Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:59

hoi

door verkoop van ons pensionstallingkje zijn wij nu ook verplicht om naar de enige betaalbare mogelijkheid bij ons in de buurt te verkassen

van snachts in een veilige box en overdag een paar uurtjes paddock en zomers ganse dag weide ... gaan we nu naar

... een grote weide met open stal
uitloop in de winter (en indien te draasig wei) + 24 u wei in de zomer

het is ws veel beter voor de paardjes, maar ik ga de eerste nachten toch wakker liggen vrees ik....

zal dit beter zijn volgens jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:11

Zou mijn voorkeur niet hebben, zeker niet in de regio waar ik nu woon (vlak bij Enschede, waar dus die heeeeeeele zieke dierenbeul rondloopt).Ik wil de paarden 's nachts op stal. Voor m'n eigen gemoedsrust. Ik weet dat het voor het paard het lekkerst zou zijn om 24/7 buiten te lopen, maar kies er bewust voor om dat niet te doen, voor m'n eigen gemoedsrust en hun veiligheid.

Die van mij komen in de winter een paar uur in de paddock aan het eind van de ochtend, en dan 's avonds komen we zelf voor hun beweging/verzorging/aandacht.
In de zomer staan ze een paar uur op het land en een paar uur in de paddock en krijgen ze 's avonds hun training/verzorging.

Beter kan en wil ik het ze niet bieden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:18

Tjonge, fijn sfeertje hangt hier zeg! Blegh, word er misselijk van..
Dat een paard een dag op stal blijft staan is idd zielig. Net als paarden die helemaal nooit een weiland zien, of na een jaar stil staan uit de wei worden getrokken en een uur moeten werken, of de vele onorthodoxe rij en longeer-methoden die we regelmatig voorbij zien komen, etc.. ik kan zoveel voorbeelden bedenken.. En ja, ik heb Bruun ook weleens op stal laten staan. Heel zielig, maar ja, soms is het niet anders.
Met windkracht 9 wordt er iig niet over het erf gestapt. Ik heb nog geen suicide neigingen.

Ongelofelijk dat iedereen zich in dit topic (incl ik) probeert te verantwoorden Verward Als we er nou eens vanuit gaan dat we allemaal paardenliefhebbers zijn en allemaal het beste voor ons paard willen en ons voornamelijk met onze eigen zaken bemoeien..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:19

Sjuimpje schreef:
Fasel,
waarom zit je je nu in allerlei bochten te wringen?
Als jij vind dat jij je paard om een goede reden op stal hebt gehouden, prima.
Maar waarom zulke dingen erbij halen om je gelijk proberen te halen?
Moet je nou in de overtreffende trap gaan zoeken om het voor jouw eigen gevoel goed te praten? Zo weet ik ook nog wel een paar schrijnende gevallen.

Omdat ik vind dat dingen zo overtrokken worden hier. Niet alleen omdat ik mijn paard wel eens een dagje binnen laat want dat gebeurt zelden. Ik vind dat als mijn knol op stal staat ik daar inderdaad een goede reden voo rheb. En dat is niet de angtst om nat te worden, of vriendjes of kennissen. Hemeltjelief, hoeveel vrienden en kennissen ik al niet verloren ben omdat wij onze dieren voor alles laten gaan. Dus nee, mezelf wring ik niet in bochten, dat vind ik de mensen hier ook zeker niet waard. Maar ik vin dhet wel sneu voor hen die gewoon niet alle mogelijkheden hebben, dat die als 'smoesjes' worden bestempeld. Eerst even naar jezelf kijken. Ben je zelf 100% perfect? Dan mag je mij komen neerschieten en de anderen gaan veroordelen.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:22

Ga fasel OK dan!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:24

Ik ben erg blij met de molen bij ons op stal. Oke het is luxe voor de ruiter maar mocht het weer echt slecht zijn en er is wedstrijd dan kan hij toch lekker lopen. Ik zet hem liever een uur in de molen dan dat ik hem losgooi. Mijn paard staat de hele dag op stal omdat de mogelijkheden hier niet anders zijn. Je begrijpt dat als ik hem dan vanuit stal losgooi ik niet blij wordt het risico dat er wat gebeurt is veel te groot. Onze paarden zijn er tegenwoordig niet meer op gebouwt.

