[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:42

Catnip schreef:
Ik denk dat het er meer om gaat dat je hem niet altijd vast kunt houden. Je hebt hem (op zijn vorige plek) een aantal keer losgelaten nadat hij schrok.

Een paard dat schrikt is echt helemaal niet erg, zolang je hem wel onder controle kunt houden. Als je hem los laat op de openbare weg, is het levensgevaarlijk.

Ja en sinds hij op de manege staat heeft hij niet meer de kans gekregen zich los te trekken (1 keer wel door angst voor touw).
Dat is het verschil ik ben er ook zekerder door geworden. Anders ging ik ook echt niet naar buiten met hem.
Het grootste verschil is dat ik nu mensen om me heen heb en op de wei stond ik er alleen voor.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:51

Tuurlijk schrikt die ook bij hun, hij blijft in een cirkel zitten, het heeft geen zin om af en toe iemand erbij te halen als de rest van de tijd weer in de zelfde situatie zit, dan moet iemand er toch alleen mee aan de gang een tijd. Niet slecht bedoeld maar ik zou je niet graag tegenkomen in het verkeer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 18:03

luffwinny schreef:
Tuurlijk schrikt die ook bij hun, hij blijft in een cirkel zitten, het heeft geen zin om af en toe iemand erbij te halen als de rest van de tijd weer in de zelfde situatie zit, dan moet iemand er toch alleen mee aan de gang een tijd. Niet slecht bedoeld maar ik zou je niet graag tegenkomen in het verkeer.

Zie ik er onzeker uit op de foto's?

Laat het verleden los en kijk eerder naar de vorderingen die ik nu maak.
Als ik er geen vertrouwen in had zou ik ook de baan niet op gaan.

Hij heeft zich ook niet losgetrokken toen hij van iets schrok wat wij niet konden waarnemen. Hij liep enkel wat vooruit en stopte dan. Hij had wel.kunnen lostrekken als hij echt wou maar deed het niet. Dat zegt dat zijn vertrouwen in mij ook gegroeid is, en ik en mijn zus bleven ook kalm wat ook geholpen heeft.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-08-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:05

Mooi om te zien hoe jullie van elkaar leren. Samen dingen overwinnen zorgt voor een goede band. Natuurlijk is het spannend. Dat is het altijd met een jong paard. Succes!

Art_Ificious

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 18:40

Deze foto is genomen toen er een tractor op de weg voorbij kwam met veel gerammel.
Hier sta ik dan wel 15m van de weg af maar is voldoende om te laten wennen aan doorgaand verkeer. Elke keer een beetje, ik moet niet meteen een vuurdoop gaan geven toch?
Afbeelding

Bij deze foto's sta ik zelfs dichter bij de ingang van de manege waar toen mijn stalbaas met de tractor het erf kwam afgereden:

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:43

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:
Vandaag weer gaan wandelen.
Niet tot het bospadje want er waren tractoren van fruitplukkers aant werk. Kon er ook echt niet langsaf was veel te smalle doorgang dus geen.risico's genomen en gewoon op het veldje vooraan de plantages gebleven.

Dat had nou juist een mooie kans geweest om hem weer aan nieuwe dingen te leren wennen! Gewoon gaan, laat hem maar kijken en snuiven en draaikonten. Goed voor hem.
Misschien vind jij dat heel eng omdat je niet weet hoe hij gaat reageren, maar schouders recht, rustig ademen, beide voeten aan de grond en gewoon gaan. Hop!

tja heb zo ook even een vuurdoop gehad vandaag, en weetje het was goed voor ons beiden en het vertrouwen onderling. Grote vrachtwagen,2 motoren en een ijsco man met gek muziekje en een kraan van alle kanten iets...tja ze stuiterde ,liep achteruit maar vertrouwde op mij en gaf zich over aan het moment *\o/* en ontspande het was een goede test voor ons! morgen weer een kans!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:01

Ziet er goed uit hoor, Marijke! +:)+ Goed bezig!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:14

Ts wat ik mis op de foto's en wat ik je echt heel hard aanraadt . Als je zo gaat wandelen handschoenen aan!! Dit is echt een van de 1e dingen die mensen leren bij ons met jong paard en touw/longe handschoenen aan. Als ze schrikken, wegspringen etc en ze trekken touw door je hand heb je echt de brandblaren in je hand staan .
Heel pijnlijk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 01:35

miezelke schreef:
Ziet er goed uit hoor, Marijke! +:)+ Goed bezig!

