmpje van het proces met mijn paard, bij interesse kan ik die even PB'en.

Ja ik wil zeker wel begeleiding van een professional.
Al is het maar voor de mentale support die ik af en toe zelf nodig heb
Ik denk dat ik wel al een idee heb van hoe ik het ongeveer aan wil gaan pakken met Zara. Eigenlijk op dezelfde manier als dat ik het longeren heb aangepakt. Vooral veel observeren en mijn eigen gedrag aanpassen. Wat doet Zaar en wanneer doet ze het? En hoe kan ik dat gedrag zonder stress en druk veranderen? Dus vooral met veel positive reinforcement werken. En dat stapje voor stapje. Voor Zara begint de stress namelijk al als ze het zadel alleen al ziet hangen over de stal deur (dan staat ze letterlijk te poepen van angst). Denk dat ik daar maar eens eerst ga beginnen zelf en zodra het zadel niet meer eng is en ik aanstalten kan gaan maken om erop te gaan dan ga ik iemand erbij halen.
Als jij het compilatiefilmpje naar mij zou willen PB'en dan graag!
Ben wel benieuwd.
Avanti schreef:Ga het rijden ook zien als iets waarmee je de spanning uit het lijf kan krijgen en daarmee ook uit het hoofd.
Nu heeft dat bij mij wel even geduurd om aan te voelen waar ze vast houdt en hoe op te lossen.
Zo kan ze zich bijvoorbeeld een soort van schrap zetten, waarbij ze wel loopt maar heel ingehouden. Dan moet ik haar echt flink naar voren rijden, dan moet ze wel wat van die spierspanning los laten.
Ze kan soms ook erg vasthouden rond de ribben en oppervlakkig ademen. Dan juist veel circels en buigingen met hals laten strekken.
Ik focus nooit op de enge stukken in de bak, maar vraag wel aandacht en werklust op de andere stukken.
Ik kan in principe Zara onder het zadel wel aanvoelen, maar vaak zodra ik het begin te voelen raak ik zelf in de stress en dan reageert Zaar daar weer op. Als ik haar dan naar voren rijd of voltes rijd komen juist de explosies eruit. Het is daarom zo moeilijk voor mij (en voor ieder andere ruiter die erop heeft gereden) om de juiste reactie op Zara's stress te vinden.
brokjes schreef:het moet leuk blijven. ik vind opgeven ook niet helemaal het juiste woord. sommige relaties neem je ook afstand van als het niet meer werkt, anders dan opgeven.
denk dat het je opzich veel rust kan geven, je had ook een beslissing gemaakt maar daar lijk je nu niet meer op te vertrouwen dat dat de juiste was.
maar snap je wel! uiteindelijk kan niemand je helpen met de keuze, veel succes en komt altijd goed.
Het moet inderdaad leuk blijven en ik heb echt veel momenten dat ik het helemaal niet meer zo leuk vind. Maar ondanks dat Zara en ik misschien ontzettend kunnen botsen, passen we op de een of andere manier toch ook weer perfect bij elkaar. We hebben ongeveer dezelfde persoonlijkheid
En het is gewoon een beetje mijn kindje, ik ben helemaal gek op haar, hoevaak ik haar ook achter het behang wil plakken. Ik dacht echt vorige week dat het klaar was, maar sinds ik die beslissing heb genomen heb ik alleen maar slecht geslapen en met een rot gevoel rond gelopen. Ik wilde nog geen eens meer naar stal, omdat ik het niet meer kon verdragen om Zara te zien en met haar bezig te zijn. Gisteren heb ik dat gevoel even aan de kant kunnen zetten en ben ik er weer op gaan zitten om een paar rondjes te stappen, gewoon om even mijn paard te voelen onder me. Ondanks dat ze echt niet braaf was genoot ik er toch zo erg van. Dat maakte voor mij wel duidelijk dat ik er toch nog niet helemaal klaar mee ben.
-----
Wat ik wel ga doen voordat we vanaf nul gaan beginnen met rijden is Zara's rug, SI gewricht en achterbenen op de foto/echo laten zetten. Ondanks dat ze volgens de osteopaat nergens last van heeft heb ik toch een knagend gevoel dat zegt dat ik haar eens goed moet laten nakijken. Waarschijnlijk is het gewoon een gevoel en is er verder niks aan de hand, maar ik wil het toch zeker weten.
Als het goed is word ik vandaag of morgen terug gebeld door een dierenarts in Zuid-Holland die een mobiele kliniek heeft.