Als je een paard hebt weet je dat je er iedere dag tijd aan moet besteden dat verdient hij ook. Even 10 minuten wandelen en dan weer weg is eigenlijk niet voldoende en ook niet eerlijk. Paard moet zich even lekker kunnen bewegen in zijn hele lijf. Voordeel van een grote stal is dat je altijd wel iemand kan bereiken als je echt niet kan. Het zal niet zo zijn als bij mij maar hij is wel die box uit. Ik werk 40 uur en heb een hond en paard maar mijn dieren komen altijd op de eerste plaats en dan pas ik. Denk dat ze ook niet anders verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:30

Prisca schreef:
Voordeel van een grote stal is dat je altijd wel iemand kan bereiken als je echt niet kan.

Haha! En wij staan dus juist altijd het liefst op kleine stalletjes omdat we het idee hebben dat het daar makkelijker is Haha!
Als we een keer allebei niet zouden kunnen, dan kunnen we de stalhouder bellen of zij ze een uurtje extra buiten wil doen. Ook zouden we ze (ALS we dat zouden willen) dan een uurtje in de les kunnen laten lopen met een gevorderde ruiter, maar dat idee trekt ons zelf niet zo.
Ik doe ook regelmatig even paarden van stalgenoten 's avonds nog even een keertje extra naar buiten, emmertje worteltjes voeren etc als het eigen baasje niet kan. Ze weten me meestal wel te vinden en ik vind het wel leuk om te doen. Heb je weer eens wat anders in de hand dan alleen je eigen paarden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:35

Klopt Prisca. Je dieren verdienen het allerbeste. En geloof het of niet, mensen begrijpen dat vaak niet (diegenen die zelf geen dieren hebben of die vinden dat dieren niet op nr. 1 staan). Maar ik vind het gewoon ronduit te ver gaan dat mensen die hier op bokt zitten, gewoonweg aangevallen worden omdat ze om (wat ik tot nog toe heb gelezen) goede redenen hun paard niet de beweging kunnen geven.

Klein voorbeeld: ik sta op een kleine pensionstal met niet al te veel luxe. WE hebben een spuitplaats, goede open stallen en een buitenbak. De buitenbak is omringd door stevige bomen maar helaas niet stormdicht Haha!. Verder geen mogelijkheden dus. Op het moment zijn ze op het land nog heel erg druk wat met zich meebrengt dat de landweg druk verkeer is met tractoren en vrachtwagens enzo. Dus je kan je voorstellen dat, na al een keer zowat onder een vrachtwagen gelegen te hebben, ik niet al te happig ben om met EN slecht weer EN storm daar te gaan stappen.

Nu kan ik de keus maken om naar een manege te gaan waar ik alle mogelijkheden heb. Klopt. Zou ik voor kunnen kiezen. Maar dan heb ik niet de zorg die ik nu heb over mijn paarden, de stallen om en in onze omgeving staan niet erg bekend om hun kunde en diervriendelijkheid en daar is een paard gewoon een nummer. Wordt niet naar omgekeken verder. Dus misschien kunnen mensen begrijpen dat er mensen zijn die dan voor dat ene nadeeltje kiezen ten opzichte van de vele andere nadelen.

Maar goed, begrip is hier bij sommigen ver te zoeken. Nogmaals, voor hen die 100% perfect zijn mogen mij komen neerschieten. Maar wees dan wel heel erg zeker of je inderdaad zo perfect bent.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:36

Fasel schreef:
Omdat ik vind dat dingen zo overtrokken worden hier. Niet alleen omdat ik mijn paard wel eens een dagje binnen laat want dat gebeurt zelden. Ik vind dat als mijn knol op stal staat ik daar inderdaad een goede reden voo rheb. En dat is niet de angtst om nat te worden, of vriendjes of kennissen. Hemeltjelief, hoeveel vrienden en kennissen ik al niet verloren ben omdat wij onze dieren voor alles laten gaan. Dus nee, mezelf wring ik niet in bochten, dat vind ik de mensen hier ook zeker niet waard. Maar ik vin dhet wel sneu voor hen die gewoon niet alle mogelijkheden hebben, dat die als 'smoesjes' worden bestempeld. Eerst even naar jezelf kijken. Ben je zelf 100% perfect? Dan mag je mij komen neerschieten en de anderen gaan veroordelen.

Fasel denk dat jij idd niet het type bent die hem laat staan omdat het bv regent of een keer geen zin heeft. Tuurlijk kan het een keer voorkomen dat je echt niet kan ik heb dit helaas ook 2x gehad (in 6 jaar). Denk niet dat dat het probleem is het gaat hier om mensen die heeeeel bewust hun paard een dag laten staan in hun stal. Ik heb ook wel eens geen zin of fut maar tocg ga ik en zodra ik op stal kom is het over zijn hinnik doet me weer goed.