Euh één van de weinigen die mijn naam.kent en van.België is. Ken ik jou? :D

Thnx :)

Genja, klopt die was ik idd vergeten, normaal doe.ik ze idd wel aan omdat ik voorheen al brandblaren heb gehad toen hij nog niet op de manege stond. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 20:24

Vandaag heb ik rijles gehad op black beauty. Na 7 maanden niet meer gereden te hebben ging het wel best goed.

Daarna heb ik Limoncello even overhandigd aan een stalgenoot. Zij heeft met het halstertouw over de hals en rug gezwierd en geschoven. Daarna met een handdoek hetzelfde en met handdoek/touwhalster op de rug paar pasjes vooruit en weer achteruit laten gaan.
Ging eigg wel goed al was Limo erg gespannen, hij bleef desondanks gehoorzaam.
Wel fijn als stalgenoten je willen helpen :)
Ze heeft ook geholpen met meten en we kwamen uit op 1m48 mooie maat alvast.

SFW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:10

Heel mooi paardje hoor! En natuurlijk is het samen een leerweg. Wel heb ik het idee dat je dingen soms groter maakt dan het is. Want ja, wat is schrikken.. even snuiven en gespannen staan van rook vind ik niet heftig. Dan moet je ook gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Mijn jonge paard kan echt flippen (volle arabier dhs heel fijngevoelig) maar ik laat nooit los (handschoenen aan was dus een hele goede tip!) en dan negeer ik compleet wat hij doet. Hij staat dan ook snel genoeg weer stil. Ook met deken compleet over de zeik. Maar gewoon even gesust en hup erop, dan leren ze ook snel genoeg dat het helemaal niet eng is en ze niet opgegeten worden. Rustig aan doen is wel goed, maar je moet wel de balans vinden met doorzetten en gewoon doén. Niet rot bedoeld, ik heb het natuurlijk nooit in het echt gezien. Maar je komt soms wel erg onzeker/voorzichtig over. Ook lijkt het me goed zoveel mogelijk met twee man te doen. Ik wens jullie in ieder geval nog veel succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 22:57

SFW schreef:
Heel mooi paardje hoor! En natuurlijk is het samen een leerweg. Wel heb ik het idee dat je dingen soms groter maakt dan het is. Want ja, wat is schrikken.. even snuiven en gespannen staan van rook vind ik niet heftig. Dan moet je ook gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Mijn jonge paard kan echt flippen (volle arabier dhs heel fijngevoelig) maar ik laat nooit los (handschoenen aan was dus een hele goede tip!) en dan negeer ik compleet wat hij doet. Hij staat dan ook snel genoeg weer stil. Ook met deken compleet over de zeik. Maar gewoon even gesust en hup erop, dan leren ze ook snel genoeg dat het helemaal niet eng is en ze niet opgegeten worden. Rustig aan doen is wel goed, maar je moet wel de balans vinden met doorzetten en gewoon doén. Niet rot bedoeld, ik heb het natuurlijk nooit in het echt gezien. Maar je komt soms wel erg onzeker/voorzichtig over. Ook lijkt het me goed zoveel mogelijk met twee man te doen. Ik wens jullie in ieder geval nog veel succes!

Zijn reactie van de rook vond.ik ook een mooie reactie waar ik alleen maar vrolijk van werd. :)
Maar dat hij op de hoek van de straat ineens naar.voren liep met de kont omlaag en wij niks zagen of horen was wel even een momentje dat ik zoiets had van "euh en nu stoppen en normaal doen!". We hebben er ook niet teveel aandacht aan geschonken en limo niet geaaid of gerust gesteld, maar gewoon doorgelopen aangezien we zelf niks hoorden.of zagen.
We moesten na de hoek ook langs een huis waarvan ik wist dat limo de witte paaltjes wat eng vind. Maar daar schonk ik ook geen aandacht aan. Mijn zus had echter liever gezien dat ik limo even liet stilstaan om te kijken naar die paaltjes, maar ik liep gewoon verder want er was mij al gezegd dat je dan juist bevestigd dat het eng is. Daarom wou ik niet stilstaan bij dat huis.

