SFW schreef:Heel mooi paardje hoor! En natuurlijk is het samen een leerweg. Wel heb ik het idee dat je dingen soms groter maakt dan het is. Want ja, wat is schrikken.. even snuiven en gespannen staan van rook vind ik niet heftig. Dan moet je ook gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Mijn jonge paard kan echt flippen (volle arabier dhs heel fijngevoelig) maar ik laat nooit los (handschoenen aan was dus een hele goede tip!) en dan negeer ik compleet wat hij doet. Hij staat dan ook snel genoeg weer stil. Ook met deken compleet over de zeik. Maar gewoon even gesust en hup erop, dan leren ze ook snel genoeg dat het helemaal niet eng is en ze niet opgegeten worden. Rustig aan doen is wel goed, maar je moet wel de balans vinden met doorzetten en gewoon doén. Niet rot bedoeld, ik heb het natuurlijk nooit in het echt gezien. Maar je komt soms wel erg onzeker/voorzichtig over. Ook lijkt het me goed zoveel mogelijk met twee man te doen. Ik wens jullie in ieder geval nog veel succes!
Zijn reactie van de rook vond.ik ook een mooie reactie waar ik alleen maar vrolijk van werd. 
Maar dat hij op de hoek van de straat ineens naar.voren liep met de kont omlaag en wij niks zagen of horen was wel even een momentje dat ik zoiets had van "euh en nu stoppen en normaal doen!". We hebben er ook niet teveel aandacht aan geschonken en limo niet geaaid of gerust gesteld, maar gewoon doorgelopen aangezien we zelf niks hoorden.of zagen.
We moesten na de hoek ook langs een huis waarvan ik wist dat limo de witte paaltjes wat eng vind. Maar daar schonk ik ook geen aandacht aan. Mijn zus had echter liever gezien dat ik limo even liet stilstaan om te kijken naar die paaltjes, maar ik liep gewoon verder want er was mij al gezegd dat je dan juist bevestigd dat het eng is. Daarom wou ik niet stilstaan bij dat huis.
Maar de schrikreactie die hij heeft gehad op de wei bij mijn kennissen was totaal anders.
Ik stond er ook steeds alleen voor, en op een keer stond limo in paniek in de paddock, durfde niet naar me toe komen voor zijn voer, wat vreemd was want hij kwam normaal altijd naar zijn voer.
Toen zag ik een zweep liggen, verderop een afspanningskoord (die normaal opgerold moest liggen tussen twee weides in) en diverse remsporen. Hij was dus duidelijk achterna gezeten maar door wie blijft nog steeds een vraagteken.
Daarna een aantal vreemde situaties telkens ik de dierenarts of Osteopaat moest laten komen was hij buiten de paddock zonder dat de afspanning los was dus werd hij opzettelijk erbuiten gezet. Daarvan verdenk ik mijn kennis haar broer die al niet blij was dat Limo nooit naar hem kwam. En die niet kan verkroppen dat ik een andere dierenarts heb want die van hen is onbetrouwbaar vind ik.
Maar dat hij buiten de paddock stond wil ook zeggen geen kans om te gaan drinken terwijl het vaak op erg hete dagen was.
Hij heeft dus geen al te beste ervaringen gehad.
Daarnaast de angst om aangeraakt te worden héél int begin dat ik hem had. Heb hem daarvoor elke week een beetje verder geaaid en steeds beloond als ik verder kon aaien. De benen heb ik eerst gedaan met een stok van de boom of dressuurzweepje zodat ik op veilige afstand kon blijven ivm uitslaan van de achterbenen en dan echt gericht slaan naar de zweep/tak.
Wat ik wel kon doen op de wei was dekens opleggen en zadels. En nu plots vind hij dat weer eng, maar dat komt misschien ook door de andere omgeving? Nuja heb hem nu even gerust gelaten met dekens, singels of zadels. Eerst maar vanaf het begin beginnen.
Hem op de manege zetten vind ik ook een zeer goede keuze (al was 24/24 weide zeker eens zo goed maar had veel minder controle over hem en wie hem aanraakte of dat hij wel gevoerd werd). Op twee weken tijd in de manege was hij al een serieus ander paardje wat zijn gedrag betreft.
En nu durf ik met hem wandelen wat voor ons beide een hele ervaring extra is.
Ik ken de omgeving gelukkig wel en weet dan ook waar ik niet kan komen in de eerste fases.
Morgen ga ik opnieuw wandelen.
Voorlopig hou ik het op het rustig weggetje naar de plantages. Misschien deze keer met minder tractoren, 1 tractor durf ik wel aan zolang er ruimte is om die veilig te passeren.