Als je een paard hebt en 40 uur werkt valt het niet mee om vrienden te hebben maar het is mogelijk degene die afvallen zijn het vaak niet waard om aan te houden. Vaak weten ze wel waar ze aan beginnen en dan moeten ze achteraf niet klagen.

Voor tuigpaarden en hackney's is het weer anders vooral in het volle seizoen blijven ze de dag ervoor staan. Deze energie hebben ze nodig om de volgende dag flink te presteren. In het begin moest ik er wel aan wennen maar nu ik zelf een jaar heb meegedraait kan ik het begrijpen. Vaak hebben ze ook een ruimere box dan de meeste gewone paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:41

Fasel, ik weet niet hoor, maar volgens mij past de schoen jou niet, en BLIJF je maar proberen om je poezelige voetjes erin te douwen.... Haha!
Je zou natuurlijk ook kunnen accepteren dat een topic misschien niet op jou persoonlijk slaat...... (zomaar een ideetje hoor)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:48

Op zich heeft Sonja dus wel een punt gemaakt met haar stelling, maar uit alle reacties die ik lees zijn er dus maar weinig mensen die ze nu juist aan het denken probeert te zetten, klopt toch? Of ze reageren niet en als ze reageren hebben ze niet eens in de gaten dat het over hen gaat.

En tja, als je als paardenliefhebber naast tijdopslurpende viervoeter(s) ook nog eens de tijd neemt om op bokt te snuffelen om zoveel mogelijk informatie en handige tips op te nemen, dan zit het met de meeste wel snor lijkt mij.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:48

Fasel schreef:
Nu kan ik de keus maken om naar een manege te gaan waar ik alle mogelijkheden heb. Klopt. Zou ik voor kunnen kiezen. Maar dan heb ik niet de zorg die ik nu heb over mijn paarden, de stallen om en in onze omgeving staan niet erg bekend om hun kunde en diervriendelijkheid en daar is een paard gewoon een nummer. Wordt niet naar omgekeken verder. Dus misschien kunnen mensen begrijpen dat er mensen zijn die dan voor dat ene nadeeltje kiezen ten opzichte van de vele andere nadelen.

Wat heeft hun diervriendelijkheid en kunde te maken met jouw paard? Ten eerste heeft niemand wat te zoeken in je boxl en vooral als je dat niet wilt. Prima als mijn paard een nummer heeft als ze hem maar in de gaten houden. Bij ons staan bijna 200 paarden maar toch wisten ze dat er iets mis was met mijn paard vorig jaar. Hij had niet duidelijk de tekenen van koliek MAAR tijdens het voeren reageerde hij anders als normaal hebben het even 10 minuten aangekeken en ik werd gebeld. De sociale controle is hoog (soms iets te) maar ik weet wel dat daarmee al een hoop paarden gered zijn (zoals de mijne). Op een kleine stal is dit vaak niet het geval heb ik ondervonden.

Niemand heeft wat te zoeken in zijn box als ik er niet ben alleen de jongens die mesten verder NIEMAND. Ik ben meestal een van de laatste op stal ik loop dan meestal nog even de gangen heen en weer om te kijken of alles in orde is. Gelukkig is dat vaak ook zo maar zo af en toe niet. Ik vind dit normaal ook als is een paard een nummer als ik met dit nummer naar de bar ga is de eigenaar snel gebelt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:55

Sonja schreef:
Fasel, ik weet niet hoor, maar volgens mij past de schoen jou niet, en BLIJF je maar proberen om je poezelige voetjes erin te douwen.... Haha!
Je zou natuurlijk ook kunnen accepteren dat een topic misschien niet op jou persoonlijk slaat...... (zomaar een ideetje hoor)

Sonja, je hebt absoluut gelijk. De schoen past mij ook niet. Ik kan alleen zo slecht tegen onrechtvaardigheid ook als dat anderen wordt aangedaan. Hoewel als ik mijn eigen reacties lees het inderdaad overkomt alsof ik het me persoonlijk aantrek is dat niet zo. Ik maak me niet druk om die twee oververwende knollies van mij. Maar ik vind het gewoon zo banketstaaf omdat hoe je het ook wendt of keert, er een aantal mensen zijn die echt alleen maar lezen wat ze willen lezen. Ga dan eens naar die personen toe en bekijk de situatie van dichtbij. Vergeet niet dat er een afstand is vaak tussen de bokkers en het heel moeilijk te bepalen is hoe iemand wel of niet met zijn paard omgaat.