Maar de schrikreactie die hij heeft gehad op de wei bij mijn kennissen was totaal anders.
Ik stond er ook steeds alleen voor, en op een keer stond limo in paniek in de paddock, durfde niet naar me toe komen voor zijn voer, wat vreemd was want hij kwam normaal altijd naar zijn voer.
Toen zag ik een zweep liggen, verderop een afspanningskoord (die normaal opgerold moest liggen tussen twee weides in) en diverse remsporen. Hij was dus duidelijk achterna gezeten maar door wie blijft nog steeds een vraagteken.
Daarna een aantal vreemde situaties telkens ik de dierenarts of Osteopaat moest laten komen was hij buiten de paddock zonder dat de afspanning los was dus werd hij opzettelijk erbuiten gezet. Daarvan verdenk ik mijn kennis haar broer die al niet blij was dat Limo nooit naar hem kwam. En die niet kan verkroppen dat ik een andere dierenarts heb want die van hen is onbetrouwbaar vind ik.
Maar dat hij buiten de paddock stond wil ook zeggen geen kans om te gaan drinken terwijl het vaak op erg hete dagen was.
Hij heeft dus geen al te beste ervaringen gehad.
Daarnaast de angst om aangeraakt te worden héél int begin dat ik hem had. Heb hem daarvoor elke week een beetje verder geaaid en steeds beloond als ik verder kon aaien. De benen heb ik eerst gedaan met een stok van de boom of dressuurzweepje zodat ik op veilige afstand kon blijven ivm uitslaan van de achterbenen en dan echt gericht slaan naar de zweep/tak.

Wat ik wel kon doen op de wei was dekens opleggen en zadels. En nu plots vind hij dat weer eng, maar dat komt misschien ook door de andere omgeving? Nuja heb hem nu even gerust gelaten met dekens, singels of zadels. Eerst maar vanaf het begin beginnen.

Hem op de manege zetten vind ik ook een zeer goede keuze (al was 24/24 weide zeker eens zo goed maar had veel minder controle over hem en wie hem aanraakte of dat hij wel gevoerd werd). Op twee weken tijd in de manege was hij al een serieus ander paardje wat zijn gedrag betreft.
En nu durf ik met hem wandelen wat voor ons beide een hele ervaring extra is.
Ik ken de omgeving gelukkig wel en weet dan ook waar ik niet kan komen in de eerste fases.

Morgen ga ik opnieuw wandelen.
Voorlopig hou ik het op het rustig weggetje naar de plantages. Misschien deze keer met minder tractoren, 1 tractor durf ik wel aan zolang er ruimte is om die veilig te passeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 13:19

Het wandelen zal een uitdaging worden. Vlakbij is een grillroom en daar is BBQ (ben er zelf ook aant eten) maar er wordt ook muziek gespeeld met een zanger.
Ik moet er sowieso voorbij komen.
Wil wel op een of andere manier filmen hoe ik mijn toerke doe. Maar weet niet goed hoe aangezien ik alleen ga zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:22

Dan zou ik me focussen op mezelf en de pony en niet ook nog op een filmpje. Aandacht erbij en zorgen voor controle en veiligheid. Dat is belangrijker dan dat je ons je filmpje kunt laten zien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:25

Ik zou in dit stadium dan misschien kiezen om een keer niet op pad te gaan, als je er op voorhand niet zeker van bent. :) of een ander paard meenemen dat er niet van onder de indruk is. Tuurlijk moet hij er aan wennen dus hartstikke goed dat je wilt gaan, maar probeer geen problemen op te zoeken. :) probeer dus vooraf in te schatten of het verstandig is of niet.

Filmen zou ik even niet doen. Je doet het wandelingetje voor jezelf en hem, niet voor anderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 14:00

Filmen ga ik dan niet doen :)
Het muziek bevindt zich wel op een zichtbare plaats net achter de parking. Zo'n 15-20m van straat af.