Ow enneh, neem dat poezelige voetjes maar terug:D. Die schuiten van mij meuren niet alleen maar zijn zeer zeker ook niet poezelig Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:58

Prisca. Diervriendelijkheid en kunde omdat ik van mijn pensionhoudster verwacht dat ze kundig genoeg is om te zien of er iets met mijn kindje is, en diervriendelijkheid omdat ik verwacht dat ze er op een diervriendelijke manier mee omgaat. Dus niet zoals op mijn vorige stal een eigenaar die de vork in de paarden prikt. Ik kies dus liever voor weinig luxe maar de zekerheid dat de kinderen het goed hebben ipv de stapmolen, binnenbak etc. Hoewel dat heel verleidelijk is is in onze omgeving zoiets niet te vinden in combinatie met die eisen die ik heb. Tuurlijk had ik die dingen ook graag gehad, liefst nog overdekt en met solaria nadien. Maar wat heb ik daaraan als anderen, waar je toch van afhankelijk bent met een pensionstal, niet goed met ze omgaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:10

mijn paarden komen vrijwel elke dag buiten. MAar een heel enkele keer moeten ze binnen blijven, inderdaad i.v.m. slecht weer. Ze vinden het dan ook niet zo leuk om buiten te zijn. MAar paarden altijd op stal laten, ik vind het echt niks. Het druist dwars tegen hun natuur in.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:20

Ach doet me denken aan de opmerking die MarijeR gisteren maakte:

Hoe je het ook doet in de ogen van andere (bokkers) doe je het toch nooit goed.

Fasel:
Wat doet een stalhouder met een hooivork in zijn box?. Bij ons gooien ze het erin en ze zoeken het maar uit. Je wil niet weten hoe lekker ze ermee bezig kunnen zijn. Opstrooien doet hij maar lekker zelf. En lijkt me sterk dat als je paard anders reageert dan normaal dat hij niets doet. Oke kan altijd gebeuren dat hij met mist zal bij ons ook wel eens gebeuren het blijven mensen.
Tuurlijk op iedere stal gebeuren dingen die niet kunnen denk ook bij je huidige stal. Als je je paard bij iemand stalt moet je je vinden in de regels en mogelijkheden die er zijn. De ene zal gek worden op een grote stal de andere niet. Waar het mij omgaat is dat ik mijn paard stal en dat hij droog, warm en veilig staat en dat ik iedere dag kan trainen hoe slecht of goed het weer ook is. Oke daar betaal ik dan voor maaaar voor dat beetje minder geld ga ik niet iedere avond in de regen lopen rommelen ik kies dan voor luxe.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:27

Citaat:
Wat doet een stalhouder met een hooivork in zijn box?.

Ik schud het stro ook altijd uit met een hooivork of riek, is dat zo vreemd, natuurlijk zijn die dingen er niet om een paard mee te prikken...maar om ze daarom maar niet te gebruiken Verward

Verder vind ik dat alles uit zijn verband wordt getrokken, er zullen mensen zijn die er geen moeite mee hebben dat hun paard er niet iedere dag uit kan maar het merendeel is zich er heel goed van bewust dat dagelijkse beweging heel prettig en noodzakelijk is voor een paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:33

Ann"]
maar het merendeel is zich er heel goed van bewust dat dagelijkse beweging heel prettig en noodzakelijk is voor een paard.
[/quote]
Daar ben ik ook van overtuigd. Ik ken precies 1 persoon die beweert dat het niet nodig is. Maar alle andere paardenmensen vinden het buitenlopen voor paarden een noodzaak.

[quote="Prisca schreef:
Wat doet een stalhouder met een hooivork in zijn box?. Bij ons gooien ze het erin en ze zoeken het maar uit. Je wil niet weten hoe lekker ze ermee bezig kunnen zijn. Opstrooien doet hij maar lekker zelf. .

Ik gooi het stro ook altijd in het midden van de stal. Want de paarden schuiven het zelf naar de zijkanten. Laat ze maar lekker zelf aanklooien inderdaad.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:38

Prisca: wat ie in de stal moet met een hooivork is het stro uit elkaar halen. Maar ik geef hier nu slechts een enkel voorbeeld. Het is niet zo geweldig gesteld met stalling in onze omgeving. Geld speelt geen rol. Niet dat we rijk zijn maar als het om de dieren gaat eten we liever zelf een boterham minder. Het is niet alleen het opstrooien maar ook alle dingen eromheen. Ik ben veeleisend in hoe er omgegaan wordt met de paarden als we er zelf niet bij zijn. Dat betekent dat ze het voer geven wat WIJ ZELF hebben neergezet in emmertjes en dus zelf afmeten, dat ze zo mogelijk urenlang naar buiten gaan, met water, en dat als er een met een dik been staat ik meteen gebeld wordt. Mijn huidige pensionhoudster heeft dingen bijzonder snel in de gaten en bij haar hoef ik niet bang te zijn dat ze de veearts niet belt omdat ze geen tijd heeft. Dan zegt ze al haar afspraken af en zorgt dat ze haar verantwoordelijkheid neemt.

Mijn paard is overigens van heel zenuwachtig en narrig naar heel rustig en vriendelijk gegaan sinds hij daar staat. Naar andere mensen zal hij nooit met vol vertrouwen kijken maar dit is al een hele vooruitgang. ZEgt mij genoeg.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:39

Hier op bokt kunnen mensen idd wel zeggen dat ze perfect zijn maar, hoe is het echt....

Bijna niemand kan controleren hoe een ander het doet en zo ja ieder zijn eigen manier..
Zoals fasel zegt niemand is perfect..

Mijn knollie staat bij de eigenaren achter thuis, daar hebben ze een schuur met zes stallen, een verlichte buitenbak en twee grote weilanden, perfect voor in de zomer.
Maar 's winters is het bij ons ook af en toe een ramp, bak die bevroren is of een groot zwembad is, dus dan kan je al niks dus moet je ze wel binnen houden.
En stappen langs de weg kan al helemaal niet want ze staan aan een drukke straat..
Maar de aandacht en goede verzorging krijgen ze elke dag.. En dat is heel belangrijk vind ik..

(heb namelijk liever dat ze binnen blijft staan dan dat ze in een bevroren bak een gebroken been krijgt)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:39

Ann schreef:
Citaat:
Wat doet een stalhouder met een hooivork in zijn box?.

Ik schud het stro ook altijd uit met een hooivork of riek, is dat zo vreemd, natuurlijk zijn die dingen er niet om een paard mee te prikken...maar om ze daarom maar niet te gebruiken Verward

Dan ben jij de eigenaar PRIMA maar een stalhouder heb ik liever niet met een hooivork in mijn stal trouwens van mij hoeft hij al helemaal niet IN zijn box te komen. Gooi het stro er maar in en klaar geen hooivork voor nodig. Trouwens bij een redelijk grote stal zullen ze ook niet alles handmatig doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:59

Prisca schreef:
[
Als je een paard hebt en 40 uur werkt valt het niet mee om vrienden te hebben maar het is mogelijk degene die afvallen zijn het vaak niet waard om aan te houden.
[/quote]

Vrienden? Wat zijn dat? Tong uitsteken

Heb 1 goede vriendin, en die staat bij mij op stal, dus dat is makkelijk Tong uitsteken

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:11

das idd makelijk, maar bij mij het het knol idd ook voor iets anders, zoals bij sommige mensen hier op bokt..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:06

Prisca schreef:
Voor tuigpaarden en hackney's is het weer anders vooral in het volle seizoen blijven ze de dag ervoor staan. Deze energie hebben ze nodig om de volgende dag flink te presteren. In het begin moest ik er wel aan wennen maar nu ik zelf een jaar heb meegedraait kan ik het begrijpen. Vaak hebben ze ook een ruimere box dan de meeste gewone paarden.

Kijk, dat vind ik nou weer gek Lachen. Als ik mijn dravers de dag voor een koers in hun box laat staan, kan ik de volgende dag rekenen op een laatste plaats én tying-up op de koop toe. En als er 1 soort paard energie nodig heeft om te kunnen presteren, dan is het een draver wel.

Ik veroordeel dit niet, maar vind het wel vreemd.

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:12

Promptertje ik kan dat begrijpen dat je het raar vind. Het werk ook niet bij allemaal zo hoor maar bij de meeste wel. Ik weet uit ervaring dat de meeste het toch doen.

Bij jou heb je meer conditie nodig voor de lange afstanden en heb je die training nodig dus heeft een lange adem nodig. Bij de tuig en hackneys is het meer dat in en korte tijd moet showen en juist niet te lange afstanden rijdt. Wel een goede conditie maar niet op de lange afstanden. Hoeken afsnijden en wel de mooie lange lijnen rijden is juist de taktiek.