Houd jullie op de hoogte van de afloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:37

Ik lees hier al een hele tijd mee maar wil vooral even zeggen: je hoeft aan Bokt niet te bewijze hoe goed je het doet. Uiteindelijk heeft iedereen hier het beste voor met jou én je paard, en dat betekent dat sommige mensen je hulp willen geven en dat anderen zeggen dat het misschien slimmer is om dit paard te verkopen omdat je eigenlijk wat tekort komt in ervaring. Je moet het ooit leren, maar of een super sensibele hengst nou het beste jonkie is om mee te leren weet ik niet.

Wat betreft het wandelen vandaag, is het wel zo slim om te gaan? Jij geeft nu al aan dat je bang bent dat hij schrikt van een BBQ bij een grillroom. Dat gevoel zal je, bewust of onderbewust, altijd aan hem overgeven. Ik zou persoonlijk het rondje alleen gaan lopen als je zeker weet dat je hem er doorheen kan slepen en kan doen alsof het niet bestaat, want dat is uiteindelijk het beste. Hij mag best even erkennen dat er iets engs aan de hand is, een pasje achteruit of een beetje gespannen doen, maar daarna moet hij ook gewoon weer met je meelopen. Dat kan alleen als jij zijn gedrag zo veel mogelijk kan negeren.

SFW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:11

Oke, goed dat je dat doort reacties niet eng vindt en er om kan lachen. ;) Ben benieuwd hoe je wandeling ging, zoals hierboven al gezegd wordt, alleen gaan als jij er de volste vertrouwen in hebt. Jij bent de leider, jij moet vertrouwen hebben in de situatie. Anders kan jouw paard dat ook niet hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:57

Ben gegaan. Voelde mezelf namelijk niet gespannen :)
En de wandeling is enorm goed gegaan. Limo heeft nergens een rare reactie gehad wel eens opkijken naar naderende fietsers, maar niet schrikken als ze voorbij reden.

Heb toch een stukje gefilmd ook :)

Op dat bospad reed er een jeep achter ons toen.ik terugkeerde op het eind ervan. Deze heeft de hele tijd achter ons gereden tot ik veilig aan de kant kon gaan. Limo spitste soms wel de oren maar deed niet moeilijk.
Ook de wei met de jonge paarden (jaarling, tweejarigen en driejarigen met een oudere merrie erbij) van de manege zijn we gepasseerd zonder problemen, ookal riepen die paarden en liepen ze ons tegemoet, limo bleef kalm naast mij.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:06

Hoe heb je de longe vastzitten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 20:08

Met een slag om de binnenste bitring. Zo heb ik minder druk tegen de kin als hij ervandoor zou gaan.

Ben tevens aant denken om volgende wandeling enkel de touwhalster te gebruiken. En met halstertouw ipv longeertouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:23

Longeertouw zou ik er voor ieders gemak en veiligheid nog even wel omheen houden. Je hebt een stuk meer ruimte waarmee je jezelf van eventueel gevaarlijk gedrag kan distantiëren en je hebt een langer touw om vast te kunnen pakken als hij een loopje met je probeert te nemen.

Zo lang hij nog angstig gedrag vertoont óf jij nog onzeker bent tegenover hem in bepaalde situaties zou ik wandelen met het middel dat jou de meeste controle geeft zonder direct pijnlijk of oncomfortabel te zijn. Zo lang hij goed reageert op een bitje met een longeertouw er doorheen zou ik dat dus lekker even zo laten tot jullie allebei wat relaxter zijn over rondjes wandelen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:36

Op z'n minst een leadrope inderdaad. Hebik met Joy eigenlijk altijd. Mocht ze wegspringen is het niet gelijk einde touwtje zeg maar

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 20:45

Ok Thnx voor de informatie :)
Halstertouw is wel ne wat langere maar een leadrope vanvan 8m bijvoorbeeld heb ik helaas nog niet gevonden in de ruitershop waar ik kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:46

Zoals ik al zei, voor je eigen veiligheid en die van hem zou ik een langer touw gewoon even laten voor nu. Jullie zijn nog niet zo lang bezig met wandelen en hij zal maar net een gekke bui hebben, of jij hebt een rotdag waardoor je onderbewust wat onzekerder overkomt dan normaal. Met een longeertouw kan je hem ruimte geven en jezelf op een plek neerzetten die veiliger is voor jou, met een kort halstertouw heb je daar gewoon minder kans voor.